Dell laptop retour binnen 7 dagen: 184,45 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 8.342 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb net met Dell gebeld, vanwege een Dell Vostro laptop die niet aan mijn wensen voldoet.

Deze wil ik binnen 7 dagen retour sturen, zoals mijn wettelijk recht zegt.
Alleen: Dell vraagt hier 184,45 euro voor, volgens de telefoon en volgens http://www1.euro.dell.com...nl&s=gen&~lt=popup#return .

Nu zegt de Wet Koop op Afstand duidelijk dat ik alleen de retour-verzendkosten hoef te betalen (Dell gaat uit van verzendkosten naar mij + verzendkosten terug + 10 euro administratiekosten (let wel: verzendkosten bij Dell zijn normaal 17,85 voor een laptop).

Na mijn klacht over dat bedrag ging ze (=Irene, voor eigen referentie) het navragen, en kwam ze met een nieuw bedrag: 95,20 euro (omdat ik geen verzendkosten betaald had om de laptop te laten bezorgen).

Er is nu een aantekening van mijn melding (net binnen de 7 dagen termijn) gemaakt, en ik heb gezegd dat ik ga navragen of Dell hiermee weg kan komen. Volgens mij niet!
De Wet Koop op Afstand is duidelijk:
Bij een koop via internet of telefoon heeft u als consument zeven werkdagen de tijd om de koop in te trekken zonder betaling van een boete of opgave van redenen. Dit wordt ook wel herroepingsrecht of zichttermijn genoemd. U moet ten hoogste de kosten voor het terugzenden van de goederen betalen. De termijn om de koop ongedaan te maken gaat in op de dag dat u de goederen ontvangt. De leverancier moet dan wel aan de verplichting van de schriftelijke bevestiging van de informatie hebben voldaan.
Irene zei dat ze absoluut geen winst maken op dat bedrag van 95 euro, omdat ze de laptop ook terug moeten sturen naar de fabriek (not my problem!) en dat ze hem weigeren als ik hem zelf terug zou sturen. Als Dell 17,85 (de normale verzendkosten voor een laptop via UPS) had gerekend, had ik niet moeilijk gedaan, maar nu vragen ze bijna 80 euro extra!
Los hiervan kan ik op dell.nl geen adres vinden, waarmee ze ook niet aan de wetgeving voldoen... Whois geeft wel een adres in Amsterdam, maar dat is vast niet het juiste adres voor pakketjes...

Offtopic: voor de reden dat ik de laptop wil terugsturen, zie hier: RemcoDelft in "[Gentoo] Keyboard werkt niet bij boot" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:06
Is de naam fictief of een echte naam? Beetje lullig echte namen te gebruiken...

Naar mijn weten heb je gewoon recht op de wet van verkoop op afstand. Het gaat je wel lastig worden Dell is niet makkelijk hiermee als groot bedrijf. Ze zijn vaak naar mijn weten tegen consumenten niet aardig.

Tevens begrijp ik dat je de laptop nog niet hebt opgestuurd. Pas hiermee op want er geld volgens mij wel een termijn dat deze laptop bij Dell moet zijn aangekomen.

Tevens kun je hem niet aangetekend verzenden naar Dell toe met verzekerde zending ofzo? Dan hoef je het niet via Dell te doen. een fammilie lid van ons heeft dat gedaan. Die had het adres gevraagd waar het heen moest en gewoon op die mannier verstuurd.

En die verzendkosten had je daar korting op dat je die niet had betaald of gewoon niet overgemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Cave_Boy op 06-08-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Cave_Boy schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:49:
Is de naam fictief of een echte naam? Beetje lullig echte namen te gebruiken...
Echt, maar 't is alleen een voornaam dus leek me geen kwaad kunnen. Zo wel, haal ik hem weg :)
Tevens kun je hem niet aangetekend verzenden naar Dell toe met verzekerde zending ofzo? Dan hoef je het niet via Dell te doen. een fammilie lid van ons heeft dat gedaan. Die had het adres gevraagd waar het heen moest en gewoon op die mannier verstuurd.
Dat zou ik graag willen, maar ik kreeg telefonisch geen adres. En de website zegt het ook niet... Dus als je een adres voor me hebt, graag!
Hoewel ik vrees dat Dell dan alsnog 90 euro minder terugstort... Ik baal er nu van dat ik niet met m'n creditcard betaald heb (de limiet van 500 euro was net te laag).
En die verzendkosten had je daar korting op dat je die niet had betaald of gewoon niet overgemaakt?
Gratis verzenden actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Volgens hun site bestaat die oorspronkelijke 184 euro uit a) verzendkosten van Dell naar jou voor de eerste zending, b) verzendkosten van jou naar Dell voor de retourzending, en c) 10 euro administratiekosten. Jij hebt kennelijk meegedaan aan een actie waarbij de verzendkosten van Dell naar jou gratis waren, dus die kunnen niet alsnog in rekening worden gebracht bij het retourneren.

