Versterker voor home cinema (Marantz vs Sony)

Pagina: 1
Acties:

• aem kei
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12 15:38
Hallo,

Dit lijkt misschien een zeer rare keuze tussen de 2. Maar ik vroeg me af voor welke jullie zouden opteren.
Ik heb ze beiden gehoord en ik moet zeggen dat ze alletwee zeer goed klonken. Dus daar is er eigenlijk geen verschil.

Het gaat hem tussen de:

Marantz AV8003 en de Sony STR-DA6400ES

Het belangrijkste is dat ze kunnen streamen van mijn WHS server welke ze beiden kunnen via DLNA.
Een tweede HDMI out hebben (ook beiden) en een goede OSD (ook beide). Dus ik zit helemaal vast met mijn keuze.

De versterker gaat volgende boxen aansturen:

Links rechts voor: B&W LCR 7
Center voor: B&W LCR 8
Links rechts achter: CDS 3
Subwoofer: B&W PV1

Dit zijn allemaal custom series B&W speakers om in te bouwen.

Het is niet de bedoeling dat ik binnen 5 jaar een nieuwe versterker moet kopen dus hier zit ik met beiden ook goed. Wat is jullie gedacht?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Welke vind jij het mooiste? Ze voldoen beiden aan jouw eisen dus je enkel nog over de looks kunnen vallen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• aem kei
Chevy454 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 10:46:
Welke vind jij het mooiste? Ze voldoen beiden aan jouw eisen dus je enkel nog over de looks kunnen vallen.
Qua looks vind ik de Marantz het mooiste, maar dit is van ondergeschikt belang, want ze zitten allemaal weg in een kast :)

Verwijderd

De 8003 zou ik persoonlijk nooit in een kast zetten :9

Heb je de B&W's ook al op deze versterkers gehoord?

• aem kei
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 11:28:
De 8003 zou ik persoonlijk nooit in een kast zetten :9

Heb je de B&W's ook al op deze versterkers gehoord?
Neen die specifieke B&W speakers niet omdat deze allemaal inbouw zijn.
Heb ze wel getest met gelijkaardige B&W speakers... klonken op beide versterkers echt WOW!!

Het enige is dat de B&W dealer iets heeft tegen Sony, omdat hij enkel Marantz en Rotel verkoopt :)
Dus ik ben even gaan luisteren naar Denon, Onkyo etc etc...

En deze 2 kwamen er het beste uit...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
Neem die waar je het beste gevoel bij hebt :) Als jij ze hetzelfde vind klinken moet je kijken welke qua features het beste bij je past (zal ook niet veel verschil in zitten denk ik).

Doe t.z.t. eens feedback van de hele installatie, ik vind inbouwspeakers nml. wel erg interessant :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50
De AV8003 is toch enkel een AV Preamp/Processor of heb je het als je het over de AV8003 hebt in principe altijd over de AV8003/MM8003 combinatie?

[ Voor 3% gewijzigd door kwiebus op 13-06-2009 14:16 ]

Verwijderd

Wat wil je eigenlijk gaan streamen, wil je in toekomst THX2 gaan gebruiken en ga je de 2de HDMI out ooit gebruiken, net zoals de optie multiroom of XLR ? De Marantz is een mooie versterker, erg functioneel maar de vraag is of je het allemaal gaat gebruiken, aangezien je namelijk voor al die specificatie's betaald :)

Destijds heb ik ook voor verterkers gekeken welke audio konden streamen maar ik vond het "vervelend" om steeds naar het versterker schermpje te moeten kijken voor de muziek. Vandaar dat ik voor een versterker heb gekozen zonder deze extra optie, wat gauw al 200euro scheelt en die 200euro weer geinvesteerd in een Squeezebox, op een WHS server waardoor je in je luie stoel makkelijker je muziek kunt opzoeken, aangezien de controller een LCD schermpje heeft.

Dus er zijn goeie alternatieven, het is een kwestie van goed weten wat je wil en wat er allemaal mogelijk is en wat mogelijk nog beter is dan je huidige keuze :)

Edit = toevoeging

http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=3764

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2009 14:35 ]

• aem kei
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:34:
Wat wil je eigenlijk gaan streamen, wil je in toekomst THX2 gaan gebruiken en ga je de 2de HDMI out ooit gebruiken, net zoals de optie multiroom of XLR ? De Marantz is een mooie versterker, erg functioneel maar de vraag is of je het allemaal gaat gebruiken, aangezien je namelijk voor al die specificatie's betaald :)

Destijds heb ik ook voor verterkers gekeken welke audio konden streamen maar ik vond het "vervelend" om steeds naar het versterker schermpje te moeten kijken voor de muziek. Vandaar dat ik voor een versterker heb gekozen zonder deze extra optie, wat gauw al 200euro scheelt en die 200euro weer geinvesteerd in een Squeezebox, op een WHS server waardoor je in je luie stoel makkelijker je muziek kunt opzoeken, aangezien de controller een LCD schermpje heeft.

