Energie monitoring (patroon herkenning)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:25

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
In het kader van meer grip op elektriciteitsverbruik te krijgen, heb ik het idee opgevat om patronen te onderzoeken. Om patronen te vinden moet je meten en om te kunnen meten heb je "iets" nodig. Als ik mij beperk tot elektriciteit dan vind ik een aantal goed werkende mogelijkheden:

Kant-en-klaar (om de kabel onder de meter):
  • Wattson is made by Diy Kyoto(diykyoto.com). It costs roughly 300 dollars. It works by having your electrical usage transferred to a main device(the Wattson) by a transmitter. It can store four weeks of energy.
  • http://www.theowl.com/ Ziet er goed uit maar kan niet worden uitgelezen :(
  • Eco-eye Elite Wireless Electricity Monitor, kan nog niet worden uitgelezen maar er zou wat op komst zijn, dit ding is vriendelijk geprijsd. Weet iemand hierover al meer?
Zie ook hier.

Doe-het-zelf (op de electricitetismeter):De Wattson lijkt mij fantastisch maar is duur (Eur 300) en er wordt gezegd dat je deze niet zelf mag installeren en past die wel op de Nederlandse Elektriciteitskabel? Wel gaaf dat deze een maand lang gegevens kan opslaan. De bwired oplossing is heel cool maar als je alles bij elkaar optelt kom je over de Eur 400 en moet er ook nog een PC dag en nacht aanstaan.

Mijn vragen aan jullie:
  1. Hoe meten jullie je verbruik. Zijn er goede en betrouwbare, in Nederland, te verkrijgen producten op de markt voor onder de Eur 100?
  2. Ik zoek een boxje met minimaal USB interface (liever UTP) die in staat is elektriciteit te meten (of pulsen die een standaard waarde vertegenwoordigen) met een time-stamp (of op vaste tijden wordt uitgelezen). Dit boxje moet zelfstandig kunnen werken en data voor een langere periode kunnen vasthouden (4 weken+).
Ik ben geen hardware man, ben niet vies van een beetje solderen maar dat beperkt zicht tot het vervangen van connectoren en schakelingen. Printplaten is voor mij een stap te ver.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:54

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

De bWired oplossing 400 euro?
Gewoon een fotodiode aan een microcontroller hangen, daarmee de pulsjes die een ledje geeft opvangen, en optellen. Vervolgens een keer per week de microcontroller aan de seriele poort van een pc hangen en uitlezen. Kosten: max. 5 euro.
Als je 'm niet elke week los wil koppelen kan je er ook een 433mhz zendertje aanknopen, en een ontvangertje aan je pc. Dan ben je voor maximaal een tientje klaar...

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Tja, zo veel wist ik ook nog wel ... maar wie-wat-waar?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-10 18:59
Is dit iets voor je?

http://www.plugwise.com/nl/

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-10 11:20
hamsteg schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:33:
De Wattson lijkt mij fantastisch maar is duur (Eur 300) en er wordt gezegd dat je deze niet zelf mag installeren en past die wel op de Nederlandse Elektriciteitskabel? Wel gaaf dat deze een maand lang gegevens kan opslaan. De bwired oplossing is heel cool maar als je alles bij elkaar optelt kom je over de Eur 400 en moet er ook nog een PC dag en nacht aanstaan.
Die Wattson zie ik bij de eco-eye op de site staan voor 99,95 pond. (http://www.electricity-mo...tors-wattson-c-37_31.html)

Zelf installeren lijkt geen probleem omdat je de sensor om je kabel klemt, maar ik zie er ook niets over staan.

Er staat ook nog een vergelijking van al hun apparaten. Daar staat o.a. de spanning bij die bij de Wattson op 240V staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Nee helaas niet, deze meet per stekkerdoos, niet voor het gehele huis.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 28-10 18:59
hamsteg schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 10:43:
[...]