De vraag is dus of een bedrag van ruim 90 euro redelijk is voor het terugzenden van een laptop naar een adres in Nederland. Ik vind zelf van niet. Ik heb ooit een 22" CRT-monitor (30+ kilogram) teruggestuurd naar een adres in België en dat kostte me nog geen 30% van het bedrag dat jij nu noemt. Dus ik durf die 90 euro wel buitensporig en onredelijk te noemen. Het is gewoon een verkapte boete om het gebruik maken van de zeven dagen zichttermijn te ontmoedigen, kun je denk ik wel stellen.

Maar ja, wat doe je eraan? Het is bekend dat Dell niet zo netjes is tegen klanten. Ze zijn al eens op hun vingers getikt door het Hof in Den Haag, op instigatie van de Consumentenbond, omdat bepalingen uit hun algemene voorwaarden niet door de Nederlandsrechtelijke beugel konden. Ik ben bang dat je hier concreet weinig tegen kunt doen. Zij zullen gewoon blijven weigeren en zijn natuurlijk ook niet onder de indruk van dreigementen met juridische acties. Dus het is aan jou om te beslissen of je bukt en die 90 euro slikt, dan wel of je het hard gaat spelen, eventueel via de Consumentenbond.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor die 90 euro, komen ze hem dan ook halen ?? Of in ieder geval HUN vervoerder sturen die de laptop komt halen? Mag toch aannemen van wel aangezien jij degene anders bent die de terugzending initieert.

Wel maf dat zij kosten in rekening brengen voor het terugsturen van een product waar ze zelf helemaal niks voor hoeven doen. Alleen maar cashen dus!

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
nare man schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 10:56:
Zij zullen gewoon blijven weigeren en zijn natuurlijk ook niet onder de indruk van dreigementen met juridische acties. Dus het is aan jou om te beslissen of je bukt en die 90 euro slikt, dan wel of je het hard gaat spelen, eventueel via de Consumentenbond.
De Consumentenbond? Dat is echt een organisatie die het laatste decennium in mijn opinie nog niets concreets heeft bereikt.

http://www.consumentenautoriteit.nl/ inlichten is een optie al zal dat niet helpen bij dit individuele geschil en heeft het ook nog geen trackrecord (positief danwel negatief).

Ik vrees dat TS alleen zijn recht kan halen door daadwerkelijk het juridische traject in te gaan, of na een zeurtraject 'coulance' te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 06-08-2008 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarFox76
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:13
Ik heb zelf bij Dell gewerkt, en weet uit ervaring dat je als consument erg klein bent tegenover het bedrijf. Je kan echter wel aangeven dat jij zwart op wit wil zien waar ze die bedragen vandaan halen, en vragen naar een leidinggevende. Als jij hun verhaal kan weerleggen met het jouwe ben je al een heel stuk verder! Het zal dan een kwestie worden van veel bellen etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232547

Wellicht dat de hoge kosten ook te maken hebben met het feit dat je een "custom" order hebt geplaatst? M.a.w., speciaal op maat gemaakt product?

Verder weet Dell toch well dat je geen juridische procedures gaat starten dus ik zou de klantenservice nogmaals bellen en als ze blijven volhouden aansturen op coulance (50 euro is een mooi bedrag, alhoewel nog steeds onredelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 232547 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:28:
Wellicht dat de hoge kosten ook te maken hebben met het feit dat je een "custom" order hebt geplaatst? M.a.w., speciaal op maat gemaakt product?
Zal best, maar dat zou natuurlijk niet mijn probleem moeten zijn... 't Is niet alsof ik een maatpak heb gekocht, gewoon de standaard-laptop die ze aanbieden.
Verder weet Dell toch well dat je geen juridische procedures gaat starten dus ik zou de klantenservice nogmaals bellen en als ze blijven volhouden aansturen op coulance (50 euro is een mooi bedrag, alhoewel nog steeds onredelijk).
Klopt: helaas weten ze maar al te goed dat ze er mee wegkomen! Volgens het Juridisch Loket komen ze er ook mee weg, en dan mag ik een rechtzaak starten om te laten bepalen of dat bedrag buitensporig is... Erg smerig van Dell!

Ik ga nu de techsupport eens bellen, kijken of het normaal is dat Linux werkelijk niet wil werken op hun laptops, of dat ik een ander mainboard kan lospeuteren...

Iemand nog een mooie laptop kopen? ;) :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Rukapul schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:03:
[...]