Dus er zijn goeie alternatieven, het is een kwestie van goed weten wat je wil en wat er allemaal mogelijk is en wat mogelijk nog beter is dan je huidige keuze :)

Edit = toevoeging

http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=3764
Ik ga voor de gemakkelijkheid spreken over zowel de Marantz als de Sony, vermits deze voor 99% dezelfde features hebben:

om even op je vragen te beantwoorden:

Streaming, graag films en muziek via netwerk welke ze wel kunnen dacht ik.

Multiroom, jazeker. de slaapkamer boven wordt door dezelfde versterker aangestuurd en hiervoor geniet Sony mijn voorkeur. Een aparte videoprocessor tot 1080i en een aparte afstandsbediening. Dus eigenlijk een +1 voor Sony.

THX2 is eigenlijk van het minste belang... Is in mijn ogen ook louter marketing en met mijn boxen toch niet te bereiken.

2de HDMI, ja voor mijn TV boven... of via een netwerkkabel, beide zijn mogelijk...

Ik denk dat ik momenteel eerder kies voor de SOny, ook omdat hij net dat tikkeltje meer biedt voor net dat tikkeltje minder geld (verschil eigenlijk verwaarloosbaar).

Wat we dan gaan doen is een aparte stereoversterker daaronder zetten (goedkoop geval van Sony) om de inbouwluidsprekers (Ook van B&W CCM80) aan te sturen in de keuken en badkamer. Deze worden bediend met een IR oog in een van de lichtschakelaren.

Bedankt voor de tips. Ik hoor graag hoe medetweakers erover denken. Want soms ben je zo lang bezig met je zaken dat je soms over je eigen fouten" leest...

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
Op welk volume ga je luisteren en hoe groot is je kamer? Als je als eindversterker de MM8003 neemt is die wel een stuk krachtiger en heeft die een betere controle over de speakers. Luister je op hogere volumes dan kan dit een doorslaggevende factor zijn. Ook heb je iets meer flexibiliteit in upgrades als je de pre/pro neemt. Luister je niet op hoge volumes of is je kamer niet bijzonder groot, dan vervalt het tweede punt.

Ik zou persoonlijk voor de Marantz gaan aangezien ik die toch wel een klasse hoger inschat dan de Sony. Kijk maar naar de opbouw (grote ringkern in zowel de voor- als eindversterker versus de standaard Sony ES trafo die volgens geruchten ook al in de 3400ES zit en grotere kwalitatief betere elco's in de Marantz). Je ziet het ook aan het gewicht: 16.5kg voor de Sony met bloktrafo versus 17.9kg voor enkel de eindversterker van de Marantz met ringkerntrafo (half zo zwaar voor hetzelfde vermogen) en 480 watt operationeel stroomverbruik voor de Sony versus 880 watt voor de Marantz.
Aan de andere kant, als jij echt geen verschil hoort op vergelijkbaar efficiente speakers met een vergelijkbaar impedantieverloop op een hoog volume in een grote kamer, dan is eigenlijk alleen de flexibiliteit bij upgraden nog een punt voor de Marantz. Hecht je hier geen belang aan dan is het simpel: 2 voor jou vergelijkbare producten waarvan de een goedkoper is dan de ander ;)
Lees Sony receiver ervaringen topic ook even door voor meer info over de Sony.
Qua beeld zal de Marantz met een Anchor Bay scaler beter zijn dan de Sony met een Faroudja. De vraag is alleen of je de scaling/de-interlacing functie gebruikt.

Tot nu toe gaat de discussie vooral om de features en dat vind ik persoonlijk in zo'n prijsklasse een beetje zonde. Als de keuze enkel gebaseerd wordt op degene met de beste features zou ik een instap Sony ES kopen (ook niks mis mee) en een HTPC of mediacenter.

