Wettelijke internationale garantie op de iPhone of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 22:03

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Topicstarter
Let op: deze reacties zijn afgesplitst van [iPhone 3G S] Ervaringen & Discussie Deel 19 en daarom begint de discussie met een quote.
fsfikke schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:36:
[...]
Verder geeft Apple geen internationale garantie op iPhone's.
Maar als jij in bijvoorbeeld België een officiële iPhone koopt heb je ook gewoon garantie, ookal zal je dan waarschijnlijk wel gewoon met de winkel waar ie vandaan komt of bij Apple België die garantie moeten claimen. Je zal ook een aankoopbon nodig hebben.
Dit is dus absolute onzin. Apple is een internationaal merk, en zal waar dan ook garantie op zijn apparatuur moeten bieden. Hierover zijn wereldwijd al zoveel uitspraken geweest.

Dus heb je een probleem met een elders gekochte Apple: gewoon aanbieden bij een Apple-dealer, of aanmelden via de Apple site. En Apple zal je onder de normale garantie (tenminste 1 jaar) gewoon moeten helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hoedje op 13-06-2009 20:43 ]

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

wvexeltweakers schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 11:01:
Dit is dus absolute onzin. Apple is een internationaal merk, en zal waar dan ook garantie op zijn apparatuur moeten bieden. Hierover zijn wereldwijd al zoveel uitspraken geweest.

Dus heb je een probleem met een elders gekochte Apple: gewoon aanbieden bij een Apple-dealer, of aanmelden via de Apple site. En Apple zal je onder de normale garantie (tenminste 1 jaar) gewoon moeten helpen.
Die vlieger gaat niet helemaal op, probeer maar eens hier in Nederland garantie te claimen voor een eerste generatie iPhone >:)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

[...]

In Nederlands gaat garantie van de iPhone via T-Mobile en niet via Apple.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 16:30
[...]

Heb je daar ook onderbouwing voor? Ik moet eerlijk zeggen dat ik zoiets nog nooit heb gehoord. De garantie gaat juist via de verkoper, die is verantwoordelijk. In Nederland (en alle andere landen) is dat de telecomoperator :) .

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiqman
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-04-2021
Voor de iPhone geld.
Deze is landgebonden qua garantie. Dat beteknd dat de 1st gen iPhone geen garantie in de NL heeft (daar is deze immers nooit uitgebracht)

De iPhone 3G heeft dan ook alleen garantie in het land van aanschaf.

Dit geld uiteraard ook voor de 3Gs.

(dit geld trouwens ook voor Apple TV en de Time Capsule)

Getekend, Een apr td-er.

[ Voor 4% gewijzigd door musiqman op 13-06-2009 12:30 ]

Apple: 15.4 MacBook Pro 2.2Ghz te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
Hoedje schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 11:53:
[...]

Heb je daar ook onderbouwing voor? Ik moet eerlijk zeggen dat ik zoiets nog nooit heb gehoord. De garantie gaat juist via de verkoper, die is verantwoordelijk. In Nederland (en alle andere landen) is dat de telecomoperator :) .
Wat ik schreef, geldt in zijn algemeenheid, dus waar ook ter wereld. Heb je jouw Apple via een telecomprovider, moet je eerst daar zijn. Heb je hem echter gekocht, zul je het eerst via die verkoper moeten proberen. Lukt dat allemaal niet, dan ga je naar een Apple-dealer, en die zal je gewoon moeten helpen.

Dit is allemaal oude koek, hoor. Hierover is enorm veel jurisprudentie gewezen, en dat geldt natuurlijk ook voor Apple. Zou makkelijk zijn als ze zich daaraan konden onttrekken. Kijk, dat een Apple-dealer moeilijk doet, omdat je het produkt niet bij hem hebt gekocht, is te snappen, maar ze zullen toch moeten.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

wvexeltweakers schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:54:
[...]

Wat ik schreef, geldt in zijn algemeenheid, dus waar ook ter wereld. Heb je jouw Apple via een telecomprovider, moet je eerst daar zijn. Heb je hem echter gekocht, zul je het eerst via die verkoper moeten proberen. Lukt dat allemaal niet, dan ga je naar een Apple-dealer, en die zal je gewoon moeten helpen.

Dit is allemaal oude koek, hoor. Hierover is enorm veel jurisprudentie gewezen, en dat geldt natuurlijk ook voor Apple. Zou makkelijk zijn als ze zich daaraan konden onttrekken. Kijk, dat een Apple-dealer moeilijk doet, omdat je het produkt niet bij hem hebt gekocht, is te snappen, maar ze zullen toch moeten.
Je krijgt in algemeenheid in land B geen garantie op een product gekocht in land A. De fabrikant kan dat wel aanbieden maar je hebt er geen universeel recht op zoals jij hier stelt. En al helemaal niet aangeboden door individuele resellers zoals we die hier in Nederland hebben. aMac oid is niet Apple.

[ Voor 6% gewijzigd door Zpottr op 13-06-2009 15:00 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Dus als je in Nederland een product koopt moet de producent ook in een ander land garantie verlenen?
Moeten ze dit in alle landen of alleen in de landen waar zij gevestigd zijn? Welke regels gelden er dan voor de garantie? Ik heb in Nederland bijvoorbeeld recht op garantie naargelang de te verwachten levensduur van een artikel. Stel dat de verwachte levensduur 5 jaar is en er een land is waar de wetgeving bepaald dat er tien jaar garantie verleend moet worden. Als mijn apparaat na 7 jaar kapot gaat, kan ik dan gewoon even naar dat andere land gaan en daar reparatie eisen?

Volgens mij stel je het allemaal een beetje te makkelijk voor. Jij hebt het over enorm vele uitspraken hierover wereldwijd. Maar door wie dan bijvoorbeeld? Vooralsnog is een uitspraak van een Nederlandse rechter niet wereldwijd bindend.
Dus heb je voorbeelden van uitspraken hierover, en van welke rechtbank die wereldwijd bindend is komen die uitspraken?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
fsfikke schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 15:12:
[...]
Dus als je in Nederland een product koopt moet de producent ook in een ander land garantie verlenen?
Dat begrijp je goed.
[...]
Moeten ze dit in alle landen of alleen in de landen waar zij gevestigd zijn?
Een wereldmerk als Apple zal dit overal moeten.
[...]
Welke regels gelden er dan voor de garantie? Ik heb in Nederland bijvoorbeeld recht op garantie naargelang de te verwachten levensduur van een artikel. Stel dat de verwachte levensduur 5 jaar is en er een land is waar de wetgeving bepaald dat er tien jaar garantie verleend moet worden. Als mijn apparaat na 7 jaar kapot gaat, kan ik dan gewoon even naar dat andere land gaan en daar reparatie eisen?
Nee, in beginsel gelden de regels van het oorsprongsland (= in dit geval een land van aankoop). Maar koop je een Apple-produkt in land X dan zal Apple tenminste 1 jaar garantie moeten verlenen. En dat geldt wereldwijd. Het is uiteraard niet zo, dat je kunt kiezen waar je garantie wilt. Met behulp van je aankoopbewijs of bij GSM's je contract, toon je aan waar je het produkt hebt gekocht. En dat is leidend. Reisdeer je zelf in een ander land, zullen de Apple dealers aldaar jouw beroep op de garantie moeten honoreren. Doen ze dat niet, dan wend je je tot Apple en maakt daar een RMA- procedure aan.
[...]
Volgens mij stel je het allemaal een beetje te makkelijk voor. Jij hebt het over enorm vele uitspraken hierover wereldwijd. Maar door wie dan bijvoorbeeld? Vooralsnog is een uitspraak van een Nederlandse rechter niet wereldwijd bindend.
Dus heb je voorbeelden van uitspraken hierover, en van welke rechtbank die wereldwijd bindend is komen die uitspraken?
In Europees verband is het Opel-arrest een van de eersten geweest, en die stamt nog uit de 90'er jaren. Dat handelde over kopers van een nieuwe Opel in lidstaat A, en die voor een servicebeurt (1.000 km) of voor garantiereparaties naar een Opel-dealer in lidstaat B gingen. Die dealers weigerden service/garantie, maar werden er dankzij dit arrest toe gedwongen dat toch te verlenen.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiqman
Ik zou zeggen. heb je referenties waar we ons dan op kunnen beroepen? of heb je enig documentatie waar dit uit blijkt?

