Rekenmachine output gebruiken om een relais te schakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-10 16:08
Een tijde geleden kwam ik het topic tegen over hoe je van je rekemachine een intervalometer kon maken om zodoende time lapse te kunnen schieten. Helaas werkt dat alleen maar met bepaalde spiegelreflex camera's en aangezien in een Fuji S9600 heb kon ik niet veel beginnen. Na wat zoeken kwam ik er achter dat er sinds kort voor de S9600 ook een elektrische remote beschikbaar is, de RR-80. Orgineel van fuji voor 30 euro en via ebay voor 15. Na wat meer zoeken bleek er iemand te zijn die zijn RR-80 uit elkaar heeft gehaald om er (ook) een intervalometer van te maken.

Het blijkt dat waar je 30 euro voor zou moeten betalen niets meer is dan een schakelaar en 3 weestandjes aangesloten op een mini usb plugje. De man beschrijft ook hoe het een en ander werkt, dat komt neer op het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.trafficshaper.com/RR-80/RR-80.gif

Ik had nog een paar 4,7 kOhm weerstandjes (gewoon Rv berekenen) liggen dus heb het maar even gebouwd, dat werkt natuurlijk perfect. (Lager dan een x aantal ohm en hij klikt/focust)

Dan nu het echte probleem, hoe krijg in mijn rekenmachine gekoppeld aan het circuit van de remote?
Het blijkt dat het signaal op mijn ti-84 SE, via zo'n 2,5 mm jack, constant 3,2 volt is. Het programma uit het topic zorgt ervoor dat wanneer het tijd is om te triggeren de spanning weggvalt om vervolgens meer op 3.2 volt uit te komen.

Ik dacht er eerst aan om een (gevoelig?) relais de kring van de remote te laten schakelen, deze zou dan gestuurd kunnen worden door het singaal vanaf de rekenmachine. Maarja, dat gaat naar mijn weten niet werken omdat het contact van de relais open is als de spanning wegvalt. Bovendien weet ik niet of er een relais bestaat die een 'trigger voltage' van ongeveer 2 à 3 volt heeft.

De persoon die de remote opeschroeft lost het intervalometer gedeelde op met een ldr(?) en een ir ledje.
Ik dacht daarom een ledje aan de uitgang van de gr te hangen, gewoon om te proberen. Het ledje (standaard 1,5v) brand zwak en ik meet een voltage van ongeveer 1,8 en een stroom van 190 micro ampere. Het lijkt er dus op dat hij bij belasting vermogen verliest oid? Kan hij dan wel een relais open houden?

Kortom, hoe zou ik de output van mijn rekenmachine kunnen gebruiken om de remote, en dus de camera, te triggeren? Het liefst zonder een extra voedingsbron erbij.
Btw, wat er aan elektronische kennis niet is kan er altijd bij geleerd worden.

Edit:

Schiet me net te binnen; Het probleem dat de rekenmachine het trigger signaal onderbreekt is eigenlijk helemaal geen probeelm :+ H Bijvoorbeeld: als er spanning op het relais staat geleidt hij, wanneer de rekenmachine dan de spanning er even afhaalt valt het relais weer terug, vervolgens gooit de rekenmachine de spanning er weer op, en de camera maakt een foto. Het relais blijft dus geleiden tot de volgende 'uit-aan'. En aangezien het om time lapse gaat is het niet erg dat de echte foto een fractie van een seconde later gemaakt wordt....
Maar... dan blijft de vraag, zijn er relais die geschakeld kunnen worden door zo'n lage spanning?
Misschien bied een FET hier uitkomst?

[ Voor 12% gewijzigd door Nolani op 04-06-2009 23:59 ]

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Hier wil je helemaal geen relais voor gebruiken...
Ik zou zelf eerder naar een optocoupler kijken. (Zoals je zelf al aangeeft een ir ledje en een ldr als ontvangertje doet zo goed als het zelfde.)

Een relais ga je namelijk nooit direct geschakeld krijgen met zulke kleine stromen en spanningen.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:10
Je zou ook een transistor (deze kun je opensturen met een zeer kleine stroom) kunnen gebruiken om het relais aan te sturen of een FET als je het spannings gestuurd wilt doen. je hebt dan wel weer een aparte 12V voeding nodig die het relais van spanning voorziet.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:36

Corn

Raar jongetje

Optocouplers zijn in dit soort constructies absoluut de manier.

Zelf heb ik niet zo lang geleden een interval/time-lapse kastje voor een vriend gebouwd, die vrij simpel na te bouwen is (totale kosten zo rond de 5 euro gok ik)

Kan tevens in bulb-mode foto's maken met een instelbare lengte van sluitertijd.

Dit schema heeft nog niets aangesloten op de optocouplers, maar daar moet je dan meteen je weerstanden aan hangen, en je kabeltje. Bij Canon is het nog veel makkelijker, daar moet je gewoon de 2 verschillende ringen van het stereo-plugje aan de massa hangen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-10 16:08
Corn schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 09:50:
Optocouplers zijn in dit soort constructies absoluut de manier.

Zelf heb ik niet zo lang geleden een interval/time-lapse kastje voor een vriend gebouwd, die vrij simpel na te bouwen is (totale kosten zo rond de 5 euro gok ik)
Moet je die attiny2313 programmeren? Heb ik nog nooit gedaan, en heb daar dus ook geen spullen voor. Ik vond het juist lekker makkelijk om de rekenmachine te gebruiken om zodoende om een variabele tijd pulsjes te kunnen geven. Dan een tweede punt, hoe regel je daar de tijd? Met die schakelaars (?) links in het schema? Wat voor voeding heeft dat ding nodig?

Als er een alternatief bestaat voor de rekenmachine, zoals jou oplossing, kan er natuurlijk een extra voeding bij (paar batterijen).

Ik heb zelf ook al gezocht, o.a. op conrad, naar een optocoupler, maar daar wordt je ook niet vorlijk van, wat hebben ze daar veel...... Maar, als de rekenmachine al amper een ledje aan kan houden, zou hij dan wel zo'n optocoupler kunnen laten schakelen? Wellicht bestaan er zeer gevoelige optocouplers....

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:36

Corn

Raar jongetje

Die tiny moet je idd programmeren, je kunt daar een zelfbouw programmertje voor gebruiken. De tijd stel je in met de dipswitches. Ik heb 'm binair gemaakt, dus je kunt met een combinatie van de dipswitches tot 255 seconden timen. Ik geloof dat de 2313 werkt vanaf 2.8v tot 5.5 oid. Op lege batterijen doet ie het zelfs nog wel aardig, dus hij is niet bijzonder kritisch hier in. Optocouplers heb je idd in alle soorten en mate, maar ze doen ongeveer allemaal hetzelfde. Gewoon bij de lokale electroboer een TIL1xx vriendje halen en je kunt aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je zou een CD4066 kunnen gebruiken. Daarin zitten 4 electronische relais.
Die moet simpel de voeden zuin vanuit je rekenwonder.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1