Toon posts:

Framerate goed, toch schokkerig beeld in spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Waarom dit topic in PMG? Ik denk dat hier de oorzaak van mijn probleem ergens ligt. Ik ga het uitleggen:

Ik had de volgende computer:

AMD 3800 X2
2GB DDR2
WD 250 GB 7200rpm
MSI AM2 moederbord
Geforce 6800 XT

Ik speel alleen het spel Unreal Tournament 2004, dit ging helemaal perfect. Alle andere spellen gingen ook perfect.

Toen ging mijn moederbord kapot (doorgebrande north bridge), ik heb toen een nieuw moederbord + videokaart gekocht. Kon ik meteen eens Unreal Tournament 3 gaan spelen. Ik heb nu de volgende setup;

AMD 3800 X2
2GB DDR2
WD 250 GB 7200rpm
MSI AM2+ K9A2GM-F V3
MSI Geforce 9600 GT

Het systeem geformat en herinstall. Het systeem draait superstabiel dus ik installeer UT2004 weer, alleen in spelletjes ervaar ik kleine "schokjes". Weet het even niet anders te noemen. Als ik recht vooruit loop dan schokt het 1x in de 3 seconden misschien 0.1 seconde. De framerate is altijd 150+. De framerate merkt dus die schokjes niet terwijl ik ze wel merk.

Vervolgens andere spelletjes geprobeert, nog steeds schokjes.

Andere (oudere drivers), nog steeds schokjes.

Op dat moment was ik er zat van, dus mijn ouwe Geforce 6800 GT er weer in, nog steeds schokjes.

Ander geheugen geprobeert, nog steeds schokjes.

Toen zei iemand dat ik mijn onboard geluidskaart moest uitschakelen. Dus in de bios uitgezet. Weer getest en het LIJKT iets beter te zijn, maar ze zijn er nog steeds ;(

Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn? Ik wordt hier zo moe van..

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Probeer de V-Sync eens aan te zetten? Misschien helpt dat. ;)

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:51

SalimRMAF

SpaceX - 4K

SuperSweet schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:05:
Probeer de V-Sync eens aan te zetten? Misschien helpt dat. ;)
Nja, nadat ik een PC had samengesteld van 2000 euro, en ging gamen.. dacht ik hetzelfde. :X Dit kan toch niet, het beeld haakte enzo.. VSync was toen eigenlijk wel de oplossing, maar ik heb nogsteeds bij sommige spellen een hele hoge FPS (60Locked) , maar soms lijkt het op 20FPS. Test Drive Unlimited, en Need for Speed ProStreet zijn daar 1 van.. |:(

Ik neig naar een compatibiliteits-probleem tussen mijn Moederbord en mijn HDD-Instellingen. IDE/AHCI.

[ Voor 8% gewijzigd door SalimRMAF op 27-05-2009 19:08 ]

Gulfstream G650

Verwijderd

Heb je niet iets te weinig geheugen? Probeer de fps eens op 30 te locken. Is het dan nog steeds?

Verwijderd

Topicstarter
Vsync aangezet, exact hetzelfde, nog steeds kleine schokjes. Ik ga nu de framerate locken, nog ff progje daarvoor zoeken.

Te weinig geheugen is het zeker niet.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Interessant probleem, ik ervaarde dit ook precies zoals jij het beschrijft op mijn systeem in Windows Vista. Na het installeren van Windows 7 was het probleem opgelost. Dit was met alle in ieder geval veel spellen en een ATi Radeon 4830 videokaart.

[ Voor 30% gewijzigd door Red-Front op 27-05-2009 22:36 ]

• Kishi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:48
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:39:
Heb je niet iets te weinig geheugen? Probeer de fps eens op 30 te locken. Is het dan nog steeds?
Voor Unreal Tournament 2004 hoef je zeker en vast geen 2 GB te hebben.

Hoe zou frame rate locking zijn probleem kunnen verhelpen? Dat heeft er toch niets mee te maken, toch?

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Je hebt het over drivers, maar bedoel je dan alleen drivers van de grafische kaart of ook van het mobo?

Als je alleen de drivers van je grafische kaart hebt geïnstalleerd zou ik ook even de cd van het mobo erbij pakken.

Als je dat al hebt gedaan zou het misschien aan DirectX kunnen liggen? DirectX 9.0c geïnstalleerd?

Verwijderd

Lijkt op micro stuttering. ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 09:17 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:44
Kijk ook eens in je bios settings of de "C1E - Enhanced Halt State" uit staat?
Al ik deze functie activeer zie ik bij heel veel spellen schokkerig beeld.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dat treedt op bij multi-GPU.

Maar een benchmark met MIN-FPS zegt inderdaad meer bij TS dan 150FPS

Effe doorzoeken: kan ook met muis te maken hebben, heb je er ook last van als je de muis eruit haalt en keyboard only speelt?

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 28-05-2009 10:59 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

leuk_he schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:56:
[...]

