USPS pakketje bij Douane

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:27
Matched: horloge
Hij ligt waarschijnlijk op de grote stapel, onderop :P
Dat kan lang duren in ieder geval. Kijk maar eens naar deze tracking details van mij :P

Out of Foreign Customs, June 17, 2009, 2:26 pm, NETHERLANDS
Into Foreign Customs, June 17, 2009, 1:55 pm, NETHERLANDS
Into Foreign Customs, June 08, 2009, 1:19 pm, NETHERLANDS
Into Foreign Customs, June 04, 2009, 11:05 am, NETHERLANDS
Arrived Abroad, June 04, 2009, 11:05 am, NETHERLANDS
International Dispatch, May 30, 2009, 9:55 am, ISC SAN FRANCISCO (USPS)
Arrival
Processed through Sort Facility, May 29, 2009, 7:30 pm, SEATTLE, WA 98158
Acceptance, May 29, 2009, 1:33 pm, SUMAS, WA 98295

Sumas is een dorpje op de grens van de US en Californie. Vlak bij Vancouver. Heb een horloge besteld, en eigenlijk komt dat horloge ook nog eens uit Japan. Maar volgens mij is het redelijk zeldzaam dat een pakketje drie keer ingescand word bij de douane hoor, ik heb wat opgezocht en meestal scannen ze hem daar een keer. Alhoewel het er wel op lijkt dat ze op het moment niet zo vlot zijn, aangezien via Google meer posts te zien zijn van ongeveer een week geleden, waarbij mensen ook wachten op hun USPS pakketje.

Wat koste je pakketje in euro`s ? Bij boven de 22 euro begint het al :P Meestal is het 19% omzetbelasting, behalve bij bijvoorbeeld boeken. Het lijkt erop dat hier nog zo`n nul tot 15 % bij kan komen, en dan is het waarschijnlijk dat de TNT post ook nog inklaringskosten rekent.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:27
Mijn pakketje is binnen, prachtig horloge :-)

Die meneer van de TNT was `s middags al langsgeweest, maar toen moest ik net eventjes weg. Kwam ik terug, jahoor briefje dat hij morgen weer langs zou komen. Maar hij had z`n telefoonnummer erop gezet met een stempel, zo belde ik hem en was hij zo aardig nog langs te komen terwijl hij al klaar was voor de dag.

Over 130 euro heb ik nog eens 41,70 moeten betalen, waarvan 16 euro inklaringskosten. Dus ik heb zo`n 19.8 % aan kosten betaald, dit is wel verschillend per product las ik op douane.nl.

Oh trouwens, het lijkt me duidelijk dat je niet kan zorgen dat jouw pakketje eerder binnenkomt ( tenzij je er zelf werkt misschien :P ). De inhoud van jouw pakketje word qua waarde geschat, en komen ze er niet uit dan sturen ze zoals in mijn geval een brief naar je thuis waarin je de waarde moet opschrijven, en verklaren. Daarnaast een factuur en paypal/ iets anders de betaling. Zo zal het wel ongeveer werken, misschien bekijken ze niet elk pakketje, weet ik niet zeker.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54
BastiaanCM schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 19:34:
Mijn pakketje is binnen, prachtig horloge :-)
goed bezig
De inhoud van jouw pakketje word qua waarde geschat, en komen ze er niet uit dan sturen ze zoals in mijn geval een brief naar je thuis waarin je de waarde moet opschrijven, en verklaren. Daarnaast een factuur en paypal/ iets anders de betaling. Zo zal het wel ongeveer werken, misschien bekijken ze niet elk pakketje, weet ik niet zeker.
dat zal dan leuk worden.
het is een 2de hands moederbord van een Dell 670 Precission.
via Ebay gekocht.
betaald Total: $94.99

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Deef_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04 10:01
Zonet mijn horloge aangekregen, na deze besteld in te hebben in de USA.

Wat ik wel niet goed snap is dat ten eerste dit pakket volgens UPS 3 weken heeft vastgezeten in de (Belgische) douane, maar ten tweede de tax die ik erop moet betalen.

Ik moet 59 euro tax betalen op een pakket van 182$ (= 142$ horloge + 40$ shipping).
Is dit normaal?

