Toon posts:

monitor ombouwen naar batterijen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: monitor
Ik wil graag een TFT scherm laten draaien op batterijen... wat zijn de mogelijkheden?

Even simpel geredeneerd... Volgens mij werkt een scherm niet echt op 230V maar wordt er bij binnenkomst via een trafo gebruikt ofzo...

Kan ik een monitor zo ombouwen dat hij op een accu of battery pack werkt ??

Met dank !

R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourt
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
vertrekken van een monitor die al op 12V aansluiting werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yourt schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 08:51:
vertrekken van een monitor die al op 12V aansluiting werkt?
Vertrekken van een monitor die op 230 draait is een grotere uitdaging he :) en een goedkopere volgens mij... dus ik wil proberen een regulieren 17"TFT om te bouwen (230V)

Leef je uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoe lang wil je dat die monitor aan kan staan? Beetje monitor gebruikt al snel 50W-75W, dus op 12V moet je er dan al snel een auto accu achter hangen. Penlites of andere battery packs zullen het waarschijnlijk maar een paar minuten uithouden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10 21:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Zoek / vind de monteurshandleiding van je monitor en leef je uit....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 18:28
idd, een monitor met een externe voeding zoeken. Dan hoef je niet de hele monitor open te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iemand toevallig een monitor met externe voeding in gedachten ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 08:53:
Hoe lang wil je dat die monitor aan kan staan? Beetje monitor gebruikt al snel 50W-75W, dus op 12V
Bij 1 uur ben ik blij... bij een uurtje of 2 helemaal... langer ben ik gelukkig...
Ik kom overigens veel monitoren tegen die 12-20W verbruiken... of is dat alleen op papier zo ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 08:53:
[...]

Vertrekken van een monitor die op 230 draait is een grotere uitdaging he :) en een goedkopere volgens mij... dus ik wil proberen een regulieren 17"TFT om te bouwen (230V)

Volgens mij is dat laatste een beetje krom aangezien jij een monitor wil die op batterijen kan werken..

Verder zul je eerst uit moeten zoeken op welke spanning je monitor daadwerkelijk werkt...dat zit meestal rond de 15V (kan iets meer zijn: 19V of iets minder: 12V)
Vervolgens kun je na de geschakelde voeding (trafo is die grote ijzeren blok met dat gigantische magnetische veld eromheen, wordt dus niet gebruikt in een computerscherm) een ampere meter hangen en kijken wat het ding aan stroom verbruikt.

Daar kun je dan je accu's op bepalen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-10 16:32

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Geen matches
En hoezo is het een grotere uitdaging ? als je een omvormer koopt hoef je niks te doen ook al heb je een erg groot verlies omdat de stroom eerst opgepompt wordt tot 230 en dan weer naar beneden bijgestelt en gelijk gericht.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Laatst online: 25-08-2024
Geen matches
altijd leuk om te dubbelposten mogelijk om een scherm op een accu te laten draaien ?

ah was al bekent dus, ik ben nog niet helemaal wakker ;)

[ Voor 21% gewijzigd door TrekDude101 op 12-05-2009 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geen matches
BGB4rn schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:22:
En hoezo is het een grotere uitdaging ? als je een omvormer koopt hoef je niks te doen ook al heb je een erg groot verlies omdat de stroom eerst opgepompt wordt tot 230 en dan weer naar beneden bijgestelt en gelijk gericht.
Als je hem in een draaiende auto gebruikt is misschien het verlies wel heel groot, maar ik gok dat het geen probleemg gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Laatst online: 15-10 16:32

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Geen matches
@trekdude

Daarom heeft microkid ook hier heen verwezen ^^

@Blasterxp
nee maar als je het om wil bouwen naar batterijen/ accus lijkt me niet dat er ook nog een auto compleet met dynamo en lopende motor aan zit :+ (ook al zou het wel handig wezen)

ook goede morgen ;)

[ Voor 54% gewijzigd door BGB4rn op 12-05-2009 09:28 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 08:53:
[...]

Volgens mij werken maar weinig (geen?) TFT's op 230 volt, ik heb toevalling eentje in gebruik als test scherm met een 14V / 3A uitgangsspanning/stroom op de adapter... Met een heel degelijke auto accu lukt dat misschien net...
Maar als je het echt met batterijen wil gaan doen, dan moet dat wel lukken met 12 oplaadbare penlites, ik denk dat je dan net een goede 30 minuten beeld hebt als je beetje degelijke batterijen hebt.

Zinniger topic zou zijn of mensen het voltage/stroom van hun adapter van hun monitor willen melden. Ik heb hier in ieder geval de 1701FP van Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

lredev schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:37:
[...]
Zinniger topic zou zijn of mensen het voltage/stroom van hun adapter van hun monitor willen melden. Ik heb hier in ieder geval de 1701FP van Dell.
Ik denk dat dat juist niet handig is gezien het scala aan verschillende monitoren...

Meten is weten!

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Geen matches
Als je dit gaat bouwen, gebruik dan bij voorkeur ook geen penlites, maar net even iets grotere batterijen. Als je inderdaad, zoals iemand hierboven aangeeft 3A verstookt, zijn penlites net wat te licht voor deze toepassing. Kijk of je van Sony, LG of Sanyo (tegenwoordig Panasonic) oid Li-ion accu's kunt vinden. In de vormfactor 18650 kan je accu's vinden van 3,7V en 2,2 of 2,5Ah (of misschien nog wel meer). Als je die in een 3S2P configuratie zet zou je in principe meer dan een uur rond moeten kunnen komen. Nadeel is wel dat die 18650 cellen wel net wat duurder zijn. Je kan misschien even rondneuzen op dealextreme.com voor de wat goedkopere modelletjes (uitkijken voor crap!).

