homecinema zonder woofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een goede surround sound te krijgen met 5 kanalen zonder woofer ?
Vind je speakers die zonder woofer toch genoeg punch geven voor muziek en films ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja hoor, die zijn er genoeg. het ligt er maar aan hoeveel punch je wilt. Ga zelf eens luisteren, dan kom je vanzelf tot de conclusie wat je "genoeg punch" vindt, met of zonder subwoofer. Dat kunnen wij namelijk niet voor je bepalen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-08 09:28
Als je leuke zuilluidsprekers kan betalen en ze mooi vindt zijn er mogelijkheden genoeg. Vertel eens wat meer over je wensen. Budget en wat ben je nu gewend?

Vimeo, YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Is inderdaad een kwestie van smaak... en wat je eisen zijn. Ik hou wel van een goed werkende subwoofer tijdens mijn films, maar niet iedereen in huis deelt die mening. De buren trouwens ook niet altijd :)

Waarom wil je trouwens wel of geen woofer gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Beetje fatsoenlijke zuil kan af zonder subwoofer. Alleen brengt de subwoofer net dat beetje extra.

Ik heb het met mijn zuilen gedaan (alles op fullband ingesteld) en met de subwoofer erbij klinkt het imposanter. Nu, moet eerlijk zijn: de onkyo 606 is een schijt receiver.

Maar wat jij wilt kan maar de vraag is of jij het goed vindt klinken. Ik vind dat de subwoofer een extra dimensie geeft doordat deze heel veel luchtdruk kan zetten bij een lage(re) frequentie in vergelijk met de zuil.

Ik zou overigens niet meer kiezen voor een setup met enkel 4 zuilen (mijn subwoofer is later erbij gekomen). 2 zuilen + 2 boekplank + subwoofer is dan meer in balans naar mijn mening als je geen 4 zuilen + subwoofer kan nemen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2009 21:14 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 11:23
Zelf zou ik ook nooit een subwoofer nemen als je een beetje luidsprekers hebt.
Het klinkt gaaf en imposant hoor, een subwoofer, maar met geluid heeft het niets te maken.

Zou dan gaan voor 2 zuilen 2 boekenplank en een center, heb je met een beetje kwaliteit echt voldoende bas mee, en de center is toch wel belangrijk, zeker bij films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:33
Sevenhunt schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:51:
maar met geluid heeft het niets te maken
Klopt. Je moet het ook meer voelen hè. Met films dan. Een beetje goeie subwoofer "hoor" je dan ook niet nadrukkelijk, eigenlijk bijna helemaal niet. Tot je hem uit zet that is.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
Ik heb al een jaar een eltax setje, wat misschien ook wel wat voor je is.
Dit is een pakket met 2 boekenplank rears, een centre en 2 zuilen met ingebouwde passieve subwoofers.
De serie noemt hollywood en is volgens mij een mooie kruising tussen een actieve sub en zuilen zonder.

De vraag die speelt is natuurlijk hoeveel je te besteden hebt: dit setje is een "instap" setje van rond de €200. Er is voor meer geld natuurlijk wat beters te vinden, maar voor mij voldoet dit prima (en voor de buren ook 8) )

[ Voor 24% gewijzigd door vanThijs op 09-06-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Punch (kick) bevindt zich doorgaajs niet in het subgebied en is dus prima te creëren zonder subwoofer. Afhankelijk van je speakers zul je echter wel subinformatie moeten ontberen. Vertel eens meer over je wensen/eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Brad Pitt schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:00:
Klopt. Je moet het ook meer voelen hè. Met films dan. Een beetje goeie subwoofer "hoor" je dan ook niet nadrukkelijk, eigenlijk bijna helemaal niet. Tot je hem uit zet that is.
Dus dan hoor je em wel :+
Een subwoofer dient idd subtiel te zijn afgesteld als je goede zuilen en receiver hebt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:54
Ik heb 4 Pioneer S-H710V boxen (zuilen) staan en had er een subwoofer bijgekocht. De subwoofer staat nu in de doos te wachten op een liefhebber. Ik vond het woofer geluid er echt teveel aan. Die boxen geven op zichzelf heel mooi geluid en genoeg bas naar mijn goesting :).
prentje: http://www.pioneer.nl/ima...pioneer/s_h710v_large.jpg
specs: http://www.pioneer.nl/nl/...99/161/S-H710V/specs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
"Niet nadrukkelijk" en "bijna helemaal niet" betekenen niet "niet" hè. Nergens beweert dat je hem niét hoort 8)
Een subwoofer dient idd subtiel te zijn afgesteld als je goede zuilen en receiver hebt.
Dat laatste is ook best belangrijk ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