De Consumentenbond? Dat is echt een organisatie die het laatste decennium in mijn opinie nog niets concreets heeft bereikt.
Nou, die toetsing van de Dell AV is wel een redelijk concreet wapenfeit. De Consumentenbond is immers een organisatie die tot doel heeft het behartigen van de belangen van consumenten (vgl. 3:305a BW). De Consumentenautoriteit is dat overigens ook (zie 3:305d, lid 1 BW).

Vraag is of je die organisaties voor je in beweging krijgt. Meestal moeten er dan meerdere klachten zijn. Het feit dat ze een individuele consument honds behandelen is vaak nog geen garantie dat de verschillende -bonden en -autoriteiten iets met die klacht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

nare man schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:25:
[...]

Vraag is of je die organisaties voor je in beweging krijgt. Meestal moeten er dan meerdere klachten zijn. Het feit dat ze een individuele consument honds behandelen is vaak nog geen garantie dat de verschillende -bonden en -autoriteiten iets met die klacht doen.
Maar als niemand meldt is er geen dossiervorming. Ik dacht gelezen te hebben dat retourneren gratis was op de site. Maar anders stuur je het via je eigen vervoerder terug: opgelost?

Grappig in dit verhaal is de Code. of Conduct

Dell dient het volledige aankoopbedrag te betalen, maar doet het niet:
7. Aanvaarding en bedenktijd voor Consumenten

1. Niet-Consumenten mogen Producten binnen 7 dagen na aflevering afwijzen wegens non-conformiteit of zichtbare afwijkingen met het overeengekomene. Daarna worden de Producten geacht te zijn aanvaard.
2. Bedenktijd: Consumenten mogen de koop van Producten en/of Diensten eenzijdig zonder opgave van redenen binnen 7 Werkdagen na ontvangst van een Product ontbinden. Dell mag een schriftelijke bevestiging vragen. Voor Producten die tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de Consument, voor verkoop ongeschikt zijn geworden of anders zijn gebruikt, is ontbinding niet mogelijk.
Niet conform Wet Koop op Afstand.
De Consument is verantwoordelijk voor het retourneren van het Product en voor de daaraan verbonden kosten. De Prijs en eventuele andere door de Consumenten betaalde bedragen zullen binnen 30 dagen na de ontbinding aan de Consument worden terugbetaald. De kosten voor het terugzenden van een Product worden op het terug te betalen bedrag in mindering gebracht. De details met betrekking tot de ontbinding gedurende de bedenktijd zijn beschreven in de Return Policy, de terugbetaling in de Refund Policy.
3. Consumenten dienen Dell binnen bekwame tijd na de ontdekking op de hoogte te stellen van non-conformiteit of zichtbare afwijkingen met de orderbevestiging. De Return Policy is van toepassing.
4. Deze bepaling tast de rechten van Consumenten met betrekking tot gebreken aan Producten en/of Diensten niet aan.
Bron: http://www1.euro.dell.com...l&s=gen&~lt=popup#privacy
Uhuh... :X
VOOR CONSUMENTEN

De 'Bedenktijd' periode voor de Consumenten
Als u een Consument bent, kunt u een aankoop gedurende 7 Werkdagen na de datum van aflevering van het product zonder opgave van redenen eenzijdig ontbinden. In sommige gevallen kan Dell u vragen uw beslissing schriftelijk te bevestigen. U krijgt dan de aankoopprijs van het product volledig terugbetaald. Volgens de wet draagt u de transportkosten van aflevering en retournering van het product en de redelijke administratiekosten. De terugbetaling vindt plaats volgens onze Refund Policy binnen 30 dagen na ontbinding en na ontvangst van de betaling en het geretourneerde product.
Ik wist niet dat administratiekosten ook mochten worden berekend?
Voor de praktische aspecten van het Retourneren van het Product.

Voor de tarieven van de retourzending bij de Bedenktijd voor Consumenten , klik hier Tarieven bij retourzending bij Bedenktijd voor Consumenten.
Bron: http://www1.euro.dell.com...nl&s=gen&~lt=popup#return
Retour in het geval van gebruik van de bedenktijd voor consumenten binnen 7 werkdagen na aflevering van het product.
Bron: http://www1.euro.dell.com...nl&s=gen&~lt=popup#refund
De Transportkosten worden volgens dit staatje niet vergoed, terwijl dat wel deel uitmaakt van de aanschafprijs.
Tarieven bij retourzending bij 'Bedenktijd' voor Consumenten
Uw kosten bij het retourneren zijn:

Verzendkosten van Dell naar uw adres (zoals op uw factuur aangegeven)
+
Transportkosten van uw adres naar Dell
+
10 euro administratiekosten (standaard, voor alle producten)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
= Totaal door u te betalen kosten
Bron: http://www1.euro.dell.com...=nl&s=gen&~lt=popup#link2
Er klopt niets van.

