Resolutie Full HD TV | VGA - HDMI

Pagina: 1
Acties:

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:08

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Beste mensen,

Misschien is de titel niet zo duidelijk, maar ik zal het proberen uit te leggen. Hier in huis hebben we sinds kort een 42" Full HD TV (1920*1080 dus). Nu wou ik een PC hier wel eens op aan sluiten om dan soms eens filmpjes te kijken of gewoon op een groot scherm spellen te spelen.

Nu heb ik hem in eerste instantie aangesloten via HDMI. Dit ging via videokaart DVI > HDMI - HDMI Kabel - TV. Echter vind ik het beeld erg wazig bij 1920*1080 en lagere resoluties (1600*900 bijv.).

Toen heb ik maar eens VGA geprobeerd (de TV heeft ook een VGA ingang) en het beeld is hier heel erg scherp bij. Echter als ik de resolutie op 1920*1080 instel vallen er aan beide kanten stukken beeld buiten beeld ( :+ ). Toen heb ik 1600*900 ingesteld en dit was alsnog wel heel scherp. Nu heb ik alleen aan de linkerkant ook een stuk zwart en valt er rechts dus beeld buiten beeld. Dit kan je dan wel weer oplossen via zo'n slidertje dat het beeld meer naar links moet.

Maarja, hij zou toch 1920*1080 moeten ondersteunen? En hoe komt het dat het beeld via HDMI zo wazig is?

Ik heb dit topic al wel gevonden: VGA is beter dan HDMI ?

Maar hier gingen ze vanuit dat de resolutie die via HDMI gaat geen 1024*768 aankon, maar ik maak echter gebruik van 1920*1080 (wat de tv wel aankan).

Ik maak op het moment even gebruik van een 4200 Ti 64MB, deze moet die resolutie wel aankunnen. Verschil tussen 16-bits en 32-bits kleuren is er ook niet.

Edit: Ik heb het zonet ook met een 9600GT getest. Daar is het beeld ook erg wazig via HDMI en vallen er hier ook stukken weg opeens. Ik ga nu VGA proberen...
Twee opmerkingen:
VGA:
Beeld valt wel buiten beeld tijdens het booten (dus het post scherm en dat BIOS scherm)
Scherm in Windows is scherp, alleen zelfde verhaal als met 4200TI; Er valt beeld buiten beeld.

HDMI:
Beeld valt niet buiten beeld tijdens het booten (beeld lijkt scherp tijdens het booten).
Beeld is wazig in Windows.

Of zou de DVI>HDMI adapter corrupt zijn? Deze is van een ATI kaart, terwijl ik NVIDIA kaarten gebruik.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 15% gewijzigd door Bolletje op 06-06-2009 22:41 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-12 13:59
Ik mis het merk, serie, model en type van de TV in kwestie.

Verder kun je eens kijken of je ergens 1:1 Pixelmapping kunt forceren (moet kunnen, is een veplichte feature bij Full-HD afaik).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit soort problemen zijn vaak een gevalletje pixelmapping aanzetten. Sommige TV's hebben daar een optie voor (het heet soms Full Scan, bij Samsung bijvoorbeeld, hoewel je daar beter een poort het kenmerk "PC" kunt geven), andere TV's MOET je het kenmerk "PC" aan een poort toekennen (wat vaak standaard al zo is op de VGA poort), en weer anderen bieden maar 1 poort die het kan (meestal de poort met de aparte sound-in er naast, twee van die tulpjes meestal).

Soms is het ook een driver/instelling probleem. Zelf eens een zaterdagmiddag kwijtgeraakt aan een vers geinstalleerde HD4870 die in z'n Catalyst 4.7 standaard Overscan had aan staan. Na het zetten van de PC naar 59Hz en het uitschakelen van overscan in Catalyst Control Panel was het perfect scherp.

Over het DVI opzetstukje: ATI kaarten sturen geluid over ongebruikte DVI pinnen die dan in het HDMI opzetstukje het geluid worden. Dat zou niet uit moeten maken, maar je weet maar nooit, nVidia kaarten kunnen ook geluid over HDMI sturen (hoewel het lastig(er) is met dat gepeel met interne kabeltjes, die ATI kaarten niet nodig hebben), en die hebben vaak ook géén HDMI poorten maar opzetstukjes, dus ik dénk haast niet dat dit het geval is. Daarnaast is HDMI digitaal, wat wil zeggen: het beeld zal eerder half wegvallen of typische digitale storing geven voordat het wazig wordt.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Het is deze TV, de tweede.

Ik ben nu weer wat aan het testen geweest. Hij zegt bij HDMI nu dat de native resolution 1280*720 is. Echter zie ik bij custom resolutions ook al 1920*1080 progressive ertussen staan.
HDMI herkent hij ook en dus dat ik dat HDTV kan instellen. Alleen dat wil allemaal niet werken, het beeld blijft onscherp. Bij 1280*720 is het wel scherp (alleen ook heel groot, al die icoontjes enzo).

Nu weer met VGA, weer scherp beeld met 1920*1080 alleen valt er weer beeld buiten beeld (aan beide kanten dus, je kan het dus niet oplossen door 'CRT Movement'.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-12 13:59
Omdat het not-done is dit soort info te 'verstoppen' en ontoegankelijk te maken voor zoekopdrachten zet ik het hier even neer.

