Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC reboot bij aanraken - statisch

Pagina: 1
Acties:

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Beste allemaal,

Ik heb net een nieuwe pc in elkaar gezet, een htpc. Alles leuk en aardig, maar soms loopt hij vast/random reboot. 1 keer rebootte hij op het moment dat ik hem (de kast) aanraakte, terwijl ik een statische schok kreeg.
De titel doet overigens vermoeden dat het alleen bij aanraken is, maar het komt ook random voor. Zeer irritant als de pc elke dag op standby staat om series op te nemen.

Even een overzicht hoe de situatie eruit ziet: de htpc is aangesloten op de tv middels s-video. De line-out zit op een versterker, die met de line-out op de tv zit (dus de audio van de htpc gaat naar de tv via versterker). Ik heb nog gewone analoge kabel-tv, en die kabel gaat vanuit de muur naar mijn ouderwetse videorecorder, en vanaf daar naar de htpc. Tussen de tv en de video zit een scart-kabel (de tv zit niet aan de kabel vast).
Overigens zitten alle apparaten op hetzelfde wandcontact, de versterker staat meestal uit via zo'n verlengkabel met een knop - dus staat niet aangesloten op stroom.

Hiervoor werd mijn 'gewone' pc gebruikt als mediacenter, met dezelfde tv kaart in dezelfde configuratie, en deze had dat probleem niet. Dus ik sta voor een raadsel. Wat ik als eerste zou willen proberen is het gebruiken van randaarde, maar in een woonkamer is dat nogal lastig. Niet onmogelijk, maar met random reboots blijf je proberen natuurlijk - en de pc is ook niet continu statisch.

Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb al in de faq's gekeken en de search, maar er wordt bijna nooit met een woord gerept over aarding. Op google vind ik dat je een pc eigenlijk altijd op randaarde moet zetten, maar zoals al gezegd dat is een behoorlijk gedoe in de woonkamer. Daarbij lijkt het me ook vreemd als dat ineens nodig is, want in mijn vorige pc had ik dat probleem niet...

Verwijderd

kijk eens of je moederbord niet tegen je kast aan zit en op die manier ergens contact maakt

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2009 16:05 ]

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:38
Afstandsbusjes gebruikt? Deze schroef je tegen de grondplaat van je kast.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou idd maar eens alle apparatuur aansluiten op randaarde en dan nog eens testen. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• stefan001
Afstandsbusjes heb ik idd gebruikt (ik read de FM :P ), ik zal eens kijken of er een kortsluiting is ergens (ik hoop niet dat ie weer helemaal uit elkaar moet...). De plekken waar schroeven zitten zit ook wat soldeer, ik neem aan dat het juist de bedoeling dat het mobo op die plekken electrisch contact maakt met die busjes?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sommige computers hebben er wel degelijk last van als ze niet geaard zijn. Spontane reboots en andere problemen kunnen daar symptomen van zijn. Die ene reboot toen je de PC aanraakte is daar in ieder geval het gevolg van. De andere kunnen ook een andere oorzaak hebben.

Probeer sowieso de PC eerst een tijdje op een geaard stopcontact. Als dat het probleem oplost, weet je gelijk wat je moet doen met het stopcontact waarop de HTPC normaal zit ;)

• Pathogen
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Op de een of andere manier wordt er in ieder geval ergens iets niet goed geaard en komt er een potentiaalverschil op je kast te staan.

Bovenstaande poster heeft een goede suggestie (moederbord tegen backplate?) maar loop ook even al je bekabeling langs en check of de behuizing van je voeding contact kan maken met de behuizing van de HTPC.

Ik zou ook naar de aarde/shielding van je coax kabel kijken (zit de kous goed op de connector?).

Bouwt je HTPC ook een lading op als hij niet aan staat? In dat geval moet de lading afkomstig zijn van een kabel die van je HTPC naar andere apparatuur loopt. Tenzij je voeding erg gaar is uiteraard dus test ook met een andere voeding indien mogelijk.