Nee helaas niet, deze meet per stekkerdoos, niet voor het gehele huis.
Ah! Kijk eens op conrad.nl naar de Energy Control 3000 USB. Er staat ook wat over in het topic over Energiemeters... deel hier je ervaringen..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

hamsteg schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:49:
Tja, zo veel wist ik ook nog wel ... maar wie-wat-waar?
Wie? Jij ;)
Wat? Dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.jorritvdven.nl/GoT/schema_energiemeter.png
Waar? thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
De eerste testen zullen zeker thuis gebeuren. Een beetje pruts en hackwerk.

Ik ben nu met een bedrijf aan het praten dat zelf een soort van Embedded Computers in huis plaatst om efficienter met energie om te gaan (gekoppeld aan CVs en boilers). Nadat de eerste Pulse Meet testen goed verlopen zijn wil ik proberen aan dit systeem te plakken en kijken of ik die data kan combineren. De patronen die je dan eruit kunt halen zullen goede input zijn voor energie reductie.

Goed dat is toekomst. Maar eens eerst gewoon een LEDje uitlezen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik heb thuis adhv dit topic ook ff zitten kijken, maar het enige knipperende ledje zit bij mij op de toonfrequentontvanger, en niet op de energiemeter. Adhv. de snelheid waarmee de toonfrequentontvanger knippert kan wel bepaald worden of er dag- of nachtstroom verbruikt wordt. Met het zwarte vlakje op de draaischijf in de energiemeter kan vervolgens het verbruik worden gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Ik begin steeds meer in de hardware wereld thuis te komen ;) Je bent nooit te oud ;)

Ik heb inderdaad begrepen dat een draaischijfmeter ook niet zo'n probleem moet zijn. Een ledje gericht laten reflecteren en dan zal de sensor (afgeschermd) bij het zwarte of rode vlakje een dipje gegeven. Het plaatsen van de LED en sensor zal bij de draaischijfmeter wel wat meer uitdaging vergen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:43
Kick.

Misschien iets minder doe het zelf, maar heeft iemand al eens gekeken naar een extra meter in de groepenkast? Din rail oplossingen zijn wel te vinden, bijvoorbeeld hier, maar ik zie niet direct modules met de mogelijkheid om het wired (UTP / USB) uit te lezen. Is iemand dit al tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-10 06:57
Je als je goed ben met software, deze na kunnen bouwen.
http://ymoona.com/wiki/index.php/PowerMonitor
jaja eigen project spammen ;)

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Din Rail oplossingen heb ik ook al naar gekeken maar die zijn niet uit te lezen ... helaas. In ons geval heb je er dan ook meteen weer twee nodig.

Ik ben moed aan het verzamelen om zelf eens in de hardware te duiken. Er zijn wat test boards die relatief goedkoop zijn en waar je eens lekker mee kun prutsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/ATMega8_Educational_Board2_300.jpgDatasheet

Even kijken of dit nog goedkoper en dichterbij kan ... zal iemand met een creditcard moeten zien te vinden.

Oh, vraagje voor de hardware jongens: "Prewired facility for Real Time Clock and EEPROM" De laatste die snap ik maar moet ik nu nog een aparte Real Time Clock component er bij kopen als ik Tijd wil registreren bij een puls/interrupt?

[ Voor 23% gewijzigd door hamsteg op 30-12-2008 19:36 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ymoona schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 18:13:
Je als je goed ben met software, deze na kunnen bouwen.
http://ymoona.com/wiki/index.php/PowerMonitor
jaja eigen project spammen ;)
De link werkt niet, ben je zeker dat je nog een submap hebt in je index.php? Moeten die misschien omgekeerd?

Edit: blijkbaar was het de 'www' en de .nl <=> .com dat het em deed, link die bij mij werkt: http://www.ymoona.nl/wiki/index.php/PowerMonitor Die index.php/PowerMonitor zal iets van wiki zijn, of iets dat ik niet nog niet weet.

Edit2: Hmm, nu werkt die eerste link weer wel. Zou opera misschien iets van een conversie doen, eens kijken naar mijn hosts file.