Sevenhunt schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:51:
Zelf zou ik ook nooit een subwoofer nemen als je een beetje luidsprekers hebt.
Het klinkt gaaf en imposant hoor, een subwoofer, maar met geluid heeft het niets te maken.

Zou dan gaan voor 2 zuilen 2 boekenplank en een center, heb je met een beetje kwaliteit echt voldoende bas mee, en de center is toch wel belangrijk, zeker bij films.
:') Echt wat een onzin. Als je een goede subwoofer hebt (dus niet zo'n dreunding) dan geeft dat zeker wel een extra dimensie aan films en muziek. Een vloerstaander haalt die lage frequenties bijna nooit zonder veel vervorming (behalve als je 5k per speaker uittrekt)

Dus voor films zou ik zeker een subwoofer aanraden en voor muziek kan het ook best een goede aanvulling zijn (mits je hem goed affiltert) .

En sowieso het 'het-hele-huis-pleurt-uit-elkaar-effect' krijg je echt nooit met een stel vloerstaanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Metro2002 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:54:
En sowieso het 'het-hele-huis-pleurt-uit-elkaar-effect' krijg je echt nooit met een stel vloerstaanders.
Wat een onzin.

Het hangt gewoon af van je budget en je eisen.

Wil je voor weinig geld een speaker die veel laag geeft, en de kwaliteit van dat laag boeit niet zo erg. (met name dus voor films) dan ben je het beste af met een losse subwoofer.

Staat kwaliteit voorop, omdat het voornamelijk voor muziek is, dan kun je waarschijnlijk net zo goed naar een vloerstaander gaan kijken. (ook al omdat muziek zelden tot 20Hz gaat, en vloerstaanders juist gericht zijn op de range die in muziek gebruikt word)

Als kwaliteit het belangrijkst criteria is, dan kun je beter twee vloerstaanders van hoge kwaliteit hebben, die iets minder laag gaan, dan twee vloerstaanders van mindere kwaliteit + een subwoofer van mindere kwaliteit die dan wel tot 20Hz gaat. Dan heb je de meeste bang-for-buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjtdevries schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:21:
[...]

Wil je voor weinig geld een speaker die veel laag geeft, en de kwaliteit van dat laag boeit niet zo erg. (met name dus voor films) dan ben je het beste af met een losse subwoofer.
Hiermee impliceer je dus dat alle subwoofers geen kwalitatief laag kunnen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:56
Mijn ervaring is dat het nog veel meer van je ruimte/akoestiek afhangt. Ik heb hier in de ene ruimte een waanzinnig mooi laag met een 2weg monitor, ook echt sublaag, terwijl ik daar in de andere ruimte erg veel moeite voor moet doen. Daarnaast zijn beide ruimtes voorzien van dezelfde sub welke heel anders presteren en een andere klank hebben. Stem de set dus vooral af op de praktijk, niet op hoe ver een speaker op papier doorloopt met een meetmicrofoon zonder akoestiek.
Mijn SVS thuis loopt ook vlak door tot de 15Hz (gemeten), maar zou 'm zo ruilen voor eerdergenoemde monitors en bijbehorende akoestiek en klank.

