Draagbare HD monitor + stroomvoorziening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Even een korte introductie(1e 2 alinea zijn over te slaan):

Ik heb besloten een HD camcorder te kopen met een aantal leuke accessoires, zoals een 35mm adapter(zorgt voor onscherpe achtergrond) die het scherpe gebied van een video heel klein kan maken, zodat het scherpstellen van de lens een kritiek punt wordt(autofocus is niet meer mogelijk). Handmatig scherpstellen is prima mogelijk, mits er een goede manier is om je beeld te beoordelen op scherpte, en die kleine LCD's op camcorders zijn daar niet echt geschikt voor, wat scherp lijkt is vaak achteraf zeker niet scherp.
Waar er vraag is, is er aanbod, en er bestaan dus al producten die dit probleem oplossen, maar daar waar marktwerking is, zijn er winstoogmerken, als je begrijpt wat ik bedoel. Bedrijven bieden 9" schempjes aan onder het mom van HD terwijl de resolutie slechts 800x480 is, en dat voor een paar duizend euro.

Ik ben dus zelf op het idee gekomen om zelf zoiets te fabriceren voor weinig geld(max 500 euro):

Een 17" LCD scherm met een resolutie van 1280x1024 kost in de pricewatch €75,-.
Maar dan komen we bij het probleem: de stroomtoevoer.
Ik dacht in het begin aan een kleine UPS als stroombron, maar de kleinste die ik heb gevonden woog al zo'n 13 kilo, en dat is toch wat te zwaar.

Ik heb even opgezocht wat ongeveer het verbruik van een LCD monitor is, en ik kwam op ong. 40-50W uit. Naar mijn weten werkt een LCD monitor intern met 12V, dus in theorie zou een 12V accu voldoende moeten zijn.
Mijn kennis van elektronica is niet al te groot, maar ik weet wel de basisdingen en ik leer snel.
Hier mijn basisberekeningen:

50W op 230V, 50/230=0.21A
Dus

0.21*12=2.52A op 12V

Ervanuitgaande dat deze berekeningen kloppen, zou ik met een simpele accu van 7Ah(nog geen 30 euro, dus groter is altijd mogelijk) 7/2.52=2.77 meer dan 2.5 uur kunnen werken.

Wat is mijn vraag dan?

Wat is jullie commentaar op dit idee en hebben jullie eventueel nog suggesties, tips en theorieen waarom die wel of niet zou kunnen werken.

Ik neem aan dat dit voldoende is als startpost, als er nog iets mist, please let me know. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thmss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
Mogen we er van uitgaan dat je er zeker van bent dat je je camera rechtstreeks op die monitor kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Oja :)

Camcorder heeft HDMI uit, dus een HDMI naar DVI verloopje is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Sefyu schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:27:
Oja :)

Camcorder heeft HDMI uit, dus een HDMI naar DVI verloopje is voldoende.
Kan je dan wel resoluties instellen? want die camcorder zal iets van 1280x720 willen outputten, terwijl je monitor het dan oprekt naar 1280x1024.
Er was ook al iemand eerder hiermee bezig op tweakers, moet je de search even proberen, ik kan het zo niet meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thmss
Ok, mijn hersens wouden even niet aannemen dat de goedkoopste 17" (met die reso wel) DVI zou hebben.

Verder kan ik je wel zeggen dat zo'n gelaccu (die ga je toch gebruiken he?) niet mooi constant 12V levert.
Ik heb er zelf een voor een radio en die lever opgeladen vanboven in de 13V en ik weet ook dat ze zeker niet onder de 11.5V mag komen.
Nu kan ik me best inbeelden dat een scherm dat niet zo leuk vindt, maar voor zekerheid zullen andere mensen je moeten verderhelpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-10 18:27
je berekening deugt niet.

op 12 volt heb je nog steeds 50 watt nodig.

stroom is dan 50/12 = 4.16 Ampere :)

uiteraard zit er nog wat verlies in de 230 naar 12 volt trafo. reken op een rendement van 80%.
tevens kan je het verbruik van het scherm beter meten, omdat dit in de praktijk wat lager uit kan vallen.

