Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkjo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-09 18:25
Hallo,

Ik heb in dit weekend mijn nieuwe pc in elkaar gezet en sinds gisteren heeft hij ineens wat problemen met de LAN-verbinding. (De lampjes op de achterkant doen niks meer en de router geeft een gelijk knipper signaal, 1sec. aan 1sec. uit enzovoort) :?
Heb toen opnieuw de driver geinstalleert en het werkte weer. :*)
Vandaag, één dag later heb ik weer hetzelfde probleem. (terwijl ik 's middags nog gewoon heb ge-internet)
Ik ben toen gaan rondkijken op internet en kwam op het GIGABYTE forum hetzelfde probleem tegen. Daar werd verteld de nieuwe BIOS van de website te downloaden en te flashen. Dit heb ik gedaan, maar nu nog steeds hetzelfde probleem.;(

Mijn vraag dus,
Iemand van jullie enig idee wat het kan zijn en hoe ik het kan oplossen. Dit schiet namelijk niet egt op

Alvast bedankt :)

(P.S: Ik gebruik Vista Ultimate 64x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hai Dirk :w

Weet je zeker dat die flash goed gelukt is? Kun je controleren door het versienummer van het BIOS te bekijken tijdens de POST. Ik zie overigens geen fixes daarvoor in het BIOS changelog, maar als ze op het forum aldaar aangeven dat het kan helpen, dan zou dat natuurlijk kunnen.
Al een andere kabel geprobeerd?

Welke driver gebruik je? Die van de website van Gigabyte of van Realtek zelf?

Ook zou je kunnen kijken of het probleem zich ook voordoet als je een Linux LiveCD, bijvoorbeeld Ubuntu, gebruikt. Als het daar niet optreedt dan zal het vast een Windows gerelateerd probleem zijn en als het daar wel voorkomt dan lijkt het idd meer hardwarematig te zijn.

[ Voor 119% gewijzigd door Ultraman op 10-06-2009 21:03 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkjo
Hoi stefan :w

Aan de kabel ligt het niet, want als ik deze in me laptop stop doet het internet het gewoon.
Als jij me kan vertellen waar ik dat kan aflezen naast het POST screen, dan kan ik het controleren. Nu lukt het niet omdat het scherm binnen 1sec al weer weg is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkjo
Ik gebruik de driver van Gigabyte's website.
Het proberen van een LiveCD heb ik nog niet gedaan. Eens eventjes doen!

[ Voor 77% gewijzigd door Dirkjo op 10-06-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je kan ecventueel even cpu-z downloaden, onder het tabje mainboard kun je dan je mb en bios gegevens uitlezen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Op de Pause key (boven Page Up op een normaal QWERTY ramplankje) drukken als je de POST op het scherm staat. Daarmee kun je de POST pauzeren en rustig de string aflezen.

En je kunt ook de reference driver van Realtek gebruiken, die draai ik hier en op een andere MA790XT-UD4P, zonder problemen. De "Vista (WinServer 2008) Driver" bevat zowel 32 bits als 64 bits driver, die je met de hand kunt installeren.
Om het makkelijk te maken kun je ook, die daar onder, "Auto installation program" versie gebruiken. Die doet het werk voor je afaik.

[ Voor 59% gewijzigd door Ultraman op 10-06-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkjo
Bedankt, heb het net even bekeken op CPU-Z en het flashen van de bios is gelukt. Dat word dan maar even een LiveCD pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkjo
Zojuist linux geboot via een LiveCD en ook hier hetzelfde verhaal. Heb toen maar eventjes de kabel er opnieuw ingedaan, wat me opviel was dat toen ik de kabel erin duwde een paar seconden het oranje lichtje heel snel ging knipperen, maar ook hierna stopte het er weer mee.

(BTW, driver die ik nu draai is: Realtek RTL8168D/8111D Family PCI-E GHE NIC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-08 13:34
toevallig had ik het zelfde probleem.......zelf heb ik het opgelost om de laatste gigabyte drivers (dus realtek driver van de gigabyte website) te update via apparaatbeheer...........echter kan je ook hier ff kijken
http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,991.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb het idee dat deze planken erg strict zijn in hun kabelchecks, al vanaf de BIOS. Nu heb ik op het moment van schrijven geen toegang tot de bak waar mijn 790XT-UD4P in zit, maar de 78GM-UD2H heeft dezelfde NIC, MAC & PHYS. De cable check in de BIOS die crashde al bij een van mijn kabels (gewoon certified Cat5e op een cheapass 100mbit switch-die-eigenlijk-een-switched-hub-is), en ik heb dus ook elke vorm van cable check uitgezet. Die netwerkkaart is dumbed down to the max.