[ Voor 13% gewijzigd door ShittyOldMan op 10-06-2009 16:47 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:24

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb anders vloerstaanders die lager komen dan het gros van de betaalbare subwoofers. En als ze niet lager komen dan geven ze het laag in ieder geval strakker weer. Een subwoofer is ook maar gewoon een speaker met een klankkast, en of dat nou een cubusje is of een hoge zuil, dat maakt weinig uit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 15:01

mace

Sapere Aude

:') Echt wat een onzin. Als je een goede subwoofer hebt (dus niet zo'n dreunding) dan geeft dat zeker wel een extra dimensie aan films en muziek. Een vloerstaander haalt die lage frequenties bijna nooit zonder veel vervorming (behalve als je 5k per speaker uittrekt)
* mace kijkt naar zijn speakers.
Frequentiebereik 18Hz-30Khz O-)
Oh jawel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
mace schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:55:
18Hz, bij hoeveel dB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb vroeger een sub gehad. En redelijk goede ook (als je het mij vraagt). En het kost wat tijd om deze goed af te stellen. Maar dan heb je ook wat.
Vanwege ruimte gebrek in de nieuwe woning heb ik besloten deze te verkopen. (Sub was iets van 60x60x60).
Gelukkig kunnen mijn zuilen diep genoeg en leveren ze ook zonder een mooie punch bij films.
Maar ik mis wel net even dat beetje extra die alleen een sub kan geven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:24:
[...]

Hiermee impliceer je dus dat alle subwoofers geen kwalitatief laag kunnen brengen?
Nee. Ik impliceer dat alle subwoofers die weinig geld kosten geen kwalitatief laag kunnen brengen.
(idem voor vloerstaanders overigens)

Verderop in mijn post geef ik ook aan dat er wel degelijk subwoofers zijn die kwalitatief laag brengen. Maar die zijn dan ook hardstikke duur.

[ Voor 4% gewijzigd door mjtdevries op 10-06-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

-10 geloof ik, dus dan kom je op 79 uit omdat hij normaal 89db is.

Vanaf 30 is het -3

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 10-06-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
-10 ??
Da's de allereerste keer dat ik iemand een waarde bij -10dB zie geven.

-3dB en -6dB zijn wel standaard, maar -10??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

mjtdevries schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:03:
-10 ??
Da's de allereerste keer dat ik iemand een waarde bij -10dB zie geven.

Geen idee eigenlijk, ik kan de specs niet zo makkelijk vinden, kan heel goed zijn dat dat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
mjtdevries schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:03:
Daarom was ik ook benieuwd ;) 18Hz bij -3 of -6dB had ik nogal impressive gevonden. -10 ook hoor, op zich.
mace schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:05:
Geen idee eigenlijk, ik kan de specs niet zo makkelijk vinden, kan heel goed zijn dat dat niet klopt.
Ah, duidelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Brad Pitt op 10-06-2009 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Brad Pitt schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:05:
[...]

Daarom was ik ook benieuwd ;) 18Hz bij -3 of -6dB had ik nogal impressive gevonden. -10 ook hoor, op zich.

[...]

Ah, duidelijk.
Je houdt ze nog tegoed, ik ga nu naar huis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Als kwaliteit het belangrijkst criteria is, dan kun je beter twee vloerstaanders van hoge kwaliteit hebben, die iets minder laag gaan, dan twee vloerstaanders van mindere kwaliteit + een subwoofer van mindere kwaliteit die dan wel tot 20Hz gaat. Dan heb je de meeste bang-for-buck.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Het is wel zo dat de speaker het zo goed mogelijk alleen probeert te doen zodat de crossover zo laag mogelijk ingesteld kan worden. Maar er zijn ook (betaalbare) subwoofers welke subtiel zijn bij een hogere crossover met muziek. Het is alleen een pokke zooi om het goed af te stellen.

Het is dan beter dat je een subwoofer met 2 ingangen hebt zodat je 2 verschillende gains (en eventuele crossovers) kunt instellen. Wat subtieler voor muziek en wat agressiever voor films.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 10-06-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Chevy454 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:44:
[...]
Maar er zijn ook (betaalbare) subwoofers welke subtiel zijn bij een hogere crossover met muziek. Het is alleen een pokke zooi om het goed af te stellen.
Och met een geluidsmetertje en een test CD hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.

Maar als je vloerstaanders goedkoper moeten worden om je sub te betalen, dan heeft dat ook effect op je midden (en wellicht hoog). En voor muziek is dat belangrijker dan het laag.
Dan zorgt die sub misschien wel voor subtiel en net zo goed (of beter) laag, als die duurdere vloerstaander. Maar de muziek zal dan alsnog minder klinken doordat je hebt moeten inleveren bij je midden.