Hier ook niet:
Retourneren van het Product
Ingeval u, als Consument, een koopovereenkomst ontbindt binnen de 7 Werkdagen van de 'Bedenktijd' periode, mag het product niet worden/zijn gebruikt.
Onwettige bepaling.
Dit geldt tevens voor ontbinding in geval van te late levering (welke ontbinding u voorafgaand aan de levering bij Dell heeft gemeld en waarvan u het product inmiddels in ontvangst heeft genomen). Dell zorgt ervoor dat het product bij u wordt opgehaald. Daarbij moet het product in de originele verpakking zitten. Deze oplossing is de zekerste: Dell neemt vanaf het moment van afhaling de risico's over het verlies en beschadiging van het product tijdens het transport. Dell stelt u transportkosten voor, die gebaseerd zijn op de concurrerende transporttarieven die door de Nederlandse vervoerders gehanteerd worden en Dell laat u profiteren van gunstige tarieven voor verzekering van de goederen in transport; Klik op Voor de tarieven van de retourzending bij de 'Bedenktijd' periode .
Bron: http://www1.euro.dell.com...=nl&s=gen&~lt=popup#link7
Grapjassen.

[ Voor 89% gewijzigd door PcDealer op 06-08-2008 15:13 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

offtopic:
Een nieuwe post leek me beter dan de oude editten i.v.m. de lengte.

De m.i. van toepassing zijnde wetsartikelen.
Artikel 46d
1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde.
De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
Lijkt mij niet van toepassing, ook al zou TS zelf hebben samengesteld, de notebook is dan weer uit elkaar te halen en te standaardiseren:
4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;
c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d. van kranten en tijdschriften.
Artikel 46j
1. Van deze afdeling kan niet ten nadele van de koper dan wel de wederpartij worden afgeweken.

Bron: Burgerlijk Wetboek Boek 7 Titel 1 Afdeling 9A

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wat ik bijna zou doen: Terugsturen en dan afwachten wat ze gaan doen met die kosten en op dat moment echt een advocaat in de arm nemen.

Het gaat niet om dat geld, maar om het principe en het precedent.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
PcDealer: Ik ben het helemaal met je eens! En ik vind het erg jammer dat de overheid wel van die mooie regeltjes maakt, maar de naleving totaal negeert! Als consument sta je machteloos, terwijl een kleine sommering van bovenaf door de overheid het hele probleem meteen zou oplossen.
Fastex schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:43:
Wat ik bijna zou doen: Terugsturen en dan afwachten wat ze gaan doen met die kosten en op dat moment echt een advocaat in de arm nemen.
Het gaat niet om dat geld, maar om het principe en het precedent.
Een advocaat kost alleen klauwen met geld, en dan gaat het opeens toch wel om het geld... Plus dat ik dan nog maar moet afwachten of ik daadwerkelijk in het gelijk gesteld wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Heb je geeen rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RemcoDelft schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:06:
[...]

Zal best, maar dat zou natuurlijk niet mijn probleem moeten zijn... 't Is niet alsof ik een maatpak heb gekocht, gewoon de standaard-laptop die ze aanbieden.
Als het wel een op maat gemaakt product is, dan is het natuurlijk wél jouw probleem. Zoals bijvoorbeeld bij het maatpak dat je noemt, maar ook bij een specifiek door jou samengestelde pc maken zij kosten door het product te maken, en die mogen ze, ondanks de Wet Koop of Afstand, op jou verhalen. Als Dell hard kan maken dat die laptop speciaal voor jou gebouwd is, dan heb je een probleem en zul je die kosten moeten betalen, of de laptop moeten houden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat Dell niet zo netjes is in deze is bekend. Maar dat zal het bedrijf blijven doen zolang klanten alleen op lage prijzen letten en bij ze blijven kopen, dan worden ze niet gestraft. Ik ben bang dat je niet zoveel kans maakt. Succes :)

(en dus volgende keer niet bij Dell kopen. Als iedereen massaal voor kwaliteit en service gaat kiezen, dan gaat Dell het misschien aanpassen. Maar ja, je ziet ook dat mensen nog steeds bij Zercom kopen)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
-NMe- schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:28:
[...]

Als het wel een op maat gemaakt product is, dan is het natuurlijk wél jouw probleem. Zoals bijvoorbeeld bij het maatpak dat je noemt, maar ook bij een specifiek door jou samengestelde pc maken zij kosten door het product te maken, en die mogen ze, ondanks de Wet Koop of Afstand, op jou verhalen. Als Dell hard kan maken dat die laptop speciaal voor jou gebouwd is, dan heb je een probleem en zul je die kosten moeten betalen, of de laptop moeten houden.
Nou, dat blijkt niet met zoveel woorden uit de wettelijke regeling. Wellicht denk je aan de bepalingen dat het afkoelrecht niet geldt voor sommige categorieën goederen, zoals op maat gemaakte goederen, bederfelijke waar, kranten, tijdschriften e.d. Maar het is inmiddels in de rechtspraak van de GC Thuiswinkel ook al uitgemaakt dat een laptop niet een 'op maat gemaakt artikel' is en dat RAM, CPU's en dergelijke geen artikelen zijn 'waarvan de waarde sterk onderhevig is aan schommelingen op de financiële markt' (die uitsluiting is in de wet gekomen met het oog op effectentransacties e.d. via internet - het zou onwenselijk zijn om die te kunnen terugdraaien).

