HDMI beelkwaliteit verschil tussen kaarten...

Pagina: 1
Acties:

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-05 22:07
Tot voor kort stak in mijn htpc een Radeon 9600 Pro. Deze was aangesloten via een DVI-to-HDMI adapter aan mijn 37" Samsung LCD tv, draaide een resolutie van 1360x768, en leverde perfect beeld. Gebruikte driver: Catalyst 8.12 AGP Hotfix

Omdat ik toch ook wat games wou spelen op mijn htpc, en hardwarematige H.264 decodering wel wat leek, besloot ik te upgraden naar een Sapphire 4670 Ultimate (voor de geïnteresseerden: het moederbord heeft zowel een AGP als een PCI-E slot). Ik gebruik hiervoor Catalyst 9.5, dezelfde DVI adapter, dezelfde HDMI kabel, en dezelfde resolutie als voorheen. Toch ziet het beeld er slechter uit dan ervoor: het ziet er een beetje 'wazig' uit (alsof mijn tv het beeld schaalt), en dit stoort me eigenlijk enorm.

HDMI signalen zijn toch volledig digitaal, dus wat kan hiervan de oorzaak zijn, en hoe is dit op te lossen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:36
Resolutie hetzelfde?

Scherpte instelling op je TV aanpassen?

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 20:06
BlueArchon schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:47:
Tot voor kort stak in mijn htpc een Radeon 9600 Pro. Deze was aangesloten via een DVI-to-HDMI adapter aan mijn 37" Samsung LCD tv, draaide een resolutie van 1360x768, en leverde perfect beeld. Gebruikte driver: Catalyst 8.12 AGP Hotfix

Omdat ik toch ook wat games wou spelen op mijn htpc, en hardwarematige H.264 decodering wel wat leek, besloot ik te upgraden naar een Sapphire 4670 Ultimate (voor de geïnteresseerden: het moederbord heeft zowel een AGP als een PCI-E slot). Ik gebruik hiervoor Catalyst 9.5, dezelfde DVI adapter, dezelfde HDMI kabel, en dezelfde resolutie als voorheen. Toch ziet het beeld er slechter uit dan ervoor: het ziet er een beetje 'wazig' uit (alsof mijn tv het beeld schaalt), en dit stoort me eigenlijk enorm.

HDMI signalen zijn toch volledig digitaal, dus wat kan hiervan de oorzaak zijn, en hoe is dit op te lossen?
Je spreekt je zelf tegen. Je zegt dat het digitaal is maar jij fopt eigelijk de boel met je dvi adapter naar hdmi.
Denk dat je beter voor dat zelfde geld naar een videokaart met hdmi out had kunnen kopen voor het beste resultaat ;)

Probeer wat verschillende drivers en settings.
inderdaad ook van je TV denk niet dat tweakers je hier al teveel over kunnen vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Practics op 09-06-2009 21:53 ]

• BlueArchon
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:49:
Resolutie hetzelfde?

Scherpte instelling op je TV aanpassen?
Ja de resolutie is in beide gevalle hetzelfde: 1360x768. Ook de scherpteinstellingen zijn gelijk. Het wazige beeld doet een beetje denken aan ghosting op crt monitoren

[ Voor 34% gewijzigd door BlueArchon op 09-06-2009 21:53 ]

• BlueArchon
Practics schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:51:
[...]

Je spreekt je zelf tegen. Je zegt dat het digitaal is maar jij fopt eigelijk de boel met je dvi adapter naar hdmi.
Denk dat je beter voor dat zelfde geld naar een video kaart met hdmi out had kunnen kopen voor het beste resultaat ;)
De 4670 Ultimate heeft een HDMI output ;) Het resultaat is hetzelfde: ook een ietwat wazig beeld.

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 20:06
BlueArchon schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:52:
[...]

De 4670 Ultimate heeft een HDMI output ;) Het resultaat is hetzelfde: ook een ietwat wazig beeld.
:+ Dan is het vrijwel zeker een driver probleem.
Ojah die tussen hupjes kun je altijd beter tussen weg laten.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Practics schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:51:
[...]

Denk dat je beter voor dat zelfde geld naar een videokaart met hdmi out had kunnen kopen voor het beste resultaat ;)

Probeer wat verschillende drivers en settings.
inderdaad ook van je TV denk niet dat tweakers je hier al teveel over kunnen vertellen.
Uhm... DVI is digitaal. HDMI is niets meer dan DVI gecombineerd met audio, dus aan de kabel en/of verbinding ligt het niet. Ik heb het vermoeden dat het iets te maken heeft met de overscan instellingen van je tv of pc. Is de taakbalk van Windows zichtbaar met je huidige instellingen?

• Giem
  • Laatst online: 13-05 20:51
Kan een een overzicht laten zien van je CCC en dat met name de tab met de tv instellingen.

Denk dat het een driver instelling is. Lijkt iets met schaaling te maken te hebben.

• Giem
  • Laatst online: 13-05 20:51
anton121 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:32:
[...]