Voor films kan dat compromis echter toch in het voordeel van de sub uitvallen, omdat daar de muziek wat minder belangrijk is.
Het is dan beter dat je een subwoofer met 2 ingangen hebt zodat je 2 verschillende gains (en eventuele crossovers) kunt instellen. Wat subtieler voor muziek en wat agressiever voor films.
Voor zover films als muziek zou ik willen dat de sub netjes overloopt met de andere speakers zodat je een nette vlakke frequentie karakteristiek krijgt.
Dan heb je dus geen verschillende gains nodig.

Ik merk meestal dat mensen in het begin de sub te hard zetten. (met name bij films). Maar ook bij film effecten heb je dan het probleem dat die effecten dan ander geluid overstemmen, dat wel bij de film hoort.
Uiteindelijk zal de beleving dan toch minder zijn.

Bij de meeste diepe geluidseffecten in een film, horen ook een heleboel hogere harmonische tonen, en die hoor je dan niet goed meer.
Bij een ontploffing hoort niet alleen laag, maar ook een boel middentonen, om 'm echt impact te laten hebben. Als je bij een film de sub harder zet, raak je dat juist kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, budget lijkt me de belangrijkste vraag in dezen...

Als je van plan bent alleen een paar kleine speakers neer te zetten, ga je het niet redden zonder sub, dus de grootte van de speakers is ook van belang.

Alles bij elkaar genomen kun je met een paar goede speakers best een aardig strak laag krijgen, maar dat zal wel wat gaan kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vijf van deze "bescheiden luidsprekers" zou zelfs de Terminator een traantje weg doen pinken bij een goed stuk muziek en laten schrikken bij een explosie.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v71/Chas_T/Focal%20Diablo/1951-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 11:23:
Vijf van deze "bescheiden luidsprekers" zou zelfs de Terminator een traantje weg doen pinken bij een goed stuk muziek en laten schrikken bij een explosie.
[afbeelding]
Mjah, en dat terwijl juist het laag wat minder wordt beoordeeld:
http://www.hifi.nl/recens..._Utopia_-_Conclusie_.html

Niet gek ook gezien het formaat van de driver en de behuizing. Daarnaast zijn ze aardig aan de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
't Zijn mooie speakers, daar niet van, maar een explosie weergeven op realistische volumes met lage vervorming zit er gewoon fysiek niet in.

Een fabrikant die het wel begrijpt is AVI: http://www.avihifi.co.uk/18subwoofer.html

Een ontploffing of iets dergelijks klinkt echt mooier als je ruimte hebt waar het vandaan kan komen, en niet dat je kleine woofers hebt die uitslagen moeten maken die ze helemaal niet mooie kunnen waarmaken.

Een subwoofer heeft het voordeel dat je hem los kunt inregelen met betrekking tot je kamerakoestiek. (Plaatsing en dergelijke)
Laag in een vloerstaander heeft het voordeel dat het goed integreert met de rest van het geluid. Nadeel daarvan is dat het een woofer is en geen subwoofer (anders moet je weer een mid pakken die eigenlijk ook weer te traag wordt).

Het mooiste in mijn optiek is dus een vierwegsysteem waarbij de subwoofers mooi zijn ingeregeld met je vloerstaander. Zo kun je je vloerstaanderlaag vrijwaren van het ergste geweld om de vervorming in de perken te houden en zo de dynamiek niet te snel te begrenzen en toch echt laag laag eruit toveren (en spelen met de plaatsing).

Edit: Uiteraard de laagste woofer samen met de "driewegwoofer" actief filteren!

[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 11-06-2009 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
mjtdevries schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 10:48:
Och met een geluidsmetertje en een test CD hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.
Dat klopt maar moeilijk gaat ook :+
Maar als je vloerstaanders goedkoper moeten worden om je sub te betalen, dan heeft dat ook effect op je midden (en wellicht hoog). En voor muziek is dat belangrijker dan het laag.
Ik begrijp je punt maar toch ben ik het er niet helemaal mee eens. Er is natuurlijk enige nuancering nodig. Je moet niet de subwoofer als doel stellen en daarvoor offers in het midden brengen. Dan kan je beter een kant en klare 5.1 setje van 300 euro nemen.