[ Voor 34% gewijzigd door kluyze op 30-12-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-10 06:57
Nee, ik had een probleempje met de hosting en een domain verhuizing. Maar de originele link doet het nu weer en de nl versie is offline gehaald om verwarring te voorkomen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:31
hamsteg schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 19:29:
...Oh, vraagje voor de hardware jongens: "Prewired facility for Real Time Clock and EEPROM" De laatste die snap ik maar moet ik nu nog een aparte Real Time Clock component er bij kopen als ik Tijd wil registreren bij een puls/interrupt?
Yep, er is een voetje voorzien voor een DS1307 RTC IC; prik die erin, laad er de correcte tijd in via I²C, en je kan de tijd altijd uit halen (wellicht moet je er ook nog een backup-batterijtje aan toevoegen).
Vaak heb je die RTC niet nodig, wellicht dat ie daarom optioneel is, je kan bijvoorbeeld ook loggen naar een PC (die kan dan de tijd in de gaten houden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:22:
[...]
Yep, er is een voetje voorzien voor een DS1307 RTC IC; prik die erin, laad er de correcte tijd in via I²C, en je kan de tijd altijd uit halen (wellicht moet je er ook nog een backup-batterijtje aan toevoegen).
Vaak heb je die RTC niet nodig, wellicht dat ie daarom optioneel is, je kan bijvoorbeeld ook loggen naar een PC (die kan dan de tijd in de gaten houden).
Okay, weer wat geleerd.

Aangezien het systeem een pull en niet een push concept gaat worden omdat ik het systeem zo lang als mogelijk zelfstandig wil laten draaien (om de vijftien minuten uitlezen oid) zal ik toch die klok nodig hebben. Met 1K aan RAM zal dat nog een uitdaging worden. Stel dat ik de helft kan gebruiken 512 bytes ... daarin moet ik de tijd (difference) opslaan t.o.v. de vorige uitlezing/puls. Elke puls is minimaal 1W, afhankelijk van de meter. Dus er kan een half kW in geheugen aan pulsen. Een window van 10 minuten in een gewoon huishouden zou genoeg moeten zijn. De computer die ik wil gaan gebruiken moet op termijn ook wat andere dingen gaan uitlezen (gas, temperatuur van kamer thermostaat etc). Misschien dat dit op termijn wel een klein linux computertje gaat worden met een onboard PHP servertje (ARM bordje?).

Het grootste probleem zal het uitlezen van het RAM zijn terwijl er weer pulsen binnenkomen. Een soort van circulaire buffer zal moeten worden gecreëerd denk ik maar ik zal eerst de programmeer voorbeelden moeten inzien. Misschien dat ik de byte nog ga opdelen in 6 bits teller en 2 bits grootheid. Deze twee bits geven aan waarmee de teller moet worden vermenigvuldigd zodat ik meer bereik krijg (en iets minder nauwkeurigheid). 16 * 64 = 1024 sec tussen twee pulsen ... 17 minuten.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Ik heb niet alles even geweldig doorgelezen, ken de schema's van hierboven niet echt, maar is het niet een lichtelijk ideaal idee om een integrerende opamp aan een microcontroller te hangen en dan via [433 MHz/866 MHz/2.4 GHz/I2C/SPI/RS485/RS232/USB/ethernet] te versturen naar [tweede microcontroller met schermpje op gemakkelijke plek/computer/interwebs]?

En dan een eeprommetje of srammetje aan de metende microcontroller hangen om een fijne hoeveelheid data op te slaan. Als je echt leuk aan de slag wil kan ik je wel helpen met een sd-kaartinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-10 07:53
Hallo,

Ik heb net energiemonitoring aan de praat gekregen, dmv 1wire netwerkje en een ds2423. hier in huis zit een kwh (c=1000) meter met een rood fitsend ledje.
Interface naar het ledje was na lang prutsen en wat schakelingtjes (foto led/transistor) geprobeerd, een systeem met een lds (uit een defecte tuin led verlichting). En eigenlijk werkt het nu als een speer.
De software is (debian lenny met een perl-script) een aangepaste versie van Martin Pot http://martybugs.net/electronics/tempsensor
Aangepast om te werken met digitemp.
Het is mij nu wel gelukt om wat grafiekjes te maken met het momentele verbruik. Dit is dan berekend per 5 minuten. Totalen per dag dat lukt nog niet. Echt goed ben ik ook niet in dat perl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 19:02
Ik was ook net aan het kijken om cfr bwired.nl m'n elek en gasverbruik uit te lezen.
Ik zat te denken in de richting van een sweex ofzo modemke die het geheel uitleest (cfr hier), kwestie van geen pc 24/24 7/7 aan te hebben staan... ;)
Heeft er hier toevallig iemand ervaring mee?