Tot dan. Dit verhaal klopt niet. Het staat ook in de voorwaarden van Apple (online en vaak ook in de bijgeleverde handleiding na te lezen) en bij aanschaf ga je akkoord met die voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
musiqman schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 16:44:
[...]

Ik zou zeggen. heb je referenties waar we ons dan op kunnen beroepen? of heb je enig documentatie waar dit uit blijkt?

Tot dan. Dit verhaal klopt niet. Het staat ook in de voorwaarden van Apple (online en vaak ook in de bijgeleverde handleiding na te lezen) en bij aanschaf ga je akkoord met die voorwaarden.
Apple kan bepalen wat ze wil. Indien dit strijdig is met (lokale) wetgeving, is het nietig. Dat betekent dat een klant gewoon beroep kan doen op de wet.
Maar ja, jij schijnt er alles van te weten.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik wil er niet een compleet juridisch topic van maken, maar dit vind ik wel interessant:
wvexeltweakers schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 16:04:
Nee, in beginsel gelden de regels van het oorsprongsland (= in dit geval een land van aankoop). Maar koop je een Apple-produkt in land X dan zal Apple tenminste 1 jaar garantie moeten verlenen. En dat geldt wereldwijd. Het is uiteraard niet zo, dat je kunt kiezen waar je garantie wilt. Met behulp van je aankoopbewijs of bij GSM's je contract, toon je aan waar je het produkt hebt gekocht. En dat is leidend.
Maar als ik je verhaal dus goed lees, dan wil je zeggen dat je altijd wereldwijde garantie hebt als het om een wereldwijd merk gaat. In Europa gaat dat enigszins op, omdat de (basis)garantie in alle landen gelijk is geregeld door de Europese Unie. Maar dan heb je alleen garantie in de lidstaat waar je het product hebt gekocht. Dat zegt nog niets over garantie in land A, als je het in land B hebt gekocht (grijze import).
Reisdeer je zelf in een ander land, zullen de Apple dealers aldaar jouw beroep op de garantie moeten honoreren. Doen ze dat niet, dan wend je je tot Apple en maakt daar een RMA- procedure aan.
Dat lijkt me al helemaal niet in overeenstemming met het consumentenrecht. Daar geldt immers juist dat je garantie hebt bij de verkoper, niet de leverancier of fabrikant. Dat is in dit geval de telecomoperator en niet Apple.
In Europees verband is het Opel-arrest een van de eersten geweest, en die stamt nog uit de 90'er jaren. Dat handelde over kopers van een nieuwe Opel in lidstaat A, en die voor een servicebeurt (1.000 km) of voor garantiereparaties naar een Opel-dealer in lidstaat B gingen. Die dealers weigerden service/garantie, maar werden er dankzij dit arrest toe gedwongen dat toch te verlenen.
Ik ben wel benieuwd naar dat arrest en andere arresten waar je je opvattingen op baseert. Een linkje zou ik op prijs stellen :). Ik heb al wat gezocht, maar met alleen "Opel-arrest" kan ik het niet vinden. De autoindustrie is overigens altijd een beetje anders dan de anderen dus het lijkt me weinig invloed hebben op deze situatie. Opel/de dealers waren het toen immers sowieso verplicht op basis van de Europese Verordening 1475/95. Daarbij heb je het over dealers i.t.t. Opel zelf, dus dat is ook al een verschil t.o.v. deze situatie. Maar goed, zonder het arrest kan ik slechts gissen :) .

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
Hoedje schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 17:14:
...Opel/de dealers waren het toen immers sowieso verplicht op basis van de Europese Verordening 1475/95. Daarbij heb je het over dealers i.t.t. Opel zelf, dus dat is ook al een verschil t.o.v. deze situatie.
Zoals ik eerder al meldde, dat was uit de 90'er jaren. Wellicht dat de verordening waar jij op doelt, er ook naar aanleiding van die jurisprudentie is gekomen (die is namelijk uit '95...).

En vwb het Opel-verhaal: de dealers representeren Opel, en ook dat gaat dus op voor waar we het hier over hebben. Als klant kun je bij een officiele Apple-dealer terecht om garantie van Apple te krijgen (indien jouw leverancier er niet voor zorgt, daar moet je in NL inderdaad wel eerst aankloppen).

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

wvexeltweakers schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 17:19:
Als klant kun je bij een officiele Apple-dealer terecht om garantie van Apple te krijgen (indien jouw leverancier er niet voor zorgt, daar moet je in NL inderdaad wel eerst aankloppen).
/me Wiethoofd kan dit bevestigen

Bij de MM m'n Touch met een kapotte audio-jack laten testen maar dan zou ik hem minstens 4 weken kwijt geweest zijn en dan zou ik waarschijnlijk ook nog voor de reparatie hebben moeten betalen, toen naar de Apple Store/winkel in het centrum van Leeuwarden gefietst en daar werd m'n Touch na bevestiging van het probleem (wat ze bij de MM niet aan de balie wouden testen :S) ingenomen en kon ik een week later een gloednieuwe Touch ophalen. (toeval dat ik de January Software Update (V2) gratis kreeg 8))

[ Voor 0% gewijzigd door Wiethoofd op 13-06-2009 17:48 . Reden: 7000e post ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Europese Verordening 1475/95 gaat specifiek over de autoindustrie.

zie ook hier http://ec.europa.eu/compe...gislation/1475an8_en.html

edit: Overigens bestaan er nogal wat misvattingen over garantie, met name omdat fabrikanten allerlei flauwekul voorwaarden hanteren die helemaal niet rechtsgeldig zijn. Zie ook hier voor meer info http://www.eccbelgium.be/...etail.asp?u=82&nID=761#12

[ Voor 46% gewijzigd door Frietzegger op 13-06-2009 17:46 . Reden: toevoeging link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 50624 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:41:
[...]

