Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Kan WPA2 encryptie niet instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb onlangs mijn computer laten resetten op de universiteit met een gepreset image van XP met SP2. Vervolgens heb ik geupgrade naar Service Pack 3, waardoor ik bij het instellen van een draadloos netwerk ook als encryptie het benodigde 'WPA2' zou moeten kunnen aanklikken. Deze staat er echter niet tussen, en zodoende kan ik niet op het draadloze internet van de uni (en thuis).

Ik heb eerst voor de zekerheid SP3 opnieuw geïnstalleerd maar dat leverde niets op. Ook heb ik al een WPA2/WPS IE-update pogen te doen, maar daarvan zei hij dat hij al geïnstalleerd was.

Verder heb ik dit topic gevonden, waaruit bleek dat het kan liggen aan de driver van mijn netwerkkaart die geen WPA2 zou kunnen ondersteunen.

Ik heb een in 2005 aangeschafte Fujitsu Siemens Amilo M7440G. Uit de specs blijkt dat ik een Intel Pentium M 725 processor heb. En een Mobile Intel 915GM Express Chipset type (ik weet niet welke gegevens precies relevant zijn).

Hoe kan ik nou waaruit afleiden waar het probleem zit? En waar zou ik updates van de drivers van mijn netwerkkaart kunnen vinden?

Bij voorbaat heel erg bedankt :>

PS. Ik weet trouwens niet of het überhaupt met het resetten te maken heeft, want ik weet niet of ik voorheen ooit met een WPA2 netwerk verbinding heb proberen te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2009 16:37 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Centrino platform, dus kijkend naar de leeftijd zal er waarschijnlijk een Intel 2200b/g inzitten.
Daar kan je de drivers hier voor vinden. :)
De laatste zou sowieso WPA2 moeten ondersteunen.

Volgens dit topic zou herinstalleren van de NIC inderdaad het euvel verhelpen

Herinstalleren:
- Rechtermuisklik op "Deze computer" -> Eigenschappen -> Apparaatbeheer
- Netwerkkaarten
- Verwijder de Intel 2200B/G
- Rechtermuisklik op "Deze computer" in de apparaatbeheer lijst -> scan voor nieuwe apparaten
- Wanneer je om drivers gevraagd wordt; browse naar de locatie waar je de .zip files van de Intel driver hebt uitgepakt

Alternatief (drivers bijwerken; werkt - bij mij - altijd beter dan herinstalleren, aangezien dat soms direct weer de built-in drivers pakt):
- Rechtermuisklik op "Deze computer" -> Eigenschappen -> Apparaatbeheer
- Netwerkkaarten
- Kies de netwerkkaart
- Eigenschappen
- Stuurprogramma
- Stuurprogramma bijwerken
- browse naar de locatie waar je de .zip files van de Intel driver hebt uitgepakt

Succces :)

[ Voor 67% gewijzigd door r0b op 31-05-2009 16:42 ]

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Ik heb me niet verdiept in het waarom, maar bij mij was een oplossing nieuwe wifi-drivers installeren.
Hierna werkte het wel weer.
Het hoort overigens een beetje bij windows, het is een hobby; je zoekt altijd naar oplossingen :) succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
@ Rob:
Bedankt voor je hulp.

Ik ben begonnen met je tweede optie (drivers bijwerken).

Ik heb een Engelse Windows, maar ik denk dat ik er toch wel gekomen ben, locatie:
my computer -> properties -> system properties -> tabblad hardware -> Device Manager -> Network Adapters -> Intel (R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection

Rechtermuisknop erop en dan 'update driver'. Dan zegt ie: "The wizard could not find a better match for your hardware than the software you currently have installed."

Herinstalleren:
Ik wil eerst even precies weten waar ik dan een nieuwe driver vandaan haal, haha. Ik zie bij de tabbladen van 'System Properties' niet echt iets wat daarop lijkt. Of bedoel je bij tabblad 'Automatic Updates' waarbij je dan op de Microsoft update website terechtkomt?

@ Faust: haha, ik heb liever dat dingen gewoon meteen werken eigenlijk :P

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:18:
@ Rob:
Bedankt voor je hulp.

Ik ben begonnen met je tweede optie (drivers bijwerken).

Ik heb een Engelse Windows, maar ik denk dat ik er toch wel gekomen ben, locatie:
my computer -> properties -> system properties -> tabblad hardware -> Device Manager -> Network Adapters -> Intel (R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection

Rechtermuisknop erop en dan 'update driver'. Dan zegt ie: "The wizard could not find a better match for your hardware than the software you currently have installed."
Ah sorry, ik zelf ook, maar dacht het gelijk even te vertalen :+

Dit zijn de exacte stappen: http://pcsupport.about.co...lem/ht/updatedriverxp.htm
After finding the hardware you're updating drivers for, right click on the hardware's name or icon and choose Properties. In this Properties window, click the Driver tab.