Maar in mijn geval was de meerprijs naar een model hoger 400 euro. (ik heb het toch gedaan wegens de looks). Het verschil was dat deze 3Hz lager kon gaan. Die 3Hz maakt het niet (33Hz vs 36Hz), maar ik had dat geld wel kunnen gebruiken voor een subwoofer.

Enige nuancering is dus nodig. Ipv 33Hz naar 40Hz is nog niet zo erg maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Boekplank ipv zuilen bvb. Maar je moet natuurlijk niet in het midden en hoog gaan in boeten.
Dan zorgt die sub misschien wel voor subtiel en net zo goed (of beter) laag, als die duurdere vloerstaander. Maar de muziek zal dan alsnog minder klinken doordat je hebt moeten inleveren bij je midden.
Ik ben het wel met je eens maar er is dus enige nuancering nodig.
Voor films kan dat compromis echter toch in het voordeel van de sub uitvallen, omdat daar de muziek wat minder belangrijk is.
Daarom dat matige 5.1 setjes goed verkopen. Lekker dreunen...
Voor zover films als muziek zou ik willen dat de sub netjes overloopt met de andere speakers zodat je een nette vlakke frequentie karakteristiek krijgt.
Dan heb je dus geen verschillende gains nodig.
Ja en nee. Het hangt af hoe je die subwoofer instelt. Ik heb weer met mijn crossover liggen spelen en deze nog wat lager gezet en het is nu ook beter in balans.

Maar ik zou wel hiervoor kiezen om de volgende reden.
Tijdens pure audio wordt de subwoofer LFE aansturing niet gebruikt. Daarom wil ik dus aparte crossover en gain. Dan kan ik beter afstellen. Misschien is het helemaal niet nodig maar het is erger als je niet hebt terwijl je het kan gebruiken ;)
Ik merk meestal dat mensen in het begin de sub te hard zetten. (met name bij films). Maar ook bij film effecten heb je dan het probleem dat die effecten dan ander geluid overstemmen, dat wel bij de film hoort. Uiteindelijk zal de beleving dan toch minder zijn.
Dat klopt zeker, het moet subtiel en niet dreunerig zijn.
Dat is heel mooi maar ook erg..tja.. Ik heb lak aan WAF maar dit is mij toch wat te gortig :)

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 11-06-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Wat een onzin.

Het hangt gewoon af van je budget en je eisen.

Staat kwaliteit voorop, omdat het voornamelijk voor muziek is, dan kun je waarschijnlijk net zo goed naar een vloerstaander gaan kijken. (ook al omdat muziek zelden tot 20Hz gaat, en vloerstaanders juist gericht zijn op de range die in muziek gebruikt word)

De TS vraagt naar home cinema , dan verwacht ik niet dat die dat in eerste instantie wil hebben voor het luisteren naar mozart en pink floyd maar voor films. En in films is een subwoofer écht een must. Tenzij je stinkend rijk bent en vloerstaanders van 10k neerzet die deftig sublaag kunnen weergeven zonder al te heftige vervorming.

Maar zoals je vast weet is de grootte van een speaker nog altijd bepalend voor de geluidsdruk en de laagweergave. En vloerstaanders met woofers van 20 of 25cm kunnen gewoon domweg nooit zo laag als een sub met 37cm woofer én eigen eindversterker.

Voor muziek heb je gelijk en investeer je liever in deftige vloerstaanders, sub kan altijd later nog.
Exirion schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:50:
[...]

Ik heb anders vloerstaanders die lager komen dan het gros van de betaalbare subwoofers. En als ze niet lager komen dan geven ze het laag in ieder geval strakker weer. Een subwoofer is ook maar gewoon een speaker met een klankkast, en of dat nou een cubusje is of een hoge zuil, dat maakt weinig uit.
Zoals ik hierboven al zei: een subwoofer heeft vaak een aparte eindversterker en een grotere woofer (driver) dan de gemiddelde vloerstaander. Subs zijn nou eenmaal specifiek voor dat doel gemaakt.
mace schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:55:
[...]

* mace kijkt naar zijn speakers.

[...]

