• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-05 14:03
Hoi iedereen, ik twijfelde of dit topic thuishoort in Videokaarten of in Moederborden, maar aangezien het feitelijk over het moederbord zelf gaat, heb ik m hier dus maar neergezet. Ik ben aan het nadenken over het samenstellen van een nieuw systeem. Voornaamste doelen: veel applicaties tegelijk kunnen draaien, grafisch werken (2D en 3D) en nu en dan gamen (en dan vooral spellen als GTA4 goed kunnen spelen).

Ik twijfel nog enigzins tussen:
* Intel core i7 920 + MSI X58M
* AMD Phenom II 955 BE + MSI 790 FX of 790GX...en hier zit het 'probleem',

Ik wil namelijk beginnen met een Ati HD4770 videokaartje, om er dan later eventueel een crossfire setup van te kunnen maken. De Intel opstelling met MSI X58M ondersteunt crossfire met 2x PCI-e met beide 16x .

Voor de AMD is het iets ingewikkelder, een 790GX chipset heeft namelijk géén 2x PCIe 16x, die schakelt om naar 2x PCIe 8x bij CF. Een 790FX (wel weer 4 a 5 tientjes duurder) biedt wél 2x PCIe 16x. Nu is mijn voornaamste vraag: is voor de 4770 het nodig om 2x 16x te kunnen draaien in geval van crossfire?

Overigens weet ik dat er nogal een verschil in prijs tussen de intel vs AMD variant zit, maar ik wil sowieso 6GB DDR3 geheugen, dus wat dat betreft maakt het al minder uit. De ca. 100-150€ verschil die er tussenzit, vind ik acceptabel als het ook echt in prestaties te merken is. Mijn vraag voor nu gaat echter vooral over de 790FX / GX .... de rest vant verhaal is vooral ter achtergrondinfo, en voor eventuele verdere opmerkingen van jullie kant bedoeld :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 17:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ivos schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 20:02:
Nu is mijn voornaamste vraag: is voor de 4770 het nodig om 2x 16x te kunnen draaien in geval van crossfire?
neen. Met de GX zul je geen prestatieverlies merken.
Overigens weet ik dat er nogal een verschil in prijs tussen de intel vs AMD variant zit, maar ik wil sowieso 6GB DDR3 geheugen, dus wat dat betreft maakt het al minder uit. De ca. 100-150€ verschil die er tussenzit, vind ik acceptabel als het ook echt in prestaties te merken is. Mijn vraag voor nu gaat echter vooral over de 790FX / GX .... de rest vant verhaal is vooral ter achtergrondinfo, en voor eventuele verdere opmerkingen van jullie kant bedoeld :)
Voor een goed advies: ga eens naar het BBG aanschaf topic voor gamebakken.
[BBG Aanschaf] Mainstream en high-end gamesysteem mei 2009

[ Voor 4% gewijzigd door Edmin op 12-06-2009 20:06 ]

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Kort om de bocht:

Heb je genoeg geld, kies voor de Intel oplossing.
Ben je prijsbewust, kies voor de AMD oplossing.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
[quote]
Edmin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 20:06:
[...]

neen. Met de GX zul je geen prestatieverlies merken.
Iedereen zegt dat wel, maar volgens mij is er wel degelijk performance verlies. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil in crossfire op P45 chipset en X48 chipset, bij een test kwam dat uit op 8% verschil, omdat de P45 dus in crossfire ook maar 2 x 8X PCI-E bus heeft.

//edit

kijk hier maar eens naar:

http://www.tweaktown.com/...hmarks_crysis/index7.html

[ Voor 12% gewijzigd door thijszor op 12-06-2009 20:44 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Vergeet niet dat het ook aan het type graka ligt. Vroeger (PCI-e 1.1) was het verschil ongeveer 5%. Ik heb zelf nog mijn A8R-MVP de deur uit gedaan voor een A8R32-MVP. Onder PCI-e 2.0 is het een ander verhaal.

Hier een linkje:
http://www.tomshardware.c...e-pci-express,2095-5.html

Je ziet dat het verschil in bandbreedte op de bus alleen interessant is bij low detail, dus wanneer dde CPU de bottleneck is. Bij High settings (en daar zijn CF / SLi opstellingen voor) scheelt het zo goed als niets.

[ Voor 42% gewijzigd door Edmin op 12-06-2009 20:50 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Edmin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 20:44:
Vergeet niet dat het ook aan het type graka ligt. Vroeger (PCI-e 1.1) was het verschil ongeveer 5%. Ik heb zelf nog mijn A8R-MVP de deur uit gedaan voor een A8R32-MVP. Onder PCI-e 2.0 is het een ander verhaal.

Hier een linkje:
http://www.tomshardware.c...e-pci-express,2095-5.html

Je ziet dat het verschil in bandbreedte op de bus alleen interessant is bij low detail, dus wanneer dde CPU de bottleneck is. Bij High settings (en daar zijn CF / SLi opstellingen voor) scheelt het zo goed als niets.
Dat kan ik beamen, mijn 4870's draaien amper sneller op een Asus P5E3 Premium dan op mijn eigen P5Q Pro, dat alles getest met zoveel mogelijk dezelfde onderdelen (4GB Corsair, Q9550), en het zal ook in Crysis zeker geen 8% schelen. Volgens mij scheelt een X48 op het moment vrijwel niets met een X38 chipset als het op Crossfire aankomt, en dan zit je met het verschil tussen PCI-E 1.1 en 2.0. Aangezien 2.0 theoretisch de bandbreedte verdubbelt zit je met tweemaal x8 2.0 sloten al goed, die leveren als het goed is dezelfde bandbreedte als op een X38 chipset.

Ik ben de afgelopen jaren enorm Intel fan geworden, dat voelt voor mij gewoon sneller aan, maar ik heb totaal geen ervaring met nieuwere AMD systemen dus dat gevoel is eigenlijk nergens op gebaseerd. Ik lees veel goeie verhalen, vooral over de Phenom II, dus ik denk eigenlijk dat je met beide systemen geen buil zal vallen. Mijn tip, ga voor de AMD en zet er nu al tweemaal 4770 in.

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-05 14:03
Dank voor jullie antwoorden! Het is me duidelijk dat het in ieder geval geen zware deuk zal slaan in de performance om gewoon de GX te nemen. Wellicht is het inderdaad ook een goed idee om even in het BBg topic te vragen wat mensen van de beide opties vinden (niet echt nodig om dat in een los topic door te zagen denk ik)... ik ga er nog even over nadenken :D

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wie denk je dat er in dat BBG topic actief zijn? ;)

* Edmin kijkt naar eigen ondfertitel...
Pagina: 1