Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18

Towser

ondertitel

Topicstarter
Ik zit met een vraag waar ik zelf niet helemaal uit kan komen.

Standaard zit er op mijn Scythe mugen één ventilator van 1200rpm (volgens mij een scythe slip-stream) Nu wil ik er graag een 2e op zetten die dan de lucht weg gaat zuigen.

Ik heb een tweedde ventilator liggen, maar die heeft een toerental van 1600, verder is het exact de zelfde ventilator (skythe slip-stream wederom) maar naatuurlijk heeft deze dan ook de bijbehorende grotere luchtverplaatsing.

welke van de twee moet ik nu laten blazen en welke moet ik laten zuigen? ik kan mij voorstellen dat de gene die het meeste luchtverplaatsing heeft moet zuigen maar omdat ik dat niet zeker weet wil ik het graag hier vragen.

Ook vroeg ik me af of het nodig is om de zijkanten van de koeler af te plakken, of is dat met twee verschillende fan's juist nadelig?

Als laatste nog: is het uberhaupt wel heel erg zinvol, aangezien er op een aantal centimeter er achter al de outtake van mijn kast bevindt.

Plaatje is klikbaar voor groter formaat:

Afbeeldingslocatie: http://jasperj.8s.nl/forumpics/koelerklein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik zou de sterkere fan door het koelblok laten zuigen en de andere dus door het blok laten blazen, de zijkanten afplakken zou ik ook zeker doen omdat je dan minder lucht aan de zijkanten weg laat lekken.

Wat je nog zou kunnen doen in plaats van de sterkere fan aan de andere kant van je Infinity zetten is ducten naar de afzuigende casefan.

Voor nog betere koelresultaten: Lappen: het hoe en wat topic

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18

Towser

ondertitel

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 18:06:
Wat je nog zou kunnen doen in plaats van de sterkere fan aan de andere kant van je Infinity zetten is ducten naar de afzuigende casefan.
Ja dat zou ook nog kunnen, maar ik heb het gevoel dat mijn schipset dan niet meer heel erg veel airflow overhoud die toch al behoorlijk hoge temperaturenbereikt. Die zit zo'n beetje onder de koeler en zo krijgt hij nog wat lucht voor z'n kiezen.
bedankt, maar alles is al gelapt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

ik zou m aan de bovenkant iig openlaten omdat je daar de fan van de voeding mee hebt :) en voor de rest vraag ik me af of het veel nut gaat hebben gezien er aan de achterkant ook al een fan de lucht weg staat te zuigen ook al staat ie niet recht tegen de koeler aan

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Om te beginnen zou ik je casefan (achteraan) gewoon vervangen door die met 1600rpm :)
Dan nog eens proberen je kabels wat beter op te ruimten, niet dat dat veel uitmaakt maar kijkt gewoon netter.

Heb je voorin ook een casefan?
En wat zijn je temps nu? Das misschien de moeite om het voor en na te bekijken..

[ Voor 15% gewijzigd door diedazz op 30-05-2009 18:57 ]

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:55
Wat is er gebeurt met de tweaker die zelf even een paar testen uitvoert met verschillende opstellingen? ;)
Zo moeilijk is het toch niet om temps in de gate te houden en duct tape te plakken? Zelfde geldt voor de tweede outtake fan van je koeler.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tenzij je zwaar overclocked en echt temperatuur problemen hebt zal het weinig nut hebben. Laat hem dan lekker blazen er doorheen, een zuig fan heb je al, namelijk achterin je kast. Tenzij je temperatuur problemen hebt zou ik er niet eens moeite voor doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Ik zou zelf de sterke ventilator laten blazen (uit ervaring spreek ik) of er eventueel voor kiezen om de 'zwakke' ventilator voor in je kast te plaatsen zodat er frisse lucht binnenkomt. Dit is zeer belangrijk, intern ventilators plaatsen zorgt niet* voor koele lucht.

* Z.g.a. niet

Voorbeeld mijn setup:
Afbeeldingslocatie: http://www.easy-upload.nl/index.php/file/84a2168830da0b
Afbeeldingslocatie: http://www.easy-upload.nl/index.php/file/144a2168a2753a0

* Wat je niet kunt zien maar er wel is:
120 mm ventilator voorkant
80 mm ventilator voorkant

Houdt mijn AMD Phenom II 940 op 3500 MHz zo'n 40-43 graden gestressed (afhankelijk van kamer temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Red-Front schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 19:09:
Ik zou zelf de sterke ventilator laten blazen (uit ervaring spreek ik) of er eventueel voor kiezen om de 'zwakke' ventilator voor in je kast te plaatsen zodat er frisse lucht binnenkomt. Dit is zeer belangrijk, intern ventilators plaatsen zorgt niet* voor koele lucht.
Idem, 'blazen' werkt ook uit mijn ervaring een stuk beter dan 'zuigen'. De zware fan over het blok laten blazen, de zwakke als exit fan gebruiken en die andere voorin de kast zetten (of voor je HDD's). Als je je zorgen maakt over de temps van je NB, dan zou ik ook niet afplakken, want die lekkende lucht zal daarover ook wel een beetje waaien.

Misschien kan je proberen om de fan iets lager op je koeler te hangen, dan koelt hij ook wat beter het mobo (mosfets) + beetje chipset.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1