Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 20:57

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik zit nu al jaren bij Telfort en heb er vrij weinig over te klagen, zeker toen ik naar TF Unlimited ging. Ik bel namelijk vrij veel naar andere TF klanten dus dit is voor mij een goedkope constructie.

In het begin was er nog een sponsering op een telefoon bij het Unlimited abbo, maar dat is nu al een tijdje afgeschaft en heb ik zojuist een defecte Nokia Smartphone.

De keuze is om nu weer een TF belbundel te nemen met een Smartphone, echter lees ik op telecomvergelijker.nl dat TF ALLE gespreken ELKE minuut afrond 8)7

Nou ga ik al wat jaartjes mee en was het eerst altijd een starttarief en dan per seconde.
Later werd het starttarief afgeschaft en betaalde men vrij kort erna enkel de eerste minuut als 1 minuut en daarna per seconde.

En nu tot mijn grote schrik zijn niet alleen de belkosten omhoog gegaan (25 Eurocent per minuut buiten de bundel erbij ook naar TF nummers), maar betaal je ook fijn voor elk gesprek van bv 2:01, 3 minuten van je belbundel.

Effectief is dan een 500 belbundel totaal niet meer interessant en is TF extreem duur geworden tov andere aanbieder en tov vroeger.

Natuurlijk kan je zeggen, ga naar een andere provider, maar de dekking van Orange en T-mobile zijn in mijn omgeving ervan een stuk minder en daarnaast heb ik vele anderen ook al een Unlimited abbo aangesmeerd die anders met extra kosten komen te zitten.

Nu was ik niet op de hoogte van deze belachelijke wijziging, maar vraag mij ook af of meer mensen dit punt niet belachelijk vinden en of hier gezamelijk (consumentenbond, opta, klachtenbrief) iets aan te doen is?

Ik zie nu ook dat de sponsering op de telefoon bij TF nu ook al veel lager is dan dat was.
Dan de niet meer gratis voicemail, dure en domme klantenservice en het feit dat de website vaak down ligt in de diensten.

[ Voor 5% gewijzigd door n00bs op 10-06-2009 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Orange = T-Mobile. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, elke minuut wordt nu afgerond. Het hangt er echter wel vanaf wat voor type beller jij bent, daaruit moet je dan afleiden of dit echt verstrekkende gevolgen voor jou gaat hebben.

Voor mij bijvoorbeeld dus niet.

Orange is inderdaad hetzelfde als T-mobile, zoals MensionXL al aangaf.

Deze wijziging is al enkele maanden van kracht. Dus kijk even naar je laatste rekeningen. En stel jezelf dan de vraag, ben ik hier nu echt zoveel op achteruitgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Het effect is dus vrij groot, zeker als je veel korte gespreken voert wat logisch is met zo weinig belminuten.

Als je dus veel gesprekken hebt rond de 2-3 minuten hebt dan verlies je toch zeker gemiddeld 30% van je belbundel aan niets. Daarbij het feit dat de minuten bij de belbundel ook al duurder zijn geworden (zeker sinds de Euro), SMS dat duurder is geworden en relatief dure Internetabbonementen, de voicemail dat betaald is geworden, de klantenservice die tegenstrijdige info ook mbt bovenstaande vraag (de 1 zegt dat dit per minuut is de ander per seconde) en een dure klantenservice en mijn telfort dat er constant uitligt.

Dat is natuurlijk een hoop negativiteit, maar Telfort is sinds de overname flink achteruit gegaan en het is dus dat ik een TF Unlimited abbo heb en tussen de 500-1000 minuten bel per maand voor maar rond de 20 Euro.

Nu weer communicatie met TF gehad:
Onderwerp
---------------------------------------------------------------
belkosten en tijdseenheid

Samenvatting Vraag
---------------------------------------------------------------
Reactie (XXXXXXX) - 11/06/2009 09:06
Geachte heer XXXXXXXXXXXXXXX

Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort.

Hieronder leest u de juiste informatie.

Alleen de eerste minuut wordt afgerond, belt u langer dan één minuut dan maakt het geen verschil.

