Je content afstemmen op de locatie van je bezoeker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 14:42
Als ik kijk naar de bezoekers van mijn website met behulp van Google Analytics is er te achterhalen waar bezoekers vandaan komen. Misschien niet tot op het dorp precies maar in ieder geval de stad. Ik begrijp dat dit kan doordat een bepaalde range van IP-adressen behoort tot een bepaald gebied en / of omdat de statische IP-adressen van de providers behoren tot een locatie. Google zelf gebruikt de gegevens met Adwords. Op basis van je locatie worden aanbiedingen / bedrijven onder de aandacht gebracht.

Op de website van Hart van Nederland kun je kiezen voor een provincie. Op basis van je keuze krijg je nieuws uit je regio. Waarom maakt de website de keuze niet alvast voor je?

Ik kan me voorstellen dat het voor de website van bijvoorbeeld de Rabobank die zich profileert als de bank bij jou in de buurt ook goed zou zijn op basis van deze gegevens een voorstel te doen voor een filiaal, of een aantal filialen bij jou om de hoek.

Waarom gebeurd dit dan niet? Wordt dit als irritant ervaren of zijn de gegevens niet betrouwbaar genoeg? Natuurlijk kun je gebruik maken van een postcode zoals Marktplaats bijvoorbeeld. Het nadeel daarvan is alleen dat de gebruiker een actie moet verrichten waar je hem of haar volgens mij niet mee hoeft te belasten omdat het IP-adres meegegeven wordt met de HTTPrequest.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Je helpt me door je door je antwoord zo goed mogelijk te motiveren en te illustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ik heel vaak zie is dat ze dan afstemmen op de regio waar mijn provider zit ipv specifiek op mijn stad. Ik denk dat dat de grote reden is waarom het niet gebeurt. Voor zover ik weet kan je namelijk niet de woonplaats van de gebruiker achterhalen in alle gevallen, dan krijg je puur de locatie van de ISP terug.

Even gekeken, bij een Whois lookup van mijn IP komt er Tilburg uit, nu woon ik zelf in Almere. Dus of het nou zo betrouwbaar is...

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 10-04-2009 12:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je helpt me door je door je antwoord zo goed mogelijk te motiveren en te illustreren.
You almost got me... Wat is het doel van dit topic? We gaan je namelijk niet helpen met je afstudeerscriptie of huiswerk.

Zolang je er zelf een discussiewaardig topic van maakt, kan dit topic openblijven :)

In principe zou ik alleen maar ondersteunend een regionale dienst aanbieden. Wil je weten welke AH's in de buurt zitten, dan kan de website alvast een suggestie doen voor het lokaliseren van AH's in de buurt. Persoonlijk vind ik de IP-range methode niet volledig betrouwbaar om blind op te vertrouwen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn ervaring werkt dit niet goed, ik zie vaak van die reclames waar Brussel instaat, terwijl ik bij Antwerpen woon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
@BtM909

Gelukkig ben ik een tijdje geleden afgestudeerd.

Ik denk dat deze discussie zeker gevoerd moet worden omdat het een enorme investering is je website af te stemmen op deze gegevens.

Edit: Google Adwords

Google kan soms het IP-adres van een gebruiker vaststellen om te bepalen waar een gebruiker zich fysiek ongeveer bevindt. Een IP-adres is een uniek nummer van een computer. Elke computer die op internet is aangesloten, heeft een dergelijk nummer (bijvoorbeeld 10.32.20.135). Het IP-adres wordt automatisch toegewezen door de internetprovider (ISP) van de gebruiker.
We gebruiken het IP-adres alleen om regionaalgerichte (regio en plaats) of aangepaste advertenties weer te geven, of wanneer een gebruiker zoekt op Google.com vanaf een bepaalde locatie.

· Regionaalgerichte en aangepaste advertenties: als een Google-gebruiker met een IP-adres in de omgeving van New York naar een loodgieter zoekt, kunnen we regionaalgerichte of aangepaste advertenties weergeven die zijn gericht op New York, hoewel New York niet in de zoekopdracht stond.

