• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 09:02
Hoi !
Sinds kort heb ik een tv (samsung LE32A556 full hd) aan mijn pc hangen. Deze hangt eraan via een hdmi kabel (dvi => hdmi) samen met mijn beeldscherm (sasmsung 22") aan mij hd4870. De tv is geconfigureerd als extended desktop. Ik gebruik de laatste versie van de ati drivers (9.5)
Ik gebruik geen full hd resolutie maar de 720 resolutie.
Na het instellen op mijn scherm bleek het niet mooi te passen.
In het ccc heb ik dan onder 'DTV HDMI 4', onder HDTV support 720p50 aangevinkt en een custom resolutie gemaakt van 1223 * 668.
De tv maakt dus gebruik van deze resolutie, 32bit kleuren, 50hz refresh rate.
Doch als ik film kijk lopen sommige stukken van het beeld "achter". Bv een lampekap: als de camera beweegt van links naar rechts staat de bovenste helft van de lampe kap een achter (nog meer naar links). Ik heb de indruk dat dit het geval is voor een heel deel van het scherm (dit deel is niet altijd even groot).

Iemand enig idee hoe ik dit oplos ? Het is ontzettend vervelend als je een film kijkt, je gaat je eraan storen.
Overigen kijk ik ook digitale tv en hier merk ik dit fenomeen niet op.
http://www.tverdonck.be/tv.jpg
MVG

[ Voor 1% gewijzigd door silentkiller op 13-06-2009 23:43 . Reden: plaatje ]

• silentkiller
blijkbaar noemt dit "screen tearing" en komt dit voor als de pc niet op dezelfde sync uitzend als de tv.
Mijn tv is een 50hz tv dus ik laat mijn pc ook uitzenden op 50hz.
Bovendien zendt mijn digibox ook uit op 50hz en daar heb ik geen last van tearing
Iemand enig idee ? Een kaart als de hd4870 moet dit toch kunnen trekken ?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 19:52

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik ben geen HD-goeroe, maar wat doe je met 1223 * 668 ?? Dat is een onzinnige resolutie en denk niet dat een TV daar heel erg veel zin in heeft dus die zal moeten gaan schalen en doen.

Je TV is Full-hd .. je hebt een ATI 4870 die zondermeer deze resolutie aan kan, dus dat is een goed uitgangspunt. Dus de volledige 1920*1080 pixels.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Standard_video_res.svg/480px-Standard_video_res.svg.png

Bekijk deze pagina eens ..
Wikipedia: High-definition television

of alle andere HD-pagina's op de wiki.

En op een 32" is het niet eens zo nodig om op Full HD resolutie te draaien. HD-ready formaat gaat ook prima. Zie ook maar eens HD ready of Full HD

Da's dus 1366x768 pixels. Dit gebruik ikzelf ook op mijn HD-ready Philips 32PFL7603 als ik die vanaf mijn pc aan stuur.

edit:
En als je video-beeld van je computer niet volledig lekker past op je TV, ga dan eens wat spelen met de Overscan functie. Hiermee zou je e.e.a. dan toch beeldvullend moeten kunnen krijgen. Dat gaf bij mij de doorslag i.i.g. :)

Wikipedia: Overscan

[ Voor 40% gewijzigd door Alfa Novanta op 14-06-2009 11:44 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 12:31
Probeer anders 1360x768 :) werkt bij mij super...

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
ing._Buttje schreef op zondag 14 juni 2009 @ 11:29:
Ik ben geen HD-goeroe, maar wat doe je met 1223 * 668 ?? Dat is een onzinnige resolutie en denk niet dat een TV daar heel erg veel zin in heeft dus die zal moeten gaan schalen en doen.

Je TV is Full-hd .. je hebt een ATI 4870 die zondermeer deze resolutie aan kan, dus dat is een goed uitgangspunt. Dus de volledige 1920*1080 pixels.

[afbeelding]

Bekijk deze pagina eens ..
Wikipedia: High-definition television

of alle andere HD-pagina's op de wiki.

En op een 32" is het niet eens zo nodig om op Full HD resolutie te draaien. HD-ready formaat gaat ook prima. Zie ook maar eens HD ready of Full HD
Hij doet dat omdat hij last heeft van overscan, waardoor een deel van zijn desktop buiten het beeld getoond wordt.

Als je dat eerst even uitzet, en dan gewoon 720p of 1080p pakt, is je beeld iig al wat beter. En je tearing probleem is inderdaad op te lossen door te zorgen dat je pc op dezelfde frequentie uitzend als je tv verwacht.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 19:52

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

idd, overscan .. ik was mijn post net aan het editten ;)

edit:
ik miste in het bovenste plaatje nog de 1366*768 resolutie. Heb nu een beter plaatje gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/a2zcables/hdtvwxga1.jpg

1366*768 schijnt dus een WXGA resolutie te zijn, maar zoals er inderdaad ook onder staat wel vaak de native resolutie van HD-ready schermen, zoals de mijne. 1280*720 gebruik ik dus ook niet.

edit:
Je hebt een 22" monitor? Dan is daarvan de maximale resolutie waarschijnlijk 1680x1050. Dan kun je inderdaad niet met Clone op beide schermen 1920*1080 doen, want dan gaat je monitor over de zeik. Een optie met CCC is ook om een profiel aan te maken waarbij je de monitor volledig uitshakelt en de TV als Main-display instelt op 1920*1080.