• jappie_xl
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-01-2022
Op Ebay heb ik een tijd terug een horloge gekocht, type Casio Casio PAW1500GB-3 (ProTrek). Deze komt uit de US en is vrijwel meteen verzonden via USPS (23-03-2010). Via track and trace kreeg ik de status 26-03 'into foreign customs'. Niets bijzonders.

Gisteren, 03-04-2010, kreeg ik een brief van het Internationaal Sorteercentrum van TNT Post. Daarin staat dat ik de inhoud en de waarde van het product moet opgeven. Bijgeleverd is een factuur waarop aangegeven staat dat het om een gift gaat met de totale waarde van $30,00, en nog een bedrag (Postage and Fees) $26,60.

De total value van $30,00 staat geschreven op tippex. Daaronder is de eigenlijke waarde ($253,00), die ik betaald heb voor het horloge licht zichtbaar. Dit is echter alleen te lezen als je weet wat er moet staan.

Ik heb de verkoper echter niet gevraagd om het pakket als gift aan te bieden, en al helemaal niet met eenvoudig geknutsel met tippex. Dit lijkt me namelijk nogal verdacht.

- Wat moet ik nu aangeven? Dat het een gift is twv $30,00?
- Moet ik het factuur meesturen waar het bedrag van $253,95 op vermeld staat?
- Krijg ik hiervoor dan een boete omdat het in eerste instantie is aangeboden als gift?
- Kunnen jullie me een idee geven van de kosten consequenties die dit met zich mee brengt?
- Moet ik hiervoor speciaal contact opnemen met douane of TNT om het uit te leggen of om het product zelf in te klaren?

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 20:36
sphere schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:01:
[...]
Ik heb op 17 maart twee T-shirts gekocht op Ebay. De tracking informatie vermeldt dat het pakket nog in NJ is, meer dan 3 weken later. Is jouw pakket ooit aangekomen en zo ja wanneer? Ik had een waarde van minder dan 22 euro, maar het lijkt er sterk op dat dit kielekiele wordt als het nog een tijdje duurt voor het aankomt.

USPS First-Class Mail International, schromelijk overdreven :')
NJ is New York ?

Waarom neem je geen contact op met de verkoper ?
Die kan als verzendende partij informatie inwinnen bij USPS.
paQ schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:44:
je vergeet de douanerechten op sieraden
Horloge als sieraard wordt anders gecaterogiseerd door de EU, zie de 9101 TARICgroep

In dit geval gaat het om klok/uurwerken en aanverwante artikelen.
Specifiek zelfs TARIC code 9102190000

Klik op de link voor beschrijving / invoerrechten / beperkingen etc.
Je zit dus dat de invoerrechten in dit geval zijn:
Douanerecht derde landen : 4.50 % MIN 0.30 EUR / p/st MAX 0.80 EUR / p/st
Vraag is nu, is het en/en of toch of/of.

BTW betaal je over aanschafsprijs+verzendkosten+verzekering+invoerrechten=belastbaar bedrag.

[ Voor 22% gewijzigd door Yippie op 15-04-2010 00:00 ]

Verwijderd

Week geleden heb ik op Ebay een 2e hands horloge gekocht uit US(Armani). Gisteren kreeg ik brief van TNT dat ik de inhoud en de waarde van het producht moet opegeven. Er zit ook een orginele factuur van USPS bij, $35 gift.Er staat ook in van dat ze NIET weten wat er in zit.

Horloge heb ik zelf voor 138 euro incl verzendkosten gekocht.

Mijn vraag is

Stel dat ik factuur van paypal wijzig en ze komen achter. krijg ik dan alleen een boete of ook een strafblad?

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05 09:33
Verwijderd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 19:20:
Week geleden heb ik op Ebay een 2e hands horloge gekocht uit US(Armani). Gisteren kreeg ik brief van TNT dat ik de inhoud en de waarde van het producht moet opegeven. Er zit ook een orginele factuur van USPS bij, $35 gift.Er staat ook in van dat ze NIET weten wat er in zit.

Horloge heb ik zelf voor 138 euro incl verzendkosten gekocht.

