'Prijzen nieuwe iPhone duiken op' - hoax

Pagina: 1
Acties:

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-02 21:20

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
nieuws: 'Prijzen nieuwe iPhone duiken op'

Ondanks dat de titel van deze nieuwspost tussen quotes staat, wil ik toch even onder de aandacht brengen dat het screenshot waarop dit verhaal gebaseerd is is nagemaakt in Photoshop.

Zie hier de uitleg:
http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=4268

Het lijkt me derhalve ook handig om dit in het nieuwsbericht kenbaar te maken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-02 09:03

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Excuses, ik schaam me enorm voor deze stomme actie. Binnen 20 minuten kom ik met een open brief met uitleg.
Hij zal zelf nog wel met een uitleg komen, mischien daar nog even op wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees op 06-05-2016 11:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

SinergyX schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:13:
[...]

Hij zal zelf nog wel met een uitleg komen, mischien daar nog even op wachten.
Beste,
In deze open brief wil ik mijn kant van het verhaal vertellen over de screenshots van de TMobile
site en mijn excuses ervoor aanbieden. Mijn verhaal wijkt vrij weinig af van wat
jullie al op iPhoneclub, One More Thing of Tweakers hebben kunnen lezen.
Gisteravond is -zoals velen van jullie weten- de iPhone 3G S door Apple aangekondigd. Ik
bedacht als grap om een Photoshop van de T-Mobile-site te maken, met de prijzen en
release-data van de nieuwe iPhone. Ik dacht dat het wel grappig zou zijn: de afgelopen
weken zijn we bestormd met geruchten, dus ik dacht dat dit er nog wel bij kon.
Even later ben ik aan het Photoshoppen begonnen, en na ruim een uur was ik klaar. Na
alles nog eens gechecked te hebben besloot ik de plaatjes weg te Twitteren, in de
volgende tweet: “BREAKING: iPhone 3GS gevonden bij T-Mobile. Pagina is alweer offline.
http://twitpic.com/6xn1q http://twitpic.com/6xn1g”. Even later stuurde ik deze tweet er
nog achteraan: “Pagina was te zien rond 0:20. Zo te zien hebben ze het al snel weer
weggehaald.”

Toen deed ik iets stoms, ik Twitterde namelijk het volgende: “@iPhoneclubNL @gonny
@JeanPaulH @onemorething BREAKING: iPhone 3GS gevonden bij T-Mobile. http://
twitpic.com/6xn1q http://twitpic.com/6xn1g”. Dit lijkt veel op de eerste tweet, maar hierin
heb ik Gonny en Jean-Paul direct benaderd, een enorm laffe actie van mij. Ik heb namelijk
in het verleden voor ze geschreven als redacteur, ik ben eens bij Gonny langsgeweest, en
we hebben redelijk contact, via Twitter bijvoorbeeld. Conclusie: wij hadden beiden een
redelijke hoeveelheid vertrouwen in elkaar, en die heb ik dus enorm misbruikt.
De volgende morgen keek ik het nieuws eens bij langs, en ja hoor, het stond al op
iPhoneclub. Eenmaal thuis na een dag school bleek het ook al op One More Thing en
Tweakers te staan.
Toen namen Gonny en Jean-Paul contact met mij op over de echtheid van de
screenshots. Achteraf bleek dat zij navraag hadden gedaan bij T-Mobile, en dat zij dus
wisten dat deze screenshots niet echt hadden kunnen zijn. Inmiddels besefte ik wat er aan
de hand wat, en dat het redelijk ernstig was. Toen deed ik alweer iets enorm stoms: ik
bleef volhouden dat de screenshots echt waren. Achteraf schaam ik mij daar erg voor, het
is gewoon asociaal dat ik bleef liegen.

