Recht op annuleren bij Dell?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik heb gisteren om 17.00 een configuratie besteld bij Dell. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een andere configuratie wil. Ik wilde om 07.00 vanochtend mijn order annuleren om een nieuwe in te dienen. Echter stond deze reeds in 'preproductie'. Dit is wat de de website van Dell zegt:
Wanneer de status van uw bestelling weergegeven wordt als “fase1: Bestelling wordt verwerkt” , is het waarschijnlijk nog mogelijk om uw bestelling te annuleren – laat het ons dan onmiddellijk weten door op onderstaande link te klikken en het e-mail formulier* in te vullen.

Wanneer uw bestelling zich inmiddels al in een volgende fase bevindt, is het niet langer mogelijk deze te annuleren. U hebt echter de mogelijkheid Uw bestelling te retourneren binnen 8 werkdagen nadat u deze heeft ontvangen. Tenzij het product defect is of de retour is een rechtstreeks gevolg van een fout van Dell, zijn we u genoodzaakt een bijdrage te vragen voor de kosten van het ophalen van uw bestelling.
Volgens deze regel kan ik dus niet meer annuleren. Ik ga sowieso bellen met Dell maar wil graag mijn rechten weten.

Ik heb weleens gehoord van het recht op annuleren, waarbij je 24 uur bedenktijd hebt. Geldt dit voor deze aankoop?

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 03-06-2009 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt de 7 dagen "koop op afstand" termijn, maar die geldt volgens mij niet bij custom-made apparatuur (wat een geconfigureerde PC in de legale zin wel is).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
In de startpost heb ik een stuk uit de voorwaarden toegevoegd wat in gaat op het retour recht.

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 03-06-2009 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan dus terugsturen mits je een klein bedrag betaald. Lijkt me niet meer dan logisch als je een speciaal voor jou gemaakt systeem wilt annuleren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Toch heb ik gehoord van een wettelijke bedenk tijd. Maar misschien gaat dat alleen over colportage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15

beany

Meeheheheheh

Philflow schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 07:52:
Toch heb ik gehoord van een wettelijke bedenk tijd. Maar misschien gaat dat alleen over colportage.
De bedenk tijd geldt niet voor custom made producten zoals Maasluip al aangaf.

Als het ging om een standaard configuratie die ze op voorraad hebben heb je wel bedenk tijd(7 WERKdagen). Deze PC moet speciaal voor jou in elkaar worden gezet volgens jouw wensen en is het dus een product op maat.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
beany schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 07:57:
[...]
De bedenk tijd geldt niet voor custom made producten zoals Maasluip al aangaf.
Ik heb het niet over de bedenk tijd die ingaat nadat je het product hebt ontvangen. Ik heb het over de bedenk termijn na het bestellen van iets.

Edit: volgens enkele tweakers is annuleren gewoon mogelijk, ik ga zo eens bellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 03-06-2009 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Het in elkaar zetten van standaard-componenten die op zich een product zijn valt volgens mij niet te scharen onder maatwerk, en ik meen dat één van de juristen die hier rondlopen dat eens zo gezegd hebben. Ik kan het stukje alleen zo 1-2-3 niet vinden.

Mocht dat zo zijn, heb je retourrecht binnen 7 dagen tegen enkel de kosten voor het retourzenden. Dat recht ook daadwerkelijk krijgen is (zoals in zovele gevallen) weer een ander verhaal. Wel kunnen de kosten voor de afgenomen diensten (assemblage) in rekening gebracht worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 03-06-2009 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Terug sturen bij Dell is dus mogelijk, maar ze willen dat wel met hun eigen ophaal dienst. Ik neem aan dat deze duurder is dan gewoon verzekerd verzenden.

Weet iemand of je dan verplicht bent Dell's ophaaldienst te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Zonder TS te willen aanvallen maar je denkt toch goed na alvorens op het bestel knop te drukken?

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:43

Sick Nick

Drop the top!