Let op!
Belt u iemand, maar krijgt u de voicemail aan de lijn? Er wordt dan meteen één hele minuut in rekening gebracht.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.

Met vriendelijke groet,
Telfort B.V.

Afdeling Klantenservice Mobiel
Nu wordt mij telefonisch gemeld dat elke minuut volledig wordt afgerekend, op de TF chat zegt men hetzelfde en per email zegt men tot 2x toe dat het betalen per seconde is.

Lekker tegenstrijdig weer 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door n00bs op 11-06-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geloof mij dan maar, elk abonnement afgesloten na Oktober 2008, heeft dezelfde regeling bij Telfort. Alle minuten/secondes worden afgerond. De mail van de klantenservice is dus onjuist.

Ik bedoelde trouwens niet of het hypothetisch een groot effect heeft. Ik bedoel, worden jou rekeningen duurder? Of die van anderen. Daar gaat het om. Is dit niet het geval, dan maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:41
Je kan natuurlijk ook gewoon je TF Unlimited niet verlengen en een telefoon los kopen.
Als je na Oktober 2008 niets aan verlengen of een nieuw contract hebt genomen zit je alleen op afronding van de 1e minuut. Zoals Priam al zei, alles wat ná Oktober 2008 nieuw is aangesloten of verlengd is heeft alle minuten afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Merkwaardig dat ik nu het volgende vind:
31/03/2009: EU bellen: per seconde voordeliger - Lambert van Nistelrooij, MEP

Vandaag stemde de commissie voor industrie en telecom van het Europees Parlement voor nieuwe maatregelen om de werking van de Europese telecommarkt te verbeteren. Hoogtepunten zijn het verplicht afrekenen per gebelde seconde na de eerste halve minuut in plaats van per begonnen minuut en het maximumtarief van 11 cent (exclusief btw) per verstuurde sms in het buitenland. De beller heeft hier vanaf 1 juli voordeel van, dus al tijdens deze zomervakantie.

Lambert van Nistelrooij, woordvoerder telecom van het CDA in het Europees Parlement: "Deze maatregel is fair. Je betaalt alleen de werkelijk gebelde seconden. Dat scheelt al snel 20% op de telefoonrekening. Alleen betalen voor geleverde waar; dat geldt nu ook in de EU-telefonie. Ik heb mij tevens altijd sterk gemaakt voor deze verlaging van de tarieven voor SMS-en in het buitenland. Deze liggen met gemiddeld 29 cent nu ver boven de binnenlandse tarieven".

Tevens gaan de prijzen voor bellen en gebeld worden jaarlijks verder omlaag: naar 35 cent per minuut (exclusief BTW) voor bellen, en 11 cent voor gebeld worden in 2011. Deze lagere consumenten tarieven zijn mogelijk geworden omdat we de groothandelstarieven die de telefoonbedrijven elkaar onderling berekenen ook hebben verlaagd. Hiervoor heb ik het afgelopen jaar bij de Europese Commissie gepleit.

Tenslotte kan de consument op het gebied van mobiel internet een financieel plafond instellen, zodat de kosten hiervoor beter onder controle kunnen worden gehouden. Het definitieve besluit hierover neemt het voltallige Parlement op 21 april 2009.

Voor meer informatie:
- Lambert van Nistelrooij
Dit is misschien voor roaming, maar raar genoeg beweert TF dat de maatregel ingevoerd is vanwege nieuwe afspraken binnen de EU.

[ Voor 4% gewijzigd door n00bs op 09-09-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Probeer je vraag / klacht eens in Telfort Internet ervaringen topic - Deel 15 daar reageert ook regelmatig een Telfort medewerker onder username Telfort Webcare. Ik weet echter niet of deze ook iets over mobiele abo's kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
stefanass schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:40:
Probeer je vraag / klacht eens in Telfort Internet ervaringen topic - Deel 15 daar reageert ook regelmatig een Telfort medewerker onder username Telfort Webcare. Ik weet echter niet of deze ook iets over mobiele abo's kan zeggen.
Dat betreft TF internet ;) niet TF mobiel.