[ Voor 47% gewijzigd door Meester_J op 10-06-2009 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
@Trekdude

Daar zeg je me wat, de camcorder ouput via Firewire 1440x1080, bij HDMI zal dit hetzelfde zijn gok ik(of de PAR wordt gecorrigeerd en hij output gewoon 1920x1080), en ik ben ermee bekend dat computermonitoren niet ondersteunde resoluties niet kunnen downscalen..
Maar zo erg is dat niet, de monitorprijs gaat dan slechts iets omhoog(goedkoopste full HD is 111 euro)

@Thomas
Als je me kan vertellen waar ik goedkope gelaccus kan vinden met voldoende capaciteit...

@Meester_J

Oh dat is jammer...
Maar gelukkig niet catastrofaal.

EDIT:
Wat doe ik dan precies fout?
Ik heb volgens dit schema gerekend:
Afbeeldingslocatie: http://www.elec-toolbox.com/images/ohmlaw.gif

Ik heb ook dit topic gevonden:
monitor ombouwen naar batterijen
Waar wordt gesteld dat een monitor 3 voltages nodig heeft, 12V, 8-16V(verschilt weleens) en 3.3V

Zijn er goedkope(en dan bedoel ik echt goedkoop) ciruitjes beschikbaar die van 12V 3.3V en bijv 18V maken?
Zelf ontwerpen en etsen zou ook kunnen, maar dan moet ik dat eerst gaan leren.

[ Voor 6% gewijzigd door Sefyu op 10-06-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-10 10:18
Waarom zou je een 17" monitor nemen? er zijn ook betaalbare 15" hd-ready televisies te vinden (bijvoorbeeld Scott TVX 150, bij de collishop aan 150eur) die direct op 12V kunnen werken zodat alleen TV/monitor+accu+lader nodig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Een TV is heel wat zwaarder, hier in de pricewatch is de enige 15" TV al 22KG...

EDIT
Dit trek ik terug, ik bekijk nu die Scott TV, 2,1KG, lekker licht.
Nu moet ik er alleen nog achterkomen of ie 1080P input ondersteunt...

[ Voor 47% gewijzigd door Sefyu op 10-06-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thmss
Over de gelaccu:

Ik heb er een heel goedkoop op de kop kunnen tikken bij een particulier in België, dus wellicht niet interessant voor jou. Ik raad je aan te zoeken naar accu's die gediend hebben als systeem-backup, ze hebben nauwelijks afgezien en je zit meteen bij een grote capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik heb even lopen zoeken maar ik heb zo geen gelaccus kunnen vinden op internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sefyu schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:04:
Een TV is heel wat zwaarder, hier in de pricewatch is de enige 15" TV al 22KG...
Ik weet niet of die TV die ls470 noemde ook zo zwaar is maar een apparaat dat standaard al op 12 volt werkt lijkt me wel een stuk makkelijker? Als je daar de niet noodzakelijke delen uitsloopt (speakers, tv-tuner en voeding) kan je denk ik al een hoop gewicht besparen. Ik zou me ook niet verbazen als het zwaarste onderdeel van het apparaat de voet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Je hebt 100% gelijk :)

Ik zal toch voor een loodaccu moeten gaan, goedkope high capacity gel accu's zijn niet te vinden online.
Mits die TV 1080p input accepteert natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thmss
Ze zijn heus wel goedkoop te vinden. Kijk ook hier eens, een topic op got.
Daar doen ze (net zoals ik) uren op een batterij, de capaciteiten worden wel vermeld hoor.
Een bende speakers laten knallen verbruikt volgens mij ook meer dan een monitor aanzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik zie inderdaad dat jullie lang doen met een accu, maar ik zie nergens waar jullie ze kopen...

En waarom zou ik een gelaccu moeten verkiezen boven een loodaccu?

EDIT

Het blijkt dat de camcorder automatisch detecteert wat de max resolutie is van het aangesloten scherm, die Scott TV is dus een feit!

[ Voor 30% gewijzigd door Sefyu op 10-06-2009 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10 16:40

Stoney3K

Flatsehats!

Euh, misschien een dom vraagje, maareh:

Je wil een camera-opstelling maken met een heel nauw scherpstelbereik en een 17" TFT scherm, gevoed door een accu. Hoe draagbaar denk je dat dat uiteindelijk gaat worden, en hoeveel effect denk je dat je gaat krijgen als je met je nauwe scherpstelbereik niet helemaal stil staat?

Ik denk dat je toch aan een statief of een dolly moet gaan denken, ook om je niet helemaal wezenloos te hoeven tillen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:28
verbruik van een lcd heb je nogal hoog ingeschat.

