Dat klopt maar moeilijk gaat ook

Maar als je vloerstaanders goedkoper moeten worden om je sub te betalen, dan heeft dat ook effect op je midden (en wellicht hoog). En voor muziek is dat belangrijker dan het laag.
Ik begrijp je punt maar toch ben ik het er niet helemaal mee eens. Er is natuurlijk enige nuancering nodig. Je moet niet de subwoofer als doel stellen en daarvoor offers in het midden brengen. Dan kan je beter een kant en klare 5.1 setje van 300 euro nemen.
Maar in mijn geval was de meerprijs naar een model hoger 400 euro. (ik heb het toch gedaan wegens de looks). Het verschil was dat deze 3Hz lager kon gaan. Die 3Hz maakt het niet (33Hz vs 36Hz), maar ik had dat geld wel kunnen gebruiken voor een subwoofer.
Enige nuancering is dus nodig. Ipv 33Hz naar 40Hz is nog niet zo erg maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Boekplank ipv zuilen bvb. Maar je moet natuurlijk niet in het midden en hoog gaan in boeten.
Dan zorgt die sub misschien wel voor subtiel en net zo goed (of beter) laag, als die duurdere vloerstaander. Maar de muziek zal dan alsnog minder klinken doordat je hebt moeten inleveren bij je midden.
Ik ben het wel met je eens maar er is dus enige nuancering nodig.
Voor films kan dat compromis echter toch in het voordeel van de sub uitvallen, omdat daar de muziek wat minder belangrijk is.
Daarom dat matige 5.1 setjes goed verkopen. Lekker dreunen...
Voor zover films als muziek zou ik willen dat de sub netjes overloopt met de andere speakers zodat je een nette vlakke frequentie karakteristiek krijgt.
Dan heb je dus geen verschillende gains nodig.
Ja en nee. Het hangt af hoe je die subwoofer instelt. Ik heb weer met mijn crossover liggen spelen en deze nog wat lager gezet en het is nu ook beter in balans.
Maar ik zou wel hiervoor kiezen om de volgende reden.
Tijdens pure audio wordt de subwoofer LFE aansturing niet gebruikt. Daarom wil ik dus aparte crossover en gain. Dan kan ik beter afstellen. Misschien is het helemaal niet nodig maar het is erger als je niet hebt terwijl je het kan gebruiken

Ik merk meestal dat mensen in het begin de sub te hard zetten. (met name bij films). Maar ook bij film effecten heb je dan het probleem dat die effecten dan ander geluid overstemmen, dat wel bij de film hoort. Uiteindelijk zal de beleving dan toch minder zijn.
Dat klopt zeker, het moet subtiel en niet dreunerig zijn.
Dat is heel mooi maar ook erg..tja.. Ik heb lak aan WAF maar dit is mij toch wat te gortig
[
Voor 8% gewijzigd door
Chevy454 op 11-06-2009 12:54
]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.