Mijn vraag is

Stel dat ik factuur van paypal wijzig en ze komen achter. krijg ik dan alleen een boete of ook een strafblad?
Hoe heb je nu opgelost?? Heb je gewoon gezegd dat de waarde 35$ is, of 138euro?
Iemand anders tips voor dit soort "problemen"???

• Yippie
Beetje een vage verkoper om het nog licht uit te drukken imo.
Kan je hem net zo goed hier kopen:
http://nl.ioffer.com/i/ne...s-watch-prg110y-167709045

De betreffende eBay verkoper heeft een winkel, heb je al gekeken wat hij/zij daar verkoopt ?
Met goedkope prullaria waarschijnlijk snel een hoge feedback behaalt om daarna betrouwbaar over tekomen.
Staan ook 7 negatieve beoordelingen waarbij wordt geschreven dat ze geen horloge hebben ontvangen.
Kan natuurlijk dat de douane het heeft onderschept of weet ik veel, je moet het verder zelf weten.

Even serieus, kans dat het product aankomt, en een origineel product is, acht ik klein.
Probeer hem gewoon bij een betrouwbare (online) winkel te vinden. In Duitsland zijn producten ook goedkoper, en de USD staat natuurlijk gunstig om te importeren uit de VS. Daar komt dan wel weer BTW bij.

Vind het ook maar raar dat die niet op de Casio shop website te vinden is, een EAN nr zou het makkelijker maken om te zoeken naar alternatieve bronnen om deze aan te schaffen.

Hier dan eindelijk gevonden:
http://www.casio-intl.com...ail/?m=PRG-110Y-1V&n=1044

Gevonden maar geen voorraad:
http://www.nywatchstore.com/prg110y1v.html
Is denk ik lastig te vinden omdat het een 2010 model is ?

[ Voor 5% gewijzigd door Yippie op 07-06-2011 01:36 ]

• chevchelios
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 23:24
Ik lees hier vaak dat het via FedEx allemaal veel sneller zou gaan dan met USPS/NLPost/UPC. Dat kan ik bij deze ontkrachten.
Ik heb een horloge in de US besteld, waarde $225 inclusief verzendkosten. Binnen 4 dagen, op 9 januari was het pakketje in Nederland, Eindhoven om precies te zijn. En daar ligt het nu nog steeds. De vriendelijke klantenservice legde mij uit dat het pakket bij de douane ligt en dat het buiten hun macht is om het inklaarproces te versnellen. Jan 9, 2012 10:13 Vertraging bij inklaren EINDHOVEN NL

Ik vraag me af waarom dit zo lang moet duren. Wat doen ze eigenlijk precies? Het is totaal niet transparant wat de gang van zaken is, laat staan waarom het zo veel tijd kost. Het wordt tijd dat Radar o.i.d. hier aandacht aan besteed. Voor mijn gevoel is het pure geldklopperij. En dan mag ik straks nog eens 19% BTW + invoeringskosten ophoesten, voor iets wat ik al lang heb betaald. In de US zit die 19% immers al in de prijs.

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 09:45
Doe ik ook maar een duit in het zakje.

Van een particulier in USA voor Eur 340,-- een 2e hands horloge overgenomen. Deze prijs is incl verzendkosten via USPS. Nieuwwaarde horloge is rond Eur 600-650. Verzender heeft aangegeven op het pakketje dat het een "gift' betreft.

Ik had gehoopt dat het pakketje zonder bijbetalingen/invoerrechten enz door douane zou kunnen komen. Maar...helaas :) Pakketje wordt vandaag bezorgd, maar met rembourskosten a eur 112,--. Op zich heb ik dan nog een redelijk goede deal, ben er niet rouwig om. Maar de vrij hoge bijbetaling valt (uiteraard) toch wel tegen.

Ik vraag mij nog af of het "terecht" is dat voor een 2ehands artikel toch zo'n hoog bedrag moet worden bijbetaald? Het is immers geen nieuw product, en ook particulier aangeschaft (dus niet via webshop oid).

Kan iemand mij hier misschien meer duidelijkheid over geven. Bedankt bij voorbaat.