Uhm... DVI is digitaal. HDMI is niets meer dan DVI gecombineerd met audio, dus aan de kabel en/of verbinding ligt het niet. Ik heb het vermoeden dat het iets te maken heeft met de overscan instellingen van je tv of pc. Is de taakbalk van Windows zichtbaar met je huidige instellingen?
Nou bijna, tenminste in combinatie met ati kaarten. Als ik een verloop kabel neem, dvi -> hdmi dan zijn alle kleuren op mijn tv erg flets. Gebruik ik de verloop dvi-hdmi (van ati) en een dvi-dvi kabel dan heb ik goed beeld.. heeft te maken met de driver, dat hij dan op een andere kleur mode gaat werken.

Zoiets kan dit probleem ook zijn.

Verwijderd

Overscan moet je hellemaal uit zetten (0%) in CCC. Verder moet de tv op ''just scan'' of iets anders dergelijks ingesteld worden (zodat je 1:1 pixelmapping forceerd).

• BlueArchon
anton121 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:32:
[...]

Yup, de taakbalk is zichtbaar. Er is voor zover ik kan zien geen overscan, en de overscan slider in CCC is zelfs grijs (disabled dus).
Giem schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:40:
Kan een een overzicht laten zien van je CCC en dat met name de tab met de tv instellingen.

Denk dat het een driver instelling is. Lijkt iets met schaaling te maken te hebben.
Ik zal die morgen posten. GPU scaling van het beeld is sowieso disabled.

• BlueArchon
CCC instellingen:
Displays Properties:
-Resolution: 1360x768, 32bit, 60Hz
DTV attributes:
-GPU Scaling: disabled (enabled maakt geen verschil)
-ITC processing: disabled (enabled maakt geen verschil)
DTV Scaling Options:
-underscan/overscan slider staat disabled, verandert niet door het aanvinken van 'Use these scaling options instead of the customized settings when the desktop resolution does not match your DFP resolution'
LCD overdrive: disabled
Pixel format: Full RGB (switchen naar Limited RGB maakt geen verschil)

Zou mijn probleem eigenlijk iets te maken kunnen hebben met de HDCP die wel aanwezig is op deze kaart, en niet op de vorige?

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn plaatjes, filmpjes, games ook wazig? Geen idee of met een nieuwe driver/kaart windows de Font Smoothing (Cleartype) weer aanzet, maar dat levert vage letters op (vind ik).

• BlueArchon
FReaKaNDeLL schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 00:04:
Zijn plaatjes, filmpjes, games ook wazig? Geen idee of met een nieuwe driver/kaart windows de Font Smoothing (Cleartype) weer aanzet, maar dat levert vage letters op (vind ik).
Ja, die zien er ook wat wazig uit. Het zijn niet alleen de letters die er wazig uitzien, maar gewoon het hele beeld

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom gebruik je niet gewoon 720p of 1080i als resolutie in plaats van 1366x768 ?? Die resolutie is alleen voor VGA input bedoeld voor zover ik weet :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• BlueArchon
nero355 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 11:30:
Waarom gebruik je niet gewoon 720p of 1080i als resolutie in plaats van 1366x768 ?? Die resolutie is alleen voor VGA input bedoeld voor zover ik weet :)
Omdat ik vind dat het beeld er véél mooier en scherper uitziet met de native resolutie :) Ik kan inderdaad 720p outputten, maar mijn tv schaalt dat, en dat zie je...

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:36

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

BlueArchon schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 11:50:
[...]

Omdat ik vind dat het beeld er véél mooier en scherper uitziet met de native resolutie :) Ik kan inderdaad 720p outputten, maar mijn tv schaalt dat, en dat zie je...
De native resolutie van je TV is niet 720p of 1080i/p?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• BlueArchon
Nee, de native resolution is 1360x768.

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:15
Hier zelfs 1366x768 ;) Kan perfect.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Giem schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:43:
[...]

Nou bijna, tenminste in combinatie met ati kaarten. Als ik een verloop kabel neem, dvi -> hdmi dan zijn alle kleuren op mijn tv erg flets. Gebruik ik de verloop dvi-hdmi (van ati) en een dvi-dvi kabel dan heb ik goed beeld.. heeft te maken met de driver, dat hij dan op een andere kleur mode gaat werken.

Zoiets kan dit probleem ook zijn.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat een videokaart uberhaubt kan zien wat voor kabel/verloop jij gebruikt. Zo kan je met een DVI uitgang op 3 manieren naar HDMI:
-DVI -> HDMI adapter (M/F) - HDMI kabel
-DVI kabel naar TV -> DVI -> HDMI adapter (F/M)
-DVI naar HMI kabel.
Ik heb een 4870 met HDMI en DVI aansluiting, welke variant ik ook aansluit, het beeld blijft hetzelfde.

Maar aan de TS, maak eens een foto oid van het 'wazige beeld'? Heb je ook de adapter/kabel geprobeerd die bij de kaart zelf werd geleverd?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• BlueArchon
Ik heb nu Catalyst 8.12 geïnstalleerd ipv 9.5, en daarmee is het bijna in orde. Het is nog steeds niet zo scherp als daarvoor, maar nu valt het bijna niet meer op.

@SinergyX: de tv is rechtstreeks aangesloten op de native hdmi poort van mijn kaart.
Pagina: 1