Het gaat dus om een Xyno 42 ECO 81

De website van de fabrikant is 'zo slecht' dat zelfs aan de vermelde specificaties getwijfeld moet worden omdat deze niet te downloaden zijn omdat de pagina van de 42" linkt naar de pagina van de 32" en de links naar bijvoorbeeld de handleiding 'dood' zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Ugh, had ik toch maar wat opgelet bij Duits, gelukkig red ik me prima zonder, normaal. Het merk is mij onbekend, dus ik zal niet al te snel zeggen "HonkyTonky/ kat-in-de-zak". Ik heb dat in het verleden namelijk wel eens eerder geroepen, en bleek mij toch een of ander super-A merk te zijn ontschoten in de productkennis. Het lage aantal HDMI poorten dat misschien wel insinueert misschien wel mijn stelling over "Honky Tonky" en "kat in de zak". Daarnaast werken de links "dattenblatt downloaden" niet, ik neem aan dat dat een handleiding is. De site komt nogal... verdacht over, met bijvoorbeeld helemaal links onderaan in tekst die amper opvalt een of andere link naar "FREE YOUTUBE VIDEO DOWNLOAD", wat me doet denken aan domme goldspammers die ik zo vaak zag in de tijd dat ik nog World of Warcraft speelde.

Dat, en aangezien ik nergens het officiële HD ready logo's zie staan op die site, ik zie alleen wat imitaties:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/11/HD_ready_1080p_logo.svg/190px-HD_ready_1080p_logo.svg.png
Bron: Wikipedia: HD ready

Vrees ik dat deze TV's met geen mogelijkheid pixelmapping ondersteunen; dat is namelijk verplicht voor 1080p. (nogmaals: zie wiki artikel, tabel onder kopje 'HD ready 1080p). Hoewel ik het natuurlijk mis kan hebben. De resolutie die het scherm aankan is niet alles. Dat is vast wel 1920*1080, maar als de elektronica geen pixelmapping aankan, dan hang je. Dan kun je met de videokaart drivers wel gaan spelen met overscan, maar dat is zo'n beetje alles.

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 07-06-2009 00:03 ]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Uhu, het is een beetje een brakke site :p

De TV komt van de Mediamarkt. Daar stond ook dat het wel Full HD was en er zat nog een papiertje in doos met de specificaties. Het kutte is, dat hij precies 2 weken geleden is gehaald (toen ook die zaterdag). Anders kon ik hem nog inruilen en je geld gewoon terugkrijgen... :|

Hmm, en gezien dat Full HD logo, dan kan de MM mooi opflikkeren. Ze hebben zelf geadverteerd met dat logo'tje in hun folder... (ja, die gouden)

BTW:
Ik ga nu ook direct proberen de MM een e-mail te sturen. Misschien hebben wel meer mensen hier last van. Ook ga ik is contact zoeken met die lui van Xyno (en dan ook direct vragen waarom die rukke Youtube downloader daar zit).

[ Voor 25% gewijzigd door Bolletje op 07-06-2009 00:19 ]

• hgp
  • Laatst online: 07-12 00:04

hgp

Als je een handleiding of boekje hebt kan je eens kijken naar de maximale resoluties voor elke input. Mijn Sony Bravia 40" is ook Full HD echter via VGA gaat de resolutie niet hoger dan 640 x 480 en alles wat daar buiten valt zie je dus niet.

Ik heb de TV via HDMI aangesloten op een ATI kaartje (zonder DVI>HDMI converter).
Bij mij was het beeld ook niet meteen scherp, dat kwam omdat in het Catalyst Control Center de optie Underscan/Overscan op x% stond. Misschien hebben de nvidia drivers hier een optie voor?

Edit: sorry niet goed gelezen ik zie nu dat Umbrah hetzelfde heeft gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door hgp op 07-06-2009 00:29 ]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Hoe heet die optie bij NVIDIA dan? Want ik heb haast alles veranderd, alleen blijft het beeld erg wazig. Behalve als je naar een veel lagere resolutie gaat, maar dat is niet echt de bedoeling en de icoontjes worden dan heel groot.

• hgp
  • Laatst online: 07-12 00:04

hgp

Ik weet helaas ook niet waar die optie zit bij nvidia. Hier is ie ook niet te zien maar dat is waarschijlijk omdat ik er geen HDMI apparaat aan heb hangen. Misschien dat je hier wat wijzer van wordt?
http://www.google.nl/search?q=nvidia+hdmi+overscan
of
http://www.google.nl/search?q=nvidia+hdmi+underscan

[ Voor 16% gewijzigd door hgp op 07-06-2009 00:48 ]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ik heb nu trouwens ook gelezen dat de NVIDIA Drivers misschien roet in het eten gooien. Ik zal zo is proberen zonder drivers te werken.

Edit: Ik heb het nu wel zo ver gekregen om met de 4200TI via HDMI te zorgen dat er geen beeld meer weg valt. Het is alleen nog zo wazig :/

Edit2: zojuist 1080i geprobeerd met de 4200TI en toen klapte het beeld er helemaal uit. Vervolgens weer aan en allemaal artifacts ;(

[ Voor 53% gewijzigd door Bolletje op 07-06-2009 01:26 ]

• BigRick
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-01-2022
Ik heb hier op de zaak een Xyno 42' Eco 81 (Mediamarkt 499,- euro) en die werkt via PC-RGB op Full HD 1920 *1080i op een Macbook Pro via mini DisplayPort naar VGA. Geen DVI-out of HDMI geprobeerd.
Pagina: 1