[ Voor 3% gewijzigd door dafmay op 26-01-2012 12:20 ]

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 16:03
dafmay schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:14:
Van een particulier in USA voor Eur 340,-- een 2e hands horloge overgenomen. Deze prijs is incl verzendkosten via USPS. Nieuwwaarde horloge is rond Eur 600-650. Verzender heeft aangegeven op het pakketje dat het een "gift' betreft.
Ik had gehoopt dat het pakketje zonder bijbetalingen/invoerrechten enz door douane zou kunnen komen. Maar...helaas :) Pakketje wordt vandaag bezorgd, maar met rembourskosten a eur 112,--. Op zich heb ik dan nog een redelijk goede deal, ben er niet rouwig om. Maar de vrij hoge bijbetaling valt (uiteraard) toch wel tegen.
Ik vraag mij nog af of het "terecht" is dat voor een 2ehands artikel toch zo'n hoog bedrag moet worden bijbetaald? Het is immers geen nieuw product, en ook particulier aangeschaft (dus niet via webshop oid).
Kan iemand mij hier misschien meer duidelijkheid over geven. Bedankt bij voorbaat.
Het maakt voor de invoer niet uit of het een 2ehands artikel is. Vanaf 150 euro betaal je naast BTW ook invoerrechten, op de doaune website kan je met wat moeite uitzoeken wat voor tarief dat is. Daarnaast betaal je kosten aan de Post (12,50). Een en anders staat trouwens wel in dit draadje. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door troftnom op 26-01-2012 15:10 ]

• Yippie
dafmay schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:14:
Doe ik ook maar een duit in het zakje.

Zie optie 2 uit een eerdere post van mij
Yippie in "USPS pakketje bij Douane"

Aangezien het hier om een 2de hands artikel gaat, had er een taxatierapport bij gemoeten denk ik om discussie's te voorkomen.
Nu zullen ze hoogstwaarschijnlijk van de nieuwwaarde uitgegaan zijn.
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 02:59:
knip
Kunnen ze van mij verlangen dat ik aantoon dat het giften zijn? En hoe doe ik dat dan?

Voor de waarde ben ik afhankelijk van wat hij mij verteld. Hij heeft geen reden om te liegen, maar ik ben aansprakelijk als het bedrag niet juist blijkt te zijn. Dat voelt niet echt prettig. Wat nou als het verkeerd blijkt te zijn? Of als ze hier vinden dat het meer waard is dan hij mij heeft opgegeven?
(Het gaat om spullen die hij al in zijn bezit had, en nu naar mij stuurt omdat hij er niks meer mee doet en ik er nog wel wat mee kan. Waarde moet hij dus schatten. En wat in Amerika 10 dollar waard is, kost hier misschien wel 25 euro. Hoe bepalen we dan de waarde?)

knip
Zelfde verhaal denk ik, wellicht dat je nog bezwaar in kan dienen achteraf nadat je aan afzender vraagt om een verklaring op email dat hij de goedereen aan je schenkt.

Of ze ermee akkoord gaan weet ik niet, want als de waarde hier duurder is dan land van oorsprong zal men de waarde hier gebruiken.
Tevens zal men de waarde hanteren, ook als het echt om een schenkingen gaat, wat het hier kost.
Is die boven de limiet van wat onbelast ingevoerd mag worden, dan zal het niet uitmaken wat er als omschrijving opstaat.
Tomfish schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:02:
Hoe is dat bedrag bepaald? Ik neem aan dat er geen factuur bij het pakketje zat omdat het om een tweedehands product ging.

* Tomfish is benieuwd hoeveel hij aan de deur moet betalen, facuurbedrag is net iets boven de $4000,-
Dat zijn vragen die je wellicht beter van tevoren had kunnen berekenen, maar goed, misschien dat je goede redenen hebt om het evengoed daar te bestellen. Tevens met dit soort bedragen zou ik zelf in ieder geval niet voor USPS kiezen maar voor 1 van de koeriers en het laten verzekeren.

Wat nu als het kwijt raakt ?

[ Voor 44% gewijzigd door Yippie op 29-01-2012 06:46 ]

• troftnom
Wat is de opbouw van de kosten dan precieus geweest? 112 euro lijkt wat veel voor een totale waarde van 300-340 euro, dacht namelijk dat er eigenlijk niet zoveel invoerrechten op een horloge zaten....