Dat is zo, maar Apple heeft de bluetooth nogal dichtgegooid. Geen file transfer, en ook geen syncen. En ik lees hier iets over A2DP. Maar even kijken wat dat allemaal inhoudt :P
Dat bluetooth bestaat uit diverse profielen waardoor je diverse zaken kunt realiseren. Als je een carkit of headset hebt heeft het geen enkel nut om daar de profielen voor filetransfer en tethering op te gooien dus die vindt je daar ook niet. Voor dingen als muizen en toetsenborden geldt hetzelfde verhaal. Je hoeft dus niet alles van bluetooth te support, het is dus niet dichtgooien wat Apple doet. De Palm Treo 650 ging de iPhone al voor wat betreft het aanbieden van weinig bluetooth profielen. Zolang alles maar gewoon werkt boeit zoiets ook niet :)
Zpottr schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:45:
Arghh, het is weer zo ver... na mijn laatste sync (draai 3.0 GM) zijn op 3 na alle 3rd party apps verdwenen.

8<

Het hele app management systeem moet compleet op de schop als ze serieus gebruikers 180 apps op hun iPhone willen laten meenemen. Dit zuigt echt grote stierenballen. FU Apple. Echt. Klootzakken.
Je bent hier vergeten om Apple in die laatste paar zinnen te wijzigen in je eigen nickname ;) JIJ zet de 3.0 GM op je iPhone en niet Apple, JIJ kiest er voor om een ontwikkelversie te gebruiken dus JIJ bent ook de enige die zichzelf zou moeten uitschelden (had je maar moeten nadenken bij wat je deed: backups maken e.d.). Dat is dus domweg het risico van iets als de 3.0 GM gebruiken en niet wachten tot 17 juni wanneer de final versie uit komt en voor iedereen beschikbaar is. Enige wat je kunt doen is dit als bug submitten via je developeraccount aan Apple zodat ze het op kunnen lossen.
[...]

Het is bullshit omdat dit nooit mogelijk is. Internationaal recht is heel erg basic, meeste valt gewoon onder de wetgeving van het betreffende land. Gezien de enorme verschillen in wetgeving en het feit dat bedrijven niet in ieder land opereren is er op dit gebied ook helemaal niets internationaals afgesproken. De EU is weer een ander verhaal, dat is de enige waar zoiets nog zou kunnen. Dat wat jij roept kan niet worden gehandhaafd wegens de grote verschillen in diverse landen en het feit dat je mensen een oor aannaait als je ze wetgeving van diverse landen oplegt waar zij niet eens opereren. Misschien dat je voortaan maar gewoon ook eens na moet denken over wat je tikt want dit is toch wel echt van de zotte. Je hebt totaal niet stilgestaan bij diverse aspecten zoals wetgeving :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
ppl schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 18:07:
[...]

Het is bullshit omdat dit nooit mogelijk is. Internationaal recht is heel erg basic, meeste valt gewoon onder de wetgeving van het betreffende land. Gezien de enorme verschillen in wetgeving en het feit dat bedrijven niet in ieder land opereren is er op dit gebied ook helemaal niets internationaals afgesproken. De EU is weer een ander verhaal, dat is de enige waar zoiets nog zou kunnen. Dat wat jij roept kan niet worden gehandhaafd wegens de grote verschillen in diverse landen en het feit dat je mensen een oor aannaait als je ze wetgeving van diverse landen oplegt waar zij niet eens opereren. Misschien dat je voortaan maar gewoon ook eens na moet denken over wat je tikt want dit is toch wel echt van de zotte. Je hebt totaal niet stilgestaan bij diverse aspecten zoals wetgeving :X
Lees nu je eigen alinea eens door....sta je er dan nog achter kan ik niets meer voor je doen.
:+
Indien je echter met me eens bent dat de gekozen bewoordingen niet echt "netjes zijn", heb ik een tip voor je: als je iets getypt hebt, wacht je 10 minuten, lees het dan nog eens door en pas het dan aan. Druk daarna pas op verzenden.
Graag gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door wvexeltweakers op 13-06-2009 19:24 ]

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiqman
wvexeltweakers schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 16:49:
[...]

Apple kan bepalen wat ze wil. Indien dit strijdig is met (lokale) wetgeving, is het nietig. Dat betekent dat een klant gewoon beroep kan doen op de wet.
Maar ja, jij schijnt er alles van te weten.
Ja idd. Jij kennelijk niet want zelfs al zou jij gelijk hebben (wat niet zo is) dan heb je nog geen gelijk want nl heeft er specifiek voor gekozen dit Europese verdrag waar jij op doeld NIET te ondertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Laatst online: 22-06 20:15

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik heb zelf een iPhone 3G via een Apple reseller gekocht (abo daar ook verlengt en dergelijke).
Zij vertelden dat ze de iPhone best voor me wouden opsturen voor reparaties; maar de T-mobile kanalen waren gewoon vele malen sneller.

Ik heb verder er nog geen gebruik van hoeven te maken, maar ik zou me in ieder geval gewoon wenden (als je een T-mobile iPhone hebt althans) naar garantie bij T-mobile. Als je een telefoon uit bijvoorbeeld Belgie of Italie hebt zou een Apple reseller ook niet moeilijk moeten doen omdat ze dat gewoon hier kunnen repareren.

Echter, en daarbij irriteer ik me mateloos aan verhalen zoals de iPod touch garantie claimer hier paar posts boven, begrijp ik heel goed dat ze al die import iPhone bezitters mooi in hun sop laten gaar koken. Wel lekker je handel over de grens verplaatsen maar als hij dan opeens stuk is hier aan de balie gaan staan huilen. Het is en blijft service dat ze dat soort dingen voor je opsturen en jou netjes bellen als je het kan ophalen. Zelfs het ruilen van producten is gewoon service naar de klant toe, veel mensen denken dat dat een recht is.

Ik heb expres mijn Apple laptop en iPhone bij een Apple premium reseller gekocht, zodat ik daar ook mijn garantie kan claimen indien nodig.

Even samenvattend; je kan garantie claimen hier door bijvoorbeeld een belletje te plegen naar Apple; krijg je een garantie "case" en dan kan je hem naar een van de reparatie centers brengen. Dit is voor bijna alle producten mogelijk. Wil je het echter in de winkel doen begrijp ik heel goed dat zowel T-mobile als de Apple premium resellers dit weigeren omdat ze gewoon niks verdiend hebben aan dat product.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Laatst online: 22-06 20:15

Flappiewappie

Hier nog meer

Overigens ook interessant; HOELANG is de garantie op een iPhone; Apple garantie zegt 1 jaar, wettelijke garantie op telefoons zegt 2 jaar.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 14:21
wvexeltweakers schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 19:19:
[...]

Lees nu je eigen alinea eens door....sta je er dan nog achter kan ik niets meer voor je doen.
Indien je echter met me eens bent dat de gekozen bewoordingen niet echt "netjes zijn", heb ik een tip voor je: als je iets getypt hebt, wacht je 10 minuten, lees het dan nog eens door en pas het dan aan. Druk daarna pas op verzenden.
Graag gedaan.
Je *kan* ook inhoudelijk ingaan op zijn reactie, inplaats van dit niet boeiende geblaat....
Ik wil ook wel eens je bronnen zien (liefst de daadwerkelijke wetten/artikelen) wat betreft jouw hele punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:35
@wvexeltweakers

Mijn god zeg wat ben jij ongelooflijk uit je nek aan het kletsen! Ten eerste ga je een auto vergelijken met andere consumenten producten. Ten tweede ga je EU verordeningen opnoemen die niets met betreffende situatie te maken heeft. Ten derde noem je ook nog eens een arrest die wederom niet te vergelijken is qua situatie...

