detectie laag/hoog tarief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Man
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 16:44
is het mogelijk om te detecteren wanneer het hoog- cq laag tarief voor een dubbeltarief electriciteitsmeter ingaat?
De meter zelf heeft een wit vlakje dat het aangeeft, dus dat betekent voor mij dat hij remote aangestuurd wordt. Kun je dat signaal zelf ook oppikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Moet je per se het signaal hebben, of is (ongeveer) het tijdstip van overschakelen ook goed?
Waar ik woon schakelt dag/nacht op vaste tijdstippen, en die tijdstippen staan op de website van mijn stroomleverancier vermeld (in België is dat, weet niet of het in Nederland vergelijkbaar is).

Oftewel: is het belangrijk dat het tot op de seconde gelijk geschakeld wordt, of maakt een minuutje afwijking niet uit?

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Volgens mij wordt er tussen hoog en laag geschakeld met een speciale frequentie. Om middernacht wordt er bv 55hz gestuurd, welke de meter kan oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
55Hz? ipv de normale 50Hz? Dat zou wel straf zijn, aangezien er klokken zijn die vertrouwen op de 50Hz van het net. Normaal zou ook de 50Hz van het net op een tijdspanne van een dag tijd redelijk nauwkeurig moeten zijn. 's avonds wordt die bij getrokken als ik me niet vergis, misschien is het dat wat je bedoelt met die 55Hz? Al dacht ik niet dat die zoveel zou moeten bij trekken.

Het dag/nacht signaal is dacht ik gewoon een signaal met een hogere frequentie bovenop de 50Hz. Maar dan lijkt het dat het verschil hoger moet zijn als 5Hz.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 11-06-2009 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:47
http://phk.freebsd.dk/Gasdims/

zoiets kun je ook toepassen met dat witte vlakje denk ik.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Man
Megamind schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:43:
Volgens mij wordt er tussen hoog en laag geschakeld met een speciale frequentie. Om middernacht wordt er bv 55hz gestuurd, welke de meter kan oppikken.
Zo doe ik dat nu, in EventGhost gebruik ik de "normale" schakeltijden. Maar de feestdagen vallen daar dan niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Man
kluyze schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:49:
55Hz? ipv de normale 50Hz? Dat zou wel straf zijn, aangezien er klokken zijn die vertrouwen op de 50Hz van het net.
Garantie van de leverancier is 50Hz gemiddeld over langere termijn, dus een puls van zeer korte duur heeft geen invloed. Maar inderdaad: jouw klok zou hierdoor zomaar 0,0005 seconden kunnen achter of voorlopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

Part

Helemaal niets.....

Hans Man schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 14:14:
[...]

Garantie van de leverancier is 50Hz gemiddeld over langere termijn, dus een puls van zeer korte duur heeft geen invloed. Maar inderdaad: jouw klok zou hierdoor zomaar 0,0005 seconden kunnen achter of voorlopen...
55hz kan echt niet.
Dan zouden alle tubines even 10% sneller moeten draaien. Gegarandeerd dat heel Nederland en een groot deel van Europa zonder stroom komt te zitten. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Part op 11-06-2009 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Hans Man schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 14:14:
[...]

0.0005s? 50Hz wilt zeggen dat er een periode is van 0.020s, 55Hz is 0.018s dat geeft een verschil van al 2ms. Waarschijnlijk zal dit ook voor meerdere periodes moeten gelden voor een juiste detectie. Stel nog 5 periodes. Dat geeft dus een verloop van 10ms per omschakeling, of 20ms per dag.
Ok, het is niet zo heel veel maar 0.5ms is toch ook overdreven weinig.

Ook lijkt me dan van de andere kant de detectie tussen 50 en 55Hz heel moeilijk, aangezien die 50Hz in een momentopname ook niet heel exact is.

Mij hebben ze altijd proberen wijs te maken dat er een signaal op het 230V/50Hz 'signaal' zit dat een veel hogere frequentie heeft. En gewoon data kan bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kluyze schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 17:43:
[...]
0.0005s? 50Hz wilt zeggen dat er een periode is van 0.020s, 55Hz is 0.018s dat geeft een verschil van al 2ms. Waarschijnlijk zal dit ook voor meerdere periodes moeten gelden voor een juiste detectie. Stel nog 5 periodes. Dat geeft dus een verloop van 10ms per omschakeling, of 20ms per dag.
Ok, het is niet zo heel veel maar 0.5ms is toch ook overdreven weinig.

Ook lijkt me dan van de andere kant de detectie tussen 50 en 55Hz heel moeilijk, aangezien die 50Hz in een momentopname ook niet heel exact is.

Mij hebben ze altijd proberen wijs te maken dat er een signaal op het 230V/50Hz 'signaal' zit dat een veel hogere frequentie heeft. En gewoon data kan bevatten.
Signaal (zo'n 500hz, afhankelijk van de netwerkbeheerder) wordt gesuperponeerd op het 50hz signaal, een bepaalde pulstrein die afhankelijk van de tijd tussen de signalen iets aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
kluyze schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 17:43:
[Mij hebben ze altijd proberen wijs te maken dat er een signaal op het 230V/50Hz 'signaal' zit dat een veel hogere frequentie heeft. En gewoon data kan bevatten.
Dan geloof je zeker ook niet dat je kunt internetten over het stopcontact?