@macheld:
welk schema heb je gebruikt om dat ledje uit te lezen: dat van bwired.nl of toch iets anders?
Voor de 1-wire vroeg ik me ook af: welke interface heb je gebruikt om deze te koppelen naar de pc? deze zoals hier of iets anders? (deze is precies enkel voor DS1820?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
Het is nog een quick en dirty oplossing, toch hierbij een het schema. de ldr komt dus uit een tuinlampje op zonne energie. De ldr zit in een buisje (stuk van een balpen) recht tegen over het ledje van de kwh meter.
Zie schema, de weerstand is niet echt kritisch tussnende 10 en 100k zou moeten werken ik heb er een van 15k gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://www.geitz.net/~weather/IMG_8381.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.geitz.net/~weather/IMG_8382.jpg

Moet nog een beetje netjes gemaakt worden. De 1wire computer staat verderop in het huis, en het betrefffende netwerk loopt via de niet gebruikte aderparen van de cat5 bekabeling.

[ Voor 7% gewijzigd door macheld op 04-01-2009 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Je schemaplaatje is kapoets hier.

@hieronder: ze deden het even, en nu is het weer kapoets. Voor de nieuwsgierigen: het is niks anders dan een LDR met pullup die een ledje uitleest.

[ Voor 69% gewijzigd door mux op 05-01-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
Zo plaatjes gefixed. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
euchmm... hier lijken ze nog niet te werken. ook het rechtstreeks invullen in adresbar geeft een 404 error :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
Kleine toevoeging:

Systeem werkt nu, af en toe zijn er wat storingen op 1wire bus ( de kabel is 25meter lang) en er is nog geen externe spanning aanwezig op het hobby-boards printje
Af en toe slaat de counter op hol en meet teveel pulsen.

Conclusie:
tot nu toe werkt het redelijk. problemen tot nu toe: storing af en toe op het 1wire netwerk en de software (perl) heeft nog wat aandacht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Dat ziet er inderdaad een heel eenvoudige oplossing uit! In tegenstelling tot de opstelling van bwired worden er maar 2 elementjes gebruikt...nice!!
als ik het goed voor heb gebruik je "parasite power" en de DIY adapter op de serial port (cfr m'n vorige post)
mm misschien is die ingewikkelde schakeling van velleman dan toch niet nodig, scheelt weer wat soldeerwerk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oplossing van macheld is inderdaad de netste en makkelijkste om te maken. Ik zou er graag nog een goedkope 1-wire -> ethernet oplossing bij zien, zonder dag en nacht een pc te hoeven draaien.

De HA7Net vind ik iets te duur... Weet iemand nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
Momenteel gebruik in parasitair power, maar er zou minder storing zijn al je externe power gebruikt. De planning is om dat hier te doen via de overgebleven aderpaar van de cat 5 bekabeling.

Een alternatief om van 1wire naar eth te gaan is via owfs of oww op een wrt54g en hier een comport in solderen (is in basis al aanwezig).
of een nslu2 (linksys) met alternatieve firmware (unsung of debian) en dan firewire via usb. (hier draaid m'n weerstation op i.c.m. oww en unslung6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had inderdaad al een stukje over owfs gelezen. Ziet er interessant uit. Ik denk dat ik het eerst ga proberen met mijn Dreambox, deze heeft ook een seriele poort en staat toch al dag/nacht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
lijkt me een interessante toepassing!
als ik het goed begrijp, is het mogelijk om volgens dit de WRT54G te gebruiken om alles van one wire te regelen. Dus is er geen nood aan een pc die staat te draaien...
Enige wat me niet helemaal duidelijk is of de logs (met de one wire info) dan op de router zelf kunnen bijgehouden worden. (of rechtstreeks rrd grafieken van maken... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
Goed idee die dreambox, opslag genoeg, en staat altijd aan.
Openbaar maken van je energie verbruik wil je niet echt. Kan iedereen precies zien waneer je thuis bent (of niet).
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~geitz/energie2.jpg
Kijk, toch een leuk grafiekje. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister even een testje gedaan met een simpele ds1820, om de setup met de dreambox te testen. Echter krijg ik het niet aan de praat. Onder OSX helaas ook niet, alleen onder windows. De print is dus iig goed.
In alle gevallen maak ik gebruik van digitemp.