Wanneer je een product in Nederland hebt gekocht moet je voor je garantieclaim altijd terug naar je leverancier/verkoper. Dit kan je vinden in o.a. 7:17 jo. 7:21 jo 7:22 BW. De fabrikant heeft er geen ene zak mee te maken. Je hebt een koopovereenkomst gesloten met de winkel waar je het product hebt aangeschaft en deze moet zijn verantwoordelijkheden (die tevens in Boek 7 BW staan) nakomen.

Wat Apple je EXTRA(!) bied is bv. bij de aanschaf van een iPod -> Wereldwijde garantie!. Dit wil alleen maar zeggen dat je bij door Apple gecertifieerde reparateurs de iPod ter reparatie mag aanbieden. Dit een GUNST! een extraatje van Apple die je bij je iPod KRIJGT! en GEEN recht op hebt!. Punt!

Koop je bv. een iPhone dan gelden andere voorwaarden. Koop je bv. een iPhone in NL. Dan koop je 'm i.c.m. een T-Mobile contract. En wat staat er heel duidelijk op je contract! Garantie T-Mobile!
M.a.w. voor defecten aan je iPhone dien je bij T-Mobile te zijn. Waarom? T-mobile is de leverancier van je iPhone. Waarom geen Apple? Met Apple heb je niets te maken als je iPhone stuk is! Waarom niet? Waar zijn zij in tekortgeschoten t.a.v. van jou? Jij hebt nl. totaal geen overeenkomst gesloten met Apple. Geen koopovereenkomst, geen contract of whatso-ever... helemaal niets! Op wat voor basis wil je dan een reparatie afdwingen. En dan heb ik het alleen maar over iPhones in Nederland.

Kijken we naar het buitenland dan slaat het al helemaal nergens op wat je zegt! Ik koop een iPhone in België en val derhalve onder Belgische wetgeving mbt. de koopovereenkomst! WTF (sorry hoor) heeft een Nederlands Apple Premium Reseller (bijvoorbeeld) daar nou mee te maken met de koopovereenkomst die ik heb gesloten met een Belgische verkoper van iPhones. Compleet niets! Zij verkopen toevallig ook iPhones en verder helemaal niets. Apple Premium Resellers mogen niet eens iPhones repareren. Schroeven ze toch een iPhone open dan ben je sowieso je garantie kwijt. Kan je het net zo goed zelf doen. Maakt geen snars uit!. Zou je bij Apple direct kunnen aankloppen? Nee, natuurlijk niet...! Je hebt garantie op je iPhone volgens de Belgische wetgeving!(overigens min. 2 jaar) Die garantie termijn dient immers eerst verstreken te zijn voordat je überhaupt naar Europese regelgeving gaat kijken (geldt overigens ook voor NL.).

Get your facts straight!! :(

[EDIT] Excuus voor de nogal *boze* toon, maar als mensen dergelijk "bold statements" gaan maken dan gana bij mij de nekharen overeind staan! Excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
ppl schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 18:07:
Inderdaad helemaal waar!

Internationaal Recht is iets compleet anders dan Europees Recht.

Internationaal Recht bestaat uit Verdragen en Gewoonterecht. Ik kan mij geen Verdragen voor de geest halen die de Consumentenrechten hebben vastgelegd, dat ten eerste. Ten tweede is het nog maar de vraag of Nederland partij is bij dat verdrag en het toe toepasbaar is in Nederland. Kan jij @wvexeltweakers mij een dergelijk verdrag noemen? Nou? Indien die er zijn ben ik zeer benieuwd...(niet flauw bedoeld!) Dan hebben we het dus over Internationaal Privaatrecht!.

Gewoonterecht bestaat uit vanzelfsprekende rechten die algemeen geaccepteerd zijn door een fiks aantal landen over de gehele wereld. Denk voornamelijk aan mensenrechten en de klassieke rechten in deze. Ook in dit geval is er geen gewoonterecht (bij mijn weten) mbt. consumentenrecht.

Gaan we kijken naar Europees Recht. Dan hebben we het over iets compleets anders. Zo vaag en onduidelijk het Internationale Recht is zo duidelijk (niet altijd) is het Europese Recht. M.b.t. het consumentrecht zijn er idd. verscheidene verordeningen die rechtstreekse werking hebben in Nederland. De rechtstreekse werking is nou net de eigenschap van een verordening. Echter zijn er ook Richtlijnen en Beschikkingen. Of deze rechtstreekse werking hebben in de EU landen hangt af van het rechtssysteem van het betreffende land (zegt monisme en dualisme je iets????).

@wvexeltweakers M.a.w. kom nou eens met je wetgeving, jurisprudentie en werk het een beetje uit. Kan je dat niet...dan kan ik niets voor je doen! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 19:47

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wat een haantjesgedrag hier zeg. :/

http://www.apple.com/support/iphone/service/faq/#repair3
http://www.apple.com/nl/support/iphone/service/faq/#repair3

Apple geeft dus geen garantie buiten het land waar je hem hebt gekocht. Daarnaast denk ik dat dit issue bijna alleen maar speelt voor gebruikers van een 1G/2G. Apple heeft het product nooit in Nederland verkocht dus kun je moeilijk eisen dat ze een product, welliswaar van Apple zelf, voor je gaan repareren onder garantie. Voor de 3G ligt dat weer anders. Apple biedt jou de iPhone aan in Nederland icm T-Mobile. Dit is dan het volledige product. Als jij er voor kiest om hem uit de UK of Italië te halen, kan Apple echt wel zeggen:

'Tja, jij hebt deze niet in Nederland gekocht, en je kan toch zeker niet zeggen dat je geen mogelijkheid ziet om hem hier te kopen. Wij gaan je iPhone niet repareren.'

Daarnaast is een iPhone uit het buitenland vaak voorzien van een unlockte sim. En om dat te bereiken moet je de garantievoorwaarden al verbreken. Hoe kun je dan nog garantie eisen?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:23
Hoe kom je daar bij? Fabrieksgarantie is niet meer en niet minder dan een overeenkomst tussen fabrikant en gebruiker en het staat partijen daarbij vrij de inhoud van die overeenkomst te bepalen.

De wettelijke garantie, binnen de EU, geldt tussen koper en verkoper en daarbij is de fabrikant - tenzij deze rechtstreeks verkoopt aan de consument - geen partij.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
wvexeltweakers schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 19:19:
[...]