Inmiddels is iedereen erachter dat dit bedoeld als een flauwe grap was, maar volledig uit
de hand is gelopen. Op Tweakers werd er in de reacties als eerst aan de screenshots
getwijfeld, toen volgde One More Thing met een update waarin duidelijk gemaakt werd dat
dit een hoax was, en nu heeft iPhoneclub een rectificatie geschreven.
Achteraf had dit heel anders moeten gaan: ik had het minder serieus moeten brengen, en
een uur nadat men het had gelezen even moeten meedelen dat het een grapje was, of dit
had gewoon helemaal niet moeten gebeuren. Ik heb hier helaas vooraf niet goed over
nagedacht. Ik schaam mij hier erg voor, dit is echt totaal uit de hand gelopen.
Ik wil als eerste mijn excuses aanbieden aan Gonny en Jean-Paul: ik heb jullie vertrouwen
misbruikt, en uiteindelijk ook nog gelogen over de echtheid van de screenshots.
Persoonlijk vind ik dat nog het ergste aan het hele verhaal.
Ten tweede wil ik mijn excuses aanbieden aan de andere redacteuren van iPhoneclub, de
redactie van One More Thing en Tweakers en de redactie van andere sites die dit mogelijk
hebben overgenomen. Ik heb jullie als redactie voor schut gezet doordat nu bekend is dat
het nieuws niet klopt, en jullie dit als site gepubliceerd hadden.
Tot slot wil ik mijn excuses aanbieden aan jullie, de lezers. Een deel van jullie vat het op
als een grap, een ander deel niet. Ik heb jullie op het verkeerde been gezet, en dat had
niet zo gegaan moeten zijn.
Ik neem verder alle schuld over dit voorval op me: mocht je je zo geschaad voelen doordat
je op het verkeerde been bent gezet, geef mij de schuld, neem contact op, of die iets
anders. Geef in ieder geval niet de schuld aan de redactie van de eerder genoemde
websites en Gonny en Jean-Paul in het bijzonder. “Donʼt shoot the messenger.”
Ik hoop enorm dat ik met iedereen weer gewoon door kan leven, niet dat morgen blijkt dat
ik ge-IP-banned ben van alle leuke sites, en dat ik nog maar 0 followers op Twitter heb. Ik
snap dat ik Gonny en Jean-Paul persoonlijk verraadden heb met deze actie, en ik heb er
ook écht spijt van. Ik hoop echter wel dat de meesten van jullie het kunnen accepteren,
zoals ik ook mijn kant van het verhaal geaccepteerd heb.
Ik lees al reacties van mensen (op iPhoneclub en Twitter) waarin gezegd wordt dat Gonny
en Jean-Paul te bot reageren op dit verhaal: deels ben ik het daarmee eens, ik vind het
erg jammer als ons contact hiermee verbroken is. Aan de andere kant is mijn actie
tegenover hen walgelijk te noemen, dus kan ik hun reactie ook begrijpen.
Nou, ik hoop dat iedereen de 26e veel plezier zal beleven aan zijn of haar iPhone 3G S, TMobile
heeft inmiddels bevestigd dat de release op die datum plaats zal vinden.
Groet,

[ Voor 90% gewijzigd door Kees op 06-05-2016 11:21 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
update geplaatst bij het artikel.

Voor de goede orde: wij als T.net-redactie geloven niet iedere scholier die gephotoshopte plaatjes op Twitter zet, maar iemand die schrijft bij onze collega's van iPhoneclub heeft ook bij mij iets meer geloofwaardigheid dan anderen: Het is jammer dat hij dit heeft gedaan, maar wmb zijn de excuses aanvaard. Alleen hoeft hij er niet op te rekenen dat ik hem ooit nog geloof als hij een spectaculair screenshot heeft gemaakt ;)

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Jammer dat hier inmiddels een slotje op zit, er werd nl een leuke discussie gevoerd.

Wilde er net onderstaande reactie plaatsen, maar zie dat deze ook wel op dit topic slaat;

"
arnoudwokke schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:08:
[...]
Daarom de grote twijfel in de tekst van het nieuwsbericht: ik heb ook geen idee of het klopt.

[...]
Je twijfelt zelf ook aan de echtheid van het nieuws, maar pusht het wel als item van de dag? Dan kom je bij mij ook niet geloofwaardig meer over.

Lijkt mij dat je als redacteur/journalist op zijn minst verschillende (betrouwbare) bronnen checkt en het niet klakkeloos overneemt van collega sites die wel zoiets doen.

Als ik tijd over heb om geruchten te lezen dan ga ik wel naar een geruchten site. Geen idee overigens waar ik die moet zoeken, ik had toch echt een ander beeld van t.net..."
arnoudwokke schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:52:
[...]
Alleen hoeft hij er niet op te rekenen dat ik hem ooit nog geloof als hij een spectaculair screenshot heeft gemaakt ;)
Enough said ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Je twijfelt zelf ook aan de echtheid van het nieuws, maar pusht het wel als item van de dag? Dan kom je bij mij ook niet geloofwaardig meer over.
Waarom niet? Het staat er niet als hard feit; alles waarvan we niet zeker weten of het waar is, wordt gebracht als iets waarvan we niet zeker weten of het waar is. En het is niet het item van de dag, maar bepaalde berichten - ongeveer vijf tot tien per dag - krijgen van ons een grotere aankondiging, omdat we verwachten dat veel mensen het een interessant nieuwtje vinden.
Lijkt mij dat je als redacteur/journalist op zijn minst verschillende (betrouwbare) bronnen checkt en het niet klakkeloos overneemt van collega sites die wel zoiets doen.
Klopt als een bus.
Pagina: 1