Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik wil graag een keer in XP booten om mijn Adobe CS te deactiveren (zodat ik 'm ergens anders kan gebruiken), maar sinds ik Windows 7 installeerde is XP niet meer te booten. Hij staat ook niet in het menu van Win7.

Vanaf de originele XP CD heb ik de recovery console al geprobeert maar blijkbaar weet ik het adminwachtwoord niet meer. Ik weet mijn eigen userwachtwoord nog wel en ik ben zelf ook administrator, maar dat telt in de recovery console niet.

Ook heb ik de XP partitie in diskmgmt.msc een schijfletter gegeven en handmatig met bcdedit.exe deze proberen toe te voegen aan het Windows 7 opstartmenu.
code:
1
2
3
4
bcdedit /create {ntldr} /d "WinXP"
bcdedit /set {ntldr} device partition=O:
bcdedit /set {ntldr} path \ntldr
bcdedit /displayorder {ntldr} /addlast

maar bij het kiezen van deze optie komt er een "Error in boot.ini" melding en probeert de loader Win7 te starten maar dat wil dan ook niet omdat ntdetect niet gevonden kan worden.

Starten in Windows 7 blijft ondanks die melding geen probleem als ik die optie maar kies.

Wat kan ik nog meer proberen? Ik heb al gegoogled naar opstarten van Cd of USB, maar ik zou dan vanaf USB willen booten met de bestanden die op mijn HD staan, en daar kan ik niets over vinden. Hoewel, GRUB ook geprobeert want die kan chainloaden maar dat werkt ook niet en als ik geforceerd van de schijf boot krijg ik het zelfde als wanneer ik die schijf in de BIOS instel als bootschijf - dat zwarte Win7 het lukt niet scherm.

De schijven zijn zo ingedeelt:

code:
1
2
3
Disk0: [XP] [Data]
Disk1: [Data]
Disk2: [W7] [Data]

Op O: (Die letter heb ik 'm in diskmgmt.msc gegeven, de rest was bezet. In XP en in theorie is het gewoon C: maar Win7 heeft zelf de C: geclaimed.) staat netjes in boot.ini
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
; Boot loader shitjes
; multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP64="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /MAXMEM=4096
; Die is voor slaapstandcompatibaliteit
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP64
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP64="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

(Ten overvloede: Mijn Windows folder heet WinXP64)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 19:38
Deze doorlopen zo te zien? http://www.kombitz.com/20...o-windows-7-boot-manager/

Wat ik zo kan bedenken:
-Ook al een andere bootmanager geinstalleerd ?
-Eventueel kun je ook een programma pakken om je Windows XP password te 'hacken' zodat je met de recovery tool kunt inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Yep!

Ja ik heb GRUB geprobeert, niet geinstalleerd maar die kan alle hardware aanraken waarvanaf je ook boot. De files staan trouwesn ook gewoon op de HD, want voor het gemak versimpelde ik schijf 0:
code:
1
Disk0: [XP] [Data] [Linux (/boot/grub)] [Swap]
maar dat maakt niet uit.

Volgens mij is het probleem dat Windows 7 de bestanden van XP half heeft vernieuwd en half niet. Zovan hij heeft wel een paar dingen neergezet, maar omdat de partitie niet actief was vond ie niet dat het een collega-windows was dus heeft ie het niet voldoende aangepast.

Ik zal die laatste optie overwegen als ik het niet anders kan oplossen hoewel ik dacht dat dat sinds windows 2000 niet meer mogelijk was. Maar ik moet dan echt het wachtwoord voor de admin account veranderen en niet die van *mijn* account (ook admin) anders werken de EFS certificaten niet meer en kom ik alsnog niet bij mijn files en sommige apps.

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 29-05-2009 14:47 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou disk 2 gewoon eens afkoppelen als eerste.
Daarna kun je met ntpasswd de Administrator account resetten (want de enige install die te vinden is dan de XP machine).

En uiteraard voor wat betreft je EFS meuk: je zal onderhand toch wel eens geleerd hebben een DRA + backup aan te maken? ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik koppel disk 2 ook af als ik iets probeer. Dan kan ik nog steeds niet booten in XP maar het idee was dat ik dan iig niet de verkeerde schijf kan fixmbr'en.

