RAID 1 vergroten

Pagina: 1
Acties:
  • 818 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:38
Ik draai al enkele jaren een linux server met daarin een RAID-1 (software) van 2x 120GB disken.

Nu is het geheel volgelopen en heb ik ter vervanging 2 320 GB disken gekocht. Nu wil ik de oude schijven vervangen door de nieuwe (bijplaatsen is geen optie). Procedure die ik voor ogen heb is als volgt:
1) een disk 120 GB disk vervangen door een 320 GB disk
2) raid laten reconstrueren
3) tweede disk van 120 GB vervangen door een van 320 GB
4) raid laten reconstueren

Wat ik nu echter niet scherp heb is of ik nu als resultaat een raid over hou van 120 GB (en dus diskruimte 'weggooi') of (het gewenste resultaat) een van 320 GB?

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-11 18:46

John2B

I Love RAID5..!!

Zou prima moeten kunnen, na punt 4 dus nog een punt 5

5) Onder het OS de partitie vergroten of er een partitie bijmaken...geen probleem.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• mhaket
Durf het bijna niet te vragen :$ maar wat is de eenvoudigste methode om een partitie te vergroten? Ik draai overigens Fedora Core 3.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:32

EnnaN

Toys in the attic

is het heel vervelend als ik vraag waarom bijplaatsen geen optie is? als je bv geen plek voor 2, maar wel voor 1 schijf hebt, zou je er 1 kunnen bijplaatsen als 1 persoons raid, en dan als de data overgepompt is de oude weghalen, en rebuilden tot een 2 schijf raid?

sig

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij staan je vragen echt compleet in RAID FAQ

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Draai je softraid? (mdadm)

• mhaket
Ja (en gebruik mdadm)

• mhaket
Nog even als antwoord om EnnaN:

Ik heb simpel weg de ruimte niet in de kast (zitten al drie disken in). Daarnaast wil vrouwlief 'ongestoord' door kunnen werken en ik niet 's nachts data gaan kopieren :O

Antwoord op Outerspace:
Wist nog niet dat er ook FAQs op tweakers.net stonden (mens is nooit te oud om te leren). Kon overigens mijn vraag daar niet zo terug vinden.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Uit de RAID FAQ. :)
Kan ik een schijf/array zonder dataverlies uitbreiden?
Dat hangt af van de RAID controller. De meeste controllers ondersteunen de uitbreiding van een bestaande RAID array met extra schijf/schijven zonder dataverlies alleen bij single RAID levels met een pariteit (RAID3/4/5/etc). Enkele controllers, vooral de duurdere exemplaren (Areca bijvoorbeeld), ondersteunen uitbreidingen bij denkbare levels. Dat is normaliter wel in de handleiding van de controller terug te vinden en het is vooralsnog niet mogelijk bij firmware RAID en software RAID. Het zonder dataverlies uitbreiden van een enkele schijf naar een RAID array is in het algemeen alleen mogelijk bij mirrors (RAID1) en dat wordt door praktisch alle controllers ondersteund, ook door firmware RAID en software RAID. De duurdere controllers (Areca bijvoorbeeld) kunnen zonder dataverlies van een enkele schijf naar een willekeurige RAID array omgezet worden.

ARME AOW’er

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:32

EnnaN

Toys in the attic

@angel: dat gaat wel over het uitbreiden met extra schijf, niet over het wisselen... is niet echt wat TS wou geloof ik

@mhaket: zelf weten hoor :) maar als je er even een schijfje inhangt, en gaat copyien, kan dat toch unatended? en als je klaar bent , hup, omzetten, kan je gewoon zo verderwerken. kost niet meer downtime dan jou manier :)

anyway, succes

sig

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Achja.. de waarde van die FAQ is nogal nihil denk ik:
Kan ik een schijf uit een RAID1 array halen en deze zó uitlezen?

Dat hangt ervan af: wanneer je SoftwareRAID gebruikt, dan is het totaal geen probleem. Een voorwaarde is wel dat je Windows 2000 of XP draait. Soms laat de schijf zich niet zien, dan zul je deze even via de schijfbeheer moeten "importeren", dat wijst normaal gesproken vanzichzelf uit. Wanneer je daarentegen FirmwareRAID of HardwareRAID draait, dan geldt hiervoor de punt hierboven: Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data? De beste aanpak is dus: aan dezelfde controller hangen en dan uitlezen.
Het vette is dus volledige onzin...

Een Raid 1 set kan je zeker uitbreiden als je LVM gebruikt. Of het ook kan als je alleen mdadm gebruikt weet ik niet (en betwijfel ik)

iRacing Profiel

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

MrBarBarian schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:53:
[...]
Achja.. de waarde van die FAQ is nogal nihil denk ik:
[...]
Het vette is dus volledige onzin...