Laptops zijn geen op maakt gemaakte artikelen, en als Dell wel kosten heeft moeten maken om die laptop voor ts op maat te maken, dan is dat jammer. Moeten ze dat maar in hun marges incalculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bizar inderdaad hoe onprofessioneel (of professioneel, het is maar in the eye of the beholder natuurlijk) zo'n groot bedrijf omgaat met dit soort zaken. Heb even bij Dell Duitsland gekeken, daar staat het volgende
Widerrufsrecht von Verbrauchern
Verbraucher können die auf Abschluss des Fernabsatzvertrags gerichtete Willenserklärung binnen einer Frist von 2 Wochen nach Erhalt der Ware ohne Angabe von Gründen in Textform oder durch Rücksendung der Sache widerrufen. Zur Wahrung der Widerrufsfrist genügt die rechtzeitige Absendung des Widerrufs oder der Sache.
Der Widerruf ist zu richten an die Dell GmbH, Unterschweinstiege 10, 60549 Frankfurt am Main.
Eine ausführliche Belehrung im Sinne des § 312 c BGB erhalten Verbraucher separat in Textform.
Ook heb ik even gegoogled op ervaringen in Duitsland, geen tot weinig problemen (maar een beperkte steekprof natuurlijk). Zou het door het Abmahnungensysteem komen of wat kan de reden voor dergelijke verschillen zijn die ik al meer denk waar te nemen?

Ik sluit me verder graag bij nare man en pc dealer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Heb je nog een update? Ben zeer benieuwd hoe dit verhaal afloopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fastex schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:00:
Heb je nog een update? Ben zeer benieuwd hoe dit verhaal afloopt....
Het verhaal loopt in zoverre af dat m'n moeder nu heel blij is met deze laptop, en ik weer terug bij af ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 94% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PcDealer: Ik ben het helemaal met je eens! En ik vind het erg jammer dat de overheid wel van die mooie regeltjes maakt, maar de naleving totaal negeert! Als consument sta je machteloos, terwijl een kleine sommering van bovenaf door de overheid het hele probleem meteen zou oplossen.
Het is civiel recht, niet de overheid maar jij moet zorgen dat de wet wordt nageleefd. Jij moet naar de rechter stappen. Daarvoor hebben veel mensen een rechtsbijstandsverzekering of als je dat niet hebt is er de Raad voor de Rechtsbijstand. En ja dat kan geld kosten maar ja je gelijk halen en of krijgen is helaas niet altijd gratis of goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
RemcoDelft schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:06:
[...]

Het verhaal loopt in zoverre af dat m'n moeder nu heel blij is met deze laptop, en ik weer terug bij af ben ;)
En daarmee heeft Dell toch zijn zin gekregen. Namelijk het ontmoedigen van het retour moeten nemen van de laptop door er een prijskaartje aan te hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

Ben je lid van een werknemersbond, veel hebben rechtsbijstand erbij in.
Misschien dat er rechtsbijstand bij de huisverzekering inzit?

Je hebt binnen 7 dagen aangegeven ervanaf te willen, daarmee voldoe je aan de 7-dagen-eis.

Laat hun maar aantonen wat daadwerkelijke verzendkosten zijn, vraag daar een opgave van.

Verzendkosten naar de fabriek is hun probleem, als jij iets bij de ikea inlevert zeuren ze er ook niet over dat het terugmoet naar zweden.

Probeer zoveel mogelijk via email of brief te doen, daarmee is wat er word gezegd vastgelegd, telefoongesprekken hebben later altijd 2 kanten van het verhaal.

Veel succes, ik had een vergelijkbaar verhaal bij een webwinkel, uiteindelijk heeft mijn rechtsbijstand betaalt omdat het bedrag te laag was, wat ik wel jammer vond omdat het mij meer om het principe ging niet zozeer om het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 21:32
Dell zit er - wederom - geheel naast. Je zou denken dat ze geleerd hebben van de door HCC aangespannen procedure over o.a. de aanbetaling, maar kennelijk is dat niet het geval.

