Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gestolen items traceren? Laptop, evt. fiets/auto

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst zat ik weer in de trein voor enkele uurtjes en gingen mijn gedachten zwerven. Wat zou er nu gebeuren als dat kleine jochie van 8 nu stiekem een pistool bij zich had en mijn laptop wilde stelen. Grote kans dat ik mijn laptop nooit meer zou zien. Geen verzekering, weg nieuwe laptop van € 899,-.

Toen ik het jongetje aankeek en hij glimlachte, bleek het geen realistisch gevaar te zijn en een pre-emptive strike van mijn kant was niet nodig. Echter heb ik wel na zitten denken over het achteraf traceren van een gestolen laptop.

Indien je het op basis van ip gaat proberen, krijg je wellicht eerst een intern ip en later een echt ip van buiten... maar ook daar kom je vaak niet ver mee. Grote kans dat op basis van ip-lijsten het IP uit Dordrecht bij Rotterdam wordt gevoegd. Dan blijven er nog honderdduizenden mensen over.

Een oplossing waarbij je kunt achterhalen in welke straat de laptop rondzwerft is natuurlijk al een stuk effectiever. GPS zou hiervoor een mooie oplossing zijn. Ook voor de diefstal van een auto en fiets zou dat tot mooie oplossingen tegen diefstal kunnen leiden in de toekomst.

Zijn er oplossingen om voor een reëel bedrag je laptop, fiets en auto te kunnen traceren via GPS? Ik denk aan bedragen rond de € 25,-.

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11 11:13
Voor dat geld is het antwoord nee.

Alhoewel veel apparaten inmiddels wel een GPS ontvanger hebben is het ook nog nodig om je locatie ergens heen te kunnen verzenden, hiervoor heb je een data abonnement nodig.

Bij laptops is het wel zo dat softwarematig het serienummer uitgelezen kan worden, volgens mij zijn er wel systemen waarbij je laptop zich aanmeld bij de fabrikant of iets in die richting, maar dat lijkt me iets dat je niet terug ziet in consumenten laptops.

[ Voor 86% gewijzigd door Neo_TGP op 05-06-2009 16:40 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:00

Sebazzz

3dp

Er zijn apparaten die je kan inbouwen (SIM kaart) en SMSjes sturen. En op basis van het extern IP kan je de provider traceren, en vragen naar de gegevens van degene waar ze dat IP hebben uitgereikt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Voor je mobiel is er Where Is My Phone? (W.I.M.P.).
Dit werkt alleen als je een ingebouwde GPS hebt (en die moet ook een fix hebben, als hij ergens in een doos ligt, of in een kast dan werkt het dus misschien al niet meer).

Als je dan een SMSje stuurt met een bepaalde code, dan merk je daar op de telefoon niks van, maar de locatie van de telefoon wordt dan teruggestuurd (volgens mij met Google Maps linkje erbij).

Maarja dat werkt ook alleen als er een SIM kaart inzit en als de telefoon aanstaat.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2009 16:43 ]

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11 11:13
Dan heb je alleen de hardware, moet je er wel nog een systeem bij maken dat locatie of berichten gaat versturen.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Inderdaad dan heb je een IP via HSDPA hoe goed denk je dat dat te traceren is, dan moet je driehoeksberekeningen gaan toepassen om de locatie te plotten. En mocht je zelf achter het IP aangaan moet je hopen dat ie niet via een gateway connect, anders kom je telkens ergens in AMS uit of iets :+

Om deze lokatie te vinden, tevens moet de software dan Buiten je OS om kunnen werken en altijd aanstaan, met een kleine accu, want ja wat als de batterij op is:+

En al heb je een IP, heb je nog niks.
Denken jullie nu serieus dat de providers dit voor jullie gaan regelen :') kosten wegen niet op tegen de laptop denk ik.

Wat gebeurt er nu echt met een laptop die gepikt is .... gaat nieuw os over klaar.
Jouw gegevens boeien ze echt niet, je kan het ze hooguit moeilijker maken door Bioswachtwoorden of Power on passwords. Die zijn al veel moeilijker te verwijderen, als je dan ook nog eens iets van startup of read/write encryptie toepast.

En dan nog dan hebben ze wel je laptop, alleen kunnen ze er niks mee komen ze nog je laptop niet terug brengen.

Wat je hier wel tegen kan doen? verzekeren.
:+

[ Voor 6% gewijzigd door LuckY op 05-06-2009 17:24 ]

Pagina: 1