• dafmay
troftnom schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:00:
Wat is de opbouw van de kosten dan precieus geweest? 112 euro lijkt wat veel voor een totale waarde van 300-340 euro, dacht namelijk dat er eigenlijk niet zoveel invoerrechten op een horloge zaten....
Edit : even nagekeken wat er nu exact op de factuur staat...

Douanewaarde : Eur 306,--
Belastingen : BTW bij invoer Eur 95,--
Inklaringskosten : Eur 17,--

Totaal betaald : Eur 112,--

Klinkt dit aannemelijk?

Overigens als ik Eur 95,-- neem als zijnde 19% btw, en doorreken naar 100% dan kom ik op exact Eur 500,-- uit. Zal men dan dit bedrag hebben gehanteerd...maar waar slaat de Eur 306,-- dan op?

[ Voor 55% gewijzigd door dafmay op 30-01-2012 20:04 ]

• Yippie
dafmay schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:22:
[...]
Edit : even nagekeken wat er nu exact op de factuur staat...

Douanewaarde : Eur 306,--
Belastingen : BTW bij invoer Eur 95,--
Inklaringskosten : Eur 17,--

Totaal betaald : Eur 112,--

Klinkt dit aannemelijk?

Overigens als ik Eur 95,-- neem als zijnde 19% btw, en doorreken naar 100% dan kom ik op exact Eur 500,-- uit. Zal men dan dit bedrag hebben gehanteerd...maar waar slaat de Eur 306,-- dan op?
Belastingen hoeft niet perse alleen maar BTW te betekenen, en bij een bedrag boven de 150,- EUR kom je bovendien in aanmerking voor invoerrechten.

Berekening wordt dan: waarde+verzendkosten+invoerrechten=belastbaar bedrag+BTW= te betalen bedrag
Inklaringskosten van PostNL vallen daar buiten, zie eerdere uitleg.

En niet elke horloge is zomaar een horloge als het invoer betreft:
AFDELING XVIII OPTISCHE INSTRUMENTEN, APPARATEN EN TOESTELLEN; INSTRUMENTEN, APPARATEN EN TOESTELLEN, VOOR DE FOTOGRAFIE EN DE CINEMATOGRAFIE; MEET-, VERIFICATIE-, CONTROLE- EN PRECISIE-INSTRUMENTEN, -APPARATEN EN -TOESTELLEN; MEDISCHE EN CHIRURGISCHE INSTRUMENTEN, APPARATEN EN TOESTELLEN; UURWERKEN; MUZIEKINSTRUMENTEN; DELEN EN TOEBEHOREN VAN DEZE INSTRUMENTEN, APPARATEN EN TOESTELLEN

HOOFDSTUK 91 UURWERKEN

9101 Polshorloges, zakhorloges en dergelijke horloges (stophorloges daaronder begrepen), met kast van edel metaal of van metaal geplateerd met edel metaal

9102 Polshorloges, zakhorloges en dergelijke horloges (stophorloges daaronder begrepen), andere dan die bedoeld bij post 9101

9103 Wekkers en klokjes, met horloge-uurwerk

9104 Klokjes voor instrumentenborden en dergelijke klokjes, voor automobielen, voor luchtvaartuigen, voor vaartuigen of voor andere vervoermiddelen

9105 Wekkers, pendules, klokken en dergelijke artikelen met ander uurwerk dan horloge-uurwerk

9106 Tijdcontroleapparaten en tijdmeters, met uurwerk of met synchroonmotor (bijvoorbeeld controleklokken, uurstempels en tijdregistreertoestellen)

9107 Schakelklokken en andere toestellen bestemd om een mechanisme op een bepaalde tijd te doen werken, met uurwerk of met synchroonmotor

9108 Horloge-uurwerken, compleet en gemonteerd

9109 Uurwerken, compleet en gemonteerd, andere dan horloge-uurwerken

9110 Complete uurwerken, niet gemonteerd of gedeeltelijk gemonteerd (stellen onderdelen); niet-complete uurwerken, gemonteerd; onvolledige, onafgewerkte uurwerken ("ébauches")