Click the Update Driver... button. The Hardware Update Wizard will begin.

To the "Can Windows connect to Windows Update to search for software?" question, choose the No, not this time radio button and then click the Next > button.

To the "What do you want the wizard to do?" question, choose the Install from a list or specific location (Advanced) radio button and then click the Next > button.

The next window that appears will be the Please choose your search and installation options. window containing several radio buttons and checkboxes.

Choose the Don't search. I will choose the driver to install. radio button and then click the Next > button.

Click the Have Disk... button on the Select the device driver you want to install for this hardware. window.

Click the Browse... button on the Install From Disk dialog box that appeared.

In the Locate File dialog box that appears next, navigate to the folder that you extracted as part of the driver download in Step 1 above. There may be multiple folders within the extracted folder so be sure to work your way to the one for Windows XP if it exists. It's okay if there isn't a specific XP folder.

Click the INF file that displays in the file list and click the Open button.

Note: INF files are the only files that Device Manager accepts for driver setup information. See the tips at the bottom of the page for some INF file troubleshooting.

Click the OK button back on the Install From Disk dialog box.

Choose the newly added hardware back on the Select the device driver you want to install for this hardware. window and then click the Next > button.

If you're prompted with a message warning you about the software for the hardware device not passing the Windows Logo testing, click the Continue Anyway button. Many drivers are not Windows certified but are still perfectly safe to install.

Important: If you're installing a driver obtained from anywhere other than the manufacturer of the hardware, click the STOP Installation button instead and obtain drivers from the manufacturer directly.

The Hardware Update Wizard will now use the instructions provided in the INF file from Step 11 to install the updated drivers for your hardware. Follow any additional instructions on screen to complete the driver update.
Herinstalleren:
Ik wil eerst even precies weten waar ik dan een nieuwe driver vandaan haal, haha. Ik zie bij de tabbladen van 'System Properties' niet echt iets wat daarop lijkt. Of bedoel je bij tabblad 'Automatic Updates' waarbij je dan op de Microsoft update website terechtkomt?
Eh, hier: http://downloadcenter.int...g=eng&strOSs=44&submit=Go! ? :P

Verwijderd

Topicstarter
yes yes yes het is gelukt!! Eindelijk. Danku zeer!!! _/-\o_

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Voortaan als je windows gaat updaten, hou dan rekening ermee dat zulke problemen zich kunnen voordoen.
Een update is dus niet altijd beter :)
Blij dat het gelukt is overigens!

Verwijderd

Topicstarter
@ Rob: Oh sorry, ik zie nu pas dat je die link van de Intel site al in je eerste post had gegeven. Die ga ik even goed opslaan want vanaf augustus gaat het oude WPA netwerk eraf en hebben we alleen nog maar een WPA2 netwerk op de universiteit en dan zullen we wel heeeeeeel veel studenten met niet-werkend internet aan de IT balie krijgen. (confession: ik ben zelf studentmedewerker bij de IT hahaha O-) }:O )

Nog één vraag: Zitten er in de meeste laptops Intel processors? M.a.w. werken de drivers van deze link op de meeste laptops (indien het probleem bij de driver zou liggen)?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:50:

Nog één vraag: Zitten er in de meeste laptops Intel processors?
Kijk in de pricewatch en je weet het - nee dus. AMDs zijn er ook zat.
M.a.w. werken de drivers van deze link op de meeste laptops (indien het probleem bij de driver zou liggen)?
Nee dus, alleen voor die bewuste kaart.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:50:
Nog één vraag: Zitten er in de meeste laptops Intel processors? M.a.w. werken de drivers van deze link op de meeste laptops (indien het probleem bij de driver zou liggen)?
Nee, maar het simpelste is gewoon even het type netwerkkaart uit device manager te vissen en daar op te Googlen ;)

Intel heeft sinds een jaar of vijf het Centrino-platform; een samenstelling van moederbord, mobile cpu en wlan nic die Intel market onder de noemer "Centrino" alszijnde veelzijdig mobiel platform. In het wiki artikel dat ik hierboven link staan de diverse netwerkkaarten wel genoemd die Intel gebruikt heeft.
Daarnaast heb je natuurlijk nog AMD maar ook de vele zelfbouw laptops zoals de Zepto.
Je zal dus altijd even moeten achterhalen welke netwerkkaart er echt in zit. :)
(Ik kan ook een Centrino-laptop pakken en er een totaal ander type netwerkkaart in zetten, dus tech specs kúnnen helpen maar geven dus ook niet altijd uitsluitsel.)
Pagina: 1