Dat treedt op bij multi-GPU.
Vaker merkbaar bij multi GPU bedoel je. Het komt namelijk wel degelijk ook voor bij Single GPU. ;)

Verwijderd

Kishi schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:36:
[...]

Voor Unreal Tournament 2004 hoef je zeker en vast geen 2 GB te hebben.

Hoe zou frame rate locking zijn probleem kunnen verhelpen? Dat heeft er toch niets mee te maken, toch?
Het zou wel kunnen. Als de framerate de hele tijd omhoog en omlaag gaat kan je kleine schokken krijgen. Ik heb dit zelf ook gehad met far cry 2. Van 65 naar 55-60 de hele tijd. En ik kreeg ook schokjes dus probeer het eerst even zou ik zeggen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:04:
Vaker merkbaar bij multi GPU bedoel je. Het komt namelijk wel degelijk ook voor bij Single GPU. ;)
Waardoor dan ?? Bij Corssfire/SLI en "X2 achtige kaarten" is het geloof ik een synchronisatie issue tussen de GPU's.
Wat gebeurt en bij een Single kaart dan ?? Enige wat ik me kan voorstellen is een bug in het moederbord of dat de HDD toevallig in dezelfde periode is raar gaan doen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-05 17:32
Bij single GPU kan het theoretisch ook omdat je daar ook verschillen in frame time kan krijgen, maar volgens mij is dat nooit merkbaar. Het is typisch een multi-gpu probleem.
Bij farcry2 is stotteren ook een probleem maar dat ligt meer aan de ATI drivers in DX10 en niet aan schommelingen in framerate. In DX9 en bij nvidia kaarten heb je er geen last van.

Miscrostuttering is in principe merkbaar bij relatief lage framerate (ca. 30-40 fps) omdat daar verschillen in tijd tussen frames meer merkbaar is dan bij hoge framerate. Ik denk dat micro-stuttering dus bij jou niet het probleem is aangezien jij 150+ fps hebt.

anathema

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:50:
Kijk ook eens in je bios settings of de "C1E - Enhanced Halt State" uit staat?
Al ik deze functie activeer zie ik bij heel veel spellen schokkerig beeld.
Deze functie kan ik in mijn bios niet vinden.

Mijn USB muis eruit gehaalt, toetsenbord only gespeeld, helpt niet.

Microstuttering is idd een vaag fenomeen, maar dat van mij is toch minder constant, dus dat is het niet.

Direct X is het ook niet, ik heb al 9.0c.

Ik denk dat ik binnenkort Windows Vista eens ga installeren en kijken wat dat doet? Als dat het niet oplost koop ik wel een nieuwe pc.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
moet zo weg niet alles gelezen. Bij mij lag dit ooit eens aan x-fire, mss heb je er wat aan.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Dat van hierboven zou idd ook nog kunnen dat het aan andere software ligt. Dus ik zou dan Vista installeren en de drivers en alleen de game waarmee je problemen hebt en geen andere programma's. ;)

Verwijderd

Ik heb ook van die "schokjes" gehad met BF2.
Uiteindelij bleek het EAX emulatie die het veroorzaakte. Die uitgezet en weg.
De framerate is altijd 150+. De framerate merkt dus die schokjes niet terwijl ik ze wel merk.
Dan is het dus niet je framerate.
Je framerate is ook niet een totaalsom van hoe soepel je spel loopt he...het is puur de rendersnelheid: beelden per seconde. Je probleem heeft daar dan ook niks mee te maken.

Als het met regelmaat om de paar seconden is, dan is het eigenlijk (als je erover nadenkt) onwaarschijnlijk dat het een grafisch probleem is. Of je hebt het continue, (te lage framerate bijvoorbeeld) of je hebt het bij het renderen van bepaalde effecten bijvoorbeeld. En dan heeft de "stutter" dus een variabele interval en niet om de paar seconden.

V-sync heeft meer te maken met screen-tearing, of hinderlijke "flikkerende" opbouw van je scherm vooral bij snelle beelden. Ik denk niet dat dat het probleem is.

Ik zou Perfmon laten draaien en kijken of je CPU piekt op dezelde interval. Gooi nog wat counters ertegenaan, maar CPU is hoofdverdachte nr. 1
Dan weet je nog niet de oorzaak, maar dan weet je WEL vrij zeker dat het een proces is wat dit veroorzaakt en niet hardware. (dat laatste lijkt me namelijk onwaarschijnlijker)
Je wilt weten welk proces piekt. Als dat Unreal Tournament zelf is dan weet je nog niet veel, als dat een ander proces is wel.

Wat ik ook zo en zo zou proberen is je geluidskaart uitschakelen. Gewoon in apparaatbeheer het ding platleggen. Kijken of je nu nog schokjes hebt: misschien is het een driver probleem.
Ik ben namelijk erachter gekomen dat mijn probleem met BF2 geluids-gerelateerd was door mijn geluidschip(on-board cheap-ass dingetjes) uit te schakelen.
Pagina: 1