Toon posts:

Zalman CNPS7000C-Cu op Phenom 955

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik onderhand knettergek werd van de veel te luidruchtige stock heatsink fan van de Phenom 955 heb ik een Zalman CNPS 7000C-Cu aangeschaft.

Dit is een heatsink voor een AM2 socket, maar die moet dus evengoed op AM2+ en AM3 passen. Nu stel ik me wel vragen bij de specificaties die Zalman geeft. De hoogste CPU die er bij staat is een Athlon X2 5600. Blijkbaar is deze CNPS al een paar jaren in omloop en is de handleiding intussen niet meer bijgewerkt, want helemaal onderaan hun page wordt ook nog even naar AM2+ verwezen, maar dat is het dan ook. Vandaar mijn vraag: is het verstandig om dit heatsink op een CPU te zetten die een hogere TDP (125W) heeft dan zelfs de oude 5600 had (89W, geloof ik)?

Het zal hoe dan ook wringen worden, want echt veel ruimte laat mijn gigabyte ga-ma790x-ud4p niet tussen socket en RAM slots. Al goed dat ik gewone Corsair sticks heb gehaald, dus niet van die DHX met enorme vinnen op de rug. Maar dan nog...

En, oh ja, heeft iemand nog tips hoe je zo'n gevaarte van 750g extra stevig kunt bevestigen? Ik mag er niet aan denken dat hij op een mooie dag besluit om even lekker door mijn video- en andere kaarten heen te donderen.

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-01 19:26
Volgens mij heeft die net zoals elke andere AMD CPU-koeler gewoon een backplate die je vastschroeft.. dus niks om je zorgen over te maken.

Ik deel verder je bezorgdheid wat betreft de koelmogelijkheden, ik heb deze op een AMD 3000+ S939 venice zitten, dat is toch wel een andere klasse qua energieverbruik geloof ik.. Maar goed, maar één manier om er achter te komen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zou een andere koeler zoeken. De door jou aangedragen Zalman is bedoeld tot een TDP van 89 watt terwijl je Phenom een TDP van 125 watt heeft. Grof gezegd zal dat betekenen dat je processortemperatuur ±40% hoger zal liggen ten opzichte van je kasttemperatuur als met de stock-koeler.

Dus als je kasttemperatuur 30 graden en met je stockkoeler je CPU @Load zo'n 56 graden wordt, dan wordt ie met die Zalman zo'n 66 graden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Zo...66 graden? Dan wordt het wel heel vroeg zomer dit jaar...

Ach wat, ik heb hier nog een paar pc's die op hun pensioen afsloffen. Eentje zal verrast zijn dat hij nog iets nieuws krijgt.

Verwijderd

Ja man ik zou een andere koeler nemen deze is echt niet krachtig ik heb hem zelf gehad. Ik ben toen overgestapt naar een CNPS9500 en deze was al een stuk beter (rond de 15 graden lager). Vooral als je stiekem wat extra volts op je CPU wilt stoppen, is iets krachtigers geen luxe.

Verwijderd

Topicstarter
Heh, is ook toevallig. Ik had juist die 9500 bovenaan mijn lijstje gezet. Die extra volts hoeven niet, als hij maar stiller is dan wat er nu opzit. Als ik achter mijn e6600 met zijn eenvoudige arctic freezer dan is het nog die amd die er boven uit komt - en die staat dan twee-drie meter verder...

Aan allen: bedankt voor jullie input.

• Kuhr89
  • Nu online
Ik ben nu aan het kijken naar de CNPS9900 Cooler van Zalman. Enige ervaringen ermee?
Deze komt op mijn Pc.. zie Sig

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ga een naar een OCZ/Xigmatek of Scythe en ThermalRight koeler kijken : Word je veel gelukkiger van ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Kuhr89
  • Nu online
Probleem is alleen dat een Scythe Mugen 2 niet op mijn mobo past... Plus dat die 9900 wel een mooie cooler is.

Bij tests op internet komt hij er net zo goed uit als de OCZ Vendetta 2

[ Voor 25% gewijzigd door Kuhr89 op 15-06-2009 17:04 ]

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Pagina: 1