Graag gedaan.
Misschien dat je dat zelf ook even kunt doen inclusief de overige reacties. Ik hou hier niet meer dan een spiegel voor omdat ik exact dezelfde bewoording kies als jou ;) Als je dat niet bevalt dan moet je dat dus ook niet gaan gebruiken richting een ander. Het probleem zit 'm vooral in het feit dat je zo stellig van je zaak bent en dat van iedereen afwimpelt. Er is je nou al tig keer gevraagd om de nodige bronnen maar je hebt nog niets gegeven waaruit je gelijk blijkt. Desondanks blijf je maar doordrammen en van anderen roepen dat ze ongelijk hebben. Als je alles zo kort door de bocht blijft verwoorden dan is er nog weinig te discussiëren hier omdat het dan niet meer dan een welles-nietes spelletje is. Dat wat je roept is gewoon vrij dom omdat er nog heel wat aan wet en regelgeving achter zit. Je kunt namelijk niet van een fabrikant verlangen dat hij voor de godganze wereld garantie gaat doen omdat je 'm daarmee met enorme juridische lasten en kosten opzadelt dat ondernemen een onmogelijkheid is geworden. Gelukkig wordt daar dan ook rekening mee gehouden in wetgeving.

Om je eens een idee te geven van Internationaal Recht moet je eens naar de scheepvaart kijken, naar hoe de walvisjacht gaat en hoe lastig het is om piraterij aan te pakken. Kun je ook eens zoeken naar het officiële statement van de USA over het Internationaal Strafhof hier in Nederland (en de USA is zeker niet het enige land die dat strafhof niet wil erkennen). Dat internationaal recht is echt heel erg basic en wordt amper nageleefd. De perikelen rond The Principality of Sealand geven ook wel aan dat het een continu gevecht is waarbij iedereen haar eigen opvatting heeft.

Daarbij wil dit alles absoluut niet zeggen dat fabrikanten geen internationale garantie geven. Als je harde schijf stuk is dan doe je een RMA bij de fabrikant en stuurt de hele boel naar ze op. Indien ingewilligd krijg je een nieuwe of gerepareerde teruggestuurd. Men doet er dus niet zo heel erg moeilijk over. Echter is het wel zo dat eenieder het vrij staat om dit in te vullen (mits binnen de wetgeving van het land waar men zich gevestigd heeft) en dat gebeurt al sinds jaar en dag. Dat dit in de praktijk zo gebeurd wil overigens niet zeggen dat het ook meteen internationale wetgeving is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Topickaping is niet de bedoeling. Dit is een heel andere vraag en daar zul je dan een nieuw topic over moeten openen (alhoewel er al genoeg over te vinden is).

[ Voor 73% gewijzigd door Hoedje op 15-06-2009 10:30 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:15
Flappiewappie schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:23:
Overigens ook interessant; HOELANG is de garantie op een iPhone; Apple garantie zegt 1 jaar, wettelijke garantie op telefoons zegt 2 jaar.
Dit vind ik een interessant vraagstuk, mijn iphone is bijna 1 jaar oud en wil wel weten hoe dat zit met die garantie. Bij de T-shop zeggen ze 1 jaar. Ik heb inmiddels 5 iphones gehad die allemaal stuk gingen en vervangen werden. Afgelopen maand de laatste keer, de opmerking van de medewerker was "dit zal wel de laatste keer zijn aangezien de garantie bijna verlopen is"

Iemand een idee wat ik hier mee moet? Hij is inmiddels alweer aan het scheuren, kleine scheurtjes vind ik niet erg, maar de laatste zat over de gehele achterkant.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

gielie schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 12:05:
[...]

Dit vind ik een interessant vraagstuk, mijn iphone is bijna 1 jaar oud en wil wel weten hoe dat zit met die garantie. Bij de T-shop zeggen ze 1 jaar. Ik heb inmiddels 5 iphones gehad die allemaal stuk gingen en vervangen werden. Afgelopen maand de laatste keer, de opmerking van de medewerker was "dit zal wel de laatste keer zijn aangezien de garantie bijna verlopen is"

Iemand een idee wat ik hier mee moet? Hij is inmiddels alweer aan het scheuren, kleine scheurtjes vind ik niet erg, maar de laatste zat over de gehele achterkant.
5 iPhones in een jaar? Wat doe jij met dat ding?
En garantie moet imho en volgens mij gewoon weer 1 jaar worden na vervanging.

edit: blij dat ik de mijne heb verzekerd. Kan 'm in ieder geval met een gerust hart gebruiken. Overigens mist er ook een stukje uit 't glas bij mij, en heb ik ook haarscheurtjes en dergelijke. Maar geen denken aan om hem daarvoor al te laten vervangen. Come on, 't is een gebruiksproduct!

[ Voor 15% gewijzigd door Tjebakka op 18-06-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 11:42
Bakkert schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 12:16:

edit: blij dat ik de mijne heb verzekerd. Kan 'm in ieder geval met een gerust hart gebruiken. Overigens mist er ook een stukje uit 't glas bij mij, en heb ik ook haarscheurtjes en dergelijke. Maar geen denken aan om hem daarvoor al te laten vervangen. Come on, 't is een gebruiksproduct!
8)7

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 10:46

Padvinder

doet z&#039;n best

[...]

En garantie moet imho en volgens mij gewoon weer 1 jaar worden na vervanging.
Je krijgt natuurlijk garantie vanaf de aankoopdatum, niet vanaf de vervangingsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pebbie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
Vanuit de gids van de consumentenbond, stukje gevonden over kopen in het buitenland:

Kopen in het buitenland
Wie iets koopt bij Europese webshops heeft te maken met vrijwel dezelfde regels als in ons land. De Nederlandse Wet koop op afstand is namelijk een uitvloeisel van de Europese Richtlijn koop op afstand die alle EU-landen in hun wetgeving hebben ingevoerd. Kopers in een ander EU-land moeten minimaal dezelfde rechten hebben als de inwoners van het land. Bij een koop heeft de verkoper dus dezelfde informatieplicht over regels uit de wet en gelden er termijnen voor leverplicht, retourrecht en terugstorting. Houd wel rekening met de soms hogere bezorgkosten.
Klachten over een koop op afstand binnen de EU worden behandeld door het Europees Consumenten Centrum. Meer informatie op www.eccnl.eu.

Binnen de Europese Unie is er vrij verkeer van goederen en diensten. Om dat te waarborgen zijn er ook afspraken gemaakt over de bescherming van consumenten. Deze staan in de Europese richtlijn Koop en Garantie, die geldt voor elke lidstaat. Hieronder vindt u welke rechten en garanties u minimaal heeft als u in een EU-land een aankoop doet. Deze rechten kunnen dus nooit door een garantiebepaling of algemene voorwaarden worden ingeperkt. Bovenop deze basisrechten kunnen er in bepaalde landen verder gaande nationale wetten en regels bestaan ter bescherming van de consument.

Wanneer geldt de Europese richtlijn Koop en Garantie?
De richtlijn geldt voor alles wat u als particuliere consument koopt bij een winkel of andere professionele verkoper in een EU-land. Met uitzondering van:

Onroerend goed.
Zaken die gerechtelijk worden verkocht ('bij executie').
Water, gas en elektriciteit in onverpakte vorm.
In sommige EU-landen kunnen andere regels gelden voor tweedehands goederen, of voor op een veiling gekochte artikelen.