Ik zou graag een procedure tegen Dell voeren hierover :D Echt onvoorstelbaar dat zo'n eenvoudige en duidelijke regeling door zo'n groot bedrijf op deze manier genegeerd wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door StevenK op 10-08-2008 11:48 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:23

BLN

De wet koop op afstand, geld niet voor op maat gemaakte producten, en de Laptops van Dell zijn vaak veel opties voor te kiezen. Wellicht bestaat de mogelijkheid dat deze wet in het geval van Dell dus helemaal niet geld als er geen volledig standaard systeem is besteld.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
BiX schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 18:04:
De wet koop op afstand, geld niet voor op maat gemaakte producten, en de Laptops van Dell zijn vaak veel opties voor te kiezen. Wellicht bestaat de mogelijkheid dat deze wet in het geval van Dell dus helemaal niet geld als er geen volledig standaard systeem is besteld.
Op maat gemaakt betekent: 'Dusdanig op maat dat het niet mogelijk is om het product, desnoods na opnieuw verpakken, assembleren, whatever, te verkopen'.

Denk daarbij aan gordijnen die op lengte zijn gesneden of een maatpak. Die laptop is geen maatwerk; dat er een paar onderdelen zijn gemonteerd, maakt het nog geen maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Maar om dan de strekking tot een maatpak te nemen.... We wonen hier met ruim 16 miljoen nederlanders, ik denk dat er toch wel enkele (tien?)duizenden rondlopen die exact dezelfde maat als mij hebben. Ook dat maatpak zouden ze zo kunnen doorverkopen dan toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55

The Zep Man

🏴‍☠️

Uit de TS:
RemcoDelft schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:40:
Los hiervan kan ik op dell.nl geen adres vinden, waarmee ze ook niet aan de wetgeving voldoen... Whois geeft wel een adres in Amsterdam, maar dat is vast niet het juiste adres voor pakketjes...
Op Kelkoo staat het vermoedelijke adres van hun hoofdkantoor:

Boeing Avenue 335
1119 PH Schiphol Rijk
Tel.: 020 654 85 91

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ook heb ik even gegoogled op ervaringen in Duitsland, geen tot weinig problemen (maar een beperkte steekprof natuurlijk). Zou het door het Abmahnungensysteem komen of wat kan de reden voor dergelijke verschillen zijn die ik al meer denk waar te nemen?
Het duitse consumentenrecht voorzie tin een 14 daagse afkoelperiode waarin je artikelen kan terugsturen als je ze online gekocht hebt. Hierbij hoef je bij zaken die meer dan 40 euro gekost hebben ook de retourporto niet te betalen.

Veel bedrijven vergoeden ook de heenzendkosten, dus kost het je per saldo niets als je iets terugstuurt.

Abmahnungen zijn iets heel anders, dat is een idioot systeem van elkaar dwars zitten om niets in duitsland door gehaaide graaiende advocaatjes. In elk prutdorp in duitsland zitten meer advocaten dan bakkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
HaseMike schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 08:34:
[...]

Het duitse consumentenrecht voorzie tin een 14 daagse afkoelperiode waarin je artikelen kan terugsturen als je ze online gekocht hebt. Hierbij hoef je bij zaken die meer dan 40 euro gekost hebben ook de retourporto niet te betalen.

Veel bedrijven vergoeden ook de heenzendkosten, dus kost het je per saldo niets als je iets terugstuurt.

Abmahnungen zijn iets heel anders, dat is een idioot systeem van elkaar dwars zitten om niets in duitsland door gehaaide graaiende advocaatjes. In elk prutdorp in duitsland zitten meer advocaten dan bakkers.
Wat mij opvalt is dat Duitse webshops zich beter aan de voor hun geldende regels houden dan Nederlandse webshops. Daar moet een reden voor zijn. Dat zou misschien in de 'Volksart' kunnen zitten, maar ik denk dat het systeem van Abmahnungen er iets mee te maken heeft, los van de problemen die daar ook aan vast zitten (Abmahnwelle...) is het namelijk een goedkope manier om mensen er op een 'juridische manier' op te wijzen dat ze zich aan de regels moeten houden.

• JvS
  • Laatst online: 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

dominator schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 19:33:
Maar om dan de strekking tot een maatpak te nemen.... We wonen hier met ruim 16 miljoen nederlanders, ik denk dat er toch wel enkele (tien?)duizenden rondlopen die exact dezelfde maat als mij hebben. Ook dat maatpak zouden ze zo kunnen doorverkopen dan toch? :P
Jahoor, en als jij een kastje speciaal voor een bepaalde maat van jouw kamer laat timmeren, dan zullen er ook best wel 10.000 andere kamers zijn waar dat kastje past.

Toch is het dan wel echt maatwerk.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• RemcoDelft
JvS schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:39:
[...]

Jahoor, en als jij een kastje speciaal voor een bepaalde maat van jouw kamer laat timmeren, dan zullen er ook best wel 10.000 andere kamers zijn waar dat kastje past.

