LED-zaklamp of toch gewoon normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Hallo,

Voor de vakantie wil een 'simpele' zaklamp kopen, niet al te duur, zeker niet boven de 25 Euro. Maar ik heb de ervaring dat die zaklampen de batterijen leegslurpen en binnen de kortste keren zit je weer zonder licht. Nu zat ik te denken aan LED-zaklampen omdat die lekker energie zuinig zijn, maar de lichtopbrengst is volgens mij een stuk minder. Wat raden jullie mij aan?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

Mystikal

It never hurts to help!

Er is een heel topic over zaklantaarns. Wellicht daar eens een kijkje nemen?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
dealextreme.com heeft wel LED zaklampen <25 euro (Fenix, CREE enzo)

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2009 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:39
Licht opbrengst is juist wel groot in de tand van fel licht. Maar je kan met een led lamp vaak niet (ver) schijnen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 19:15
led is erg fel licht maar komt niet zo ver :'( , maar waarschijnlijk wel een stukje duurder als normaal licht.

als ik in jou schoenen zou staan met deze brandende vraag zou ik LED (lighting emitting diode) kiezen

[ Voor 8% gewijzigd door Xanquezer op 12-06-2009 16:14 ]

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 22:47

Vae Victus

Awesome God

Waarom koop je geen knijpkat?

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Met lichtopbrengst doelde ik inderdaad meer op hoe ver ze schijnen. Ik heb een knijpkatje gekocht voor 1 euro bij de Action, met twee LEDjes. Maar die geven nauwelijks licht. Nu is dat natuurlijk prutkwaliteit, maar waar moet ik naar kijken? Kan ik met een LED zaklamp van voldoende kwaliteit (als die te krijgen zijn voor 25 euro) gewoon in een donkere nacht enkele meters voor me uit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10 15:48
Ik heb hier zo'n Maglite LED liggen (die op, acht ik, 3 aa'tjes loopt) en daar heb ik niet echt te klagen over hoe ver ie komt hoor. Heb nooit verder geprobeerd dan 10 meter maar kan 's nachts m'n hele tuin ermee verlichten :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:07

bakvis

Tweakers.Nerd

Zelf maak ik al 2.5 jaar gebruik van een 3D Maglite led (3 D-cells er in). De lichtopbrengst van die zaklamp is fenomenaal. In samenwerking met de instelbare lichtbundel komt deze zeer ver (een stuk verder dan een normale 3D). Ok hij kost 60 euro, maar dan heb je ook wat.

Een ander bijkomende voordeel is dat ik ongeveer 1.5-2 jaar met een setje D-cells doe waar ik met mijn oude 3D maar 1 jaar met een setje D-cells kon doen.

Zoals Eymey hierboven beschrijft is een Maglite LED 3aa of 2aa wel een nette oplossing, en deze zijn vaak voor een 20-30 euro wel te krijgen.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 11:35
eymey schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 17:00:
Ik heb hier zo'n Maglite LED liggen (die op, acht ik, 3 aa'tjes loopt) en daar heb ik niet echt te klagen over hoe ver ie komt hoor. Heb nooit verder geprobeerd dan 10 meter maar kan 's nachts m'n hele tuin ermee verlichten :).
Maglit is overpriced. Ik zou idd voor een LED lamp gaan met een goede LED emitters bijv. Een Q5 of R2.
Zelf heb ik een kleine Ultrafire zaklamp met een Q5 erin die een CR123A gebruikt. Hiermee schijn ik zeker wel ver. Misschien wel 50 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-10 16:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

woozyzpk schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:12:
led is erg fel licht maar komt niet zo ver :'(
Ehm, dat heeft met de reflector (en eventueel lens) te maken, niet met de lichtbron. Je kunt een reflector maken die ver gaat met een smalle bundel, of wijd met minder 'throw'.
maar waarschijnlijk wel een stukje duurder als normaal licht.
Op dealextreme heb je een LED-zaklamp met Cree Q5 (de top LED van het moment) voor €12

Ik zou sowieso voor LED gaan, gloeilamp is uit de tijd en Xenon of andere HID's meer iets voor de liefhebbers of mensen die het echt nodig hebben (die zoeken mensen onder het puin na een aardbeving).

En dan niet voor een Maglite omdat ze duur zijn voor wat ze leveren: standaard niet dimbaar, ouderwets design waardoor hij van tafel rolt, onrustig lichtbeeld met vlekken doordat ze te focussen zijn (vind ik een onnodige feature verder), weinig gegevens over waterdichtheid.

Wil je iets goeds, dan kies je voor een Fenix of Nitecore. Erg gebruiksvriendelijk, duidelijk hoe waterdicht het is, ook gebruikt door de politie in Nederland etc. Ik heb zelf een Fenix LD20 van €44

Meer in de budgethoek, maar nog steeds erg goed bruikbaar en veel meer 'bang for the buck' dan een Maglite:
Akoray. $20 en programmeerbaar qua lichtniveau! of een Cree, $17 en 6 standen.