Waaraan moet uw aankoop voldoen?
De verkoper moet u zaken verkopen die "met de koopovereenkomst in overeenstemming" zijn. Dat is het geval:

Als uw aankoop overeenkomt met de beschrijving van de verkoper en de geclaimde eigenschappen bezit.
Als u een aankoop doet en de verkoper was op de hoogte van een specifieke en voor u noodzakelijke wens.
Als uw aankoop geschikt is voor het gebruik dat normaal is voor soortgelijke artikelen.
Als uw aankoop de kwaliteit en prestaties biedt die voor soortgelijke artikelen normaal zijn en die u er redelijkerwijs van mag verwachten op grond van de beschrijving of reclame-uiting.
De verkopende partij is er direct voor aansprakelijk dat wat u koopt aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet. Hij mag zich dus niet verschuilen achter de fabrikant of andere toeleverancier.

Wanneer heeft u recht op kosteloze reparatie of vervanging?
De verkoper is minimaal 2 jaar aansprakelijk voor het naar behoren functioneren van uw aankoop. Gaat het gekochte binnen 6 maanden stuk, of zijn de prestaties al binnen deze periode niet wat u er redelijkerwijs van mag verwachten? Dan wordt ervan uitgegaan dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop. Dit geldt niet als de verkoper kan bewijzen dat het defect uw eigen schuld is. Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.

Binnen de periode van 2 jaar heeft u bij een gebrek buiten uw schuld recht op gratis reparatie of vervanging van uw aankoop. Dat moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder dat u daar ernstige overlast van heeft.

De periode van 2 jaar is een minimum waaraan elke EU-lidstaat moet voldoen. De Nederlandse wetgeving gaat er echter vanuit dat u recht heeft op een langere periode van goed functioneren als het gaat om producten waarvan een langere levensduur verwacht mag worden (wasmachines, auto's en andere duurzame artikelen). Nederland biedt consumenten (ook buitenlandse) dus een verder gaande bescherming dan de Europese richtlijn verplicht stelt. Dit betekent overigens niet dat u na 2 jaar zonder meer recht heeft op een gratis reparatie. U moet rekening houden met de leeftijd van het apparaat in relatie tot de verwachte levensduur en de normale afschrijving door ouderdom en slijtage.

Wanneer heeft u recht op geld terug?
Alleen als herstel of vervanging onredelijk hoge kosten voor de verkoper meebrengen, hoeft deze daartoe niet over te gaan. In dat geval, of als herstel of vervanging om een andere reden niet mogelijk of wenselijk is, heeft u recht op:

Een passende prijsverlaging (dus een korting achteraf).
OF:
Ontbinding van de koopovereenkomst (het aankoopbedrag terug tegen inlevering van uw aankoop). De verkoper hoeft hiermee niet in te stemmen als het gebrek van geringe betekenis is.
De keuze tussen een prijsverlaging en ontbinding van de koopovereenkomst heeft u ook:

Als de verkoper te lang wacht met een oplossing.
Als deze oplossing u ernstige overlast bezorgt.

Als het artikel al 2 keer is gerepareerd of omgeruild en de klacht is niet verholpen

Welke (extra) rechten heeft u als u garantie krijgt?
Een eventuele garantie op uw aankoop is juridisch bindend voor de aanbieder. Dat geldt ook voor een bijgekochte (verlengde) garantie. De garantie kan nooit de wettelijke garantie vervangen of beperken. Het voordeel van een (fabrieks)garantie is dat de verkoper moet bewijzen dat een gebrek of defect is veroorzaakt door uw schuld, als het zich later dan 6 maanden na de aankoop voordoet. De bewijslast is dus omgekeerd ten opzichte van de wettelijke garantie. In het garantiebewijs moet de volgende informatie staan:

Uw recht op de wettelijke garantie en dat dit niet door de fabrieksgarantie wordt ingeperkt.
In duidelijk en begrijpelijke taal wat de garantie inhoudt.
De gegevens die u nodig heeft als u een beroep op de garantie moet doen, zoals naam en adres waar u terecht kunt, de duur van de garantie en het geldigheidsgebied.
Op uw verzoek moet de verkoper u de tekst van de garantie op papier of digitaal ter beschikking stellen.

Waar moet u op letten als u (fabrieks)garantie heeft?
Vaak probeert een verkoper u te verwijzen naar de fabrikant of de groothandel. Ook als u een (fabrieks)garantie heeft, hoeft u daar geen genoegen mee te nemen. De verkoper is de partij waarmee u de overeenkomst heeft. Dus is hij aansprakelijk voor het naleven van de overeenkomst. Gaat u voor een reparatie rechtstreeks naar de fabrikant zonder of buiten de termijn van de fabrieksgarantie? Dan heeft deze het recht om eventueel kosten (bijvoorbeeld voor arbeidsloon) in rekening te brengen.

Een eventuele garantie op uw aankoop is juridisch bindend voor de aanbieder. Dat geldt ook voor een bijgekochte (verlengde) garantie. De garantie van de verkoper of fabrikant kan nooit de wettelijke garantie vervangen of beperken. Het voordeel van een (fabrieks)garantie is dat de verkoper of fabrikant moet bewijzen dat een gebrek of defect is veroorzaakt door uw schuld, als het zich later dan 6 maanden na de aankoop voordoet. De bewijslast is dus omgekeerd ten opzichte van de wettelijke garantie.

Hoe nuttig is een verlengde garantie tegen bijbetaling?
Bij duurzame consumptiegoederen met een langere verwachte levensduur kunt u vaak garantie bijkopen. Vraag u af of dat nodig is. In Nederland is de verkoper ook na 2 jaar nog aansprakelijk voor een goed werkend product. Bij een defect moet u dan wel zelf kunnen bewijzen dat de fout aan het product ligt en niet is veroorzaakt door uzelf. Garantieverlenging kan wel een voordeel zijn, als het product na een aantal jaren onherstelbaar defect raakt en u dan recht heeft op een nieuw apparaat zonder bijbetaling.

Een eventuele garantie op uw aankoop is juridisch bindend voor de aanbieder. Dat geldt ook vor een bijgekochte (verlengde) garantie. Dat geldt ook voor een bijgekochte (verlengde) garantie. De garantie van de verkoper of fabrikant kan nooit de wettelijke garantie vervangen of beperken. Het voordeel van een (fabrieks)garantie is dat de verkoper of fabrikant moet bewijzen dat een gebrek of defect is veroorzaakt door uw schuld, als het zich later dan 6 maanden na de aankoop voordoet. De bewijslast is dus omgekeerd ten opzichte van de wettelijke garantie.

Heeft u het recht om te ruilen of een koop te annuleren?
Nee, in de Europese richtlijn is geen annuleringsrecht opgenomen. Als u iets heeft gekocht, hoeft de verkoper het artikel niet terug te nemen of te ruilen voor iets anders. Is hij daartoe wel bereid, dan is dat extra service.

Waar kunt u terecht voor klachten?
Als u iets heeft gekocht in een ander EU-land en u heeft daar klachten over, moet u eerst proberen met de buitenlandse verkoper tot overeenstemming te komen. Lukt dat niet en denkt u dat u volgens de Europese richtlijn in uw recht staat? Dan kunt u bij het ECC een klacht indienen. Het ECC neemt contact op met het ECC in het EU-land waar het verkopende bedrijf is gevestigd. Is daar een geschillencommissie, dan legt ons zuster-ECC uw klacht daar neer. Anders wordt direct contact opgenomen met het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 11:42

Bosmonster

*zucht*

[...]