Het programma digitemp lijkt verder gewoon te werken, maar geeft verder geen output..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
macheld schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:43:
Het is nog een quick en dirty oplossing, toch hierbij een het schema. de ldr komt dus uit een tuinlampje op zonne energie. De ldr zit in een buisje (stuk van een balpen) recht tegen over het ledje van de kwh meter.
Zie schema, de weerstand is niet echt kritisch tussnende 10 en 100k zou moeten werken ik heb er een van 15k gebruikt.
[afbeelding]
[afbeelding]

Moet nog een beetje netjes gemaakt worden. De 1wire computer staat verderop in het huis, en het betrefffende netwerk loopt via de niet gebruikte aderparen van de cat5 bekabeling.
Je plaatjes doen het helaas niet meer, ik heb hier even lekker rondgeneusd en kwam op dit topic : Infrarood-ontvanger zelf maken Deel 2 .

Nou lijkt mij dat 2-de schema perfect om te gebruiken om de pulsled van mijn landis+gyr meter af te lezen.

Kan ik aan dat schema een buil vallen of heb je nog andere tips of ideeen voor een simpel schema, ben zelf wel handig met soldeer boutjes maar verder dan dingen herstellen of wat stroom kabel op iets solderen lukt me wel. Die schema's uitzoeken en bedenken is toch andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
het programma digitemp ( v1.7) werkt hier samen met de DS1820 temp sensors.
Hij herkent ook de DS2423 4Kbit RAM + counter
als ik echter digitemp -a (lees alle sensors) dan leest hij enkel de ds1820 uit en niet de teller.
hij kan eveneens de serial uitlezen van de ds2423

Heeft er iemand een idee hoe ik de teller uitlees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
tellers lees je uit door:
sudo digitemp -s /dev/ttyS0 -a -t1
DigiTemp v3.5.0 Copyright 1996-2007 by Brian C. Lane
GNU Public License v2.0 - http://www.digitemp.com
Sensor 1 0 208512
Sensor 1 1 1
Afhankelijk hoeveel sensors je hebt, -t(1,2,3,4) geeft aan welke sensor je bedoelt.
je kan ook de file .digitemprc editen en de sensors die je niet wilt gebruiken er uit halen.

Digitemp levert altijd beide tellers als output.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@macheld: ik werk (in deze testomgeving) onder windows vista in combinatie met de passive adaptor.
Werkt de 3.6 versie (linux) ook met deze adapter of is een usb (eventueel DIY) noodzakelijk?

net de versie met cygwin geprobeerd, en dit werkt perfect!

[ Voor 15% gewijzigd door Promy op 12-01-2009 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
Da's goed werk, kan je ook grafiekjes van het resultaat maken? Ik zoek nog wat om staaf diagrammen te maken... wel onder linux.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19

paQ

die wattson 01 staat aangemeld op 1dayfly dat ie binnenkort als fly komt.
Afbeeldingslocatie: http://static0.shopify.com/s/files/1/0001/7983/products/angle1hardlight_large.jpg?0

Wat kan ik hier nou kortweg mee "winnen"?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:08:
Meten is weten, uit TS:
Wattson is made by Diy Kyoto(diykyoto.com). It costs roughly 300 dollars. It works by having your electrical usage transferred to a main device(the Wattson) by a transmitter. It can store four weeks of energy.
Een beetje dure maar wel een leuke design oplossing.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-10 18:43

Sick Nick

Drop the top!