Als je eens wilt experimenteren met HD-ready formaat kun je wel Clone gebruiken. Dit doe ik dus als ik een film ga kijken vanaf mijn pc. Dan kun je ook op beide schermen in CCC dingen tweaken en zie je op beide schermen precies hetzelfde. Wel de TV als Main-display instellen anders gaat die nog wel eens op zwart als je een film afspeelt.

[ Voor 121% gewijzigd door Alfa Novanta op 14-06-2009 11:48 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• silentkiller
bedankt voor de reacties !
Wat ik nu dus gedaan heb: mijn boekje van de tv erbij genomen: op de tv zelf staat dat ie 50hz is maar in het boekje staat dat als je een computer aansluit dat dit op de hdmi2 ingang moet (dit had ik zo gedaan) en dat de refresh rate op 60 moet staan bij een resolutie van 1920 * 1080 (en bij andere resoluties's trouwens ook)
Ik heb dus gekozen voor 1920 * 1080 en 60hz, ipv een custom resolutie aant te maken heb ik het balkje van overscan een beetje naar underscan geschoven waardoor nu ook heel mijn desktop binnen het beeld valt.

Toch zie ik dat er nog tearing voorkomt, alleen gaat het nu veel sneller weg door de frequency van 60hz.
Het is toch de bedoeling dat ik hem iets meer naar underscan zet of moet ik men desktop gewoon buiten beeld laten vallen voor een beter resultaat ?

edit: ik zou hem graag als extended gebruiken omdat ik het ook gebruik als 2nc display, voor bv men msn open te zetten ofzo. Normaal mag dit geen verschil maken lijkt me

[ Voor 9% gewijzigd door silentkiller op 14-06-2009 11:53 ]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 07:09
ik heb hetzelfde probleem met mijn tv en computer, ik heb me er al bij neer gelegd, ik krijg het echt niet voor elkaar om die rot strepen weg te krijgen..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Wat misschien ook nog kan helpen; ik kijk vaak series en dergelijke op mijn vader's tv via mijn laptop, en als ik dan het scherm van de laptop én het tv scherm aan heb, dan krijg ik dus tearing, maar als ik dan mijn laptopscherm uit zet en dus alleen het tvscherm gebruik, dan is de tearing weg. Misschien kan je dat nog proberen?

en gek genoeg heb ik dat op mijn eigen tv dan weer niet, daar gebruik ik ze allebei gewoon zonder problemen. Het enige verschil is dat de tv van mijn vader een plasma is en ik een lcd heb.

[ Voor 22% gewijzigd door TrekDude101 op 14-06-2009 13:06 . Reden: nog wat bijgevoegd ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Het kan ook een driver-issue zijn, ik heb er onder Windows 7 totaal geen last van met m'n GeForce 7300 Go, maar op Windows XP durf ik niet eens een 720p-filmpje aan te zetten. vanwege de tearing...

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 17:21
CodeCaster schreef op zondag 14 juni 2009 @ 13:08:
Het kan ook een driver-issue zijn, ik heb er onder Windows 7 totaal geen last van met m'n GeForce 7300 Go, maar op Windows XP durf ik niet eens een 720p-filmpje aan te zetten. vanwege de tearing...
Dat kan evengoed aan DirectX liggen hé, er zijn zoveel software onderdelen die verschillen tussen Windows 7 en XP

• silentkiller
Van de week moet ik toch formateren en dan zal ik de RC van windows 7 ook eens op mijn desktop zetten (hij draait nu al op mijn laptop maar daar zit een nvidia in)

Ik zal ook een proberen mijn scherm uit te schakelen

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• silentkiller
Dima, bedankt voor de info, hierdoor is mij het deel overscan duidelijk geworden !
Ik heb dus de overscan in het CCC op 0% laten staan en de overscan op mijn tv afgezet: perfect beeld op 1920 * 1080 !
Ook heb ik mijn pc al geformateerd en er windows 7 rc opgezet en is alles opgelost.
Het enige probleem dat ik nu heb is dat mijn tv boven mijn scherm hangt.
In vista kon ik bij de instellingen van de schermen de hokjes verslepen. Deze instellingen tab staat nu niet meer in mijn CCC :s. Dit moet ik nog even uitvissen en dan is het voor elkaar.
Bedankt !

edit: dit blijkt normaal te zijn
Catalyst Control Center, the display manager page has been disabled for this release of the Windows 7 display driver
Dat komt in de toekomst dus wel in orde :)

[ Voor 12% gewijzigd door silentkiller op 14-06-2009 15:22 ]

Pagina: 1