Het lijkt wel of iedereen denkt dat verzekering een vervanging is voor garantie, terwijl ze compleet andere problemen dekken. Garantie is als het product niet doet wat het hoort te doen (bijvoorbeeld de hardware gaat stuk of iets valt uit). Verzekering is voor zaken als valschade, diefstal e.d. De verzekeringen geven meestal specifiek aan dat zaken die onder de garantie vallen NIET gedekt zijn.

Verzekering is dus simpelweg geen vervanging voor garantie, maar een aanvulling op!

M.a.w. leuk dat je blij bent met je verzekering, maar als je chip ineens oververhit ofzo en uitvalt is dat niet gedekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bosmonster op 01-07-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Bosmonster schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:26:
[...]

Het lijkt wel of iedereen denkt dat verzekering een vervanging is voor garantie, terwijl ze compleet andere problemen dekken. Garantie is als het product niet doet wat het hoort te doen (bijvoorbeeld de hardware gaat stuk of iets valt uit). Verzekering is voor zaken als valschade, diefstal e.d. De verzekeringen geven meestal specifiek aan dat zaken die onder de garantie vallen NIET gedekt zijn.

Verzekering is dus simpelweg geen vervanging voor garantie, maar een aanvulling op!

M.a.w. leuk dat je blij bent met je verzekering, maar als je chip ineens oververhit ofzo en uitvalt is dat niet gedekt.
Ik heb geen 1G :)
Dan ben ik hem dus een week kwijt. Geen zin in!

[ Voor 10% gewijzigd door Tjebakka op 01-07-2009 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
pebbie schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:14:
Waar kunt u terecht voor klachten?
Als u iets heeft gekocht in een ander EU-land en u heeft daar klachten over, moet u eerst proberen met de buitenlandse verkoper tot overeenstemming te komen. Lukt dat niet en denkt u dat u volgens de Europese richtlijn in uw recht staat? Dan kunt u bij het ECC een klacht indienen. Het ECC neemt contact op met het ECC in het EU-land waar het verkopende bedrijf is gevestigd. Is daar een geschillencommissie, dan legt ons zuster-ECC uw klacht daar neer. Anders wordt direct contact opgenomen met het bedrijf.
Bedankt voor je stuk. Maar ook hier blijkt niet uit dat je dus in Nederland garantie kunt claimen voor je in het buitenland gekochte iPhone :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pebbie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
Hoedje schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:15:
[...]

Bedankt voor je stuk. Maar ook hier blijkt niet uit dat je dus in Nederland garantie kunt claimen voor je in het buitenland gekochte iPhone :).
Correct, ook hun verwijzen je eerst naar de verkoper toe (dus voor de meeste BE-IT-USA) en
sterker nog... en dit vind ik dus helemaal belachelijk en baal er goed van. Net T-Mobile Klantenservice gebeld omdat ik via marktplaats een nieuwe 3GS kan kopen, nog geseald en al incl. aankoopbon. Mijn vraag voor T-Mobile was of A: de garantie dus overging op de nieuwe eigenaar (ik in dit geval) en B: of het mogelijk was dat ik nu alsnog een verzekering zou nemen voor deze gsm.

Antwoord van T-Mobile was het volgende: A: Garantie gaat mee op het toestel MAAR wordt geclaimd via de eigenaar van de aankoopbon, in dit geval dus de verkoper. In geval van garantie-claim zal die persoon (althans de persoon die op de bon staat uitgeschreven) de garantie moeten claimen bij T-Mobile.

En B: Nee het is niet mogelijk om bij een nieuwe 3GS zelf een verzekering af te sluiten bij T-Mobile.

Al met al, heeft het dus voor mij geen nut om er eentje te scoren via Marktplaats, omdat er oook nu weer te veel haken en ogen aan zitten zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 10:46

Padvinder

doet z&#039;n best

pebbie schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 19:42:
Antwoord van T-Mobile was het volgende: A: Garantie gaat mee op het toestel MAAR wordt geclaimd via de eigenaar van de aankoopbon, in dit geval dus de verkoper. In geval van garantie-claim zal die persoon (althans de persoon die op de bon staat uitgeschreven) de garantie moeten claimen bij T-Mobile.
Garantie is simpelweg niet overdraagbaar. Vaak lees je wel op Marktplaats "Met originele aankoopbon en nog 8 maanden garantie", maar die garantie geldt alleen voor de oorspronkelijke koper, niet voor jou helaas.

Oplossing kan zijn (aangezien T-Mobile ook aangeeft de garantie nog wel te bieden, maar via de oorspronkelijke koper) bij garantieclaims, je voordoen als die persoon. Is bij een telecomaanbieder lastig, omdat die persoon waarschijnlijk ook een abonnement heeft lopen bij T-Mobile, dus je kunt niet ff zeggen dat je verhuisd bent bijvoorbeeld, of dat je een ander telefoonnummer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

pebbie schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 19:42:
[...]
en als de oorspronkelijke eigenaar is overleden? T-Mobile l*lt uit hun nek. Je hebt gewoon garantie want met de koop ben jij economisch eigenaar van het product en verhuizen de rechten mee naar de nieuwe economische eigenaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 04-07-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:23
Padvinder schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:18:
[...]

Garantie is simpelweg niet overdraagbaar. Vaak lees je wel op Marktplaats "Met originele aankoopbon en nog 8 maanden garantie", maar die garantie geldt alleen voor de oorspronkelijke koper, niet voor jou helaas.
Contractuele garantie die een duidelijk persoonlijk karakter heeft gaat niet over, maar de algemene juridische mening is dat voor het overige garanties, ondanks dat ze juridisch gezin verbintisrechtelijk zijn, toch een zekere mate van goederenrechtelijke werking hebben, waardoor de garantie overgaat op een opvolgende eigenaar.

In de overdracht van de eigendom ligt feitelijk mede een overdracht van de garantieaanspraken besloten, omdat de vorige eigenaar aan die garantieaanspraken niets meer heeft zonder de zaak waar de garantie betrekking op heeft.

Dit geldt zowel voor garantie in enge zin, waar het gaat om de verplichtingen die uit de wet op de verkoper rusten, als voor contractuele garanties die verder gaan dan de wettelijke verplichtingen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 09:24:
[...]

en als de oorspronkelijke eigenaar is overleden? T-Mobile l*lt uit hun nek. Je hebt gewoon garantie want met de koop ben jij economisch eigenaar van het product en verhuizen de rechten mee naar de nieuwe economische eigenaar.
- L*lt uit z'n nek?
- Waar baseer je dit op?
- Wat versta je onder "economisch eigenaar" ?

De wet (Nederlands Burgelijk Wetboek) heeft het nl. alleen over houders, bezitters en eigendom niet over de zogenaamde economisch eigenaar... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
StevenK schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 09:30:
[...]

Contractuele garantie die een duidelijk persoonlijk karakter heeft gaat niet over, maar de algemene juridische mening is dat voor het overige garanties, ondanks dat ze juridisch gezin verbintisrechtelijk zijn, toch een zekere mate van goederenrechtelijke werking hebben, waardoor de garantie overgaat op een opvolgende eigenaar.

