Toon posts:

nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 632 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

ik heb een vraagje over een nieuwe videokaart.

ik heb nu het volgende systeem:

Moederbord: Asus P5E
Behuizing: CoolerMaster Stacker
CPU: Q6600 G0 (OC 3,5GHz)
RAM: Kingston HyperX 2x2 GB PC6400
HDD: 2x300GB VelociRaptor in Raid0
Videokaart: Asus 8800 GTS 512MB
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtreme Audio
Voeding: CoolerMaster 1000W Modulaire Voeding

nu wil ik een nieuwe videokaart aanschaffen.
ik vond de ATI kaarten nu echt heel goedkoop en dacht een ATI kaart te kopen.
maar ik heb verschillende doscussies gehad en al mn kennissen/vrienden zijn het er over uit nooit meer een ATI te nemen.
dus vandaar dacht ik zelf ook te blijven bij het vertrouwde nVidia.
ik had zelf daarom een nVidia GTX295 in mn gedachte.
(maar zou eventueel ook een GTX275 kunnen worden, maar liever een GTX295)
is dat overkill voor mijn systeem?
vormt iets anders straks de bottleneck?
het idee is wel om binnenkort over te gaan op een i7 systeem, maar dat is nog niet bekend wanneer.
het kan met 1 maand zover zijn, maar kan ook over 5 maanden.

kan iemand mij verder helpen?

alvast bedankt :)

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
Ik snap ten eerste niet waarom er gezworen wordt om nooit meer een ATi kaart te kopen....
Wat voor reden zit daar achter dan?

ATi komt waarschijnlijk over paar maanden met nieuwe videokaarten. De HD5xxx serie. Je zou nu voor een GTX275 kunnen gaan, al zou ik voor iets goedkoper de HD4890 aanraden. Daarnaast zou je nu een HD4870 kunnen kopen voor niet zoveel geld en dan met de nieuwe HD5xxx serie, upgraden. Dan bespaar je nu wat geld om een goedkopere toch redelijk goed presterende kaart te kopen, om vervolgens dat extra geld dat je normaal aan die GTX275 zou spenderen in je zak te stoppen en uit te geven aan de nieuwe generatie en bij teleggen aan een Core i7..

Dit is natuurlijk maar een suggestie he.. Ik zeg ook niet dat Nvidia geen goede kaarten heeft, maar zweren om nooit meer ATi te nemen gaat er bij mij niet in..

[ Voor 10% gewijzigd door Kuhr89 op 12-06-2009 18:49 ]

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• Crazybest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01-2023
wat is je budget

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 23:25
ATi vs. Nvidia is non-issue, ik denk dat het eerder een issue is: single vs. multi-gpu. Een SLI/Crossfire setup geeft veel meer driver problemen dan een single kaart. Een singlekaart werkt altijd, terwijl je met een GX2/GTX295/4870X2 veel afhankelijker bent van de drivers.

Verder is een GTX295 is alleen 'echt nodig' als je op 1920*1200 bezig bent. Tevens is een Quad op 3500 nog wel een bottleneck voor zo'n dikke GFX. CPU kan niet snel genoeg zijn.

Je kan ook bijvoorbeeld kijken naar een HD4890 / GTX275 + een Q9550 en die naar 4ghz klokken, lijkt me een upgrade waar je meer van merkt.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Op 1920x1200 trekt een GTX 285 of een HD4890 het volgens mij nog steeds wel. Voor resoluties daarboven kan je eens naar een dubbele kaart kijken. De kaarten van ATi zijn toevallig net sterk in prijs gedaald, omdat de nieuwe serie eraan komt, dus het is op het moment wel heel interessant om voor ATi te kiezen.

Verder hangt je keuze erg af van je resolutie, je budget, welke games je speelt, wat voor eisen je stelt aan verbruik, warmteproductie, geluidsproductie etc. Allemaal eisen die je niet vermeldt, waardoor een kaart aanraden zonder glazen bol al erg lastig wordt. Deze eisen kan je prima zelf opstellen en vervolgens kan je ook heel goed zelf opzoek gaan naar reviews om te kijken welke kaart aan jouw eisen voldoet.

[ Voor 36% gewijzigd door Depep op 12-06-2009 19:16 ]

specs

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-05 21:06
Blijkbaar zijn je vrienden nvidia fanboys, snap niet waarom je een gtx275 zou nemen als je voor minder geld een hd4890 met 1Ghz core kunt kopen. Deze is ten eerste een directe concurrent van de gtx285 en ten tweede bijna half zo duur.