't Verschil is: geen enkel bedrijf levert miljoenen maatpakken of kastjes-op-maat! Laptops wel.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

owjah zeker. Ik vind dat een product dat uit demonteerbare standaardcomponenten wordt opgebouwd absoluut geen maatwerk is :).

• stylezzz
JvS schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:39:
[...]

Ik weet ook wel op wat voor forum dat ik me bevind... ;)
RemcoDelft schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 16:40:
[...]

't Verschil is: geen enkel bedrijf levert miljoenen maatpakken of kastjes-op-maat! Laptops wel.
Ken je suitsupply? Vrijwel lopende band werk aan maatpakken.... :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ze verkopen gewoon maatpakken. Waar jij op doelt, zijn geen maatpakken. (ik heb er twee ;)) maar bijgestelde confectiepakken. Ik verwacht dat je die op afstand ook niet mag ruilen trouwens.

Maar dit is een beetje een loze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Even compleet offtopic:

Een maatpak kun je toch ook nog prima aan iemand anders verkopen (behalve als iemand wel een heel vreemd geproportioneerd/asymmetrisch lichaam heeft of hele rare stoffen of ndere keuzes heeft gemaakt). Gaat dit dan wel op? Waar ligt de grens eigenlijk?

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 23-09-2008 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
begintmeta schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 18:53:
Even compleet offtopic:

Een maatpak kun je toch ook nog prima aan iemand anders verkopen
Maar, het pak is voor niemand anders op maat gemaakt. Ongetwijfeld zijn er mensen te vinden die met plezier in mijn pakken rond zouden lopen, maar zij hebben die pakken niet van die stoffen met mijn maten laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
StevenK schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:50:
[...]

Maar, het pak is voor niemand anders op maat gemaakt. Ongetwijfeld zijn er mensen te vinden die met plezier in mijn pakken rond zouden lopen, maar zij hebben die pakken niet van die stoffen met mijn maten laten maken.
Nee dat klopt, dat is ook wat ik kon bedenken. De toegevoegde waarde is weg, het is een confectiepak geworden (met daardoor een behoorlijke waardevermindering). Maar dat is IMHO iets anders dan
'Dusdanig op maat dat het niet mogelijk is om het product, desnoods na opnieuw verpakken, assembleren, whatever, te verkopen'
Die formulering is niet optimaal. De strekking van wat het betekent in het kader van de juridische regels is natuurlijk prima. Wie zou ik ook zijn om je op dat gebied de les te willen lezen.

Hmm, eigenlijk klopt wat je schrijft wel, als je het product ziet als maatpak, het wordt een ander product door het te retourneren: een confectiepak (of afhankelijk van de gekozen stof en/of de maat waarop het is gemaakt een poetsdoek)

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 23-09-2008 21:30 . Reden: Volgende keer moet ik wat beter denken/lezen voor ik iets post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan komt het concreet dus op de vraag neer of een BTO (Built to order) laptop maatwerk is of niet.
Zo'n online configurator biedt een aantal standaard onderdelen aan waaruit je als eindafnemer kan kiezen, echt maatwerk is het dan niet omdat de fabrikant al een voorselectie maakt.

Of wordt dit wel degelijk als maatwerk gezien?

[ Voor 54% gewijzigd door alt-92 op 23-09-2008 22:10 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij een modulair standaard-systeem zoals een (BTO) laptop kun je met een keine inspanning de boel weer terugvormen tot de oorspronkelijke standaard-producten. En anders is de mate waarin je kunt customizen zo klein dat alle mogelijke combinatie massaproducten blijven natuurlijk.

Dat zou natuurlijk wat anders worden als je er bijvoorbeeld een CPU die in plaats van x86-compatible alt-92 compatible is laat zetten op je custom-mobo met tokenringnetwerkaansluiting....

Maar o.a. StevenK zou het ongetwijfeld mooi kunnen uitleggen/verwoorden

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 23-09-2008 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:03:
....
Lijkt mij van wel. Vaak wordt de term massa-maatwerk gebruikt voor dit soort gevallen, maar het blijft een vorm van personalisatie/maatwerk. Daarnaast kun je tegenwoordig ook hele specifieke dingen aangeven, zoals de kleur van het deksel, die het moeilijker maken voor de fabrikant om het ding te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Noork schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:20:
[...]