9111 Kasten voor horloges bedoeld bij de posten 9101 en 9102, alsmede delen daarvan

9112 Kasten voor klokken, voor pendules, enz., alsmede delen daarvan

9113 Horlogebanden en delen daarvan

9114 Andere delen voor de uurwerkmakerij
Bron: EU Taric database

En zelfs dan gaat het nog verder :P , dus om je beter te helpen de berekening te begrijpen, moet je deze horloge beschrijven:

Edelmetalen gebruikt ?
Mechanisch of electrisch uurwerk & display ?
etc

Ik vind het wel een vreemd bedrag, meeste horloges staat er:
4,5% min 0,30 / max 0,80 EUR p/stk.
Wat dat precies betekent weet ik ook niet, maar ga in ergste geval uit van 4,5% invoerrechten.
Op die manier kom je niet aan dat bedrag, tenzij de verzendkosten (eventueel incl verzekering) erg hoog waren. Deze worden meegenomen voor de BTW berekening.

Je schreef eerder dat je tegen koers destijds 340,- EUR incl verzending hebt betaald.
Als we dat als uitgangspunt nemen, denk ik dat ze er 4,5% invoerrechten over hebben gerekend a 15,30 EUR. Belastbaar bedrag voor BTW is dan 19% van 355,30=67,51 EUR. 67,51+15,30 zit je dus al op 82,81.
Rest van het verschil zou dan door koersverschil kunnen komen met een afronding naar boven.

Als ik het even omdraai, zij gaan uit van:
- 306,- waarde
- 96,- belastingen (zou BTW+invoerrechten moeten zijn)

Inclusief BTW en invoerrechten dus 402,- EUR, als we die 15,30 eraf halen hou je 386,70 over.
Dit zou dan 119% moeten zijn.
100% wordt dan 324.96, haal daar 306,- vanaf = 18,96
Komt al aardig in de richting van de verzendkosten van 20 a 30 USD.

Nu lijkt het in ieder geval wat plausibeler.
96,- zou dan 15,30 invoerrechten en 80,60 BTW zijn.

Je moet zelf de afweging maken of je een bezwaar in wilt dienen. Kan ook slechter uitpakken inderdaad, aangezien het in eerste instantie als "gift" was gemarkeerd mag jij aantonen wat het bedrag is.
Denk dat je uiteindelijk 2-3 tientjes wint, maar als het slecht uitpakt, je ook stuk duurder uit kan zijn.
Ze hoeven immers niet het bedrag te nemen wat jij ervoor betaalt als waarde.

Om dit te voorkomen zou je een origineel aanschafsbewijs incl datum en kenmerken zoals serienr die naar het product te herleiden zijn, of taxatierapport moeten hebben en bijbehorende betaalgegevens. Anders kan je natuurlijk 2 betalingen doen, 1 van 300,- en 1 van 40,-. Die laatste gebruik je voor de aangifte die dan stuk gunstiger uitvalt. Verkoper heeft zelfde bedrag gevangen, hetzij in 2 termijnen,dus die zal na betaling van volledig bedrag gewoon willen verzenden aangezien die nu ook bewust of onbewust even belastingfraude pleegt door er "gift" op te zetten. Als je hier overigens om vraagt ben je dus medeplichtig, ook al vervolgt justitie hier niet actief voor vziw.

Ik persoonlijk zou het er bij laten zitten.

ps: zou wel mooi zijn als de declaranten die voor PostNL de aangifte verzorgen, ook de betreffende TARIC code zouden vermelden op de specificatie. Dan kan je gelijk zien of het ze goed geclassificeerd hebben of niet. adhv die info weet je dan gelijk of je het juiste bedrag betaalt.
ApC_IcE schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:32:
Ik bel vandaag naar PostNL.
Ik: "goededag ik ben op zoek naar info over een pakket uit USA met LN**********US"
PostNL: "Meneer, nummers beginnende met LN kunnen niet getraceerd worden"
Ik: "Maar, maar maar, uw collega keek vorige keer op postcode"
PostNL: "helaas"

wtf is dit nou weer |:(

2 poging:

Ik: "goededag ik ben op zoek naar info over een pakket uit USA met LN**********US"
PostNL: "Geef me uw postcode maar"
Ik: " xxxXX"
PostNL: "Pakket is naar u onderweg en u moet nog 33.97 betalen aan de postbode"
Ik: "Duidelijk mevrouw, vriendelijk bedankt"

Dit in een half uur haha
Altijd lachen ja, tenzij je het erbij laat zitten na het 1ste telefoontje omdat je niet beter weet...
Maar inmiddels wel ontvangen mag ik hopen ? Komt het toch nog goed met de wintersport ;)

Wellicht dat je die info trouwens ook via www.mijnpostnl.nl https://mijnpakket.postnl.nl/ had kunnen achterhalen.
Daar kan je op basis van postcode te verwachten pakketten zien, alsmede diegene die jij online verstuurt.
Ook de kosten die je moet betalen staan er bij in dat geval.

