Fouten in renderen van fonts

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 17:16
Ik heb zojuist openSUSE 11.1 geïnstalleerd op een wat oudere computer (K8N neo2, AMD 3500+, 1GB RAM). Nu heb ik het probleem dat haast altijd wel een paar letters foutief worden weergegeven, zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/7374/uglyfonts.th.png

Hier is het wel niet zo erg als het af en toe voorkomt, maar het woord 'zoeken' onder 'Forum', en de nieuwskoppen in de grijze balk links zijn een goed voorbeeld. Zie ook de 'T' van 'Tweaking'. Als ik deze 'slechte' letters selecteer, of als ik heen en terug scroll, zijn ze weer in orde.

Nu is er al een heleboel geschreven over hoe de fonts al dan niet gerendered zouden moeten worden in linux, wat het zoeken naar de oplossing wat bemoeilijkt (lastig om een gelijkwaardig probleem terug te vinden). Ik heb vanalles geprobeerd met SaX2 en nvidia-settings, zoals andere refresh-rates, andere kleurdiepte, wat proberen met de sync to VBlank, maar ik kom er niet uit. De refresh-rate instellen zoals die onder windows is, gaf (subjectief in ieder geval) wel een kleine verbetering. Aanpassen van de lettertype-weegave van GNOME had geen effect.

De videokaart is een 6800LE. Deze is wel iets geclocked en ge-unlocked (in bios van de kaart, dus onafhankelijk van het OS), maar omdat deze in Windows al 3 jaar probleemloos draait dacht ik niet dat het daar aan zou liggen. Of is de unix-driver misschien wat meer kieskeurig?

Het scherm is een goedkope Acer AL1715 TFT.

Heeft iemand misschien suggesties wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Bedankt alvast!

edit: nog iets vergeten: met de opensource 'nv'- driver had ik geen problemen. Dat versterkt weer mijn idee dat de overclock niet de oorzaak kan zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door pyther op 05-06-2009 17:53 . Reden: puntje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Maak eens een nieuwe gebruiker aan, andere browser enz. Dingen uitsluiten lijkt me de snelste manier.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 16:40
Ik heb wel eens iets vergelijkbaars gehad.

Daarbij werd het opgelost door de dpi in te stellen op 96dpi. Misschien is dat het?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
Dank voor de replies!

Het probleem doet zich overal in de interface voor; dus niet alleen in websites. Ook de tekst op de GUI-elementen van om het even welk programma ziet er regelmatig slecht uit (altijd wel op een paar plaatsen in het scherm).

De dpi staat op 96. Dit is ook de dpi-instelling in Windows (waar ik dus geen problemen heb). Ik heb een nieuwe gebruiker aangemaakt; ook dit liet geen verschil zien.

Ik zal nog eens verder gaan uitproberen met verschillende dpi-waarden.

edit: geen succes... allerlei waarden geprobeerd maar helaas. Iedere tip is welkom, ik weet het echt niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door pyther op 06-06-2009 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
misschien een beetje belachelijke bump... maargoed, het probleem is nog immer daar.

Inmiddels met nvidia driver 195.30 (de meest recente beta voor linux). De GPU wordt 44 graden, dat is toch helemaal nite hoog voor een GeForce 6800?

Iedere suggestie is welkom, ik weet echt niet waar ik het probleem moet zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:33
Heb dit ook gehad op 11.1, ook met de nvidia driver. Heb verder ook geen flauw idee waaraan het zou kunnen liggen, maar met 11.2 heb ik er geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
Ik heb het nog wel onder 11.2. Zowel onder KDE als GNOME, met vercshillende versies van de nvidia driver. Met de nv driver heb ik er geen last van, maar dan heb ik weer geen 3d versnelling, en geen compositing in kwin. Ben nu bezig de nouveau driver aan de gang te krijgen, hopelijk biedt dat soelaas...
Pagina: 1