Lijkt mij van wel. Vaak wordt de term massa-maatwerk gebruikt voor dit soort gevallen, maar het blijft een vorm van personalisatie/maatwerk.
De vraag is of daar een dermate uniek-heid vanuit gaat.
Het blijven massageproduceerde onderdelen uit een standaard lijst.
Daarnaast kun je tegenwoordig ook hele specifieke dingen aangeven, zoals de kleur van het deksel, die het moeilijker maken voor de fabrikant om het ding te verkopen.
Tenzij je daar je eigen foto op mag plakken (vergelijk de Postbank passen een tijdje terug) geldt ook daar weer bovenstaande tegenargument voor :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• StevenK
alt-92 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:03:
Nee, dat wordt niet als maatwerk gezien. Pas wanneer er sprake is van modificaties die maken dat de gebruikte onderdelen niet meer als universele of standaard onderdelen gebruikt kunnen worden, zou je kunnen spreken van maatwerk. Je komt dan echt in de situaties waar een dremel of soldeerbout aan te pas zijn gekomen.

De maatwerk-uitzondering is echt bedoeld voor die zaken die specfiek op of specificatie van de klant zijn gemaakt en niet zonder aanpassingen van gelijke soort aan een derde als 'maatwerk' zijn te leveren. Een typisch voorbeeld is een kast die specifiek op maat gemaakt is, omdat hij dan zo mooi in de nis van 1m62 x 2m44 past. Ongetwijfeld is er wel een tweede huis te vinden waar deze kast ook precies in de nis past, maar toch is dat maatwerk.

• Nielson
  • Laatst online: 00:17
Het gaat hier toch helemaal niet om de vraag of zo'n Dell laptop nu wel of niet maatwerk is en onder het herroepinsgrecht valt? Dell is gewoon akkoord gegaan met het terugsturen, ze vragen er alleen idioot hoge verzendings/administratie kosten voor.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37
Nielson schreef op woensdag 24 september 2008 @ 07:16:
Het gaat hier toch helemaal niet om de vraag of zo'n Dell laptop nu wel of niet maatwerk is en onder het herroepinsgrecht valt? Dell is gewoon akkoord gegaan met het terugsturen, ze vragen er alleen idioot hoge verzendings/administratie kosten voor.
Precies, en administratiekosten mag DELL al helemaal niet in rekening brengen. Kortom, aangetekende brief de deur uit: of ze halen hem zelf op, of ze geven je het adres waar je laptop heen kunt sturen. Het volledige aankoopbedrag inclusief eventuele verzendkosten tijdens levering dien je terug te krijgen zodat je enkel de kosten van het terugsturen gehad hebt.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe is dit eigenlijk afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 18:56

beany

Meeheheheheh

Nou, zoals het in dit topic staat:
RemcoDelft schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:06:
[...]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
beany schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 13:24:
[...]

Nou, zoals het in dit topic staat:

[...]
8)7 Ik vroeg me ook al af waarom ik mijn vraag toen niet nog had gesteld. Tsja, halfvergeten topics kicken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334618

Ik krijg de indruk, dat Dell een verschrikkelijk arrogant bedrijf is, nog erger dan UPC, Ziggo of Oxxio ...
Zodra je iets besteld hebt, wat nog wél in het Nederlands kan, word je alleen nog maar in het Engels te woord gestaan door hun klanten'service'.

Een paar dagen geleden heb ik een laptop bij hun besteld, maar tijdens de bestelprocedure kwam ik al tot de ontdekking dat er iets niet helemaal goed ging. Omdat de aanbiedingen, die het geheel interressant voor me maakten, binnen een paar uur afliepen, ben ik maar doorgegaan. Ik dacht, ik trek alles zometeen wel recht met een mailtje. Maar daar had ik toch helemaal buiten de waard gerekend.

Ik heb intussen een paar mailtjes gestuurd, met hun mailformulier. Maar daar krijg je geen kopie van, en nog erger je krijgt geen antwoord, hoewel ze beloven binnen 24 uur te reageren. Toen dus maar gebeld, maar in het Engels kon ik niet duidelijk maken wat er aan de hand was. Hoewel ik het gevoel had dat de figuur aan de andere kant ook niet wilde begrijpen wat ik vertelde.

Ik ben er dus zo goed als zeker van, dat ik niet krijg wat ik had willen bestellen (het gaat om een zgn. gratis upgrade, die ik alleen maar kon selecteren met de normale bijbetaling, dus óf geen upgrade, óf niet gratis). Wat zou er gebeuren, als ik weiger het pakket in ontvangst te nemen, en het ongeopend retour stuur? Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Heerst er een virus? Pakket bestelling weigeren

Vziw maakt Dell die dingen made to order, dus denk ik dat je het beter nu kunt annuleren, dan zijn ze wellicht makkelijker dan wanneer je straks gaat annuleren en retour zenden. Er zit namelijk nog altijd een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Zie de OP.

Aangezien jouw probleem redelijk op zichzelf staat en anders is dan het probleem van TS en dit een heel oud topic is, voorzie ik hem even van een slotje. Mocht je er niet uitkomen, kun je een nieuw topic openen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.