Daarnaast is het proberen van een geaard stopcontact uiteraard ook geen overbodige luxe.

Succes!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-11 14:11

Mystikal

It never hurts to help!

ik had hetzelfde met mijn antec kast... als je geen geaard stopcontact hebt, draai de stekker een keer om in het stopcontact. Klinkt onzinnig, maar het werkte bij mij. Ik heb dezelfde vraag hier ook destijds gesteld en een mede tweaker kwam met deze oplossing.

Zie ook:
synthdood schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:35:
[...]

Gebruik je een randaarde stopcontact? Zo niet, probeer dan eens om de stekker er andersom in het stopcontact te steken. Ik weet dat dit niet erg technisch klinkt, maar soms helpt het om fase en nul om te draaien bij vreemde aardegerelateerde symptomen op een ongeaard apparaat.

Edit: Denk wel om je veiligheid! Gebruik bij een metalen kast gewoon een goed geaard stopcontact.

[ Voor 49% gewijzigd door Mystikal op 05-06-2009 16:16 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Computer (HTPC) aangesloten op een wandcontactdoos met (aangesloten) randaarde?

Televisie of versterker ook?

If so, trek dan eens de televisiekabel uit de televisie en eventueel ook uit de versterker/receiver. Kan een aardlus zijn, die voor de meest vreemde situatie kan zorgen.

Wanneer geen randaarde beschikbaar, alle apparaten die op elkaar zijn aangesloten, op een en dezelfde verdeler (stekkerdoos) aansluiten om eventuele potentiaalverschillen te elimineren.

Wanneer de kabel van de televisie/radio de boosdoener is, moet je het een en ander galvanisch gaan scheiden. Dit kan bijvoorbeeld met een TRAS-1000/B die je in de meterkast kan ophangen. Daarbij zit een aardkabel geleverd, die je op klemstrook van de huisinstallatie kan aansluiten. (waarop het lichtnet, waterleiding, gasleiding ook horen te zitten)

Kortom, vertel een hoe alles zit aangesloten.

Edit: velen waren mij voor, kan niet zo snel typen met een broodje in een hand...

[ Voor 4% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 05-06-2009 16:15 ]

• stefan001
Zow, goeie reacties :)

De reactie die me het meest aanspreekt is het omdraaien van de stekker, kleine moeite ;). Ik kan wel verzinnen waarom, want je hebt bij wisselspanning een 0 en een 1. Kan verschil maken, misschien.

Ik zal de verbinding voeding-kast even controleren. Voeding lijkt me niet brak, hij is nieuw en van OCZ 400W. Eventueel kan ik inderdaad ook een scheidingsfilter voor de coax kabel kopen. De kabels van de coax zijn goed, zijn vergulde van philips, en vrij nieuw ook.

• F4T4L_3RR0R
Maar hoe zit het spul nu aangesloten? Alles of gedeeltelijk op een wandcontactdoos met randaarde?

Maakt de coaxstekker erin of eruit trekken verschil?

• stefan001
Zoals in de startpost te lezen (maar misschien nogal kort genoemd) staat de boel dus niet op randaarde. Coax in/uit nog niet geprobeerd.

Ik ga nu naar huis, dus dan weten we zo meer :P.

• stefan001
Ondertussen thuis. De htpc bleek vandaag gewoon stabiel te zijn geweest, maar toen ik hem aanraakte (de kast) rebootte hij weer. Stekker omgedraaid, tot nu toe nog geen last gehad, ook niet na 2 uur aan staan en dan pas weer aanraken. Hopen dat het zo blijft ;).

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 18:46

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Uit de quote van Mystikal:
Edit: Denk wel om je veiligheid! Gebruik bij een metalen kast gewoon een goed geaard stopcontact.
Dus kijk of een geaard stopcontact een mogelijkheid is. Ik kan me voorstellen dat je een niet-geaard stopcontact niet zomaar kunt aarden (en ook nog eens je muur heel te houden), maar het is imho zeker iets wat je even moet bekijken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit lijkt ook op een brak netfilter trouwens, als je de stekker omdraait en het weer goed werkt dan.