In de overdracht van de eigendom ligt feitelijk mede een overdracht van de garantieaanspraken besloten, omdat de vorige eigenaar aan die garantieaanspraken niets meer heeft zonder de zaak waar de garantie betrekking op heeft.

Dit geldt zowel voor garantie in enge zin, waar het gaat om de verplichtingen die uit de wet op de verkoper rusten, als voor contractuele garanties die verder gaan dan de wettelijke verplichtingen.
Dat vind ik raar... Hoe kan een verbintenisrechtelijke overeenkomst nou goederenrechtelijke werking hebben.
Bij de verkoop (en levering) van een roerend of onroerende zaak gaan alle plichten en lasten die op de betreffende zaak rusten over op de nieuwe eigenaar. (goederenrechtelijke werking en/of afhankelijkheid) Echter is een overeenkomst die gesloten is met T-mobile mbt. de levering van het abonnement en de iPhone aan de klant, specifiek (verbintenisrechtelijk) gesloten met de eerste eigenaar! De plicht van de eigenaar om het abonnement te betalen en de plicht van T-mobile om de minuten/smsjes etc. te leveren zijn verbintenissen die betrekking hebben op de eerste eigenaar en T-mobile > nl. contractueel vastgelegd.

Dat is het grote verschil tussen het Verbintenissen recht > is in beginsel alleen van toepassing tussen verkoper er koper en het Goederenrecht > is jegens een ieder.

Echter is er ook sprake van een goederenrechtelijke overeenkomt. Nl. de zogenaamde koopoverenkomst tussen T-mobile en de eerste Eigenaar :? :/ 8)7 .... Ingewikkelde materie dat Privaatrecht...

[ Voor 5% gewijzigd door Flatwhite op 06-07-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoe werkt het als je een iPhone puur als een goed koopt, dus geen dienst (met een contract erbij) afneemt? In de Belgische situatie worden telefoons en abonnementen apart verkocht. Zoals je een los stuk computerhardware kan kopen.

Is garantie dan overdraagbaar als je het goed verkoopt, want je hebt niks meer aan de garantie als je het goed niet meer hebt. Anders spreek je af dat de koper nog altijd bij jou kan aankloppen en je gaat wel naar de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
rapture schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:19:
Hoe werkt het als je een iPhone puur als een goed koopt, dus geen dienst (met een contract erbij) afneemt? In de Belgische situatie worden telefoons en abonnementen apart verkocht. Zoals je een los stuk computerhardware kan kopen.

Is garantie dan overdraagbaar als je het goed verkoopt, want je hebt niks meer aan de garantie als je het goed niet meer hebt. Anders spreek je af dat de koper nog altijd bij jou kan aankloppen en je gaat wel naar de verkoper.
Goederen zijn zaken en vermogensrechten. In het geval van de iPhone gaat het dus om een zaak. Deze zaak is niet gekocht i.c.m. een abonnement zoals dat in Nederland gebeurd: nl. dmv. een contractuele/verbintenisrechtelijke overeenkomst. Het is dus een goederenrechtelijke overeenkomst. Een simpele koopovereenkomst in dit geval. Dat betekend dat als je de iPhone verkoopt de tweede eigenaar de garantie wel dient te kunnen claimen mbv. de originele aankoopbon bv.

Al het bovenstaande is echter wel Nederlands Privaatrecht. Hoe het precies in België geregeld is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Dat is nog maar de vraag. Het slechts enkel bieden van garantie in het EU land van aankoop , terwijl het produkt wel in (nagenoeg) alle EU landen wordt aangeboden, zou wel eens een beperking op het vrij verkeer van goederen kunnen zijn en daarmee strijdig met Europese regelgeving. In de praktijk doet Apple NL wellicht niet moeilijk over reparatie van in andere EU landen aangeschafte iPhones. Je moet hiervoor wel bij Apple zelf aankloppen en niet bij een APR of welke andere willekeurige verkoper.
Verder is het mogelijk om een kapotte iPhone online aan te melden voor reparatie. Hierbij zal vermoedelijk na opgave van het serienummer het adres van de Belgische of Italiaanse repairservice verschijnen en kan de iPhone daar naar toe gestuurd worden. Zie https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do

Is er hier iemand met een Italiaanse of Belgische iPhone? Ben wel benieuwd wat voor informatie verschijnt als je je serienummer op bovenstaande Apple pagina intypt bij nummer 2 'garantie informatie' en 3 'uw serviceopties'.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 06-07-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flab007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024
Anoniem: 248577 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 19:47:
[...]

Is er hier iemand met een Italiaanse of Belgische iPhone? Ben wel benieuwd wat voor informatie verschijnt als je je serienummer op bovenstaande Apple pagina intypt bij nummer 2 'garantie informatie' en 3 'uw serviceopties'.
Toevallig moet ik morgen even heen en weer naar Antwerpen rijden omdat m'n iPhone .. idd, kaduuk is. Hij is van Okt 2008 dus nog binnen garantie.

In antwoord op je vraag, wanneer ik bij Apple mijn serienummer intik (heb ik idd eerder deze week al gedaan) dan vertelt ie dat ie dat ie buiten garantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

flab007 schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 16:43:
[...]

Toevallig moet ik morgen even heen en weer naar Antwerpen rijden omdat m'n iPhone .. idd, kaduuk is. Hij is van Okt 2008 dus nog binnen garantie.

In antwoord op je vraag, wanneer ik bij Apple mijn serienummer intik (heb ik idd eerder deze week al gedaan) dan vertelt ie dat ie dat ie buiten garantie is.
Omdat er 1 jaar fabrieksgarantie op zit. En nog een jaar garantie waarin Apple wel verplicht is om je telefoon te repareren, maar niet alle kosten hoeft te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:31
Je hebt toch niks met Apple te maken? Je koopt je telefoon bij T-Mobile. Ook al is het een Apple. T-Mobile moet de garantie verzorgen. Als je een computer koopt en de videokaart gaat stuk binnen een bepaalde termijn stuur je hem toch ook terug naar de computerwinkel, en niet naar bijvoorbeeld ATi. Of een condensator op je videokaart is stuk. Dan moet volgens jouw redenering de fabrikant van deze condensator de garantie verzorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah_777
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Leverplicht bullsh*t,
Als een bedrijf niet binnen 30 dagen levert kan je geld terug eisen (vragen in de praktijk) en dit is het enige wat je kan doen want er zijn geen wettelijke sancties voor het niet nakomen van levering. Mocht je na 30 dagen nog niks geleverd zijn zegt de verkoper: Hey je wacht af of je krijgt je geld terug.

THAT IS IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
Anoniem: 248577 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 19:47:
[...]
Heb een belgische iphone 3GS, zitten stofjes onder het glas en was benieuwd naar de opties. Na serial ingevuld te hebben en land nederland krijg ik te zien dat 'mijn' carrier T-mobile garantie voor mij regelt of dat ik het via opstuur regeling direct met apple kan doen.

Oftewel, volgens mij kijkt die gewoon naar je land (nederland) en bepaald aan de hand daarvan dat het om T-mobile gaat, ondanks dat ik T-mobile niet als operator heb.
Pagina: 1