dafmay schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:22:
[...]
Edit : even nagekeken wat er nu exact op de factuur staat...
Douanewaarde : Eur 306,--
Belastingen : BTW bij invoer Eur 95,--
Inklaringskosten : Eur 17,--
Totaal betaald : Eur 112,--
Klinkt dit aannemelijk?
Overigens als ik Eur 95,-- neem als zijnde 19% btw, en doorreken naar 100% dan kom ik op exact Eur 500,-- uit. Zal men dan dit bedrag hebben gehanteerd...maar waar slaat de Eur 306,-- dan op?
Belastingen hoeft niet perse alleen maar BTW te betekenen, en bij een bedrag boven de 150,- EUR kom je bovendien in aanmerking voor invoerrechten.
Berekening wordt dan: waarde+verzendkosten+invoerrechten=belastbaar bedrag+BTW= te betalen bedrag
Inklaringskosten van PostNL vallen daar buiten, zie eerdere uitleg.
En niet elke
horloge is zomaar een
horloge als het invoer betreft:
AFDELING XVIII OPTISCHE INSTRUMENTEN, APPARATEN EN TOESTELLEN; INSTRUMENTEN, APPARATEN EN TOESTELLEN, VOOR DE FOTOGRAFIE EN DE CINEMATOGRAFIE; MEET-, VERIFICATIE-, CONTROLE- EN PRECISIE-INSTRUMENTEN, -APPARATEN EN -TOESTELLEN; MEDISCHE EN CHIRURGISCHE INSTRUMENTEN, APPARATEN EN TOESTELLEN; UURWERKEN; MUZIEKINSTRUMENTEN; DELEN EN TOEBEHOREN VAN DEZE INSTRUMENTEN, APPARATEN EN TOESTELLEN
HOOFDSTUK 91 UURWERKEN
9101 Polshorloges, zakhorloges en dergelijke horloges (stophorloges daaronder begrepen), met kast van edel metaal of van metaal geplateerd met edel metaal
9102 Polshorloges, zakhorloges en dergelijke horloges (stophorloges daaronder begrepen), andere dan die bedoeld bij post 9101
9103 Wekkers en klokjes, met horloge-uurwerk
9104 Klokjes voor instrumentenborden en dergelijke klokjes, voor automobielen, voor luchtvaartuigen, voor vaartuigen of voor andere vervoermiddelen
9105 Wekkers, pendules, klokken en dergelijke artikelen met ander uurwerk dan horloge-uurwerk
9106 Tijdcontroleapparaten en tijdmeters, met uurwerk of met synchroonmotor (bijvoorbeeld controleklokken, uurstempels en tijdregistreertoestellen)
9107 Schakelklokken en andere toestellen bestemd om een mechanisme op een bepaalde tijd te doen werken, met uurwerk of met synchroonmotor
9108 Horloge-uurwerken, compleet en gemonteerd
9109 Uurwerken, compleet en gemonteerd, andere dan horloge-uurwerken
9110 Complete uurwerken, niet gemonteerd of gedeeltelijk gemonteerd (stellen onderdelen); niet-complete uurwerken, gemonteerd; onvolledige, onafgewerkte uurwerken ("ébauches")
9111 Kasten voor horloges bedoeld bij de posten 9101 en 9102, alsmede delen daarvan
9112 Kasten voor klokken, voor pendules, enz., alsmede delen daarvan
9113 Horlogebanden en delen daarvan
9114 Andere delen voor de uurwerkmakerij
Bron:
EU Taric database
En zelfs dan gaat het nog verder

, dus om je beter te helpen de berekening te begrijpen, moet je deze
horloge beschrijven:
Edelmetalen gebruikt ?
Mechanisch of electrisch uurwerk & display ?
etc
Ik vind het wel een vreemd bedrag, meeste
horloges staat er:
4,5% min 0,30 / max 0,80 EUR p/stk.
Wat dat precies betekent weet ik ook niet, maar ga in ergste geval uit van 4,5% invoerrechten.
Op die manier kom je niet aan dat bedrag, tenzij de verzendkosten (eventueel incl verzekering) erg hoog waren. Deze worden meegenomen voor de BTW berekening.
Je schreef eerder dat je tegen koers destijds 340,- EUR incl verzending hebt betaald.