Verder leverde Win7 RC1 een kritieke driverupdate over zijn Windows Update (tsja, RC OS op mijn HTPC, leuke oefening om daar XBMC en MP onder te laten draaien met deze hardware), die voor 'vage' problemen zorgde (weergave van slechts beperkte verbindingen, wel kabel aangesloten, geen DHCP IP van mijn zelfbouw-atom router). Rollback naar de vorige driver gedaan, en het ding werkte weer perfect.

Mijn conclusie: Ik weet niet of de 8168D gewoon zo'n lastpost is, of dat het de manier is waarop Gigabyte hem op haar plankjes zet, voor zover ik weet ligt het ook aan mij, want helemaal volgens het boekje heb ik mijn Cat5e hier niet aangelegd, maar deze kaartjes luisteren blijkbaar nogal precies. Doet je haast verlangen naar de 8039 tijd, die dingen werkten onafhankelijk van wat voor abuse ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik heb een Gigabyte-MA790XT-UD4, jouw moederbord's voorganger. Het probleem waar ik tegenaan botste met Vista 64 is dat de Gigabyte driver installatie niet zo nauw lijkt te kijken naar beschikbare resources. Met als gevolg dat mijn draadloze netwerkkaart, videokaart (jawel) en de Gigabyte lan elkaar behoorlijk dwars begonnen te zitten. Indien je dus je windows install doet, eerst je LAN kaart driver erop, en dan pas de rest.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 11:30
Heb sinds eergisteren ook een GA-MA790XT-UD4P. Werkt bij mij perfect alleen merk ik dat als ik de nieuwe driver die WindowsUpdate aanbiedt niet werkt. Ik heb deze driver dus ook niet geïnstalleerd.

Ik gebruik Windows 7 build 7201, wellicht dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

* Ultraman heeft Dirkjo nog gesproken

De BIOS update lijkt wel te hebben geholpen, maar essentieel was de PC van de stroom afhalen en zo even laten staan totdat al het elektrische sap weg was. Uit het stopcontact trekken en dan proberen aan te zetten zou hetzelfde moeten doen. Maakt niet uit, gewoon de stroom er af dus.
Daarna de stekker er weer in en werken maar. Sindsdien waren er geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Heb hier zojuist iets soortgelijks gehad.

Het gaat om precies hetzelfde moederbord. Als ik de driver van de meegeleverde CD pak werkt eea prima. Pak ik de driver via Windows Update dan werkt de boel spontaan niet meer. Zet ik de oude driver terug dan werkt de boel meteen weer.

[edit]

PS, mijn ervaring was in Windows Vista x64 SP1.

Nu ik toch zie dat hier meerdere mensen hetzelfde moederbord hebben. Wat voor geheugen gebruiken jullie met welke timings. Dit vanwege mijn eigen probleem: OCZ3P13334GK niet stabiel te krijgen op 1333MHz

[ Voor 34% gewijzigd door kalizec op 14-06-2009 19:10 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 23:57
Had precies hetzelfde probleem met dit moederbord als Dirkjo onder Windows XP SP3. Als ik de PC compleet van de stroom haalde dan deed de LAN verbinding het weer (totdat hij weer uitviel). Na installatie van bios F4G hier tot nu toe geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de timings 7-7-7-20, werkt perfect (geen voltage-verhoging)
Zelfde moederbord en geheugen (via bios op 1333mhz gezet)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

Cheezus

Luiaard

Bart© schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:54:
Heb sinds eergisteren ook een GA-MA790XT-UD4P. Werkt bij mij perfect alleen merk ik dat als ik de nieuwe driver die WindowsUpdate aanbiedt niet werkt. Ik heb deze driver dus ook niet geïnstalleerd.

Ik gebruik Windows 7 build 7201, wellicht dat het daar aan ligt.
Ik gebruik vista x64 en ervaar hetzelfde (gigabyte driver werkt -> driver van windows update werkt niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik heb sinds een weekje hetzelde moederbord met een PII 955 Ik heb intussen al een terabyte of vijf tussen mijn pc's heen en weer gepompt, maar nog geen problemen ondervonden. Ik draai wel Linux.

Als je nu eens op newegg kijkt - een grote Amerikaanse online hardware shop - dan zul je zien dat jouw probleem bij velen voorkomt. Lijkt echt het teer punt van dit moederbord. En inderdaad, sommigen melden dat je de windows driver beter kunt mijden als de pest. En dat is trouwens niet eens een exclusiviteit van MS, vorig jaar had Linux minstens zoveel problemen met de RTL8111; ik heb toen uiteindelijk maar een PCI NIC aangeschaft in afwachting van beter (en omdat die RTL sowieso geen volwaardige jumbo frames ondersteunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737vogel
  • Laatst online: 24-10-2011
Hallo allen,

Zelfde probleem hier. Met de laatste BIOS (F4G) en Gigabyte LAN driver draait het 1 Gbit LAN niet (auto snelheids instelling). Stel ik de netwerkadapter in op 100 Mbit full duplex dan is het zaakje stabiel.