Ja, probeer je stroom te besparen dan ga je zo'n duur kastje (flinke aanschafprijs, zal zeker niet goedkoper zijn dan 150 euro) neer zetten wat ook nog eens extra stroom verbruikt door die lampjes (hopelijk ledjes) onderop plus een display boven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je al besloten welke microcontroller/computer etc je wilt gaan gebruiken?
Misschien is een Linksys NSLU2 wat voor je. 2 x USB poorten, 1 x ethernet standaard, en als je 't niet erg vind om te solderen ook een 1 x serieel en I2C extern. zie: www.nslu2-linux.org Draait een Linksys variant van linux, of gewoon Debian (arm). Via die seriele poort, of een USB <> serieel kun je er van alles aanhangen. b.v. el cheapo PicAxe of Arduino bordjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Het mag inderdaad niet meer verbruiken dan het eventueel kan opbrengen.

voor mezelf ga ik proberen voor de low-cost en low-power te gaan...
de printjes zijn gesoldeerd (1wire) en ik kijk om het geheel te laten draaien op een oude WRT54G (moet ik nog vinden)
Als alternatief was ik aan het denken om een synology DS209+ te kopen (eindelijk netwerk hd) en dan is de 1-wire een "extra feature" :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

macheld schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:24:
Da's goed werk, kan je ook grafiekjes van het resultaat maken? Ik zoek nog wat om staaf diagrammen te maken... wel onder linux.....
Met PHP zou je via GD2 (bv met de JPGraph classes) diagrammen kunnen tekenen. Ik zit zelf te denken om Zabbix te gaan gebruiken om mijn grafieken te tekenen, gezien ik deze software toch al gebruik voor network monitoring hier. Je kan ook cacti, mrtg (is te misbruiken hiervoor, based op rddtool) of rddtool gaan gebruiken, maar zodra je setup geavanceerder zou worden dan paar graphs (bv network/host monitoring/graphing) dan raad ik toch Zabbix aan boven cacti/rddtool.

Ik vraag me af hoe ik dit met mijn oudere teller voor elkaar krijg, deze beschikt namelijk niet over een ledje. Ik heb zitten kijken en ik zou misschien met een CNY70 op het zwarte streepje kunnen testen (op de draaischijf, 1mm hoog en 15mm breed streepje). Of intern in de meter een stukje meetbaar zwart op een bewegend onderdeel plaatsen (onopvallend) en daarna de kast weer dichten.
[offtopic]In het begin gaat het om een nameter, analoog. Mogelijkerwijs later het hele huis, maar dan moet ik dus de Essent meter aanpassen. Het is niet toegestaan om dat zelf te doen, dus dan zou ik een monteur kunnen laten langskomen dat hij er langs staat als ik druppel verf toevoeg, of ik moet hem zelf promberen (ik heb genoeg prombeerloodjes en draad liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 22:00:
[...]
Ik vraag me af hoe ik dit met mijn oudere teller voor elkaar krijg, deze beschikt namelijk niet over een ledje.
In mijn zoektocht bij TS heb ik daar ook over nagedacht. Je zult een ledje moeten hebben met een narrow beam (laser) en deze richten op de draaischijf. Het gebrek aan reflectie (dus precies omgekeerd gedrag als bij een LED pulse) is de zwarte of rode stip. De grootste uitdaging hierbij is het richten van de beam op zo'n manier dat je sensor deze opvangt en dit alles zonder veranderingen aan de meter gerealiseerd wordt. Iemand ?

Ik wacht nog steeds op mijn bestelling ... ik heb er een realtime clock bij besteld maar die was niet op voorraad. In het schema van Ethnocentrix stond een sensor met een weerstand ... helaas heeft hij deze al weer off-line gehaald ... waarom die weerstand? (vraagt een software sukkel).

[ Voor 17% gewijzigd door hamsteg op 22-01-2009 08:18 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

hamsteg schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:30:
[...]