· Zoeken op Google.com: als een gebruiker met een IP-adres in Frankrijk zoekt op Google.com, worden er mogelijk advertenties weergegeven die zijn gericht op Frankrijk, zelfs wanneer de gebruiker niet naar Google.fr is gegaan.

[ Voor 75% gewijzigd door siemster op 10-04-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

siemster schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:05:
Ik denk dat deze discussie zeker gevoerd moet worden omdat het een enorme investering is je website af te stemmen op deze gegevens.
Een zinloze investering als de meeste gegevens gewoon niet blijken te kloppen. Kom je nooit op sites waar je dating reclame ziet voor steden waar je een flink stuk vanaf woont?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
@ Tsurany

Ik woon in Arnhem, klopt altijd ;) en blijkbaar werkt het voor die sites wel

[ Voor 30% gewijzigd door siemster op 10-04-2009 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
Denk dat het niet handig is aangezien veel mensen tegenwoordig 'mobiel zijn'. Ik werk in stad x, woon in stad y en ben vaak te vinden bij mijn vriendin in stad z. Ik wil naar 'mijn' rabobank en 'mijn' regionieuws... ook al ben ik op mijn werk, bij mijn vriendin of onderweg ergens naartoe.

Daarnaast werkt die locatie bepaling niet echt lekker, bij mij staat er -altijd- Amsterdam terwijl ik in Amersfoort woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
Test maar eens met http://www.marnixbras.nl/geo/ Met XS4ALL werkt dit wel aardig, maar bij mij thuis (internnlnet) totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Icey schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:11:
Denk dat het niet handig is aangezien veel mensen tegenwoordig 'mobiel zijn'. Ik werk in stad x, woon in stad y en ben vaak te vinden bij mijn vriendin in stad z. Ik wil naar 'mijn' rabobank en 'mijn' regionieuws... ook al ben ik op mijn werk, bij mijn vriendin of onderweg ergens naartoe.

Daarnaast werkt die locatie bepaling niet echt lekker, bij mij staat er -altijd- Amsterdam terwijl ik in Amersfoort woon.
Inderdaad, als ik in de trein of onderweg via HSDPA op internet zit, wil ik wel gewoon 'mijn' regio-items zien en niet van de lokatie waar mijn provider zit. Dan is het sowieso al waardeloos.

Daarnaast geeft hij nu Deventer voor de plaats waar ik zou zitten. Nu is dat dichter bij dan Gronigen, maar nog aardig onnauwkeurig (ik zit nu in Gelderland).
rutgerw schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:16:
Test maar eens met http://www.marnixbras.nl/geo/ Met XS4ALL werkt dit wel aardig, maar bij mij thuis (internnlnet) totaal niet.
Geeft bij mij Apeldoorn, is overigens wel de dichstbijzijnde stad met > 100.000 inwoners, maar ik zou persoonlijk liever een andere stad als lokatie zien. Ik kom zowat nooit in Apeldoorn, behalve als ik op doorreis ben.

[ Voor 20% gewijzigd door Cadezo op 10-04-2009 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
Ik heb begrepen dat ook de UPC klanten goed te achterhalen zijn omdat UPC dit goed heeft geregistreerd. Misschien word de registratie in de toekomst alleen nog maar beter met IPv6 o.i.d. en is het goed de website alvast zo in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:46

MsG

Forumzwerver

Het werkt inderdaad praktisch nooit. Ik woon in de buurt van Groningen, maar ik krijg op thepiratebay altijd meisjes uit Amsterdam te zien :'(, nooit eens uit Groningen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Wij hebben wel eens de diensten van http://www.maxmind.com/app/ip-location gebruikt om te bepalen uit welke stad een bezoeker kwam. Werkte best aardig. Onze content was (deels) afgestemd op een bepaalde regio, maar we hebben wel altijd de mogelijkheid geboden om alle content te tonen.

De ip database moet wel elke maand ofzo worden geupdate, maar met een eenvoudig scriptje is dat ook kinderspel.