Lijkt me wel handig overigens om is goed te testen, dus iedereen die nog een pakket verwacht, maak een gratis account aan, en houdt het even bij. Tecto (profiel) jij bijv. om maar is iemand te noemen. Ook als je recentelijk een pakket hebt ontvangen.

Ben benieuwd naar de ervaringen en resultaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Yippie op 12-02-2012 00:03 ]

• troftnom
Ja, UPS weet dat wel, dat is onderdeel van hun vak. ;-)
Yippie schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:18:

Wat dat precies betekent weet ik ook niet, maar ga in ergste geval uit van 4,5% invoerrechten.
Volgens deze mogelijk nuttige site voor dit topic, zou je maar max 80 eurocent betalen aan invoerrechten voor een horloge. Verwaarloosbaar dus....

http://www.dutycalculator.com/

• dafmay
Yippie schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:18:
[...]
Belastingen hoeft niet perse alleen maar BTW te betekenen, en bij een bedrag boven de 150,- EUR kom je bovendien in aanmerking voor invoerrechten.

Berekening wordt dan: waarde+verzendkosten+invoerrechten=belastbaar bedrag+BTW= te betalen bedrag
Inklaringskosten van PostNL vallen daar buiten, zie eerdere uitleg.

En zelfs dan gaat het nog verder :P , dus om je beter te helpen de berekening te begrijpen, moet je deze horloge beschrijven:

Edelmetalen gebruikt ?
Mechanisch of electrisch uurwerk & display ?
etc

Op die manier kom je niet aan dat bedrag, tenzij de verzendkosten (eventueel incl verzekering) erg hoog waren. Deze worden meegenomen voor de BTW berekening.

Je schreef eerder dat je tegen koers destijds 340,- EUR incl verzending hebt betaald.
Als we dat als uitgangspunt nemen, denk ik dat ze er 4,5% invoerrechten over hebben gerekend a 15,30 EUR. Belastbaar bedrag voor BTW is dan 19% van 355,30=67,51 EUR. 67,51+15,30 zit je dus al op 82,81.
Rest van het verschil zou dan door koersverschil kunnen komen met een afronding naar boven.

Als ik het even omdraai, zij gaan uit van:
- 306,- waarde
- 96,- belastingen (zou BTW+invoerrechten moeten zijn)

Inclusief BTW en invoerrechten dus 402,- EUR, als we die 15,30 eraf halen hou je 386,70 over.
Dit zou dan 119% moeten zijn.
100% wordt dan 324.96, haal daar 306,- vanaf = 18,96
Komt al aardig in de richting van de verzendkosten van 20 a 30 USD.

Nu lijkt het in ieder geval wat plausibeler.
96,- zou dan 15,30 invoerrechten en 80,60 BTW zijn.

Je moet zelf de afweging maken of je een bezwaar in wilt dienen. Kan ook slechter uitpakken inderdaad, aangezien het in eerste instantie als "gift" was gemarkeerd mag jij aantonen wat het bedrag is.
Denk dat je uiteindelijk 2-3 tientjes wint, maar als het slecht uitpakt, je ook stuk duurder uit kan zijn.
Ze hoeven immers niet het bedrag te nemen wat jij ervoor betaalt als waarde.

