Dit is mijn eerste casemod ooit, dit is ook het eerst dat ik meteen wat meteen metaal bewerking voor mijn kiezen krijg. Mijn casemod is groot en deels uit aluminium gemaakt. Vroeger was ik al gek van casemods maar had ik de financiële vrijheid nog niet om er eentje te financieren. Dusver vind ik de kosten nog mee vallen (op de hardware na dan). Ik maak deze casemod als ode aan de EVGA x58 SLI, zoals sommige van jullie dus ook al zullen raden word het rekenwerk gedaan door een Core i7 CPU. De kast die ik heb gebruikt is een oude Apple G5 kast, mijn broer heeft deze 2e hands gekocht en wilde een kleine mod doen zodat zijn PC er makkelijk in gebruikt kon worden met zo min mogelijk aanpassingen. De kast die ik van hem overnam was echter zo erg misbruikt dat hij bijna niet meer te gebruiken was om hem in een zo'n orgineel mogelijke staat te houden. Vandaar dat ik, als niet-apple gek er een eigen twist aan ga geven.
Allereerst wil ik jullie verlekkeren met een visualisatie van mijn X58 Pro, gemaakt in 3Ds Max op schaal zodat ik kon kijken of alles wat ik erin wilde plaatsen ook daadwerkelijk past. Gerendered met V-Ray:

Zo, dit moet jullie wel een goed idee geven van wat ik wil. Toch zal ik even wat tekst en uitleg geven. Ik heb besloten om deze case te modden omdat hij heerlijk leeg is, geen non-sense als bijvoorbeeld hardeschijf brackets die een belangrijke rol spelen bij de stevigheid van de kast. Verder vind ik de manier van hoe de CD speler weggewerkt is ook heel erg mooi en is de algemene vorm ook prachtig. De kast bestaat uit geanodiseerd aluminium, grijs kleurig dus. Dit wil ik aanpassen naar een bijzondere soort lak die als volgt is opgebouwd:
1. Vanzelfsprekend een grondlak, een aantal lagen om een goede dekking te geven.
2. Een zwarte basis lak, na deze laag zal er een schuurpapier'tje overheen gaan.
3. Als er geen metallic flakes (extra fijn) in de basis zwarte lak zit zal ik deze laag los aanbrengen.
4. Na de metallic lak zal er een matte blanke lak laak overheen gaan.
Dit moet, als het correct is gegaan ongeveer een eind resultaat geven als dit:

Het totaal plaatje is dus een volledig matte PC van binnen en van buiten. Ik hou verder van een strak design er zullen dus niet veel toeters en bellen aan de buitenkant komen. Het enige drastische aan het exterieur zal zijn dat er een kap bovenop de computer komt. De kap dient als afdekking van de onderliggende voeding fan, de voorkant en achterkant zullen gewoon open blijven. Verder komt er nog een aluminium buis in die de lucht van voor naar achter langs mijn enorme koel blok zal blazen (zilver in de visualisaties):

Er zit een Thermalright Ultra 120 Extreme ik ben namelijk naast het case modden ook een overclocker
Even een voorbeeldje voor mensen die niet goed weten hoe een G5 kast eruit ziet:

Als laatst wil ik nog even wat vertellen over de binnenkant, zoals sommige van jullie misschien wel weten is een Apple kast niet geschikt voor een ATX moederbord. Mijn eerste aanpassing was dus ook meteen erg belangrijk, ik heb als eerst de pinnetjes die er standaard in zaten eruit gebroken en voorzien van een ringetje die precies eromheen past en deze vast te lijmen aan elkaar. Later zullen deze vast geplakt worden in mijn kast op de juiste plek. Ik voorzie de volledige binnenkant van geluidsisolerende materiaal, behalve de volledige achterkant, deze word belegd met een stof filtering materiaal. Deze heb ik besteld bij Filttech, deze wil ik vast bedanken voor de goede service die ze mij hebben geleverd tot nu toe. Ook wil ik MacHouse Rotterdam bedanken voor het leveren van de schroefjes die bij de pinnetjes horen. Deze waren niet mee geleverd met mijn kast, en gelukkig was dit een Engelse maat waardoor je ze nergens te pakken kon krijgen. Zij hebben mij dan ook erg gelukkig gemaakt met schroefjes in ruil voor een stukje gebak. Dit heeft mij zo'n 30 euro aan schroefjes bespaard. (Gelukkig is Apple goedkoop met zijn spulletjes).
Hier volgen wat foto's van de eerste fases:

De binnenkant met het plexiglas die ik later niet meer ga gebruiken.

Dit is de achterkant die behoorlijk slecht is gemod door de vorige eigenaar.

Totaal shot van de kast met zijdeur.

Dit zijn de eerder besproken houdertjes, met ringetjes om de voetjes heen voor extra lijmvlak.

Dit was het resultaat nadat de voetjes eruit gebroken waren, dit ging best makkelijk met een tang. Ze zijn slechts gesoldeerd. Echter wilde ik wel de gaatjes dicht plamuren voor een mooi eind resultaat. Dat was dus het eerste werk waar de handen vies werden.

Eerst maar even mijn werkplek laten zien, niet high-tech ofzo... Gewoon een garage, want moeder vond het schuren in de woonkamer toch niet zo leuk

Dit is het resultaat na een eerste dag hevig losgaan met een schuur papiertje. Ik ben nog niet echt tevreden met het eind resultaat want de gaatjes voelen nog een beetje hol. Nog maar een laagje plamuur er op later. Ik gebruik trouwens epoxy plamuur, sterk spul hecht ook goed alleen wat lastig om te schuren want hij stopt je schuurpapier lekker snel vol.

Ik heb op dag 2 ook nog wat aan de achterkant gedaan van de kast, het gaat om de linkerkant van voren gezien (deze kast opent aan de rechterkant het tegenovergestelde dus van normaal). De achterkant had wat putjes en diepe krassen aan de achterkant, het lijkt wel of dit ding in de bouw heeft gediend. Erg beschadigd, maarja dat geeft niets, dat fixen we wel effe

Ik heb diezelfde dag ook nog even de gaten aan de onderkant dicht geplamuurd, deze gaatjes waren schroef gaten voor de enorme voeding die in de Apple kast zat, maar ik wil geen gaatjes in mijn kast

Even wat bewijs dat ik het wel zelf heb gedaan, dat aluminium stoft best wel. Ik wil jullie niet op gekke ideeën brengen, maar aluminium stof met een vleugje epoxy plamuur is ook goed om een lekkere hyperactieve avond te beleven. Met andere woorden, toch maar effe wat stofmaskertjes kopen bij de Gamma

Dag 3 is aangebroken, toch maar eens de binnenkant aan de onderkant laten zien. Hier heeft een stukje duck-tape op gezeten om te voorkomen dat ik moest blijven smeren en het gaatje maar niet wilde vullen. Dit krijgt later nog wel een make-over.

De onderkant na dag 3, alle gaten zijn mooi vlak net of er niets gezeten heeft.

Ik heb de gleufjes waar eerst het plexiglas inhaakte ook dicht geplamuurd en mooi geschuurd. En zoals je misschien ziet zijn de gaatjes ook vlak geschuurd aan de binnenkant.

Nog even een totaal shotje van het resultaat op dag 3. Ik ben best tevreden over het werk dat ik tot nu toe heb kunnen doen in 3 dagen tijd.

Ik hoop dat jullie het al wat beginnen te vinden, spoedig zal er meer volgen, maar dit is alvast een beginnetje om jullie lekker te maken