exit-popup alleen voor externe links

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een klant moet ik een exit-popup maken bij het verlaten van de website. Hiervoor gebruik ik volgend script:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<script language="javascript">

/*
    Open new window script for Google.com
    */

var win = null;
    function NewSurvey(mypage,myname,w,h,scroll,toolbar,status,menubar,location){
    LeftPosition = (screen.width) ? (screen.width-w)/2 : 0;
    TopPosition = (screen.height) ? (screen.height-h)/2 : 0;
    settings =    'height='+h+',width='+w+',top='+TopPosition+',left='+LeftPosition+',scrollbars='+scroll+',toolbar='+toolbar+',status='+status+',menubar='+menubar+',location='+location+',resizable'
    win = window.open(mypage,myname,settings)
}

</script>

en

JavaScript:
1
<body onunload="NewSurvey('http://www.google.com','name','1000','663','no','no','no','no','no');return false">

Helaas verschijnt de popup met in dit geval google.com ook wanneer ik binnen de klant haar website naar andere pagina's navigeer. Het is dus de bedoeling da de popup alleen verschijnt bij het navigeren van de website zelf. Dus van haar website naar bijvoorbeeld www.nu.nl

Ik weet dat er veel popup blockers actief zijn maar dit is nou eenmaal een vraag van de klant die ik moet accepteren. Heeft iemand een idee wat ik moet doen om te definieren dat er alleen een popup komt wanneer van de website weg wordt gegaan?

Bedankt! :)

[ Voor 1% gewijzigd door een moderator op 02-06-2009 21:24 . Reden: Code tags toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 Opties die ik voorzie:
Laat de server (PHP etc) de http_referer bekijken, of de vorige pagina van dezelfde server is.
Laat de client (JS) de referrer bekijken, of de vorige pagina van dezelfde server is.

[edit]
Over het hoofd gezien, dat het bij het wegnavigeren de alert moet tonen.

In dat geval moet het huidige document van de server zijn (valueert als waar, bij iedere page-request, negeren maar). De PHP (of nog steeds, de JS) zijn in staat te bekijken waar de browser naar toe wilt (door middel van een link-click).

Bij herbezoek op de site/pagina door middel van handmatig browsen, zal er altijd een alert getoond worden bij body unload. Maar ik denk dat dit minieme wel te "vergeten" valt.

Rijst btw mij de vraag, waarom wil je de gebruiker op deze manier lastig vallen? :P

[edit2] Ik moet idd begrijpend lezen leren :)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:57:
2 Opties die ik voorzie:
Laat de server (PHP etc) de http_referer bekijken, of de vorige pagina van dezelfde server is.
Laat de client (JS) de referrer bekijken, of de vorige pagina van dezelfde server is.
2 opties die niet werken. Tenzij je gaat kijken naar de volgende pagina, maar dat lijkt me lastig.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies, het lijkt zo simpel maar dat is het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzer
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
function externalLinks() {
    if (!document.getElementsByTagName) return;
    var anchors = document.getElementsByTagName("a");
    for (var i=0; i<anchors.length; i++) {
        var anchor = anchors[i];
        if (
            anchor.getAttribute("href") && (anchor.getAttribute("rel") == "external")
            )
        rest van de code.

Dan zet je in links die van de site afgaan rel="external" en dan run je een exit-popup?

Hier komt ooit nog wat te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xyzer niet alles verklappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Kun je niet je opdrachtgever toch proberen te overtuigen dat het gebruiken van popups (en exit-popups in het bijzonder; ik verlaat die site niet voor niets!) als bijzonder storend worden ervaren en juist negatieve aandacht vestigen op de site; en dus niet het beoogde doel bereiken?
Ik vind dat je als webdeveloper dat toch op z'n minst kan doen om voor ons allen het web een klein beetje aangenaam te houden..

Mocht dat niet lukken: http://gathadams.com/2007...-exit-popup-exit-console/
(2e hit op Google). Zelfde als wat Xyzer zegt dus:)

offtopic:
Zet overigens je code even in code-tags in plaats van cursief. Dan loopt de tekst niet meer van het scherm af en krijg je meteen mooie regelnummering en syntax-highlighting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je code post, gebruik dan code tags; die zijn voor code. De [i] tag is voor italics ;) En volgens Waar hoort mijn topic? hoort je topic niet in PRG maar WEB, dus daar schop ik 't even naar toe. Tot slot: eensch met wat hierboven gezegd wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 02-06-2009 21:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
offtopic:
Maar zo'n exit-popup hoeft toch niet alleen maar evil te zijn? Je zou het denk ik ook kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld customer feedback: 'heeft u gevonden wat u zocht/kon u het makkelijk vinden/etc.'