Maar als ik jou was zou ik nog enkele maanden wachten op de nieuwe reeks kaarten van ati.
Die 8800gts 512mb (of moet ik zeggen 9800gts, gts 150 ;) ) kan het toch nog tijdje uithouden lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal voor de snelle reacties.
mijn budget is eigenlijk onbepaald iets. want ik kies nu voor een GTX295 en dat is op het moment nu wel het duurste dacht ik zo.
het is meer de bedoeling dat ik deze videokaart meeneem in mn nieuwe systeem.
deze pc gaat zoals hij nu is naar mn broertje over een x aantal maanden.
en ik vond ook dat ze een beetje naar de nVidia kant gingen, maar het leek alsof ze er slechte ervaring mee hadden.
en het PhysX is dat niet meer toekomst gericht ook?
want met PhysX scoort ATI veel lager als nVidia toch?
ik speel veel games, dus het zou fijn zijn als hij overall gewoon goed scoort.
maar is het nog steeds met dual GPU kaarten zo'n driver probleem?
en een nieuwe CPU is ook geen optie omdat het zo kan zijn dat ik volgende maand al een nieuw systeem ga aanschaffen en dat zou zonde zijn.

dus al met al.. zou een GTX295 dan goed zijn om ook door te gaan naar een nieuw systeem?

bedankt allen:)

• glennvho
Eerlijk gezegd zou ik nu niet meer het geld willen neertellen voor een gtx295 als je binnen enkele maanden waarschijnlijk een hd5870x2 (of wat voor benaming ze er ook gaan aan geven) kunt kopen voor bijna hetzelfde geld.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:19

Umbrah

The Incredible MapMan

PhysX is niet iets wat bepalend is, zeker niet als je DirectX 10.1 in de vergelijking mee gaat nemen.

Beide fabrikanten hebben goede papieren, maar op het moment zou ik, als ik persé NU een kaart moest kopen, toch voor ATI gaan, en wel vanwege de drivers. nVidia lijkt nu nogal de draad kwijt te zijn met de drivers, is mijn ervaring. De hoeveelheid releases (die niet af zijn) en béta's maakt het een draak om drivers te installeren, en dat niet alleen, ze zijn vaak ook 'vaag' bij bepaalde software/hardware combinaties, beetje rondkijken hier op GoT alleen op een day-to-day basis geeft al aan hoe veel BSOD-gerelateerde topics er zijn die direct of indirect aan nVidia drivers zijn te koppelen.

ATI drivers zijn op het moment erg stabiel, en hun kaarten slikken de meest vreemde vormen van misbruik. Het enige puntje is CCC 9.3 onder 32-bit Windows 7 RC installaties, zeker onder de HD3000/IGP3000 reeks. W7 is verder een OS wat erg volwassen is voor game-gebruik.

Wat ik zelf zou dien in je situatie: geld op de bank zetten, eventjes sparen, en over 4 maanden niet alleen W7 kopen, maar gelijk een Radeon-5000 serie kaart. Zelfs ALS ze niet zo veel sneller zijn dan de 4890 kaarten (die gewoon alles nu goed kunnen), heb je alsnog een DX11 kaart, waar véél voordelen aan zitten (lees: Wikipedia: Microsoft Direct3D). nVidia moest recent opnieuw beginnen met hun ontwerpproces, wat er voor zorgt dat het nog wel even duurt voordat die met een DX11 kaart komen.

Toevoeging: Ik denk dat DX11 wel eens het einde van nVidia's CUDA, en op zijn beurt: PhysX-over-CUDA in games, DX11 bied als Feature "compute shaders", wat wil zeggen dat game developers zelf shaders kunnen gaan inzetten voor taken als AI, Physics, etc. Ik denk dat we misschien Havoc dan (weer) zullen zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 12-06-2009 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
okej klinkt interessant.
dus als ik het goed begrijp is ATI stabieler en meer toekomstgericht en goedkoper?
begrijp ik dat goed?
maar wou eigenlijk wel zo snel mogelijk een videokaart hebben dan..
is dan de 4870x2 een goeie optie?
of eerder een 4890?
plus dat het nu een voordeel is dat ik nu een crossfire moederbord heb :)
maar ik twijfel nog steeds..
hoe schaalt crossfire tegenwoordig?
met een 4870x2?
of eventueel als ik een 4890 zou kopen en miss een 2e erbij?
had al veel positieve verhalen gehoord over ATI..
maar blijkbaar is iedereen er nog positiever over dan ik dacht :P
en PhysX heeft niet een al te goeie toekomst als ik dat goed begrijp?

dank jullie allemaal :)

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
Ik zou dat nu even een HD4870 kopen voor niet al te veel. Je kunt dat geld dan namelijk op de bank zetten om te sparen voor een nieuwe videokaart tegen die tijd dat je de nieuwe PC gaat kopen als geheel..

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• glennvho
Als je een 4870x2 zou willen dan kun je beter 2x hd4870 1gb kopen aangezien je toch een crossfire bordje hebt. Het heeft dezelfde prestatie maar is wel nog een heel stuk goedkoper, als je die van xfx koopt is het voor de 4870x2 €298 en voor een paar 4870 1Gb van xfx is het € 280. En als je de 512Mb versie koopt dan betaal je slechts €220 voor een paar.
Natuurlijk heb je dan weer andere nadelen zoals meer kabels, meer hitte (toch op de bovenste kaart omdat die niet genoeg lucht kan aanzuigen).