Ik heb geen kaas gegeten van de netwerkadapter instellingen en wil dus niet zo maar wat "at random" gaan proberen. Dat noemen we ook wel "shotgun maintenance".

Iemand suggesties hoe de netwerkadapter wel op 1 Gbit kan draaien door bijvoorbeeld te sleutelen aan de LAN instellingen?

Mvg,

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Pak de driver op de bijgeleverde CD en het moet weer werken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737vogel
Gedaan, versie 6.213.1110.2008 van de Gigabyte CD, en het probleem is ongewijzigd.

Uieindelijk is het met de versie van realtek (6.223.525.2009) nu wel voor elkaar

• 737vogel
Vanwege de LAN problemen heeft Gigabyte mij na een verzoek om support via de Gigabyte website hun laatste BIOS versie toegestuurd voor dit moederbord. Het betreft release F6A.
Deze staat echter nog niet op de downloadsite van Gigabyte en ook heb ik nog geen beschrijving gekregen van de problemen die worden opgelost in deze release.
Daarom wacht ik nog even met installatie. Op dit moment draait het LAN stabiel op 1 Gigabit.

Eenieder met LAN problemen raad ik aan om de BIOS pagina van Gigabyte in de gaten te houden. Ik neem aan dat de F6 release binnenkort wel zal worden gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:17
737vogel schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:35:
Hallo allen,

Zelfde probleem hier. Met de laatste BIOS (F4G) en Gigabyte LAN driver draait het 1 Gbit LAN niet (auto snelheids instelling). Stel ik de netwerkadapter in op 100 Mbit full duplex dan is het zaakje stabiel.

Ik heb geen kaas gegeten van de netwerkadapter instellingen en wil dus niet zo maar wat "at random" gaan proberen. Dat noemen we ook wel "shotgun maintenance".

Iemand suggesties hoe de netwerkadapter wel op 1 Gbit kan draaien door bijvoorbeeld te sleutelen aan de LAN instellingen?

Mvg,

Harry
Ik heb een soortgelijke probleem in Vista. Het de nieuwste BIOS en driver en LAN werkt onder vista alleen op 10Mbit full-duplex. Op alle andere instellingen geeft ie aan dat de kabel niet is verbonden. Heb verschillende kabels geprobeerd en ook oudere drivers, maar het enige oplossing lijkt te zijn 10Mbit en dat is echt langzaam :(

Weet iemand een oplossing?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Heb je de laatste BIOS?
Bij mij draait ie nu onder vista x64 zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Netwerkgerelateerde dingen mogen in NT

> Netwerken

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 11-01-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
primusz schreef op maandag 11 januari 2010 @ 21:52:
Heb je de laatste BIOS?
Bij mij draait ie nu onder vista x64 zonder problemen.
Ja, meest recente BIOS (volgens de GB website). De F7 versie en ik heb Vista 32bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Welke driver gebruik je, die van gigabyte (site/cd) of die je van de windows update krijgt? Ik had destijds problemen met de driver van MS update, de originele driver van de cd werkte wel.
Nu heb ik trouwens wel de driver van MS update, en ik gebruik nog BIOS F6 (zag na m'n post pas dat F7 al een tijdje uit is :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueberry33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01-2023
Heb exact hetzelfde probleem met mijn MA785GMT, heb gelukkig laten assembleren bij cool-prices dus gelijk terug gestuurd. Nou mail binnen gekregen dat internet verbinding bij hun gewoon doet, zonder iets aangepast te hebben.
Zodra ik de kabel in mijn oude pc stop, heb ik gewoon verbinding, maar in mijn nieuw systeem gebeurd niks, athans het lampje knippert.
Heb al de nieuwste drivers van gigabyte en van realtek geprobeert maar niks baat, terwijl bij cool-prices gelijk verbinding komt, waar zou het aan kunnen liggen?

Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
primusz schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:39:
Welke driver gebruik je, die van gigabyte (site/cd) of die je van de windows update krijgt? Ik had destijds problemen met de driver van MS update, de originele driver van de cd werkte wel.
Nu heb ik trouwens wel de driver van MS update, en ik gebruik nog BIOS F6 (zag na m'n post pas dat F7 al een tijdje uit is :P).
Ik heb het meest recente versie van de website gedownload. CD heb ik helaas niet meer.

Tot nu toe werkt alleen 10mbit full-duplex.

[ Voor 4% gewijzigd door Lisadr op 15-01-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Na een upgrade naar Windows 7 32bit, waarbij ik eerst alle drivers heb verwijderd, werkt de standaard 1Gbps nog steeds alleen op 10Mbps full-duplex.

Heeft iemand met de GA-MA790XT-UD4P nog de originele LAN drivers die op de CD stonden?

Pagina: 1