Harde schijf tikt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax78
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09-2021
Ongeveer een half jaar geleden heb ik zelf een nieuwe pc gebouwd, met een Samsung spinpoint F1 hdd. Een paar maanden later begon de harde schijf af en toe een tik geluidje te maken. De computer liep even vast en een paar seconden later; tik! Daarna functioneerde alles weer normaal. Dit gebeurde denk ik 1x per kwartier oid maar het was behoorlijk irritant, dus heb ik de diagnostische tool van samsung gedraaid. Conclusie van die software was: fouten gevonden, formateren en dan de test nog een keer doen.

Toen heb ik besloten om een nieuwe HDD te kopen, want ik had geen zin om het ding terug te gaan sturen en dan dus zonder werkende computer te zitten. Heb toen een WD velociraptor (150GB 10k rpm) gekocht en gebruik deze nu als bootdrive. De oudere Samsung zit er ook nog in en heb ik toen geformateerd, deze werkt nu prima als secondary.

Maar al gauw na het installeren van de WD drive begon deze ook te klikken. Precies hetzelfde symptoom, computer blijft even hangen, tik! en alles gaat weer verder. Bij deze drive gebeurt het alleen minder vaak en blijft ie wat minder lang hangen.

Kan het dat dit probleem niet bij de HDD's ligt maar ergens anders? En wat is handig om nu te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check even OM FAQ
Twee verschillende schijven is erg sterk, dus ik denk dat er idd iets anders fout zit. Dat kan je controller zijn, maar dat valt met bijvoorbeeld een ander controllerkaartje te testen :)
Kleine quote:
Als je deze problemen relatief vaak ondervindt en/of met meerdere harddisks: dan moet je de bron van het probleem zoeken in de bekabeling, het moederbord of de voeding. Een voeding die vaak te hoge piekspanningen afgeeft kan funest zijn voor de harddisks. Het is zeer aan te raden om de voeding op een geaarde stopcontact te aansluiten, zodat de statische elektriciteit beter afgevloeid kan worden. In mindere mate is een brak moederbord er verantwoordelijk voor. Een overgeclockte PCI bus kan ook de stabiliteit van de I/O controller beinvloeden, waaraan de harddisks weer gevolgen aan kunnen ondervinden. Slechte IDE kabels kunnen ook schade aanrichten aan de schijven; probeer dan verschillende kabels en vergewis je ervan dat ze goed zijn aangedrukt. Verder zijn hoge temperaturen (boven ~45 graden) niet echt bevorderlijk voor de levensduur van een HDD. Pas dan koeling toe waar nodig. Zie ook Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

[ Voor 68% gewijzigd door The Eagle op 02-06-2009 12:53 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16
Mijn vermoedens gaan ook naar de controller.
Heb namelijk zelf op werk zelfde probleem gehad.
Na vervangen van moederboard (was gewoon stuk want draaien meerdere van dat moederboard nog steeds perfect) deed de harddisk met problemen het weer perfect.

Heb je geen andere moederboard/pc om te testen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax78
Een van mijn huisgenoten heeft precies dezelde PC (we hebben destijds 2 dezelfde systemen gebouwd), hij heeft nooit ergens problemen mee gehad. In het begin heb ik heel veel bluescreens gehad, het bleek toen dat er een RAM channel op het moederboard kapot was, als ik het me goed herinner zit mijn ram (2x 2GB) nu in channel 2. Ik heb het er toen bij laten zitten omdat ik er niet op zat te wachten om de hele pc weer uit elkaar te halen en het moederboard terug te sturen.

Misschien is het nu handig om even van PC te ruilen met mijn huisgenoot en onze harde schijven te wisselen. Dit kan verder geen kwaad voor zijn systeem toch? Mochten mijn problemen dan weg zijn dan ligt het iig niet aan de harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat je verder werkt met een defect moederbord is natuurlijk niet handig, het is natuurlijk even werk en je zit even weer zonder, maar een DOA produkt kun je beter ten alle tijden retour sturen. In dit geval had je problemen met jouw geheugen sloten, maar de kans op meer verborgen gebreken is vergroot aanwezig als het moederbord al niet geheel in orde is.