Verwijderd

Waar beweert TF dat? Wil ik wel eens lezen. Kan ik eens ff researchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
n00bs schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:02:
[...]

Dat betreft TF internet ;) niet TF mobiel.
Jammer, maar ach het was te proberen toch. Ben je inmiddels al iets verder gekomen met je klacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik zal eens kijken of ik die email nog heb waarin TF dat beweert. Maar zij beweerden dat ook via een online klantenservice (chat) dat ik niet meer kan terugvinden.

Ook zojuist contact gehad met consuwijzer, zij vinden het ook vreemd dat TF, Hi en KPN een regel hanteren en verwijzen naar een niet bestaande EU wetgeving waarvoor zij de gespreken per minuten naar boven moeten afronden, maar vermelden wel dat dit vrij is te doen binnen NL maar dat dit wel duidelijk vermeld hoort te worden.

Zij vinden het ook merkwaardig omdat in het meest nadelige, je bijna de helft van je beldundel kan verliezen door deze wijziging (bij gesprekken van 1:01 die afgerond worden op 2 minuut). Daarnaast is het ook merkwaardig dat je dan beter via roaming kan bellen dan binnen NL zelf.

Ook gaven zij aan dat dit aan de Opta doorgegeven wordt, maar dat niet verwacht moet worden dat er op korte termijn iets mee gedaan wordt.

Waarschijnlijk compenseert KPN de prijzen van de lagere roaming tarieven met hogere tariefskosten binnen NL zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Overigens nu staat het op de site, maar kijk dan hoe krom dit is!

Bij een abbonement:
http://www.telfort.nl/pro...t/abonnementen/belbundel/
•Je betaalt per minuut. Bel je meer of minder dan een minuut, dan wordt dit altijd naar boven afgerond
Bellen in het buitenland met je abbonement:
http://www.telfort.nl/pro...abonnement/buitenland/in/
In een aantal landen (waaronder de EU-landen) betaal je de eerste dertig seconden volledig, daarna wordt afgerekend per seconde
•In overige landen betaal je per minuut. Bel je meer of minder dan een minuut, dan wordt dit altijd naar boven afgerond
Ehhh duidelijk? nee tegenstrijdig!
De EU lijst: http://www.telfort.nl/kla...iel/vraagenantwoord/4540/

Dus bel je in het buitenland naar NL, dan is bellen goedkoper dan bellen in eigen land 8)7
Overigens hebben ze het over het bellen IN een EU land, waar NL ook toe behoort, dus in principe zou voor dit moeten gelden dat ook bellen in NL, enkel de eerste 30sec als een volle minuut wordt berekend, maar daarentegen staat dit weer loodrecht op het andere gedeelte mbt bellen bij een abbonement.

Jurist in the house?

[ Voor 15% gewijzigd door n00bs op 22-12-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste n00bs,

Allereerst bedankt voor het aangeven! U heeft helemaal gelijk: Nederland hoort niet thuis in dat lijstje EU-landen.

Ik heb de lijst dan ook direct laten aanpassen.

Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstIntro
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05-2023
Grappig dat Telfort wel op Tweakers reageert, maar niet op persoonlijke email met klachten....

Ik ben over last-minute rounding al sinds mei 2009 in discussie. Je wordt er compleet hopeloos van. Nog een paar maandjes en ik ben na jaren trouw klant voor altijd verdwenen bij deze club. Doodzonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Telfort Webcare, bedankt voor de reactie.
Maar het is idd zoals Firstintro ook meldt, dat dergelijke zaken door bv mij al meerdere malen zijn aangegeven en elke medewerker van TF geeft andere (tegenstrijdige) informatie.

Erg vervelend, zeker als je al een jaar of 10 klant bent. Het is voor mij sinds de overname door KPN, bergafwaarts gegaan. TF was goedkoop en ook leuk dat de voicemail gratis was, maar nu zijn zij bijna de duurste op de markt door deze afrondingen.
Pagina: 1