Volgens mij is het een data-signaal die de omschakel-momenten aangeeft. Ik weet niet of je meter deze weg filtert, of dat je ze uit een willekeurig stopcontact kunt uitlezen.

[ Voor 26% gewijzigd door frickY op 11-06-2009 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 18:43:
[...]

Volgens mij is het een data-signaal die de omschakel-momenten aangeeft. Ik weet niet of je meter deze weg filtert, of dat je ze uit een willekeurig stopcontact kunt uitlezen.
eea is te lezen in een link die in dit topic al eerder is gegeven : http://www.circuitsonline.net/forum/view/72629/1/dag+nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad meestal (verschilt per netbeheerder) een pulstrein van een hogere frequentie, gesuperponeerd op de gewone 50 Hz. Het signaal gaat overal doorheen, ook door de kWh-meter, en je kunt het als je de frequentie in het betreffende gebied weet opvangen. Maar dan moet je natuurlijk ook de pulscode weten voor jouw gebied. Aan het alleen maar beluisteren van de pulsjes door een speakertje schiet je weinig op.

Maar wil je dit precies weten? Het tijdstip van hoog naar laag is gewoon vast en staat op je energienota. Afhankelijk van het tarief wat je kiest is dit vrijwel altijd van hoog naar laag op 23.00h of 24.00h en terug op 07.00h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
frickY schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 18:43:
[...]

En waar haal je dat uit? Ik zeg juist dat het volgens mij een 'hoog' frequent signaal is met gewone data, waarom zou ik dan denken dat je niet kan internetten via het elektriciteitsnet?

Het is ooit aan bod gekomen in mijn opleiding, daarom dat ik zeg dat ze het mij hebben wijsgemaakt. Daarmee bedoelde ik niet dat ik het niet geloof.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 11-06-2009 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou het kunnen oplossen dmv een sensor, welke je plaatst bij het witte vlakje op de meter (mits deze wit/zwart wordt bij nachtstroom).

Niet dat ik hiermee het einde zou willen maken aan de discussie hoe je het hardwarematig kan detecteren, want als daar een schema voor gemaakt kan worden, dan zal iemand nu (of in de toekomst) er vast wel iets aan hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kukuxumusu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05-2021
Als elektricien vraag ik de maatschappij (in belgie) bij installatie een extra relais in de kast te steken, hierdoor kan ik in de gewone elektriciteitskast een relais aansturen waarmee bijvoorbeeld een accumulatiekachel of warmwater boiler snachts automatisch aangaat en overdag uit.
misschien kan je kijken of je zoal iets zitten hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-10 17:14
wat je nodig hebt is een pulsadis. dit is een apparaat die de puls van de centrale ontvangt bij schakel van hoog naar laag tarief en omgekeerd. bij mijn weten is dit de juiste naam. in dit apparaat zit een schakelcontact waarmee je een relais kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De ventilator naast mijn bed laat in de avond en in de ochtend duidelijk een soort morsecode horen dus lijkt het mij dat er een soort van tooncode over het net wordt gestuurd.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:39

lytjepole

Schier?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Llouizzz schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 20:18:
wat je nodig hebt is een pulsadis. dit is een apparaat die de puls van de centrale ontvangt bij schakel van hoog naar laag tarief en omgekeerd. bij mijn weten is dit de juiste naam. ......
Is dit niet een merknaam? De algemene naam is gewoon (TF-)ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Schakelt ie, bij laagtarief, niet gewoon een relais om zodat een hiervoor bedoelde groep actief wordt?

Dan kun je nl daar gewoon weer een optocouplertje mee voeden. Lijkt me handiger dan dat streepje met een lichtsluisje weer gaan proberen uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, het is alleen maar het telwerk dat omschakelt.
Maar wat wil je? Op je nota staat precies wanneer hij omschakelt van hoog naar laag en weer terug. Wil je een en ander monitoren, dan programmeer je toch gewoon die tijden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-10 17:14
Techneut schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:25:
[...]
Is dit niet een merknaam? De algemene naam is gewoon (TF-)ontvanger.
weet ik niet, mijn leeraar spreekt altijd over een "pulsadis"

http://www.google.be/sear...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Offtopic.
Ik zie nu in je profiel dat je in België woont. Misschien is daar het woord gebruikelijk. Hier in Nederland ben ik het nog nooit tegengekomen.
Per taalgebied zijn overigens andere benamingen niet ongebruikelijk. In het Duits heet het Rundsteuerung, in het Nederlands toonfrequent etc. Een beetje speuren op Google leerde me dat het begrip pulsadis destijds onstaan is bij de EDF in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Ik denk eigenlijk dat u een voorkeursschakelaar zoekt. Je kan je apparaten hier rechtstreeks op aansluiten. Deze wordt meestal in de kast met de automaten geplaatst.
Pagina: 1