Zoals ik het nu lees, zou ik eens beginnen met het moederbord te vervangen, daarnaast is hetoverigens ook wel handig om de specificaties van jouw systeem hier op te geven. Op afstand troubleshooten wordt dan over het algemeen makkelijker.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John00188
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06-2021
Ik heb hetzelfde probleem met mijn samsung spinpoint F1 750gb, steeds een tik geluid. Dan w8 ie even en dan hoor je dat de schijf even goed tekeer gaat en dan tik, de map is geladen. Ik vind het heel irritant want het gebeurt dus bij mij om de 3 minuten ongeveer. Mijn specificaties zijn: P5K PRO, 2x Samsung 750gb, E8400 en een GTX260. Volgens mij is het maar 1 schijf die dat geluid maakt. Ze staan ook niet in raid-0 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax78
_Dune_ schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 13:51:
Zoals ik het nu lees, zou ik eens beginnen met het moederbord te vervangen, daarnaast is hetoverigens ook wel handig om de specificaties van jouw systeem hier op te geven. Op afstand troubleshooten wordt dan over het algemeen makkelijker.
Bij deze:

Intel Core 2 Duo,E8500, Socket 775, Boxed
Club3D Radeon HD4870X2,2048MB, GDDR5, PCI Express
Antec P182, Zwart
Cooler Master Real Power M520,Retail, 520Watt
GigaByte GA-EP45-DS3,Retail
Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, ..
A-DATA AD2800E002GM(O)U,4096MB, 800MHz, 2x, D..

En nu dus een Western Digital Velociraptor 150 GB 10k rpm bij geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Normaal denk je bij een tikkende HD aan de HD zelf of de controller.
Laatst moest ik echter een pc met een tikkende HD repareren, en bleek het de voeding te zijn die dwars lag.
HD deed het in elke andere pc probleemloos, met een nieuwe voeding was het probleem opgelost.

Als ik jou was zou ik de HD dus testen in een andere pc en even wat onderdelen uitwisselen.
Niet dat ik nou zeg dat perse de voeding de oorzaak is, maar meer dat het soms een ander onderdeel is dan je zou verwachten. Echt testen geeft uitsluitsel.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 02-06-2009 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John00188
Job, de hdd waar jij het over hebt. Tikt die de hele tijd door of hetzelfde als wat Madmax en ik beschreven hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Die tikte om de x minuten, waarbij het systeem even vastliep.
Sommige dagen was er niets aan de hand, sommige dagen gebeurde het de hele dag door.
Voeding vervangen, en nu draait het systeem alweer een maand of drie probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John00188
Hmm, ja dat probleem heb ik ook, ik zal wel even zoeken welke het probleem geeft en em even in een vriend zijn pc stoppen. Bedankt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax78
Even een follow up op dit topic...

Aangezien er eigenlijk geconcludeerd werd dat het moederbord een grote kans maakte als boosdoener had ik me hier bij neergelegd. Aangezien ik geen zin had om het moederbord terug te sturen voor RMA en dan weer een tijd zonder PC te zitten heb ik dit heel lang zo laten doorgaan.

Heb gister een nieuw mobo gekocht (ASUS P5Q deluxe) en het probleem is niet opgelost... Overigens is het om de een of andere reden wel minder erg geworden. Vaak maakt de harde schijf nu ook een tik geluid zonder dat de computer een seconde of 5 blijft hangen. Maar ook dat gebeurt af en toe nog, mapje openen en de computer blijft even hangen, en TIK, het systeem gaat weer verder.

Heb net SATA kabeltje vervangen, maakte geen verschil. Moet ik dan nu concluderen dat het dan aan de voeding ligt?

Ben inmiddels al 300 euro lichter en heb het probleem nog steeds :'( Volgende keer misschien toch maar een Dell uit de schappen trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Probeer eens een voeding te lenen?

Een kennis van mij had 4x defecte hd's, dus sectors beschadigd, lag aan de voeding, alle 4 de hd's in de winkel geruild, toen toch ook maar de voeding gewisseld, toen was het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem met een 300Gb Rator.

Heb er nooit last van gehad maar na een nwe installatie van Vista begon dit.
Op de Sensor View zie ik een piek van 100% HDD gebruik en na de tik een CPU gebruik van rond de 75%.
De Raptor begint toeren te maken,tikt en gaat voorts weer idle.
Het gaat nu achtermekaar door met pauzes van nog geen 30seconden.
Kan het geen programma zijn wat dat veroorzaakt?
Pagina: 1