PS: vergeet niet dat je, als je zelf een li-ion pack gaat samenstellen, rekening moet houden met batterijbeveiligingen enzo...

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
al weer heel wat wijzer... dank !
nog meer suggesties zijn welkom !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Geen matches
Is het geen idee om zo'n scherm aan een UPS te hangen?
En je hebt ook van die 7" USB touchscreens. Die gebruiken vrij weinig stroom en halen zelfs alles uit de USB port van de computer.
http://samenkopen.net/topic/85286/346408

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Leuk idee, maar ben op zoek naar 17"of groter... wel een leuk ding overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Was al langer aan het kijken voor een gewoon scherm op 12 V (voor dvd's te kijken in de boot :+ )

En ik ga denk ik voor een scherm wat een externe 12 V voeding heeft en vervang die voeding door zon 12 V laptop voeding voor in de auto die er voor moet zorgen dat mijn scherm bij het opladen van de accu niet kapot gaat.

Maar nou hebben we een autoradio met dvd-speler gekocht en moeten we dus van een tulp video aansluiting hebben op scherm, dit heeft het weer iets ingewikkelder gemaakt.

Ik blijf dit topic zeker volgen voor interessante ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Geen matches
Die penlites was een voorbeeld, maar ik heb hier van die 2900mAh'tjes voor mijn neus dus nam dat even als voorbeeld. Voor een portable versterkt speaker setje (accu's, autoversterker, autospeakers) heb ik laatst van een tweaker 2 van die accus uit een UPS overgenomen. Zijn best portable en leveren genoeg A. Ze zijn er ook in 6 volt dus je zou ook drie van die in serie kunnen zetten om degelijke voeding voor een 18V scherm te versieren... Succes in ieder geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Geen matches
In zo'n scherm heb je nergens AC nodig, en moet je 3 "blokken" voeden:
-de LCD panel zelf: die draait doorgaans op 12V of 5V (op 3.3V heb ik ze nog niet gezien)
-de backlight: hier zit doorgaans een invertor op die een relatief breed ingangsbereik heeft (8 tot 16V bijvoorbeeld), hier wordt het grootste vermogen in gepompt.
-de verwerkende elektronica: hier draait alles op 3.3V

Als je wat geluk hebt, kom je er met een 12V accu en een step-down om 3.3V te maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Nu heb ik een tft scherm met een adapter 12 v/2.5amp. Is het mogelijk om een adapter om te bouwen/te maken waarbij ik mijn (gel)accu direct op mijn tft aansluit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Geen matches
Ben je niet veel makkelijker af als je een 12>220V omvormertje haalt? 2 tientjes bij de Action...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Geen matches
Dan is zijn accu nog sneller leeg. Die dingen zijn ook niet 100% efficiënt. Verre van zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Geen matches
Hallo,

Heb zelf een 15" Winterm Scherm gebruikt 1A en computer ook 1A totale verbruik 2A terwijl de opgave van de fabrikant 5A is!
Dus inderdaad meten is weten!

Direct de accu aansluiten moet wel kunnen , let dan wel op dat de spanning klopt.
En laden moet met een iets hogere spanning dus in dat geval NIET laden als de accu aangesloten is.

Met de adapter van 2,5A 12V krijg je de accu niet juist geladen en weet ook niet wat het met de levensduur van de accu doet als je hem voor thuis gebruik toch parralell over de accu aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Geen matches
theuser schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 17:08:
Hallo,

Heb zelf een 15" Winterm Scherm gebruikt 1A en computer ook 1A totale verbruik 2A terwijl de opgave van de fabrikant 5A is!
Dus inderdaad meten is weten!

Direct de accu aansluiten moet wel kunnen , let dan wel op dat de spanning klopt.
En laden moet met een iets hogere spanning dus in dat geval NIET laden als de accu aangesloten is.

Met de adapter van 2,5A 12V krijg je de accu niet juist geladen en weet ook niet wat het met de levensduur van de accu doet als je hem voor thuis gebruik toch parralell over de accu aansluit.
computer 1Ampere => 230*1 W?
scherm 1Ampere => 230*1 W?
Welke voltages, waar gemeten. Scherm kan nooit uit je stopcontact 1A trekken, na de trafo kan dat best. computer moet ook heel wat doen wil die 1A trekken...
Gamemachientje hier stookt ongeveer 160W tijdens surfen, en 250tijdens gamen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Geen matches
@Sibylle, we hebben het hier over 12V (voor zowel scherm als computer).
Zeg niet dat het niet kan maar 230W is voor een LCD scherm wel erg hoog!

Het betreft hier een 2e hands apparaat dat door mij gekocht is zonder de bijbehorende 220V naar 12V 5A adapter.
De meting is gedaan Nadat ik de computer en het lcd van elkaar gescheiden had (weinig ruimte in zon ding voor plaatsen cdrom en Harddisk)

Het geheel wordt nu uit een standaard ATX voeding gevoed.
De meting van het moederboard was met een 12V naar ATX converter die in het systeem zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 17:16
Matched: draagbare
Volgens mij is het veel makkelijker om te proberen zo'n draagbare DVD-speler (voor in de auto enzo, die verkopen ze tegenwoordig zelfs bij de Aldi) om te bouwen? :)
Pagina: 1