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:15
Als je toch voor een 275GTX zou gaan, kijk eens even hier naar:

http://www.hardwarecanuck...evga-msi-sparkle-bfg.html

Dit heeft mij uiteindelijk geholpen om voor een MSI 275 GTX Twin Frozr te kiezen. :*)

Je kunt natuurlijk een paar maanden wachten, tot een andere, betere, snellere kaart uitkomt. Maar in die tijd, komt er weer een andere, betere, snellere kaart uit in een paar maanden. En dan zit je eigenlijk met hetzelfde probleem 8)7

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:47

Croga

The Unreasonable Man

InfinityG35 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:56:
Tevens is een Quad op 3500 nog wel een bottleneck voor zo'n dikke GFX. CPU kan niet snel genoeg zijn.
Ik denk dat dit enorm afhankelijk is van de applicatie/het spel. Er zijn genoeg spellen waar een Q6600 op stock speeds meer dan genoeg is terwijl een 4890X2 nog niet de maximale graphics neer zet.

En voor iedereen die zegt nog even te wachten op de HD5xxx series..... Wanneer die uit is kun je beter nog even een paar maanden wachten op de nieuwe nVidia kaarten. En als die uit zijn kun je beter nog even een paar maanden wachten op de HD5890 of HD59xx. En als die uit zijn kun je beter nog even..... Afijn, you get the picture. In computerland kun je altijd "beter nog even wachten" maar uiteindelijk moet je toch iets kopen. De enige manier is dus gewoon kopen op het moment dat je het nodig hebt. Als TS het nu nodig heeft moet hij het nu kopen en kijken wat er nu beschikbaar is, niet "nog even een paar maanden wachten".

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 20:51
Umbrah schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 19:48:
PhysX is niet iets wat bepalend is, zeker niet als je DirectX 10.1 in de vergelijking mee gaat nemen.

Beide fabrikanten hebben goede papieren, maar op het moment zou ik, als ik persé NU een kaart moest kopen, toch voor ATI gaan, en wel vanwege de drivers. nVidia lijkt nu nogal de draad kwijt te zijn met de drivers, is mijn ervaring. De hoeveelheid releases (die niet af zijn) en béta's maakt het een draak om drivers te installeren, en dat niet alleen, ze zijn vaak ook 'vaag' bij bepaalde software/hardware combinaties, beetje rondkijken hier op GoT alleen op een day-to-day basis geeft al aan hoe veel BSOD-gerelateerde topics er zijn die direct of indirect aan nVidia drivers zijn te koppelen.

ATI drivers zijn op het moment erg stabiel, en hun kaarten slikken de meest vreemde vormen van misbruik. Het enige puntje is CCC 9.3 onder 32-bit Windows 7 RC installaties, zeker onder de HD3000/IGP3000 reeks. W7 is verder een OS wat erg volwassen is voor game-gebruik.

Wat ik zelf zou dien in je situatie: geld op de bank zetten, eventjes sparen, en over 4 maanden niet alleen W7 kopen, maar gelijk een Radeon-5000 serie kaart. Zelfs ALS ze niet zo veel sneller zijn dan de 4890 kaarten (die gewoon alles nu goed kunnen), heb je alsnog een DX11 kaart, waar véél voordelen aan zitten (lees: Wikipedia: Microsoft Direct3D). nVidia moest recent opnieuw beginnen met hun ontwerpproces, wat er voor zorgt dat het nog wel even duurt voordat die met een DX11 kaart komen.

Toevoeging: Ik denk dat DX11 wel eens het einde van nVidia's CUDA, en op zijn beurt: PhysX-over-CUDA in games, DX11 bied als Feature "compute shaders", wat wil zeggen dat game developers zelf shaders kunnen gaan inzetten voor taken als AI, Physics, etc. Ik denk dat we misschien Havoc dan (weer) zullen zien.
Daar heb ik dan weer hele andere ervaringen mee.. mijn HD4870 kaarten in crossfire werken alles behalve goed onder windows 7. Zo speel je het spel en is alles snel, zo start je het spel nog een keer op en heb je 6 fps. Dat soort grappen.. nee ook ATI mag nog een hoop aan de drivers verbeteren. sowieso presteren de laatste drivers bij mij in elk geval stukken slechter vanaf 9.2 :X

Neemt niet weg dat ATI echt goedkoper is op dit moment, maar dat hun drivers beter zijn daar heb ik echt zwaar mijn twijvels over.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is op GoT de bedoeling dat je doet wat je zelf kunt voordat je een topic opent. Sowieso zijn topics met "welke ... moet ik kopen?"-vragen niet de bedoeling aangezien niemand er behalve de topicstarter wat aan heeft.

Als ik het zo lees is je grootste probleem dat je je eisen gewoon niet duidelijk hebt. Begin daar eens mee, ga dan kijken wat aan je eisen voldoet en je zult zien dat de keuze opeens een stuk makkelijker wordt. Verder zou ik aanraden om niet teveel waarde te hechten aan wat van horen zeggen geroepen wordt in een - zo te horen - niet al te technisch gevorderd milieu (je vrienden). Als kaarten of chips brak zijn lees je dat zeker in de betere reviews. Als je dat niet leest en mensen hebben er slechte ervaringen mee, ligt dat waarschijnlijk aan die mensen :o

Gelukkig laten we je niet met lege handen achter, lees dit even, staat boordenvol tips: :)
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.