Bel ze gewoon op en laat de boel wijzigine? Pre-productie is niet meer dan dat er iemand je bestelling heeft bekeken, er is nog geen schroefje aangeraakt dus wijzigen kan nog best. Handiger om dat nu maar te doen in plaats van afwachten en terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Francis schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:03:
Zonder TS te willen aanvallen maar je denkt toch goed na alvorens op het bestel knop te drukken?
Jawel. Op de website was geen Full HD scherm beschikbaar. Later hoorde ik dat deze wel beschikbaar zijn als je via de telefoon besteld.
Sick Nick schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:09:
Bel ze gewoon op en laat de boel wijzigine? Pre-productie is niet meer dan dat er iemand je bestelling heeft bekeken, er is nog geen schroefje aangeraakt dus wijzigen kan nog best. Handiger om dat nu maar te doen in plaats van afwachten en terugsturen.
Eens, ga ik ook doen. Ik was alleen benieuwd naar mijn rechten.

[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 03-06-2009 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Philflow schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:10:
[...]

Daarnaast wíl je helemaal niet annuleren; je wil nog iets aan de configuratie wijzigen -> een duurder scherm, dat is alleen maar goed voor Dell. Daar zullen we nog wel schappelijk mee zijn schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Philflow schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:10:
[...]

Jawel. Op de website was geen Full HD scherm beschikbaar. Later hoorde ik dat deze wel beschikbaar zijn als je via de telefoon besteld.

[...]

Klinkt aannemelijk :)
Was geen aanval hoor, alleen ik heb soms het gevoel dat mensen te laks zijn met bestellen omdat ze het recht hebben om het binnen 7 dagen retour te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Francis schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:19:
[...]
Was geen aanval hoor, alleen ik heb soms het gevoel dat mensen te laks zijn met bestellen omdat ze het recht hebben om het binnen 7 dagen retour te sturen.
Nou ben ik ook wel laks en een redelijke impuls koper :)

Maar goed in het ergste geval moet ik 29 euro betalen om de doos weer door Dell te laten ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Zojuist met Dell gebeld. Annuleren bleek geen probleem te zijn. Ik zal nu even goed nadenken over mijn bestelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Philflow schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:42:
Zojuist met Dell gebeld. Annuleren bleek geen probleem te zijn. Ik zal nu even goed nadenken over mijn bestelling ;)
Ik ben trots op je :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35
Philflow schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:21:
[...]
Maar goed in het ergste geval moet ik 29 euro betalen om de doos weer door Dell te laten ophalen.
Nee hoor, dat is niet het ergste geval. ;)

Als je product namelijk al in productie is en niet meer geannuleerd kan worden, wordt de notebook/pc gewoon bij je thuisbezorgd. Je kunt dan inderdaad binnen 7 werkdagen je product terugsturen, maar daarvoor rekent Dell ruim 181 euro voor (uit mijn blote hoofd).

Ofwel: de bezorgkosten zijn 29 euro, maar de afhaalkosten zijn 181 euro? 't Is precies dezelfde weg die andersom afgelegd moet worden.

EDIT: Ik kijk zojuist op de website van Dell en de policy is inmiddels aangepast. Ook de retourkosten zijn nu 29 euro. :)

[ Voor 8% gewijzigd door TweakersOnly op 03-06-2009 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
TweakersOnly schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:26:
[...]
Je kunt dan inderdaad binnen 7 werkdagen je product terugsturen, maar daarvoor rekent Dell ruim 181 euro voor (uit mijn blote hoofd).
De website van Dell zegt 29 euro.

Wellicht wordt het een ander verhaal als je het systeem gebruikt hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 03-06-2009 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35
Philflow schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:30:
[...]
De website van Dell zegt 29 euro.

