Ik denk dat de meeste console games vroeger (en ook pc games) over het geheel langer waren dan nu. Een COD (ja goed voorbeeld denk ik) haal je single player wat, 4-6 uurtjes uit? Da's een flink verschil met spellen als Super Mario World om maar een titel te noemen. Ja ok, misschien appels en peren enzo, maar ga nou niet zeggen dat spellen nu per definitie langer en moeilijker zijn. Ik denk dat voor een hoop moderne spellen zelfs geldt dat ze makkelijker zijn dan spellen vroeger. Genoeg spellen in het verleden die niet deden aan moeilijkheidsgraden. Standaard: moeilijk genoeg/soms te moeilijk zelfs.
Spellen worden nu beoordeeld op hun multi player mogelijkheden, vroeger probeerden devvers nog verhalen te vertellen hoe simpel dan ook. Nu is het gewoon ok dat een spel 4 uurtjes single player max heeft, als de multi player mode maar goed is...Of als de textures maar vet genoeg zijn.
Disclaimer: er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, ook nu worden er spellen gemaakt met epische verhalen en 40+ uur speeltijd.
Bottom line: gamen en de games industrie is veranderd. Andere dingen zijn belangrijker geworden.
Wat mij betreft doen alle 3 de console bouwers goed hun werk, het punt van Nintendo om games in de huiskamer te hebben en er een familie ding van te maken: goed initiatief. Pogingen om nieuwe markten aan te boren? Super! (het aanspreken van de maybe gamers).
Laten we eerlijk zijn, Nintendo's initiatief met motion sensors en beweging en het succes wat dit heeft zorgt er wel voor dat de games industrie blijft groeien en blijkbaar zien MS en Sony dit ook, anders gaan ze zelf ook niet investeren in Project Natal en de Sony dingen (dacht aan glow in the dark microfoon toen ik ze zag) (hoe ze ook heten).
Sony heeft een sterke briefing gehad, met mooie aankondigingen (wel een hoop: 2010 trouwens, maar dat geldt ook voor MS) de PSP GO is interessant, verder leuke en grafisch erg sterke spellen. Helaas niets spannends voor PSN (en dat Home filmpje hoeft voor mij niet)
Microsoft bouwt verder op haar community, iets wat erg duidelijk is in haar strategy. Xbox Live is heel belangrijk voor Microsoft en alles wat daar bij hoort dus ook. (Zorgt toch voor een Guinness Book of Records award enzo)
Daarnaast is het geweldig dat ze de Video Marketplace verder open gaan gooien, waaronder in Nederland, waarmee ze Apple voorbij streven, aangezien de Nederlandse iTunes Store niets doet met video. Ik zat hier zeker op te wachten (net als op de iTunes store trouwens).
Nintendo bouwt overduidelijk verder op het huidige succes, meer van hetzelfde (jammer, een nieuwe titel/franchise/oude franchise tot leven wekken was wel gaaf geweest)
Maar waar Nintendo misschien weinig vernieuwend bezig is, betekent dit niet dat het niets brengt. De spellen die uit eigen/1st/2nd party studios komen zijn hoogstwaarschijnlijk erg sterk weer, en ondanks dat zij zich qua grafisch geweld niet kunnen meten aan Uncharted 2 en Alan Wake e.d. denk ik dat zij met een titel als SMG 2 en Metroid Other M gigantische kaskrakers in huis zullen hebben, die vele maar dan ook vele fans blij zullen maken. Hetzelfde als inderdaad een Golden Sun DS. Dit zijn titels waar Nintendo fans WEL op zaten te wachten.
Over het geheel vind ik dat MS/Sony beiden de beste briefing hadden, waar ik die van MS net iets interessanter vond aan de ene kant. Nintendo was niet heel spannend, maar die paar titels ie het de moeite waard maken zorgen er wel voor dat ik mijn Wii nog niet weg doe in ieder geval.