Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RAID 1 mirrorschijf defect hoe beide schijven vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server met twee 500Gb schijven in RAID 1.
De mirrorschijf is gecrashd. Nu wil ik beide schijven vervangen zodat ik uiteindelijk een schijf van 1Tb en een mirror hiervan heb.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik dacht de nieuwe mirror schijf plaatsen. Mirror opnieuw opbouwen.
Goede 500Gb schijf vervangen voor 1Tb en opnieuw mirror bijwerken.
Gaat dat werken van 500Gb -> 1Tb of loop ik zo een risico?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11 08:50

Sosabowski

nerd

Wat is een mirrorschijf?
In een raid 1 array (mirror) zijn beide gelijk.

Als er een defect is kan je die vernieuwen met een harde schijf van een grotere grootte.

Zodra je array weer gesynchroniseerd is zou je de andere (kleine) ook kunnen vervangen. Op die manier maak je je array groter. Daarna zal je natuurlijk ook nog je partitie moeten vergroten.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo kan je dat inderdaad doen. Check wel even of je huidige firmware de nieuwe schijf(grootte) ondersteund.

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Aikon schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:57:
Zo kan je dat inderdaad doen. Check wel even of je huidige firmware de nieuwe schijf(grootte) ondersteund.
Zonder iets te weten over het soort raid (soft-,hard- of firmware) en het soort OS, lijkt het me wat voorbarig om de TS (welkom op GoT btw) naar firmware te laten zoeken.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De schijf opnieuw laten mirrorren kan natuurlijk prima. Als je dat hebt gedaan kun je verder kijken naar het uitbreiden van het volume etc. Maar dan is het wel handig weten wat voor RAIDsetup je hebt.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de nieuwe disks erin duwen en je backup erop terugzetten.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je kunt ook gewoon een nieuwe array aanmaken van twee 1TB schijven. Dan je nog werkende 500GB schijf er los naast zetten en de data van die ene oude schijf naar je nieuwe raid array kopieren.

Een nieuwe 1TB erbij, je array rebuilden en dan de oude 500GB voor een 1TB vervangen en het volume uitbreide kan inderdaad ook.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
+1 voor terw_dan ( maar da's logisch :) )

je kunt inderdaad beide schijven uit je raid array nemen, een nieuwe raid1 aanmaken van 1tb schijven, en dan de inhoud van de oude schijf (op een extra controller port) naafr de nieuwe kopieren. dit bespaart je 2x herberekenen van het array, en het zou al helemaal cool zijn als je 1tb-array terwijl het gebouwd wordt gevuld kon worden met de oude data.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
IorGie schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:02:
[...]

Zonder iets te weten over het soort raid (soft-,hard- of firmware) en het soort OS, lijkt het me wat voorbarig om de TS (welkom op GoT btw) naar firmware te laten zoeken.
Ja gaat idd niet op voor softraid, maar anders lijkt het me wel verstandig genoemde even te controleren? Firmware staat los van het gebruikte OS.

Verwijderd

Topicstarter
M'n configuratie is als volgt:

Asus P5VD2-MX motherboard
2 x Samsung HD400LJ harddisk (Sata 1 en Sata 2)
Bios ingesteld op RAID 1
OS Win XP
Server wordt gebruikt als mailserver en dataopslag

Een nieuwe array aanmaken en de oude disk als derde er naast zetten kan wel maar dan moet ik volgens mij OS, mailserver ed eerst opnieuw installeren en dan de data terugkopieren.
Eigenlijk wil ik de config zoals ik die nu heb (OS, applicaties etc...) zo overzetten.

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Bij een synschrone array
Schijf A(500gb) er uit
Schijf C(1tb) er in
rebuilden
Schijf B(500gb) er uit
Schijf D(1tb) er in
rebuilden
partitie(s) vergroten.

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:38
Bekijk dit draadje eens. Ik had hetzelfde probleem....

RAID 1 vergroten

Eh, sorry, niet gezien dat het XP was....

[ Voor 21% gewijzigd door mhaket op 01-06-2009 14:26 . Reden: Foutje, bedankt. ]

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk opgelost! Source schijf bleek nogal wat bad sectors te hebben waardoor het opnieuw mirrorren naar de nieuwe mirror chijf niet lukte.
Uiteindelijk de oude mirror schijf geformateerd. Met Icronis copy gemaakt van de (slechte) source naar de geformateerde mirrorschijf. Mirror werd source schijf.
Nieuwe mirror schijf van 1Tb toegevoegd. Array Raid 1 opieuw aangemaakt. Copieren naar mirror werkte prima.
Partitie vergroot naar 1Tb. (gPart). 1Tb sorce schijf gemaakt, tweede 1Tb schijf toegevoegd. Mirror opnieuw laten opbouwen. En klaar.
Moraal van het verhaal: vervang de schijven zolang het nog zonder problemen kan. Ik heb zo lang gewacht dat het me twee weken kostte. Maar het werkt.
Dank voor jullie hulp!

• mhaket
En weer zoveel jaar later opnieuw gebruikt. Ondertussen nog wel een betere handleiding gevonden https://raid.wiki.kernel.org/index.php/Growing. Handig voor over zoveel jaar >:)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
mhaket schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:55:
En weer zoveel jaar later opnieuw gebruikt. Ondertussen nog wel een betere handleiding gevonden https://raid.wiki.kernel.org/index.php/Growing. Handig voor over zoveel jaar >:)
Die link werkt bij mij niet: http://raid.wiki.kernel.org/index.php/Growing doet het wel.

Wat is er mis met gewoon een clone maken van 1 van de 2 schijven en daarbij gelijk de partities vergroten?
Lijkt me toch echt het simpelst.

• mhaket
Dan moet je plek hebben voor die extra schijf. En dat had/heb ik niet.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
Eh, oude schijf er uit, nieuwe schijf er in op de plek van de oude schijf. Clonen. 2e oude schijf er uit en 2e nieuwe schijf er in.
Waar heb je dan een extra plek voor een schijf voor nodig?
Pagina: 1