Een Raid 1 set kan je zeker uitbreiden als je LVM gebruikt. Of het ook kan als je alleen mdadm gebruikt weet ik niet (en betwijfel ik)
Je durft met je nihil.

En als je zo lang op dit forum komt, waarom attendeer je dan de crew niet op fouten in de FAQ?

ARME AOW’er

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Guardian Angel schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:55:
[...]

Je durft met je nihil.

En als je zo lang op dit forum komt, waarom attendeer je dan de crew niet op fouten in de FAQ?
offtopic:
omdat ik ze nooit/zelden lees.. google is makkelijker en efficienter ;)

iRacing Profiel

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

EnnaN schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:52:
@angel: dat gaat wel over het uitbreiden met extra schijf, niet over het wisselen... is niet echt wat TS wou geloof ik
Wisselen of uitbreiden maakt geen enkel verschil.

ARME AOW’er

• mhaket
Eh, toch nog even terugkomen op mijn vraag: hoe kan ik de partitie vergroten tot de gewenste 320 GB?

Google geeft veel info maar hier wordt steeds mbv fdisk de partitie tabel aangepast. Dan ben ik toch alle data kwijt op die schijf?

• mhaket
Dit is wat ik gevonden heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  #Alter the partition tables, to make /dev/sda3 and /dev/sdb3 have new size:
  fdisk /dev/sda
  fdisk /dev/sdb

#reboot (make kernel read new partition table)

#then, grow the raid1 /dev/md1
  mdadm --grow /dev/md1 --size=max

#and finaly, grow the ext2 (or ext3) fs on /dev/md1
  resize2fs /dev/md1

Ben ik nu na die fdisk-commando's niet mijn data kwijt op mijn raid?

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
heb geen verstand van raid maar weet wel dat je met partition magic 8.0 je partities kan vergroten en verkleinen zonder dataverlies.

heb het zelf ook paar keer gedaan + het werkt fijner naar mijn gevoel, geen codes invoeren maar gewoon met de muis werken en zien wat je veranderd

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Kijk eens in de FAQ naar een freeware tool die met/onder Linux werkt. Onder Windows is er geen enkel probleem i.i.g. maar met Linux heb ik geen ervaring.

FDISK zorgt inderdaad voor het volledig verwijderen van je data. Dat zou ik dus maar niet gebruiken. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Guardian Angel op 08-08-2006 22:29 ]

ARME AOW’er

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Je draait mdadm, dus die moet je gebruiken voor het uiteindelijke growen.
Met fdisk ben je data idd kwijt, maar je zult partities moeten vergroten, zodat mdadm kan growen. Je moet dus even op zoek naar een freeware linux tool, ala Partition Magic voor Windows. Dat bestaat geheid, maar ik weet het ff niet.

• mhaket
OK, even een terugmelding van wat ik gedaan heb.

1) oude disk eruit, nieuwe erin
2) partitie aangemaakt op nieuwe disk van 320 GB groot
3) raid hersteld
4) tweede oude disk eruit, nieuwe erin
5) partitie aangemaakt op nieuwe disk van 320 GB groot
6) raid hersteld
7) met 'mdadm --grow /dev/md0 --size=max' raid vergroot
8) daarna de ext2 vergroot mbv 'resize2fs /dev/md0'

en *O*, succes!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nice, dude :)

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:01
hellmonder1986 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:19:
heb geen verstand van raid maar weet wel dat je met partition magic 8.0 je partities kan vergroten en verkleinen zonder dataverlies.

heb het zelf ook paar keer gedaan + het werkt fijner naar mijn gevoel, geen codes invoeren maar gewoon met de muis werken en zien wat je veranderd
Hoe dom ben jij... We praten hier over LINUX
mhaket schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 19:25:
OK, even een terugmelding van wat ik gedaan heb.

1) oude disk eruit, nieuwe erin
2) partitie aangemaakt op nieuwe disk van 320 GB groot
3) raid hersteld
4) tweede oude disk eruit, nieuwe erin
5) partitie aangemaakt op nieuwe disk van 320 GB groot
6) raid hersteld
7) met 'mdadm --grow /dev/md0 --size=max' raid vergroot
8) daarna de ext2 vergroot mbv 'resize2fs /dev/md0'

en *O*, succes!
Chill, Weet ik dat ook voor de volgende keer, ik zit vaak te kutten met een externe hdd waar ik alles opzet (DriveImage) welke ik dan weer terug zet.

• mhaket
Ruim 10 jaar later wil ik dezelfde truuk nog een keer herhalen, van 2 TB naar 3TB disken deze keer. Verdomd handig dat ik via google mijn eigen topic weer terug vond. Dank je tweakers! _/-\o_
Pagina: 1