Meten is weten, uit TS:

[...]
Een beetje dure maar wel een leuke design oplossing.
begrijp nog steeds niet wat dit in Jip en Janneke taal betekent :+

hij staat trouwens te koop voor 97 pond (110 euro?) en in de 1dayfly kan ik me niet voorstellen dat die daar overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
voor de rotatie van de disk kan je ook dit meten via een webcam blijkbaar:
http://www.calc-electric.com/cehowitworks.htm

Weet er iemand of het ledje van de dag/nacht schakelaar (in verzegelde kast) ook per kWh pinkt? (en is dat afhankelijk van dag/nacht?) het toestel is een Enermet Ro5S.
Via de documentatie op de site kom ik niet verder en ze antwoorden (natuurlijk :9 ) niet op mails hierover...

[ Voor 10% gewijzigd door Promy op 22-01-2009 13:17 . Reden: link naar enermet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:53
Sick Nick schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:34:
Ja, probeer je stroom te besparen dan ga je zo'n duur kastje (flinke aanschafprijs, zal zeker niet goedkoper zijn dan 150 euro) neer zetten wat ook nog eens extra stroom verbruikt door die lampjes (hopelijk ledjes) onderop plus een display boven 8)7
Staat er vandaag op, 139.95... dus toch onder de 150 eur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

DJSmiley schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 12:48:
[...]

Staat er vandaag op, 139.95... dus toch onder de 150 eur ;)
:|

hier 103 EUR :?
http://shop.diykyoto.com/
wat een 'aanbieding' zeg

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 22-01-2009 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Promy schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:52:
voor de rotatie van de disk kan je ook dit meten via een webcam blijkbaar:
http://www.calc-electric.com/cehowitworks.htm

Weet er iemand of het ledje van de dag/nacht schakelaar (in verzegelde kast) ook per kWh pinkt? (en is dat afhankelijk van dag/nacht?) het toestel is een Enermet Ro5S.
Via de documentatie op de site kom ik niet verder en ze antwoorden (natuurlijk :9 ) niet op mails hierover...
Alleen zo'n dure oplossing in aanschaf en run-time stroomverbruik.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
paQ schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:10:
[...]
begrijp nog steeds niet wat dit in Jip en Janneke taal betekent :+
Weet je wel wat het apparaat doet? Het is een dure Watt meter. Als je deze aanschaft zonder je gebruikspatronen aan te passen is het een duur dingetje dat het huidige verbruik in een mooi design jasje weergeeft.

Het voordeel van dit kastje is wel dat het ongeveer 1 maand aan (minuut?) data bijhoudt dus over een maand bekeken kun je je patronen zien en die aanpassen. Bijv. waarom de wasmachine / vaatwasser op dagtarief aanzetten, waarom bij TV kijken het hele audio meubel aan?

Bewustwording is de eerste stap in besparing.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik heb nu een pulse-lezer op de meter van mij maar ergens klopt er iets niet vermoed ik.

Het gaat om een landis gyr+ meter van het type ZMF120 en deze is geleverd door eneco, tevens ook op het eneco netwerk aangesloten maar dat is logisch want dat is hun eigen netwerk.

Op internet is deze niet te vinden maar hij lijkt het meeste op :
http://www.landisgyr.eu/e...oductDetails&ID=7&catID=5
Afbeeldingslocatie: http://img73.imageshack.us/img73/8007/zmfqq2.th.jpg

In de technical data sheet staat :
Optical test output Active Energy
type infrared LED
combined with optical interface (i.e. infrared-LED is integrated in optical interface)
pulse length approx. 2 ms
meter constant 1000 imp/kWh
Ook op de meter zelf staat 1000 imp/kwh en het infra-rood oogje heb ik eens met een digi-cam zien knipperen. Nu heb ik een ir-diode dmv. een seriele aansluiting aangesloten en kan ik pulsen lezen vanaf dat ir-led.

Alleen de pulsen zijn minder frequent dan ik verwacht, ik schat dat er 100 pulsen per kwh komen maar ik wil het wat langer monitoren voor ik wat kan zeggen.
Iemand met meer ervaring met een dergelijke meter ?

Ik lees ook veel over seriele communicatie met een uitlezer over infrarood maar als er 1000 imp/kwh op je meter staat dan moet er toch ergens een signaal weergegeven worden ?

[ Voor 3% gewijzigd door LCD_viewer op 02-02-2009 10:11 ]

Pagina: 1