Op mijn 23" op brightness van 26, gebruikt de monitor maar 24w met een hels blauw scherm.
Alles is dan nog meer dan uitstekend te zien.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
@DNS666

Dat klopt, maar ik schat het liever te hoog in, dan te laag.

@Stoney3K

Ik zat the denken aan een shoulder mount om te beginnen.

Het is dat ik een startbudget heb van 1100 euro, ik kan niet alles in 1 keer kopen.
Dolly, rails sliders en glidecams komen later pas aan de orde, evenals lichten en greenscreens.

En ik weet niet of je bekend met fotografietermen, maar ik hoef niet altijd wide-open te schieten, maar omdat ik manueel moet focussen is een hoge resolutie monitor wel een vereiste eigenlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Sefyu op 10-06-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Sefyu schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:01:
Je hebt 100% gelijk :)

Ik zal toch voor een loodaccu moeten gaan, goedkope high capacity gel accu's zijn niet te vinden online.
Mits die TV 1080p input accepteert natuurlijk.
Kijk eens bij de standaard 12V 7Ah accu's welke bij 99% van de modelbouwwinkels tekoop zijn voor 20/30 euro. Dan nog niet te beginnen over de electronica speciaalzaak.

Als het geheel mobiel moet blijven, kijk dan eens naar de A123 (Life4Po) cellen. Dit zijn cellen van 3.3V 2300mAh en wegen maar 70gram per stuk. (en goed voor 70A per cel)

http://www.first-products.de/katalog.htm

[ Voor 0% gewijzigd door xp7amrkr op 10-06-2009 23:42 . Reden: Foutje in de link ]

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Oudere monitoren van b.v. Compaq/HP met 15 inch scherm hebben vaak nog externe voedingen, meestal 12V.
Die beschikken al over DVI ingang. Kost rond 45 Euro.
Koop hiervoor universele laptopvoeding dat op 12V auto werkt, dan is het instelbaar op 12V. De rest is een eitje, gewoon goede 7 of 10 Ah gelaccu nemen van 12V.

Tegenwoordig hebben moderne monitoren ingebouwde voeding, wat veel lastiger maakt om mobiel te maken op accu.

Met HDMI / DVI wordt het beeld vanzelf goedgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-10 18:27
Sefyu schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:11:

50W op 230V, 50/230=0.21A
Dus

0.21*12=2.52A op 12V

Ervanuitgaande dat deze berekeningen kloppen, zou ik met een simpele accu van 7Ah(nog geen 30 euro, dus groter is altijd mogelijk) 7/2.52=2.77 meer dan 2.5 uur kunnen werken.
je gaat er blijkbaar van uit dat de stroom gelijk blijft als je een lager voltage gebruikt. dat klopt natuurlijk niet, het opgenomen vermogen blijft gelijk (P), en bij een lagere spanning gaat er dus een hogere stroom lopen om het gewenste vermogen te kunnen leveren. (daarom zijn je accukabels een stuk dikker dan het snoer van je stofzuiger).

verder bereken je de stroom (0,21A), en vermenigvuldig je die met een spanning, om als uitkomst weer een stroom (2.52) te krijgen. Dat is op zijn minst "wat vreemd" te noemen ;)

verder: van 12 naar 3.3V converteren is nog wel te doen. http://www.google.com/sea...converter&btnG=Zoeken&lr=
kost 5 euro ofzo.
voltage omhoog krijgen is altijd iets moeilijker, en dus ook duurder. maar voor 2 tientjes moet dat ook wel lukken. Belangrijkste is dat je er achter komt hoeveel stroom je op elke output nodig hebt, anders is de boel direct naar de filistijnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Meester_J op 14-06-2009 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Bedankt d:)b
Ik was inderdaad in de war over vermogen en stroom, ik bedacht me even niet dat stroom verandert in relatie met de spanning, maar dat het vermogen altijd gelijk blijft.

Ik ga nog even mijn opties helemaal bekijken, maar het lijkt er op dat ik toch voor de kant en klare oplossing ga(die LCD TV die op 12V werkt), dan hoef ik alleen nog maar een 12V accu(of 2) te kopen om klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bedenk ook even hoe goed je buiten in de zon kan kijken op zo'n lcd scherm, afhankelijk van het type kan dat wel eens vies tegenvallen

bij mijn laptop in ieder geval wel

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 14-06-2009 23:18 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xera
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 09:41
als je een draagbaar scherm wil kun je toch beter een laptop gebruiken?
of een portable (1080p) beamer met een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Een laptop zal toch te duur uitvallen, vrees is, en bovendien zal de batterijduur met continue fullscreen video niet al te best zijn...