Oh jawel. 8)
Wat heb je voor speakers en wat hebben ze gekost ;) en kunnen ze die 18Hz zonder vervorming weergeven? Zijn er namelijk maar weinig die dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik ben met een geluidsmeter door mijn huiskamer gegaan tijdens het afspelen van een test CD voor lage frekwenties. Je mag hierbij geen konstante frekwenties gebruiken omdat je valse waarden krijgt wegens het opbouwen van de geluidsenergie (door de Q-faktor van de luisterruimte). Er bleek een geluidspatroon van knopen en buiken te zijn met wel 15 dB verschil tussen hoogste en laagste waarde bij sommige frekwenties! De oplossing is het schuiven van de subwoofer door de kamer totdat verschillen zo klein mogelijk zijn in het gebied waar je luistert of TV kijkt. Een meer grondige oplossing is het toepassen van twee woofers een meter of twee a drie uit elkaar.. Zorg ook dat je woofer NIET in een kamerhoek komt, want dan krijg je een vreselijke dreun bij sommige frekwenties. Ik heb ooit een toongenerator op een baskast gezet en met slechts 50 milliWatt op de speaker begon onze voordeur na een paar seconden te klapperen bij 18 Hertz. De deur tussen gang en huiskamer was toen dicht! Je hóórt absoluut geen geluid, maar beneden zo'n 25 Hertz voelt je borst het wél als de geluidskraan open staat. Als je een subwoofer bijschakelt mag je maar weinig verschil horen bij muziek, anders staat hij te hard.

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

taaiewillem schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:48:
Ik ben met een geluidsmeter door mijn huiskamer gegaan tijdens het afspelen van een test CD voor lage frekwenties. Je mag hierbij geen konstante frekwenties gebruiken omdat je valse waarden krijgt wegens het opbouwen van de geluidsenergie (door de Q-faktor van de luisterruimte). Er bleek een geluidspatroon van knopen en buiken te zijn met wel 15 dB verschil tussen hoogste en laagste waarde bij sommige frekwenties! De oplossing is het schuiven van de subwoofer door de kamer totdat verschillen zo klein mogelijk zijn in het gebied waar je luistert of TV kijkt. Een meer grondige oplossing is het toepassen van twee woofers een meter of twee a drie uit elkaar.. Zorg ook dat je woofer NIET in een kamerhoek komt, want dan krijg je een vreselijke dreun bij sommige frekwenties. Ik heb ooit een toongenerator op een baskast gezet en met slechts 50 milliWatt op de speaker begon onze voordeur na een paar seconden te klapperen bij 18 Hertz. De deur tussen gang en huiskamer was toen dicht! Je hóórt absoluut geen geluid, maar beneden zo'n 25 Hertz voelt je borst het wél als de geluidskraan open staat. Als je een subwoofer bijschakelt mag je maar weinig verschil horen bij muziek, anders staat hij te hard.
Het wordt normaliter juist wél aangeraden om je sub in een hoek te plaatsen omdat je anders je sub helemaal niet hoort, dan faseert ie zichzelf uit als ie bv in het midden vd kamer recht tegenover een muur staat. Dan moet ie véél harder staan en dan komen juist tonen heel raar er uit of pleurt alles uit de kastjes terwijl je nog niks hoort.

Je moet de subwoofer alleen niet te hard zetten, en daar gaat het bij heel veel mensen mis. Een sub hoor je pas te horen als je hem uit zet (o was er een sub aanwezig :o ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000

Exirion

Gadgetfetisjist

taaiewillem schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:48:
Ik ben met een geluidsmeter door mijn huiskamer gegaan tijdens het afspelen van een test CD voor lage frekwenties.
:X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Metro2002 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:45:
[...]
De TS vraagt naar home cinema , dan verwacht ik niet dat die dat in eerste instantie wil hebben voor het luisteren naar mozart en pink floyd maar voor films.
De TS vroeg naar een 5.0 setup voor zowel muziek als films.
Is het mogelijk om een goede surround sound te krijgen met 5 kanalen zonder woofer ?
Vind je speakers die zonder woofer toch genoeg punch geven voor muziek en films ?
Daaruit kan ik niet opmaken dat hij films belangrijker vind dan muziek.
Ik ga er dan vanuit dat ie het allebei belangrijk vind, net zoals ik zelf.
En in films is een subwoofer écht een must. Tenzij je stinkend rijk bent en vloerstaanders van 10k neerzet die deftig sublaag kunnen weergeven zonder al te heftige vervorming.
Een sub die laag in dezelfde kwaliteitsklasse weer kan geven als die vloerstaanders van 10k, zal zelf ook minimaal 5k kosten.
Maar zoals je vast weet is de grootte van een speaker nog altijd bepalend voor de geluidsdruk en de laagweergave. En vloerstaanders met woofers van 20 of 25cm kunnen gewoon domweg nooit zo laag als een sub met 37cm woofer én eigen eindversterker.
Wat voor prijsklasse subs had je dan in gedachten met een 37cm woofer?
En denk je dat die dan aansluiten bij de wensen van de TS?