Bovenstaande is allemaal met een Cree Q5 LED.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Erg bedankt allemaal! Dit heeft me genoeg geholpen :-) Dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:42
http://www.samenkopen.net/action_product/672795/180452

Heb er geen ervaring mee, maar schijnen goede lampjes te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13
ik heb zelf https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14152

Ik gebruik hem op mijn MTB om sávonds te kunnen fietsen, en daar kan ik ruim 50 meter ver mee komen. Waarschijnlijk zelfs nog wat verder.

Het enige nadeel is de batterij duur, maar dat hebben alle 3watt led zaklampen. Met 2 x 2200mAh oplaadbare penlites doe ik ongeveer 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Ammun schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:05:
... Nu zat ik te denken aan LED-zaklampen omdat die lekker energie zuinig zijn, maar de lichtopbrengst is volgens mij een stuk minder.

Groeten
Er zijn zat soorten LEDs. Een standaard 5mm ding geeft idd niet zo heel veel licht, maar er zijn ook ZAT betere leds op de markt.

Als je een P7 led gezien hebt, zul je niet meer roepen dat de lichtopbrengst minder is... dat ding is extreem (700 lumen ofzo), alleen is je batterij dan met een uurtje leeg.

Zoals al eerder in het topic genoemd, zijn de Q5 en P4 leds heel prima leds in het middensegment: Goede lichtopbrengst (100-200 lumen) en relatief goede accuduur, zeker als je met 18650 (Lion) cellen gaat werken.

Een MagLite is mooi, maar met alle huidige technieken is de MagLite 5 jaar achtergebleven ofzo. Ja, prima licht, Ja, superdegelijk, maar allang niet meer 'DE' zaklamp (al is dat hier in NL vaak nog wel de gedachte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

Ibex

^^ met stom.

Ikzelf heb laatst de http://www.samenkopen.net/action_product/672795/535326 gekocht. Wat een zaklamp _o_. En wat een berg licht _o_. Kost wat, maar je hebt dan ook een erg kwaliteitsvol zaklampje :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Ibex schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:52:
[...]

Ikzelf heb laatst de http://www.samenkopen.net/action_product/672795/535326 gekocht. Wat een zaklamp _o_. En wat een berg licht _o_. Kost wat, maar je hebt dan ook een erg kwaliteitsvol zaklampje :).
Ja, maar beetje te duur :-)

Ik hoef geen super zaklamp, maar een in de middemoot, die je gewoon voor op vakantie af en toe kan gebruiken...dus 48 euro vind ik dan iets teveel :-)

Maar ik vind het nu al een beetje verwarrend. Als Maglite achterloopt, is er dan voor rond de 25 euro een betere te vinden? En zijn er ook Nederlandse site die die verkopen?

[ Voor 15% gewijzigd door Ammun op 13-06-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-10 08:58
Ammun schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 17:32:
[...]

Ja, maar beetje te duur :-)

Ik hoef geen super zaklamp, maar een in de middemoot, die je gewoon voor op vakantie af en toe kan gebruiken...dus 48 euro vind ik dan iets teveel :-)

Maar ik vind het nu al een beetje verwarrend. Als Maglite achterloopt, is er dan voor rond de 25 euro een betere te vinden? En zijn er ook Nederlandse site die die verkopen?
Voor 25 euro wil ik jou ook wel mijn akoray verkopen :P
en dan bestel ikzelf snel een nieuwe, want het zijn echt mooie zaklampjes

Werkt op AA's, die je echt overal kan kopen, is lekker klein en geeft toch een bak licht, of als je hem op de laagste stand zet: lang licht.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ammun schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 17:32:
[...]
Als Maglite achterloopt, is er dan voor rond de 25 euro een betere te vinden?
Check nog eens de linkjes die ik gaf? ;)
En zijn er ook Nederlandse site die die verkopen?
Waarom? Zo'n lampje kost €13, gratis verzendkosten en je kunt betalen met Paypal (dus je hebt geen credit card nodig).

Ze zullen vast bij andere winkels te koop zijn, maar dan zit er weer flink wat marge overheen. Of je betaalt extra euro's aan mede-gotters voor de moeite :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Dank u Gizz, ik heb de akoray besteld...ben benieuwd..toch lekker die dollarkoers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Is het normaal dat de DealExtreme site zo vaak onbereikbaar is? En hebben jullie ervaring met de levering via deze site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is normaal sinds een paar dagen. Gebruik de https-site en niet http, dan werkt het een stuk beter
En je heb het meestal 2 weken later binnen.

Pagina: 1