Om dit te voorkomen zou je een origineel aanschafsbewijs incl datum en kenmerken zoals serienr die naar het product te herleiden zijn, of taxatierapport moeten hebben en bijbehorende betaalgegevens. Anders kan je natuurlijk 2 betalingen doen, 1 van 300,- en 1 van 40,-. Die laatste gebruik je voor de aangifte die dan stuk gunstiger uitvalt. Verkoper heeft zelfde bedrag gevangen, hetzij in 2 termijnen,dus die zal na betaling van volledig bedrag gewoon willen verzenden aangezien die nu ook bewust of onbewust even belastingfraude pleegt door er "gift" op te zetten. Als je hier overigens om vraagt ben je dus medeplichtig, ook al vervolgt justitie hier niet actief voor vziw.

Ik persoonlijk zou het er bij laten zitten.
Yippie...allereerst bedankt voor je zeer uitvoerige uitleg!

En ik denk dat je het helemaal bij het rechte eind hebt vwb de berekening en dat het totaal betaalde bedrag (eur 95,--) wel bij benadering zal kloppen. De douanewaarde komt zoals eerder aangegeven niet eens in de buurt van de nieuwwaarde van het horloge (eur 650,--). Sterker nog, wat ik nu totaal heb betaald incl alle douanekosten komt aardig in de buurt van de 2ehands waarde die ligt tussen eur 400-450 voor een mint-condition artikel.

Het gaat overigens om een Citizen Skyhawk A-T Titanium, type JY0010-50E. Het is een zgn. "ana-digi piloten horloge" en geheel van titanium vervaardigd. Hier een linkje :

YouTube: Citizen Skyhawk AT JY0010-50E Watch Review - Watch Shop UK

Ik denk dat ik jouw advies opvolg en geen bezwaar ga indienen...ik denk namelijk ook dat het zelfs nadelig kan uitvallen. Daarbij komt nog dat ik helemaal geen aanschafsbewijs en/of taxatierapport oid heb. Het horloge is wel geheel officieel en dus geen nepper. De vorige eigenaar is een fervent horloge-collector en erg actief en bekend op het bekende horlogeforum Watchuseek.

Enfin...weer wat geleerd en ondertussen erg blij met mijn aankoop. Nogmaals dank voor je uitleg.

• Boerz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 01:08
06-06 Ebay horloge besteld vanuit Amerika USPS Express Mail International : US $48,00
06-06 vertrokken vanuit Las Vegas.
07-06 vertrokken vanuit Los Angeles richting NL
13-06 aankomst Customs Clearance NL
15-06 gebeld met TNT 0900 0570 binnen 2 min geholpen werd direct gevraagd om het track&tracenummer.
Kreeg direct het NL 3S-track&tracenummer, er zitten geen extra kosten aan mijn levering verbonden.
Pakket word 17-06 aangeboden. Vetraagd
Pakket word 18-06 aangeboden Inklaringskosten (internationale zending): betaal €66,85 gepast en contant aan de pakketbezorger.

[ Voor 13% gewijzigd door Boerz op 17-06-2013 21:20 ]

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-05 12:28
Weet iemand of ik ook import belasting moet betalen als ik via Amazon.com een horloge (~$100) bestel en laat gift wrappen en opstuur naar iemand als cadeautje? Er staat dat de prijs dan ook niet vermeld wordt op de shipping bill. Ik kan nergens vinden of de douane dan alsnog het pakje open gaat maken en de ontvanger met een rekening opscheept..

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

\[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:31:
Weet iemand of ik ook import belasting moet betalen als ik via Amazon.com een horloge (~$100) bestel en laat gift wrappen en opstuur naar iemand als cadeautje? Er staat dat de prijs dan ook niet vermeld wordt op de shipping bill. Ik kan nergens vinden of de douane dan alsnog het pakje open gaat maken en de ontvanger met een rekening opscheept..
Het blijft een commerciele zending, dus mijnsinziens moet je nog steeds betalen. Of erger, de ontvanger van je cadeau moet betalen. ;)
Pagina: 1

Let op:
Zit je ook op je pakketje te wachten? Lees even het topic door, er zijn genoeg mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten, dus het heeft geen zin om jouw track & trace info te plaatsen. Met de andere reacties in het topic kan je best uitvinden of je gewoon nog even geduld moet hebben, of dat er echt iets mis is met jouw zending.

Graag alleen reageren als je wat toe te voegen hebt aan de discussie over importeren/inklaren via USPS, of wanneer je echt problemen hebt met jouw USPS levering. Overige reacties zullen verwijderd worden.