De subs die ik ken met een dergelijk grote woofer zitten in dezelfde prijsklasse als die vloerstaanders van 10k.
De meer betaalbare subs waar de TS zich waarschijnlijk op richt zullen in veel gevallen juist een 25cm woofer hebben.

Niemand ontkent dat een sub die speciaal voor laag gemaakt is dat uiteindelijk goedkoper/beter kan doen dan een vloerstaander die ook midden en hoog moet weergeven.
Maar het gaat juist om het totaal plaatje waarbinnen je binnen een bepaald budget en randvoorwaarden moet bepalen wat de beste oplossing geeft.

Misschien zijn 5 goede sattelites en een sub wel de beste oplossing. (met een crossover bij 60Hz of zo)
Maar zonder nadere informatie over de prioriteiten en budget is er weinig zinvols te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp, dan kunnen zuilen toch ook al redelijk laag geven en is dat meestal genoeg voor muziek maar voor films kan het soms toch een meerwaarde bieden, mits goede afstelling.

Maar als ik muziek luister, wat ik toch het belangrijkste vind, dan hoor ik dat graag in dubbele stereo. Klinkt het dan niet beter dat zowel de voorste en de achterste luidsprekers dezelfde zijn ?
En ik heb geen plaats voor 4 zuilen. Zouden dan 4 boekenplank speakers (en een center voor films) een sub dan niet beter klinken als ik voor hetzelfde geld van 2 zuilen en 2 boekenplankspeakers gewoon 4 boekenplankspeakers koop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 09:40:
En ik heb geen plaats voor 4 zuilen. Zouden dan 4 boekenplank speakers (en een center voor films) een sub dan niet beter klinken als ik voor hetzelfde geld van 2 zuilen en 2 boekenplankspeakers gewoon 4 boekenplankspeakers koop ?
Het hangt af van de boekplank speakers natuurlijk (bijvoorkeur de crossover op 60Hz, 80Hz is de limiet).

Uiteindelijk moet je gaan luisteren :)

Daarnaast muziek in dubbel stereo? ik speel liever muziek in Pure Audio (daarom dat ik dus ook graag een subwoofer met een high level ingang wil hebben. In pure audio werkt de LFE uitgang niet en moet je de sub via een andere ingang aansturen). Maar het is wat je wenst natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 13-06-2009 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Boekenplank speakers in combinatie met een sub kan heel erg goed werken.
(als de boekenplank speakers maar niet te klein worden... je wilt de crossover niet hoger hebben dan 80Hz, want dan ga je horen dat het laag uit de richting van de sub komt)

Nadeel van boekenplank speakers is dat je een steun nodig hebt om ze op de grond te zetten. En een goede steun is zodanig duur dat je dan al weer aardig in de buurt van de prijs van een zuil komt.

Maar ik heb zelf jaren naar een setup met alleen boekenplank speakers (B&W 602) geluisted omdat ik gewoon geen plek had voor een zuil. Dus ze hingen aan de muur.

Als de sub van dezelfde kwaliteit is, en je 'm netjes op afstelt, hoor je echt niet dat het een boekenplank speaker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Het is prima mogelijk om zonder woofer leuk filmpjes te kijken. Ik heb zelf spullen van B&W met een NAD receiver, waarvan ik tijdelijk mn rears, DM601 s3 gebruik in combinatie met een andere versterker als stereo systeem. Ik stond er van versteld hoeveel bass deze speakers nog kunnen produceren. Ik heb al mijn speakers op full range staan normaal en dit levert mijns inziens voldoende bass.