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Boelie-Boelie schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:00:
offtopic:
Maar zo'n exit-popup hoeft toch niet alleen maar evil te zijn? Je zou het denk ik ook kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld customer feedback: 'heeft u gevonden wat u zocht/kon u het makkelijk vinden/etc.'
Ik...wil...weg...van...je...site... :( Rot op met je vragen! :)

Snappie?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Boelie-Boelie schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:00:
offtopic:
Ze blijven irritant, ik vind een goedbedoelde exit popup irritanter dan een reguliere popup vol reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Zoek iedere link... als er geen match is met de document.domain voeg je een eventhandler toe die onclick een popupje opent? Kan simpel met jQuery afaik...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
RobIII schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:05:
Ik...wil...weg...van...je...site... :( Rot op met je vragen! :)
Ik gebruik zelf (nog?) geen exit-popups, maar analyticsgoeroe Avinash Kaushik zweert toch echt bij customer feedback d.m.v. van enquêtes.. Enquêtes volgens hem de enige manier om het 'waarom' van je analyticsdata te achterhalen. Ik doel dus op een tijdelijke exit-popup voor een klein percentage van alle visits met meerdere pageviews, niet op een permanente exit-popup voor elke visitor. Dan kan zo'n exit-popup toch best werken? Maar misschien is een popup tijdens de sessie (niet per se exit) dan handiger?

[ Voor 5% gewijzigd door Boelie-Boelie op 03-06-2009 09:09 ]

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ongevraagde(!) pop-ups of modal dialogs zijn per definitie storend en irritant; zeker als het om iets triviaals gaat als een sitebeheerder die wat knullige vragen uit een zelf-verzonnen-knullige enquête wil stellen. "Hoe vond u onze site? 3FM, Google, Ilse, Anders..." :X
Als je zo nodig info wil, zet dan die enquete ergens in je navigatie, of in een hoekje, en laat me er vrijwillig aan mee doen als ik er op klik. Lok desnoods de aandacht met een giveaway ofzo. Sure, met in-your-face geklier zul je meer feedback krijgen, maar hoe betrouwbaar is die enquête als mensen je enquête gaan liggen vergallen omdat jij ze de pis lauw maakt met pop-ups? ;)
Als je wil weten of mensen kunnen vinden wat ze zoeken kun je ook een "Kon u het vinden ja/nee" onderaan je zoekresultaten tonen.

Voor wat het doel van TS betreft; je links markeren met een icoontje (zoals wikipedia Afbeeldingslocatie: http://en.wikipedia.org/skins-1.5/monobook/external.png of Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xVdg7mfBe0l5l75OBOQnXavq/full.gif zoiets of...) is meer dan voldoende; en dat is ook prima op te lossen met wat JS en een rel="external" (of hell, zelfs server-side als 't moet :P )

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 03-06-2009 09:35 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Helemaal eens met RobIII. Ik ben er ook zo een die gewoon soms zulke dingen gaat invullen met gegevens die de stats vern**ken, daarmee hoop ik dat mensen inzien dat ze moeten kappen met die rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Boelie-Boelie schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:08:
[...]

Ik gebruik zelf (nog?) geen exit-popups, maar analyticsgoeroe Avinash Kaushik zweert toch echt bij customer feedback d.m.v. van enquêtes.. Enquêtes volgens hem de enige manier om het 'waarom' van je analyticsdata te achterhalen. Ik doel dus op een tijdelijke exit-popup voor een klein percentage van alle visits met meerdere pageviews, niet op een permanente exit-popup voor elke visitor. Dan kan zo'n exit-popup toch best werken? Maar misschien is een popup tijdens de sessie (niet per se exit) dan handiger?
Dat is ook al zo oud als de weg naar rome :P

Het is voor informatieve sites bijna onmogelijk om goed de conversie te meten, zonder nadrukkelijk de vraag bij de klant neer te leggen of de actie succesvol is geweest. Microsoft doet dit al jaren op hun site bijvoorbeeld, door regelmatig onderaan de pagina te vragen wat je van de pagina vond en/of je je doel er mee hebt bereikt. Veel blonder kan het niet.

Dit zegt echter NIKS over de manier waarop (je so-called guru zegt hier ook niks over). Het lijkt me ook sterk dat hij exit-popups zou aanraden als guru, gezien de volgende nadelen:

1. Popups worden door het merendeel van de browsers vandaag de dag geblocked, dus dat is bij voorbaat al een zeer onbetrouwbare manier om je conversie te meten.

2. Daarnaast zegt de exit-popup ook nog eens niks over de relatie met de content. Je weet dus nog niet met zekerheid WELKE content tot de conversie heeft geleid (en laat dat nu net het hele doel van die enquete zijn!)

Als je met mini-enquetes wilt werken, zul je deze dus gewoon op de betreffende pagina moeten plaatsen.

edit:
Wat jij daarna zegt is overigens ook nog eens erg raar. Je wilt selectief die exit-popups gaan toevoegen, bijvoorbeeld gerelateerd aan het aantal pageviews. Dus iemand die via google binnenkomt op een goede pagina deze leest en blijkbaar zijn antwoord heeft gevonden is geen conversie :? Selectief zijn is GEEN optie bij web analytics.

