Kan PSU bottleneck zijn?

Pagina: 1
Acties:

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-05 21:42
Hey,

Ik vroeg me af, als je PSU niet zwaar genoeg is voor een videokaart, dus onder de minimale eis zit, draait de videokaart dan gewoon niet of zijn zijn prestaties dan gewoon veel minder?

Bv een 400W voeding aan een GTX260 216 hangen.

JohanR

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Als je voeding niet genoeg watt kan leveren dan valt je pc gewoon uit.

(Geloof ik)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:13
Een voeding van een goed merk zal geen probleem hebben om die GTX260 van prik te voorzien. Echter een voeding van een slecht merk kan niet continu zijn vermogen leveren (daar is 400W vaak het piekvermogen voor enkele seconden), en dan zal je GPU in het beste geval zichzelf terugclocken. Fabrikanten van videokaarten houden rekening met slechte voedingen, dus als bv Nvidia 500W aanraad, dan is een goed merk 400W geen probleem.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Zingo
Is er een manier om te zien of de GPU zich terug clockt? Want dan moet ik eht emt mijn 400W toch maar eens bekijken ;)

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Zingo schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:57:
Is er een manier om te zien of de GPU zich terug clockt? Want dan moet ik eht emt mijn 400W toch maar eens bekijken ;)
Gebruik Everest en zet logging aan :) Kan je het allemaal rustig nalezen wat de GPU doet :)

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• Malantur
  • Laatst online: 12:13
GPU-Z kan de huidige kloksnelheden uitlezen, en de standaard kloksnelheden staan er naast.
Lees ook het Welke voeding heb ik nodig? Deel 22-topic voor meer info over voedingen. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 19:40

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Zingo schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:57:
Ja om dit te bekijken kun je rivatuner installeren. Rivatuner heeft een hardware Monitor functie, met grafiek. Draai de hardware Monitor en start een spelletje op. Speel een minuutje en ga weer terug naar Windows. In de hardware monitor kun je dan mooi zien wat de clocks van de videokaart hebben gedaan. Je kunt natuurlijk ook net zolang doorgaan tot jij denkt dat je voeding er problemen mee heeft en dan kijken wat de clocks hebben gedaan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
Als je voeding niet genoeg stroom kan leveren, zakt de +12V lijn inelkaar. Bij veel voedingen is er maar 1 rail en crasht daardoor je systeem omdat je CPU niet voldoende stroom meer krijgt. Een goede 400W voeding zou zo'n kaart gewoon moeten trekken. Alhoewel er 550W op de doos van een Radeon 4870 staat, werkt zo'n ding prima met een 380W Antec Earthwatts voeding in een systeem met een E8400 processor. Ook een Be-quiet 450W voeding had geen problemen om een Radeon 4870 samen met een Athlon X2 4600 aan te sturen (ja, die kaart is overkill voor een X2).
Met dikke processoren zoals de Q6600 of de Phenom II denk ik dat je met zo'n voeding de boel niet gaat trekken, maar met een standaard dualcore setup is het geen enkel probleem om onder het vermogen van wat op de doos geprint staat te duiken.

Verwijderd

_JGC_ schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:14:
Als je voeding niet genoeg stroom kan leveren, zakt de +12V lijn inelkaar.
Hoeft niet, hoort zelf niet beter gezegt. ;)

Een goede voeding is namelijk beveiligt hier tegen en schakeld uit als die te veel vermogen moet leveren. :)

• Depep
  • Laatst online: 27-07-2025
Malantur schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:56:
Echter een voeding van een slecht merk kan niet continu zijn vermogen leveren (daar is 400W vaak het piekvermogen voor enkele seconden), en dan zal je GPU in het beste geval zichzelf terugclocken.
Volgens mij is dit niet waar. Een GPU zal zichzelf nooit terugklokken als je voeding het niet trekt, alleen als hij te warm wordt. Als je voeding het niet trekt crasht je PC of schakelt hij uit.

edit @ hieronder:
Oh interessant, dat wist ik niet. Dan ga je inderdaad wel een flink performance verschil merken.

[ Voor 10% gewijzigd door Depep op 30-05-2009 15:36 ]

specs

Verwijderd

Soms blijft de videokaart dan in 2D stand als die niet genoeg power kan krijgen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
Een videokaart detecteert alleen maar of je de PCIe stroomkabels hebt aangesloten. Verder is detectie of er wel genoeg stroom is niet echt iets wat je ongestraft kunt doen. Hoe moet die videokaart dat gaan meten? 150W over die kabels trekken, en als ie het niet krijgt terugklokken? Dat gaat niet werken, want je CPU wil ook graag de nodige amperes over die lijn hebben, en als die amperes er niet zijn, stort of je voedingsspanning in, met een crash tot gevolg, of schakelt je voeding zichzelf uit.

• Zingo
Mhh, dan ben ik blij dat mijn 400W mijn GTX260 goed trekt, het is dus mooi die waardeloze CPU die de bottleneck is :P
Pagina: 1