Maar NTPasswd klinkt goed. Ik lees dat het offline werkt dus dat wordt even booten met BartPE. Ik zal het zo even proberen! :)

Betreft DRA + backup, ik heb wel backups van belangrijke dingen maar ik installeerde Adobe in een andere (niet-program files) map die encrypted was dus het enige probleem is dat ik het programma dan niet meer kan starten en dus ook niet kan deactiveren. Een grapje waar ik dan weer niet aan dacht toentertijd. :)

DRA: Is ongetwijfeld klare koek maar heb toentertijden zitten verspillen met het lezen van die vervelende microsoft pagina's (3 kilo tekst en geen duidelijkheid) en het nooit begrepen. Mijn eigen recovery plan bestaat gewoon uit een stapeltje certificaten met als filename de fingerprint in elke backup.

Dat is tenminste duidelijk. Is iets access denied? Check fingerprint > klik > wachtwoord > toegang. Zelfs als ik het duidelijk uitleg heb ik maar een fractie van die Recovery Agent uitleg nodig.

offtopic:
Net family guy gekeken?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Cool, net geboot met NTPasswd, geniaal spul.
Nu kom ik de recovery console weer in! :)

Maarrrr fixboot en fixmbr gedaan. Als ik nu boot krijg ik een scherm met een knipperende cursor bovenaan en gebeurt er gewoon niets..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
bootcfg gebruiken :)

Als je dan weer eenmaal een bootende XP hebt, zul je daarna weer de Win7 schijf eraan kunnen zetten.
Wellicht dat je dan nog de BCD moet aanpassen, maar dat biedt je in ieder geval de beste kans.

[ Voor 83% gewijzigd door alt-92 op 30-05-2009 13:25 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Dat commando kende ik ook al niet, thanks for the tip :)
Heb het nog niet geprobeert, maar ik vermoed dat een van de nodige bestandjes ontbreekt of is vervangen door een win7 exemplaar of weet ik wat, want ik heb al een boot.ini (zie OP) die volgens mij prima in orde is. Daarom vroeg me af: Hoe destructief is die XP recovery install?

Kan ik na een recovery install mijn Adobe producten deactiveren of zal ie dan juist zeggen "your activation is incorrect, you need to re-activate now"? Dat laatste kreeg ik wel soms als ik een image terugzette (ookal was ie al geactiveerd)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Sando schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:53:
Dat commando kende ik ook al niet, thanks for the tip :)
Heb het nog niet geprobeert, maar ik vermoed dat een van de nodige bestandjes ontbreekt of is vervangen door een win7 exemplaar of weet ik wat, want ik heb al een boot.ini (zie OP) die volgens mij prima in orde is.
een boot.ini is niet genoeg natuurlijk.
bootcfg kan je daar overigens wel bij helpen.
Daarom vroeg me af: Hoe destructief is die XP recovery install?
De Recovery Console doet niks bijzonders.
Kan ik na een recovery install mijn Adobe producten deactiveren of zal ie dan juist zeggen "your activation is incorrect, you need to re-activate now"? Dat laatste kreeg ik wel soms als ik een image terugzette (ookal was ie al geactiveerd)
Daarvoor moet je bij Adobe zijn denk ik - ik weet niet waar zij hun activatie gedoe op baseren als het zo lastig werken blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 21:08

wowi

http://neosmart.net/gallery/v/neosmart/EasyBCD/1_70/

werkt dat programma niet onder windows 7? dan kun je die laten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:09:
[...]

De Recovery Console doet niks bijzonders.
Ik ken de console, maar ik bedoel de recovery install. Of was het repair install? My bad. Heb niet zo goed onthouden hoe het er stond, maar je had een optie om XP opnieuw te installeren als reparatie,

Vandaar de Adobe vraag, zovan zitten netjes de flexserver service en configuratie er nog of is de repair install zo repair-erig dat ie ook de niet-ms-services eruit gooit? (Heb nog nooit een repair install gedaan).

@wowi:
Ook een goeie. Ik ken die naam wel maar ik heb altijd gedacht dat het een commercieel programma was. Ben ik nu mal in de war?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 21:08

wowi

@wowi:
Ook een goeie. Ik ken die naam wel maar ik heb altijd gedacht dat het een commercieel programma was. Ben ik nu mal in de war?
Is gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
EasyBSD 172 gedownt, maar er is geen optie om te zoeken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1