Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Sinds gisteren heb ik een nieuwe harde schijf in mijn pc gezet, de Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 1TB. Als ik de bios open wordt deze herkend, dwz dat de naam van de hd achter de sata 3 staat. Maar in windows is de schijf in de verkenner niet te zien. Nu wil ik windows xp professional op deze nieuwe harde schijf installeren, maar moet ik daarvoor eerst wachten totdat die herkend wordt naast de andere schijf of kan ik oude schijf meteen formatteren en windows cd erinzetten en dan op de nieuwe schijf zetten?
HD's staan trouwens niet in raid-configuratie.

Ciao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58
Is de schijf wel zichtbaar in het Schijfbeheer (configuratiescherm -> systeembeheer-> schijfbeheer en dan bij opslag)?

Waarschijnlijk is de harde schijf niet geformateerd. Dat kan ook in schijfbeheer. Klik met de rechtermuisknop op schijfbeheer en formateer hem als NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus voordat ik windows op de nieuwe hd ga zetten moet ik deze hd eerst formateren, als ik het goed begrijp he? Moet ik dan ook al meteen de partities gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ja, je moet eerst de harde schijf formateren en dan ook een partitie aanmaken. Dat kan ook tijdens de installatie van XP. Echter heb je een SATA harde schijf en zul je waarschijnlijk de SATA-drivers moeten laten tijdens de installatie van XP. Hoe dat moet kun je hier vinden op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvT
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 13:02

IvT

Je hoeft hem niet te formatteren van te voren.
Booten van je installatie-cd en dan vraagt de installer zelf wel op welke schijf je hem wilt installeren.
Je zult je nieuwe Samsung dan aantreffen als disk zonder partities. Die kun je dan on-the-fly aanmaken.
Kies voor quickformat om sneller verder te kunnen, of als je tijd hebt een trage format.
NTFS is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@LuukNouwen:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met dat ik de SATA-drivers moet laten tijdens de installatie van XP.
@IVT:
Dus ik kan ook de hd aansluiten, oude schijf formateren tijdens de windows installatie (als dat kan?), tijdens installatie zelf de nieuwe schijf formatteren en partitioneren. Om vervolgens windows xp op de nieuwe schijf te zetten. Als ik het goed begrijp...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2009 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 10:07:
@LuukNouwen:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met dat ik de SATA-drivers moet laten tijdens de installatie van XP.
@IVT:
Dus ik kan ook de hd aansluiten, oude schijf formateren tijdens de windows installatie (als dat kan?), tijdens installatie zelf de nieuwe schijf formatteren en partitioneren. Om vervolgens windows xp op de nieuwe schijf te zetten. Als ik het goed begrijp...
ja dat kan, mits je een xp installatie medium heeft die voorzien is van de juiste drivers. Oude CP cd's (zonder SP2 als ik het goed heb) ondersteunen geen sata dus je moet er voor zorgen dat de drivers die daar voor nodig zijn beschikbaar zijn tijdens de installatie. Dit kan op verschillende manieren als het goed is, hoe het moet kan je elders vinden op dit forum. kwestie van even zoeken ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Rupie schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 10:11:
[...]

ja dat kan, mits je een xp installatie medium heeft die voorzien is van de juiste drivers. Oude CP cd's (zonder SP2 als ik het goed heb) ondersteunen geen sata dus je moet er voor zorgen dat de drivers die daar voor nodig zijn beschikbaar zijn tijdens de installatie. Dit kan op verschillende manieren als het goed is, hoe het moet kan je elders vinden op dit forum. kwestie van even zoeken ;)
Zie deze faq hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een versie van xp met sp3 inbegrepen. Moet ik dan ook nog apart sata drivers zoeken, of heeft dat er niks mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
met SP3 inbegrepen zou het volgens mij goed moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukkig gelukt, windows staat nu op nieuwe hd. Dank voor alle tips en uitleg!!
Ik heb alleen 1 probleempje, namelijk met het partitioneren van de nieuwe hd. Mijn partities zien er als volgt uit: C: 35 gb voor windows
D: 250 gb
E: 250 gb
F: 200 gb
Dus heb ik nog 200 gb over die ik wilde gebruiken voor partitie G, alleen lukt die onder schijfbeheer niet. Bij voorgaande partities drukte ik rechtermuisknop en dan op nieuwe partitie, maar als ik bij die laatste 200 gb die dus nog niet is toegewezen op de rechtermuisknop klik, staat er weliswaar nieuwe partitie in het venster alleen kan ik deze niet aanklikken. Op die manier kan ik 200gb dus niet gebruiken.
Iemand een oplossing voor dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
je kan maar een bepaald aantal (4) primaire partities op een schijf maken geloof ik. De truck is om de F: schijf te vergroten met de ruimte die nu onbenut is en hier een 'uitgebreide partitie' van te maken, die uitgebreide partitie kan je vervolgens weer opdelen in meerder partities als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:04
Mag ik weten waarom je 5 parities wil op je schijf?
Pagina: 1