Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommers
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-09 20:58
Ik heb een document met daarin een figuur. Ik heb enkel de lijn van dat figuur nodig, 6pt. Deze zit samen met nog meer figuren in een group. Als ik deze group opvul met rood.. worden natuurlijk de figuren opgevuld met rood. En de lijn blijft zwart. Maar ik wil dat de lijn rood wordt en de opvulling gewoon transparant blijft.

Is dit mogelijk? Of moet ik hem dan gaan overtrekken.. Kun je hem niet omzetten naar een path? :/

Google snapt niet echt wat ik in mijn hoofd heb :P

Bedankt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:09
Het kan aan mij liggen, maar ik snap ook niet echt wat je in je hoofd hebt. Kun je een screenshot posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nierninwa86
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-08-2018
Wil je alleen die ene lijn rood maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nierninwa86
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-08-2018
Als je alleen die ene lijn rood wilt hebben, kun je proberen die group te ungroupen (rechter muisknop -> ungroup) en dan kun je de lijn gewoon selecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommers
nierninwa86 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 18:51:
Als je alleen die ene lijn rood wilt hebben, kun je proberen die group te ungroupen (rechter muisknop -> ungroup) en dan kun je de lijn gewoon selecteren
Ja dat snap ik! Het is een logo.. en moet dus gedrukt worden. Ik wil dat je met een klik de kleur kan kiezen van het geheel. En niet als je in photoshop werkt dat je hem eerst helemaal moet ungroupen om alleen voor dat lijntje telkens de kleur aan te passen ;).

(Ik kan op geen een website meer.. behalven t.net :S.. "DNS kan ip-adressen niet oplossen").. Het lukt niet om mijn screenshot te uploaden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gommers schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:11:
Ja dat snap ik! Het is een logo.. en moet dus gedrukt worden. Ik wil dat je met een klik de kleur kan kiezen van het geheel. En niet als je in photoshop werkt dat je hem eerst helemaal moet ungroupen om alleen voor dat lijntje telkens de kleur aan te passen ;).
Ga 's even stoeien met het pluspijltje (ofwel het open pijltje, en dan klikken met de alt ingedrukt).
Daarmee kun je door meerdere keren achter elkaar te klikken op een ankerpunt of lijnsegment de selectie uitbreiden. Zo hoef je dus niet alles eerst te degroeperen om een bepaalde subgroep te selecteren.

Let verder even op het typische verschil met Photoshop voor inkleuren van figuren, dat is dat je in Illustrator eerst op de vierkantjes (onderin het gereedschappenpalet, of links in je kleurenpalet) moet klikken om aan te geven of je de vulling wilt inkleuren of de lijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommers
benoni schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:44:
[...]
Ga 's even stoeien met het pluspijltje (ofwel het open pijltje, en dan klikken met de alt ingedrukt).
Daarmee kun je door meerdere keren achter elkaar te klikken op een ankerpunt of lijnsegment de selectie uitbreiden. Zo hoef je dus niet alles eerst te degroeperen om een bepaalde subgroep te selecteren.

Let verder even op het typische verschil met Photoshop voor inkleuren van figuren, dat is dat je in Illustrator eerst op de vierkantjes (onderin het gereedschappenpalet, of links in je kleurenpalet) moet klikken om aan te geven of je de vulling wilt inkleuren of de lijn :)
Dat weet ik.. Maar dat is dus juist wat ik wil voorkomen voor de drukker etc. Bij mijn eigen logo is het wel gelukt, maar hoe?

Ik heb ondertussen weer internet en kan nu mijn probleem wat beter uitleggen.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2f04m0y.jpg
  1. Het logo.. bevat een solid kleur.
  2. Ik wil hem groen maken met de opvul tool. Maar vervolgens wordt hij groen opgevuld en blijft de lijn zwart. Ook wordt de cirkel opgevult met groen, waardoor je hem niet meer ziet. Nu zeg je dat als je nu de lijn een kleur mee geeft, ipv de opvulling. Dat zie je dus bij C
  3. Als ik hem geel opvul en een rode rand geef. Krijg je dus een cirkel met een rood randje en GEEN rode cirkel.. enkel de rand.
Mijn vraag is dus. Kan ik bij een figuur gemaakt met de Rectangle tool enkel de omlijning omzetten naar een path.. zodat de lijn een figuur wordt en niet de opvulling? Of moet ik dan die lijn gaan overtrekken :/.. het moet kunnen volgens mij, maar hoe?

Zo duidelijker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ah, duidelijker inderdaad.

Zo te zien had de cirkel geen lijn maar alleen een zwarte vulling, en de rest een zwarte lijn en witte vulling.
Als je het wilt omkleuren zonder het artwork aan te passen moet je dus de vormen met een zwarte vulling (de cirkel dus) apart selecteren, dan op het vulkeur vierkant klikken en rode kleur selecteren, en de vormen met een zwarte lijn (de rest dus) apart selecteren, dan op het lijnkleur vierkant klikken en rode kleur selecteren.
Om alle objecten met een bepaalde eigenschap te selecteren kun je er ook één aanklikken en dan Select -> Same -> Fill and stroke kiezen.

Mochten de objecten zo opgebouwd zijn dat je rare effecten krijgt bij het omkleuren (bijvoorbeeld door niet-gesloten gevulde objecten of iets met graphic styles) dan kun je de lijnen ook omzetten naar gesloten vormen: Object -> Path -> Outline Stroke. Als je dat voor je hele illustratie doet hoef je daarna alleen nog maar vlakken in te vullen. Let op: Illustrator laat volgens mij de originele (center)lijnen ook staan als je die functie gebruikt. Als je even in werktekenmodus gaat (cmd-Y) kun je die overbodige lijnen makkelijk zien en verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:19

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Volgens mij zoek je:

"object" - "pad" - "omtrekstreek"

ofwel "object" - "path" - "outline stroke"

dit gaf benoni ook al aan

daarna even het geheel degroeperen, alle zwarte objecten selecteren (bijv. met "selecteren" - "zelfde" - "vulkleur" / "select" - "same" - "fill color") en met behulp van de pahtfinder "toevoegen" of "add" <- hetzelfde voor de witte delen.

Als je nu het geheel groepeert in 1 object kan je met het "groep selecteren" of "group select" gereedschap (witte pijltje met plusje) de afzonderlijke delen selecteren en van een andere vulkleur voorzien.

[ Voor 9% gewijzigd door floriske.nl op 28-05-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommers
benoni schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:59:
...Object -> Path -> Outline Stroke....
Dat was dus wat ik zocht! Bedankt :)
Pagina: 1