En als ik een beamer zou nemen, waar zou ik dan op moeten projecteren?

Misschien heb ik het nog niet helemaal duidelijk gezegd, maar het scherm gaat dus gebruikt worden in conjunctie met een camera, en moet toch wel zodanig draagbaar zijn dat ermee rondgelopen kan worden(denk aan camera met een shoulder support eronder, en accus in de rugtas oid).

@fish

Ik heb daar over nagedacht ja, er zijn speciale producten op de markt die dit probleem verhelpen, dit bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.creativevideo.co.uk/public/product_images/altimage/19%2002%202006hoodman_h-400.jpg

Maar je ziet zelf hoe simpel het in elkaar zit, met enige moeite is dat zo zelf in elkaar te flansen op groter formaat voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Dat scherm is natuurlijk niet 17 inch he. Ik zie je nog geen 17 inch aan je camera hangen!

Er zijn ook best wel mooie 9" schermpjes te vinden voor 150 euro, deze hebben laag verbruik en kunnen direct aan de 12v gehangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Met HD resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

check deze shizzle
http://www.ikancorp.com/pages/monitors/V5600/index.html (laad een beetje traag)

precies op budget en kant en klaar :)
ikan V5600 5.6" TFT LCD Monitor
$699
ikan introduces the brand-new V5600, 5.6 inch, LCD monitor. The V5600 features a panel resolution of 1024 x 600, switchable aspect ratios (16:9 or 4:3) and multiple inputs, including YUV, AV and HDMI. With a robust image that weighs less than a pound, the V5600 is the perfect solution for those seeking a small LCD monitor for field use on either full-size HD video cameras or the new HD-capable DSLR cameras.

Diagonal 5.6" TFT - LCD
Resolution: 1024 x 600
LCD Brightness: 165cd/m2
Contrast Ratio: 200:1
Viewing angles: 80/80(R/L), 55/55(U/L)
Operating Volts: DC 12-24V
Dimension: 5.75 ”x4.625”x0.82”
Weight (lbs) 0.7

Products > LCD Monitors > HD Monitors > V5600

New to the ikan line of HDMI monitors is the V5600, a 5.6-inch LCD monitor that is the perfect size for new Hi-Def enabled DSLR cameras. With the crisp 1024 x 600 resolution panel, critical focus is achievable in a compact unit weighing under one pound. YUV and AV inputs, in addition to the HDMI input, give flexibility in connecting to your device. Switchable aspect ratios and safe area guides make the V5600 a necessary addition to any electronic field production kit.
Afbeeldingslocatie: http://www.ikancorp.com/images/monitors/V5600_app2_600px.jpg

[ Voor 88% gewijzigd door Fish op 15-06-2009 18:23 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ziet er goed uit!

Maar er zit geen batterij bij??

Dat maakt 'm toch wel wat minder aantrekkelijk...
Dan ga ik liever voor een wat grotere en zwaardere monitor met hogere resolutie en makkelijk uit te breiden batterijcapaciteit...

offtopic:

Wie gebruikt er nou manual focus op een 5D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je mag wel wat moeite doen he ...

dat ding heeft een scherper beeld en is 2 keer zo klein als wat je hebt kunnen vinden en binnen je je budget

wat betreft de batterij staat er gewoon bij :?
http://www.ikancorp.com/pages/monitors/V5600/accessories.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.ikancorp.com/images/monitors/V5600_4_600px.jpg

Staadaard sony accu's, lijkt me makkelijk uit te breiden capaciteit, tevens geen rare standaard, je kan er zo een kopen in een random bruingoed winkel

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 15-06-2009 23:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
De batterij zit er niet bij....
Wanneer je onder het tabje "Included" kijkt, staat de batterij er niet bij, en $700 plus nog een batterij is wel een hele hoop...

En wat versta je precies onder "scherper beeld"?

1024x600 vs 1280x800...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik bedoelde tov wat je wel gevonden had, dus scherper dan 800x480

Iperf

Pagina: 1