Wellicht wordt het een ander verhaal als je het systeem gebruikt hebt.
Vorig jaar waren de retourkosten nog 181 euro, gebruikt of ongebruik Uit eigen ervaring meegemaakt. :( Toch maar eens bellen of dit alsnog gecorrigeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:00:
Het in elkaar zetten van standaard-componenten die op zich een product zijn valt volgens mij niet te scharen onder maatwerk, en ik meen dat één van de juristen die hier rondlopen dat eens zo gezegd hebben. Ik kan het stukje alleen zo 1-2-3 niet vinden.
Dat is natuurlijk een grijs gebied. Je kunt in zijn algemeenheid wel stellen dat een standaardlaptop waar extra geheugen of een andere harde schijf in wordt geprikt, géén custom-made product is, alhoewel veel webshops die draai wel proberen te maken. Maar bij een PC die volledig from scratch en op jouw specificaties wordt gebouwd, kun je je afvragen of dat niet gewoon een custom-made product is.

Het argument is vaak dat er pas sprake is van custom-made producten als de zaak niet zomaar kan worden teruggenomen om aan een ander verkocht te worden, zoals bijvoorbeeld bij op maat gemaakte bruidsjurken. Maar je kunt natuurlijk ook van een custom-made PC zeggen dat die niet zomaar weer verkocht kan worden. De kans dat iemand precies díe configuratie wil is erg klein, en als de verkoper de onderdelen weer los wil verkopen dan lijdt hij daardoor wel schade (arbeidsloon voor disassemblage).

Het is dus een glijdende schaal en afhankelijk van aan welke kant je staat, kun je beide standpunten meestal prima verdedigen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
nare man schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:39:
...
Het is dus een glijdende schaal en afhankelijk van aan welke kant je staat, kun je beide standpunten meestal prima verdedigen.
Dat is inderdaad al vaker aan bod gekomeno.a.1,2 bestaat inmiddels al jurisprudentie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In dit geval is er in elk geval geen discussie over mogelijk, aangezien Dell zelf gewoon aangeeft dat je het recht hebt te retourneren, waarbij enkel enkel een bijdrage in de kosten voor het ophalen worden gerekend. Zo te zien proberen ze dus zelf helemaal niet om het op maatwerk te gooien :)

Blijft het wel even een vraagteken in hoeverre Dell je kan verplichten om voor het retourneren gebruik te maken van hun eigen (dure) retourservice, maargoed.

Maar om even concreet in te gaan op de eigenlijke vraag van de topicstarter: van een annuleringsrecht heb ik eigenlijk nog nooit gehoord?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:18

aap

Philflow schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:42:
Waarom had je niet meteen met Dell gebeld? Die zijn sowieso beter op de hoogte van hun voorwaarden en mogelijkheden dan de mensen hier op Tweakers.net. Als ze je dan vreemd behandeld hadden, had je altijd nog hier je verhaal kunnen halen.

Het lijkt wel of men tegenwoordig alle vragen maar op internet gooit, in plaats van je af te vragen bij wie je de vraag nou het beste kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
aap schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:58:
[...]
Waarom had je niet meteen met Dell gebeld?
Omdat het 7 uur 's ochtends was :*)

En ik wilde mijn rechten weten voor dat ik Dell belde. Persoonlijk zoek ik liever eerst mijn rechten uit voor dat ik bel. Dan kom ik goed beslagen ten ijs.
Orion84 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:53:
Maar om even concreet in te gaan op de eigenlijke vraag van de topicstarter: van een annuleringsrecht heb ik eigenlijk nog nooit gehoord?
Dat gaat over de colportage wet. Als bijvoorbeeld iemand je via de telefoon een nieuw contract voor stroom verkoopt heb je een wettelijke bedenktijd. (het recht om het later te annuleren)
Orion84 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:53:
Blijft het wel even een vraagteken in hoeverre Dell je kan verplichten om voor het retourneren gebruik te maken van hun eigen (dure) retourservice, maargoed.
29 euro vind ik nog meevallen voor een service die bij je aan huis komt.

[ Voor 69% gewijzigd door Philflow op 03-06-2009 14:14 ]

Pagina: 1