van welk dorp zijn de bezoekers van je site?

Pagina: 1
Acties:
  • 803 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
'lo allemaal,

't Zal misschien beetje offtopic zijn hier, maar ik vroeg me af of er een techniek is om de stad/gemeente te lokaliseren waar je bezoekers wonen (hun internetverbinding staat, tenminste).

Tot gisteren, ging ik er van uit dat op basis van je ip-adres weliswaar de regio kan worden gelokaliseerd, maar niet de gemeente. Gisteren werd ik op een site uitgenodigd om een dealer voor een bepaald product te vinden in de buurt van de gemeente waar ik woon!

Iemand een idee hoe dat kan, hoe ver dat gaat en welke tool je daarvoor nodig hebt?

<Z>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Leesvoer:

Je content afstemmen op de locatie van je bezoeker
http://www.marketingfacts...google_adwords_werkt_het/

Het wordt dus bepaald aan de hand van je IP adres en de info die de ISP's er aan hangen in hun administratie. Maar er zitten veel haken en ogen aan. Een echte technische plaatsbepaling is niet echt mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn er niet ip-ranges die niet eens aan een land gekoppeld zijn? dan nog krijg je te maken met proxies e.d., kan me niet voorstellen dat je dit 100% betrouwbaar voor elkaar gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersomvg
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Wat je vaak ziet is dat aan je IP de locatie van je ISP wordt gehangen.
Bij mij staan in van die plaatsbepalende advertenties altijd plaatsen ergens in het midden van het land.

Dit geeft WHOIS bijv. bij mij:
Region: 	Zuid-holland
City: 	Zoetermeer
ISP: 	Casema Bv
Gisteren werd ik op een site uitgenodigd om een dealer voor een bepaald product te vinden in de buurt van de gemeente waar ik woon!
Toeval? :P

[ Voor 49% gewijzigd door Gersomvg op 27-05-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zou er nooit op vertrouwen. Ik woon, als je die sites met plaatsbepaling mag geloven, in 5 verschillende plaatsen die allemaal flink wat kilometers bij mijn echte woonplaats vandaan zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 27-05-2009 21:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@iedereen,
Wel bedankt voor de reacties. Dit geeft me een stuk meer inzicht in het hele ip-lokalisatie gebeuren. De link naar de andere discussie had ik zelf niet gevonden bij m'n opzoeking. Heel interessant verhaal én een link naar een product dat me alvast tot op niveau van de stad waar m'n gemeente deel van uitmaakt weet thuis te brengen.
Nu alleen nog wachten op de sell-out van de internetprovidors zodat je ook op straat en huisnummer kan gevonden worden en het telecombedrijf daar ook nog eens je telefoonnummer bij doet? Om eerlijk te zijn: als webdesigner vind ik dat het einde, maar als internetgebruiker weet ik toch niet of ik daar echt op zit te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:23:
@iedereen,
Wel bedankt voor de reacties. Dit geeft me een stuk meer inzicht in het hele ip-lokalisatie gebeuren. De link naar de andere discussie had ik zelf niet gevonden bij m'n opzoeking. Heel interessant verhaal én een link naar een product dat me alvast tot op niveau van de stad waar m'n gemeente deel van uitmaakt weet thuis te brengen.
Nu alleen nog wachten op de sell-out van de internetprovidors zodat je ook op straat en huisnummer kan gevonden worden en het telecombedrijf daar ook nog eens je telefoonnummer bij doet? Om eerlijk te zijn: als webdesigner vind ik dat het einde, maar als internetgebruiker weet ik toch niet of ik daar echt op zit te wachten...
Mag aannemen dat dat niet gaat gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:23:
@iedereen,
Heel interessant verhaal én een link naar een product dat me alvast tot op niveau van de stad waar m'n gemeente deel van uitmaakt weet thuis te brengen.
Verkijk je niet op die toevallige keer dat het wel werkt. Bij mij werken ze namelijk nooit omdat ze simpelweg niet betrouwbaar zijn.

Dat laatste, op t moment dat mijn provider die gegevens zou verstrekken ben ik weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al eens geklikt op de ip-link die op deze pagina die zegt: (To get a demo for your IP address, click here) ?
En ... komt ie in de buurt?
http://www.maxmind.com/app/locate_ip
Als ik de uitleg goed snap, werkt deze tool op elke site waarin hij geïntegreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:26:
Al eens geklikt op de ip-link die op deze pagina die zegt: (To get a demo for your IP address, click here) ?
En ... komt ie in de buurt?
http://www.maxmind.com/app/locate_ip
Als ik de uitleg goed snap, werkt deze tool op elke site waarin hij geïntegreerd wordt.
Ook niet optimaal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Your IP Address x.x.x.x.  
Countries Netherlands  
Region 09 (Utrecht)  
US Area Code  
US Metro Code  
Global Cities Uithoorn  
US Zipcode*  
Latitude/Longitude 52.2333/4.8333  
ISP CAIW Diensten B.V.  
Organization CAIW Netwerken BV  
Netspeed Cable/DSL  
Domain Name caiway.nl

Caiway klopt. Regio Utrecht klopt niet, Uithoorn klopt niet... Zit er wel redelijk dicht in de buurt... Een kilometer of 7.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Google Analytics is what you need.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Stouten schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:32:
Google Analytics is what you need.
En thanks voor de onderbouwing en informatie waarin je laat zien dat die gegevens wél betrouwbaar zijn d:)b

Met andere woorden: die zijn net zo betrouwbaar/onbetrouwbaar als een willekeurige andere dienst die op basis van IP een locatie bepaalt.

For what it's worth: dit komt van een site met ~7.000 unieke bezoekers en ~40k pageviews per dag:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nccD8UooeeTH7QnC0AXhLmBx/full.png
En zoals je ziet wordt er verdacht veel toegeschreven aan Amsterdam. Er wonen dan misschien wel veel mensen op een hoopje, maar uit de ordergegevens die ik er langs leg blijkt dat die afwijking in de verste verte niet overeen komt met de steden die ik uit de orders haal.

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 28-05-2009 11:48 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK. See what you mean. En inderdaad, een interessant initiatief.
De kern van de zaak lijkt me dat lokaliseerbaarheid afhankelijk is van de medewerking van ISP's.
Misschien zijn nog niet alle isp's technisch in staat om accurate gegevens door te geven, maar de tendens lijkt me duidelijk. En zaken zijn zaken, nietwaar? ;-)
Dus een +90 procent rating zit er volgens mij wel aan te komen ... en 't is dan vooral niet een kwestie of surfers daar blij mee zullen zijn of niet. Of zie ik dat te somber?
<Z>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Betrouwbaar is het niet, getuige bepaalde banners die ik op facebook en dergelijke te zien krijg. Als ik die mag geloven zit Vilvoorde vol met bloedmooie vrouwen die wachten om met mij een relatie aan te gaan. Alleen jammer dat ik er 60 km vandaan woon.

[ Voor 6% gewijzigd door boe2 op 28-05-2009 11:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Ik mis op dit moment de meerwaarde van dit topic. Opnieuw de betrouwbaarheid bespreken heeft niet zoveel zin, dat is ook in het topic gedaan dat ik in de 1e reply noem.

Deze gaat dicht, eventuele technische aspecten kunnen in dat andere topic besproken worden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.