• stefan001
Dat zou dus aan de voeding liggen? Ik dacht dat OCZ wel een goed merk was (kwa geheugen sowieso - en ze hebben een naam hoog te houden). Vooralsnog lijkt het iig allemaal te werken zo.

Ik snap dat een geaard stopcontact het beste zou zijn, maar ik denk niet dat de huisbaas blij is als ik hier allemaal kabels ga trekken. Trouwens, toen ik nog bij mijn ouders woonde ( O+ ), had ik speciaal randaarde naar mijn kamer gehaald, kreeg ik ineens een flink spanningsverschil tussen de kast en de mantel van de coax. Ik vraag me dus af hoeveel het uit gaat halen, maargoed, als ik het probleem niet meer zie vind ik het wel goed zo ;).

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Mystikal schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 16:12:
ik had hetzelfde met mijn antec kast... als je geen geaard stopcontact hebt, draai de stekker een keer om in het stopcontact. Klinkt onzinnig, maar het werkte bij mij. Ik heb dezelfde vraag hier ook destijds gesteld en een mede tweaker kwam met deze oplossing.

Zie ook:

[...]
is niet onzinnig ;)

op je stopcontact komen 2 draden toe de Lijndraad en de nugeleider, aangezien hier in europa gebruikt wordt gemaakt van een TN-S net
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/A_C_E/Informatie/AREI/images/TN-S.gif

Indien de nulgeleider verkeerd is aangesloten, kan het zijn de je case gewoon niet aan de massa ligt, je PC kan dan tilt beginnen slagen omdat je massa een potentiaal heeft.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• F4T4L_3RR0R
stefan001 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 13:52:
Trouwens, toen ik nog bij mijn ouders woonde ( O+ ), had ik speciaal randaarde naar mijn kamer gehaald, kreeg ik ineens een flink spanningsverschil tussen de kast en de mantel van de coax. Ik vraag me dus af hoeveel het uit gaat halen, maargoed, als ik het probleem niet meer zie vind ik het wel goed zo ;).
Dat is dus een aardlus. Komt voor wanneer je bijvoorbeeld een TV-kaart in je PC hebt of wanneer je de geluidskaart met een versterker/receiver verbind die via coax is aangesloten op het kabelnet.

Galvanische scheiding is daar de oplossing voor.

• stefan001
Nou daar ben ik weer. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem.

Even een korte schets hoe het nu is (ik heb eea veranderd ten opzichte van de laatste keer):

-Mediacenter op randaarde
-Galvanisch scheidingsfilter gebruikt (vanaf waar de coax naar de VCR gaat, en daarna naar het mediacenter)
-Mediacenter is aangesloten op tv, monitor, VCR (indirect, namelijk via de coax) en de stereo. Alles op hetzelfde stopcontact met randaarde.

Wat ik nu gemeten heb: een spanningsverschil van ~60V tussen de mantel van de coax en de randaarde. WTF :? Er zit een mantelstroomfilter tussen (bij de conrad gehaald, niet de goedkoopste, deze is van Axing). Dat zou toch niet mogen kunnen of wel?

Het probleem van de reboots bestaat ook nog steeds, ondanks dat ik het mediacenter al een keer helemaal uit elkaar heb gehaald en gecontroleerd. Het mobo staat netjes op de busjes, geen rare kortsluitingen aan de onderkant, de voeding maakt gewoon contact met de behuizing... Ik voel overigens niet een schok als ik de kast aanraak, maar hij reboot wel bij aanraken.

Ik word hier echt helemaal gek van. Iemand? Moet ik het mantelstroomfilter zelf gaan aarden? Dat slaat toch nergens op?