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 03-06-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je met mini-enquetes wilt werken, zul je deze dus gewoon op de betreffende pagina moeten plaatsen.
Precies, gewoon een boxje onder een antwoord (of wat dan ook) met "Was deze informatie nuttig voor u?" of iets in die strekking. Radiobutton Ja/Nee en je weet precies om welk onderdeel t ging. Niet iedereen gaat dat gebruiken maar het zal een stuk betrouwbaarder zijn dan via de popups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
Niet dat ik ooit van plan was zulke popups te gebruiken :P , maar nu is iig duidelijk aan wat voor alternatieven je zou kunnen denken, dat was het doel van mijn vraag.

@Bosmonster: à la Lightbox komt er nog wel doorheen, en het is natuurlijk niet zo heel moeilijk de refererende pagina mee te geven in de verstuurde enquête, waardoor je wel weet waar het over gaat.

Maar even over de beweringen van die meneer Kaushik.. Als ik het boek 'Web analytics an hour a day' erbij haal, geeft hij het verschil aan tussen..
  • site-level surveys: begrijpen van de algehele klantervaring en
  • page-level surveys: hoe goed is de pagina waarop je nu bent
Ze dienen dus verschillende doelen. Site-level surveys zijn meestal automatische popups, page-level surveys worden meestal geïnitieerd door de bezoeker.
Depending on what you are solving for, it might make sense to interrupt or not, or do an exit (or even post-visit) survey. Understand what you are trying to learn, and then experiment with a couple of methodologies to find out what works best for you.
En verderop bij de 'Best practices for survey success':
Randomness is perhaps the most commonly used tactic in inviting customers to take a survey. I believe that is suboptimal in many cases. When trying to understand what people think, I have come to believe that surveing people who have had the change to engage with the site is best. [..] For example, look at your clickstream data, find the average page views per visitor, and then set a trigger for just under that number.
M.a.w. hij bedoelt wel degelijk richten op mensen met meer pageviews en ook wel degelijk het gebruik van exit-popups. Maar zoals gezegd vind ik popups ook nogal eng en een uitspraak als 'I have come to believe' is niet de meest fantastische onderbouwing, dus dan lijkt mij zoiets als Kampyle wel een mooie oplossing voor het uitvoeren van surveys zonder het gebruik van popups.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Los van of het verstandig is of niet zou je al een heel eind moeten kunnen komen met jQuery (of een andere library). Doorloop alle links op de pagina, voor elke link kijk of deze naar een externe site linkt en kun je een extra handler koppelen aan het click event.

Op zich is de popup tonen niet een andere actie dan bijvoorbeeld een divje zichtbaar maken.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Boelie-Boelie schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 22:55:
@Bosmonster: à la Lightbox komt er nog wel doorheen, en het is natuurlijk niet zo heel moeilijk de refererende pagina mee te geven in de verstuurde enquête, waardoor je wel weet waar het over gaat.
Dan ga je er nog steeds vanuit dat mensen na een conversie blijkbaar de site verlaten, wat natuurlijk geenszins waar hoeft te zijn.

Site-wide surveys hebben imho nauwelijks toegevoegde waarde voor analytics-doeleinden. Dan gaat het meer om algemeen testen van usability e.d. (en dan nog vraag ik me af wat een survey toe gaat voegen, A/B testing lijkt me een stuk geschikter).

[ Voor 21% gewijzigd door Bosmonster op 04-06-2009 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
Bosmonster schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 09:39:
Site-wide surveys hebben imho nauwelijks toegevoegde waarde voor analytics-doeleinden. Dan gaat het meer om algemeen testen van usability e.d. (en dan nog vraag ik me af wat een survey toe gaat voegen, A/B testing lijkt me een stuk geschikter).
Ik heb niet gezegd dat je surveys voor analytics gebruikt, ik gaf aan dat een survey een kwalitatieve aanvulling is op kwantitatieve (analytics) data. Je geeft zelf al aan dat het voor bepaalde doelen wel een nut kan hebben, zoals usabilitytesting. Je kunt soms A/B-testen wat je wilt, maar als je uitgangspunt al niet klopt en je soms een bezoeker nodig hebt om je daarop te wijzen, heb je simpelweg kwalitatieve data nodig. Dat kun je door af en toe een gecontroleerde usabilitytest uit te voeren, maar ook met bijv. zo nu en dan een online survey. Of allebei. (Of een gecontroleerde test om de online survey te testen :P )

Maar dat het nadelen heeft en voor on-page optimalisatie soms weinig oplevert, wil nog niet zeggen dat het niet nuttig is; het betekent IMHO alleen dat je bij inzetten van dit middel wel heel zeker moet weten dat een andere manier niet beter is. Volgens mij geldt dat voor wat voor popup dan ook.

Cogito ergo dubito

Pagina: 1