Als we dat als uitgangspunt nemen, denk ik dat ze er 4,5% invoerrechten over hebben gerekend a 15,30 EUR. Belastbaar bedrag voor BTW is dan 19% van 355,30=67,51 EUR. 67,51+15,30 zit je dus al op 82,81.
Rest van het verschil zou dan door koersverschil kunnen komen met een afronding naar boven.
Als ik het even omdraai, zij gaan uit van:
- 306,- waarde
- 96,- belastingen (zou BTW+invoerrechten moeten zijn)
Inclusief BTW en invoerrechten dus 402,- EUR, als we die 15,30 eraf halen hou je 386,70 over.
Dit zou dan 119% moeten zijn.
100% wordt dan 324.96, haal daar 306,- vanaf = 18,96
Komt al aardig in de richting van de verzendkosten van 20 a 30 USD.
Nu lijkt het in ieder geval wat plausibeler.
96,- zou dan 15,30 invoerrechten en 80,60 BTW zijn.
Je moet zelf de afweging maken of je een bezwaar in wilt dienen. Kan ook slechter uitpakken inderdaad, aangezien het in eerste instantie als "gift" was gemarkeerd mag jij aantonen wat het bedrag is.
Denk dat je uiteindelijk 2-3 tientjes wint, maar als het slecht uitpakt, je ook stuk duurder uit kan zijn.
Ze hoeven immers niet het bedrag te nemen wat jij ervoor betaalt als waarde.
Om dit te voorkomen zou je een origineel aanschafsbewijs incl datum en kenmerken zoals serienr die naar het product te herleiden zijn, of taxatierapport moeten hebben en bijbehorende betaalgegevens. Anders kan je natuurlijk 2 betalingen doen, 1 van 300,- en 1 van 40,-. Die laatste gebruik je voor de aangifte die dan stuk gunstiger uitvalt. Verkoper heeft zelfde bedrag gevangen, hetzij in 2 termijnen,dus die zal na betaling van volledig bedrag gewoon willen verzenden aangezien die nu ook bewust of onbewust even belastingfraude pleegt door er "gift" op te zetten. Als je hier overigens om vraagt ben je dus medeplichtig, ook al vervolgt justitie hier niet actief voor vziw.
Ik persoonlijk zou het er bij laten zitten.
ps: zou wel mooi zijn als de declaranten die voor PostNL de aangifte verzorgen, ook de betreffende TARIC code zouden vermelden op de specificatie. Dan kan je gelijk zien of het ze goed geclassificeerd hebben of niet. adhv die info weet je dan gelijk of je het juiste bedrag betaalt.
ApC_IcE schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:32:
Ik bel vandaag naar PostNL.
Ik: "goededag ik ben op zoek naar info over een pakket uit USA met LN**********US"
PostNL: "Meneer, nummers beginnende met LN kunnen niet getraceerd worden"
Ik: "Maar, maar maar, uw collega keek vorige keer op postcode"
PostNL: "helaas"
wtf is dit nou weer
2 poging:
Ik: "goededag ik ben op zoek naar info over een pakket uit USA met LN**********US"
PostNL: "Geef me uw postcode maar"
Ik: " xxxXX"
PostNL: "Pakket is naar u onderweg en u moet nog 33.97 betalen aan de postbode"
Ik: "Duidelijk mevrouw, vriendelijk bedankt"
Dit in een half uur haha
Altijd lachen ja, tenzij je het erbij laat zitten na het 1ste telefoontje omdat je niet beter weet...
Maar inmiddels wel ontvangen mag ik hopen ? Komt het toch nog goed met de wintersport
Wellicht dat je die info trouwens ook via
www.mijnpostnl.nl https://mijnpakket.postnl.nl/ had kunnen achterhalen.
Daar kan je op basis van postcode te verwachten pakketten zien, alsmede diegene die jij online verstuurt.
Ook de kosten die je moet betalen staan er bij in dat geval.
Lijkt me wel handig overigens om is goed te testen, dus iedereen die nog een pakket verwacht, maak een gratis account aan, en houdt het even bij.
Tecto (profiel) jij bijv. om maar is iemand te noemen. Ook als je recentelijk een pakket hebt ontvangen.
Ben benieuwd naar de ervaringen en resultaten.
[
Voor 12% gewijzigd door
Yippie op 12-02-2012 00:03
]