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 08-11-2009 14:18 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

volgens mij heb je ergens een onderbreking in je aardingsgeleider en zorgt een isolatiefout in één van je apparaten voor een schok. Ik heb het onlangs zelf meegemaakt en ik kan u vertellen dat er soms dodelijke spanningen op kunnen staan. Indien je thuis een goeie voltmeter van bvb fluke met een Vcheck hebt liggen kan je die gebruiken om te meten tussen ja case en je nulgeleider (blauwe draad), als daar spanning opstaat zit er ergens met een onderbreking of een isolatiefout.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• stefan001
Ik zal het eens controleren, alleen heb ik nu ff geen spanningzoeker. Ik heb een multimeter van velleman, zal wel niet heel professioneel zijn, maar wel beter (en duurder...) dan de bouwmarkt zut. Overigens heb ik de mantel van het scheidingsfilter maar aan de aarding vast gemaakt, kijken of dat helpt (hoewel ik normaal dingen doe waarvan ik het effect snap...)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

wat ik wou proberen blootleggen is of het probleem statisch of effectief elektrisch is.

de functie Vcheck in fluke multimeters meet de spanning met een inwendige weerstand van 2000 ohm waardoor statische elektriciteit makkelijk kortgesloten wordt en er dus geen spanning meer op staat. Is dit echter niet zo dan zal je een waarschuwing krijgen dat er wel degelijk vermogen achter de spanning zit.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
maakt niet uit.

een statische opbouw van spanning behoort onmogelijk te zijn door de afvoer via de juiste verbindingen.

het is misschien beter om eea even te meten als de stekker een 10 minuten eruit geweest is (ontlading condensatoren in de voeding) en dan de metingen met de Ohm stand van de meter doen.

kast-randaarde weerstand moet zowieso tegen de 0 liggen.

Petrolhead en draadjesnerd

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

antiekeradio schreef op zondag 15 november 2009 @ 02:55:
maakt niet uit.

een statische opbouw van spanning behoort onmogelijk te zijn door de afvoer via de juiste verbindingen.

het is misschien beter om eea even te meten als de stekker een 10 minuten eruit geweest is (ontlading condensatoren in de voeding) en dan de metingen met de Ohm stand van de meter doen.

kast-randaarde weerstand moet zowieso tegen de 0 liggen.
dan is er een fout in zijn elektrisch circuit, onderbroken aardgeleider ?

probeer jepc eens in een ander stopcontact in een andere kamer, heb je dan het probleem nog ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb het topic snel doorgelezen, dus mogelijk wat over het hoofd gezien. Het eerste waar ik aan dacht is je coax-kabel.

Reboot de PC ook als er alleen stroom en beeldscherm zijn aangesloten?

• stefan001
Thnx voor de reacties :). Het is heel lastig te controleren of het probleem ook optreedt in een andere ruimte, omdat ik in een studentenkamer woon, en daarnaast het probleem ook zeer onvoorspelbaar optreedt. Zo had ik in de hele zomer 2x een reboot ofzo, en met de winter vaker (luchtvochtigheid speelt ws een rol). Ik zal vanavond eens kijken of er een grote weerstand zit tussen de kast en de aarde.

Ondertussen is de mantel van de coax ook op de aarding aangesloten (naast het feit dat ik een mantelscheidingsfilter gebruik, zie eerdergenoemd probleem). Sinds die aarding heb ik ook nog geen reboots gehad (fingers crossed). Overigens is hierdoor meteen ook de kast direct geaard, omdat de mantel van de coax daar direct verbinding mee heeft.

Ik snap dat een goede manier om erachter te komen is om te kijken of het probleem zonder coax niet optreedt, alleen neem ik dagelijks dingen op van tv, wat het testen ervan erg moeilijk maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 16-11-2009 12:54 ]

• stefan001
Net ff gecontroleerd, ik had de stekker eruit gehaald, 1x op de aanknop gedrukt (dan lopen een hoop condensatoren al leeg) en toen 20 min laten staan. Weerstand tussen de aarde van de stekker en de behuizing van de kast is 1,4 ohm volgens mijn multimeter. Gek genoeg meet ik nu ook geen spanningsverschil tussen de coax van de mantel en de aarde van het stopcontact, terwijl dat eerder wel het geval was :?
Pagina: 1