Ik heb destijds nog een subwoofer thuis gehad, en de conclusie was, bij 10 seconden van war of the worlds hoorde ik iets extra bass... Ding zo snel mogelijk weer terug gegeven aan de winkel. Nou had ik misschien een veel grotere sub moeten proberen, maar dan kom je ook weer in prijs categorieën waar ik niet vrolijk van werd uit. Al met al zou ik gewoon gaan luisteren in een hifi zaak, en daarna vragen of je het een keer thuis mag proberen. Werkt het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chevy454 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 10:02:
[...]ik speel liever muziek in Pure Audio
Wat bedoel je met Pure Audio ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 12:01:
[...]

Wat bedoel je met Pure Audio ?
Zal wel een setting op zijn receiver zijn. Mijn Marantz SR6003 bijvoorbeeld heeft een setting Pure Direct, als je deze gebruikt dan gaat het signaal niet meer langs tone control en bass management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:56
Dubbel stereo maakt het alleen maar beter als je slechte speakers hebt. Vergelijk het met veel galm op een zangstem. Als je fatsoenlijke speakers koopt heb je dat dus niet nodig (sterker nog, dan wil je het niet eens meer)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Metro2002 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:45:
Wat heb je voor speakers en wat hebben ze gekost ;) en kunnen ze die 18Hz zonder vervorming weergeven? Zijn er namelijk maar weinig die dat kunnen.
Canton Karat Reference 2 DC.
Hebben 4500,- gekost........ per stuk. :X

Ik heb ze geërfd van mijn vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
kwiebus schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 12:10:
Zal wel een setting op zijn receiver zijn. Mijn Marantz SR6003 bijvoorbeeld heeft een setting Pure Direct, als je deze gebruikt dan gaat het signaal niet meer langs tone control en bass management.
Dat dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mace schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:59:
[...]

-10 geloof ik, dus dan kom je op 79 uit omdat hij normaal 89db is.

Vanaf 30 is het -3
MAW echt recht zijn ze pas vanaf 40.

Een goeie sub is recht vanaf 30 (en 20-25 is voor niet al te veel geld ook makkelijk haalbaar...) en kan waarschijnlijk een veel grotere slag maken.

Dat is andere koek, ongeacht van wat jou zuilen gekost hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 20:21:
Ja hoor, die zijn er genoeg. het ligt er maar aan hoeveel punch je wilt. Ga zelf eens luisteren, dan kom je vanzelf tot de conclusie wat je "genoeg punch" vindt, met of zonder subwoofer. Dat kunnen wij namelijk niet voor je bepalen ;)
Ja hoor!

http://www.bowers-wilkins...spx?infid=1158&terid=1306

Grapje... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
mace schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 12:58:
[...]

Canton Karat Reference 2 DC.
Hebben 4500,- gekost........ per stuk. :X

Ik heb ze geërfd van mijn vader.
En dit doen ze:
Afbeeldingslocatie: http://www.stereophile.com/images/archivesart/CANKARATfig4.jpg

Zie: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/755/index4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dure speakers.

Maar voor het SUB laag in films niet echt geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is het verschil in kwaliteit tussen een zuil en een boekenplankspeaker van dezelfde prijs groot of is hier nauwelijks veschil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 11:19:
is het verschil in kwaliteit tussen een zuil en een boekenplankspeaker van dezelfde prijs groot of is hier nauwelijks veschil ?
Tsjah, dat is natuurlijk lastig te beantwoorden...

Intuitief zou ik zeggen -puur naar de 'kwaliteit' kijkend- dat in een boekenplankspeaker minder hout zit, en er dus euro's overblijven voor filter/driver.

Maar dat verschil zal nihil zijn, lijkt me... En is daarnaast ook nogal afhankelijk van wat je onder "kwaliteit" verstaat, en wat je budget is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Cool. :)

Ik heb nooit echt het idee gehad laag te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nu heb ik toch echt niet de goedkoopste zuilen (Tannoy Eyris 3), maar volgens de specs geven die slechts 38Hz-44kHz weer bij -6dB. Nu kan iedereen wel gaan vertellen dat een sub niet nodig is, maar volgens mij ontbreekt hier toch een flink stuk laag en is een aanvullende sub zeker WEL nodig om het vereiste homecinemagevoel te verkrijgen.
Pagina: 1