Binnenkant Sony STR-DA6400ES
Afbeeldingslocatie: http://i.testfreaks.com/images/products/340x170/61/sony-str-da6400es.2271037.jpg
Binnenkant Marantz MM8003
Afbeeldingslocatie: http://www.phileweb.com/review/closeup/avmm8003/photos/MM8003-open-l.jpg
Binnenkant Marantz AV8003
Afbeeldingslocatie: http://www.phileweb.com/news/photo/200805/MARA-AV8003-OPEN_big.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door mac1987 op 14-06-2009 17:20 ]

• aem kei
Misschien een domme vraag, maar waarom heb je die MM8003 nodig met de AV8003?

Ik vind die in reviews enkel samen (ook in de shop) maar kan nergens duidelijk vinden waarom je niet enkel met de AV genoeg hebt...

• kwiebus
aem kei schreef op zondag 14 juni 2009 @ 23:07:

Ik vind die in reviews enkel samen (ook in de shop) maar kan nergens duidelijk vinden waarom je niet enkel met de AV genoeg hebt...
Je hebt je in de shop verder niet laten informeren en ook geen specificaties op de Marantz website bekeken? 8)7

• Shunt
  • Laatst online: 20-12 13:51

Shunt

Boe

aem kei schreef op zondag 14 juni 2009 @ 23:07:

zoals ik het nu zie is de AV series een Pre amp en een AV processer dus enkel het audio video gebeuren wordt hier in verwerkt. en heb je de MM8003 nodig als daadwerkelijke versterker.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• rvone
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 14:20
Ik denk dat deze 'ontdekking' de keuze een stuk eenvoudiger maakt, niet waar? Tenzij je natuurlijk even je budget kunt oprekken (naar bijna het dubbele van de DA6400ES). Persoonlijk vind ik de Marantz combo echt fantastisch klinken, maar het geld he...

• kwiebus
Shunt schreef op maandag 15 juni 2009 @ 00:33:
[...]

zoals ik het nu zie is de AV series een Pre amp en een AV processer dus enkel het audio video gebeuren wordt hier in verwerkt. en heb je de MM8003 nodig als daadwerkelijke versterker.
Ik vraag mij af hoe heb je het dan ooit anders hebt kunnen zien?

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:13

EraZor

Don't mention the war

Hahah probleem heeft zichzelf opgelost idd ;)

Gewoon voor de Sony gaan dus.

[ Voor 27% gewijzigd door EraZor op 15-06-2009 09:51 ]

• aem kei
Wow dit probleem heeft zich inderdaad zelf opgelost...

Ik dacht dat deze AV ook apart te gebruiken was zonder de MM...
Dat deze enkel diende om die extra juice en de "oempf" in uw geluid te steken.

Ik zag de marantz als zijnde: we beginnen met de AV en als we weer wat geld bijeen gespaard hebben kopen we dan in een zotte bui de MM er maar eens bij.

Op naar de Sony dan, Dit scheelt hem dan ECHT wel veel geld voor dezelfde mogelijkheden en in mijn ogen "even goede" geluidskwaliteit.

OK de Marantz is beter qua geluidskwaliteit. Maar dit kleine verschil weegt niet op tegenover de enorme meerkost.

• aem kei
Trouwens dit forum is alles behalve goed voor mijn portefeuille!!!!!

Ik was begonnen met een Bose systeem ( :r ) en een Onkyo 607 (zie ook de wife proof thread :) )

Ik eindig nu met een custom installatie van B&W met een versterken van 2500 euro!!

Damn you people! haha :)

• Shunt
  • Laatst online: 20-12 13:51

Shunt

Boe

kwiebus schreef op maandag 15 juni 2009 @ 08:10:
[...]

Ik vraag mij af hoe heb je het dan ooit anders hebt kunnen zien?
ik snap je toon niet helemaal maar in het begin zoals de TS het aan gaf en zoals de eerste 3 webshops het aan gaven leek de AV ook een AMP te hebben gezien er op de eerste paar verkoop sites bij stond dat het een 140W per channel kon leveren ;).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Shunt schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:48:
[...]

ik snap je toon niet helemaal maar in het begin zoals de TS het aan gaf en zoals de eerste 3 webshops het aan gaven leek de AV ook een AMP te hebben gezien er op de eerste paar verkoop sites bij stond dat het een 140W per channel kon leveren ;).
Als je de AV8003 serieus beluistert in een audio-zaak mag je er vanuit gaan dat ook de MM8003 aan bod komt. Snap ook niet waarom dat in dit geval niet gebeurd is, omdat het toch om flinke bedragen gaat.

Ik zou eerder op de Marantz website specs vertrouwen dan een webshop. Een pre-amp zoals de AV8003 heeft niet voor niks geen speaker aansluitingen, daar is de MM8003 voor.
Pagina: 1