Zolang je op een website maar niet het gevoel krijgt dat je grote delen content mist door de locatie waar je je bevindt, kan het een leuke feature zijn.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

rutgerw schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:16:
Geen van de 3 weet waar ik mij bevind.
Terwijl de ripe gegevens van mijn ip wel een goeie indicatie geeft.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
Thepiratebay is internationaal het zou best kunnen dat deze site je landinstellingen gebruikt en niet je IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
siemster schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:19:
Ik heb begrepen dat ook de UPC klanten goed te achterhalen zijn omdat UPC dit goed heeft geregistreerd. Misschien word de registratie in de toekomst alleen nog maar beter met IPv6 o.i.d. en is het goed de website alvast zo in te richten.
Heeft UPC dit goed geregistreerd? Bedoel je dat UPC niet nagedacht heeft over de privacy van hun klanten toen ze iedere wijkkast gewoon een naam hebben meegegeven (volg maar eens een traceroute).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
Ik wil graag informatie toevoegen.

Bijvoorbeeld: Ik ben op zoek naar informatie over netwerkorganisaties. De website doet vervolgens behalve de relevante informatie te tonen op basis van je IP een voorstel voor netwerkorganisaties bij jou in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
@ Icey, dat is een andere discussie;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
zwippie schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:23:
Wij hebben wel eens de diensten van http://www.maxmind.com/app/ip-location gebruikt om te bepalen uit welke stad een bezoeker kwam. Werkte best aardig. Onze content was (deels) afgestemd op een bepaalde regio, maar we hebben wel altijd de mogelijkheid geboden om alle content te tonen.
Voor welke website hebben jullie die gegevens gebruikt? Hoe vaak werd er gebruik gemaakt van de mogelijkheid alle content weer te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
Er wordt wel degelijk gewerkt aan dit soort dingen, ook op het niveau van browsers. Het idee is zelfs dat het nog preciezer zal zijn dan weten in welke stad je zit.
http://labs.opera.com/news/2009/03/26/

[ Voor 24% gewijzigd door Ook al Bezet op 10-04-2009 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

Wij gebruiken het regelmatig; maar voornamelijk om een bepaald land te kiezen. Zó extreem nauwkeurig hoeft het bij ons dus niet te zijn.
Oh, en bied altijd een mogelijkheid tot een alternatief. Persoonlijk heb ik een grafhekel aan Google in dat opzicht. Google.com(/ncr): werkt maar half, cookie verdwijnt steeds, en ik kan het niet in m'n Google Account aangeven dat ik niet naar de lokale (Finse...) Google wil.
Blogspot hetzelfde verhaal: standaard zijn alle header items / links altijd in het fins. Ik spreek geen fins. Zucht.
etc, etc...

[ Voor 16% gewijzigd door r0b op 10-04-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:10

Dido

heforshe

Sinds ik de helft van de tijd via de bedrijfsproxy surf, zit ik volgens die meuk in Zweden. (Ook google geeft me Zweedse ads :| ).

Dat soort personalisering is dus alleen interessant als je doelgroep vooral vanaf 1 plek (thuis!) zonder rare proxies surft.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
@ Rob en Dido
Ook hier denk ik dat het gaat om landinstellingen die ook worden meegegeven in de HTTP request.

@ Ook al Bezet
Bedankt, Opera geeft aan

"Geolocation on the web is not new, many sites already use the IP address of the browser to serve targeted content, mostly in the form of advertisements. You have doubtless seen banners along the lines of "Find a Friend in [your city]" while surfing the web. However, the IP address method is notoriously inaccurate and cannot be reliably used for more advanced geolocation services."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

siemster schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:36:
[...]

Voor welke website hebben jullie die gegevens gebruikt? Hoe vaak werd er gebruik gemaakt van de mogelijkheid alle content weer te geven?
De website in kwestie draait inmiddels niet meer, kan ik je dus niet laten zien. Verdere getallen heb ik dus ook niet (meer).

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Bij mij is het wel altijd correct. Ik zit bij Ziggo (ik was voorheen Multikabelabonnee), en die registreert het blijkbaar aardig goed. Ik woon bovendien in een niet al te grote stad (meer een dorp dat toevallig stadsrechten heeft :P), en dat maakt de alombekende meisjesads wel eens grappig. Totaal niet realistisch meer als je een groot deel van de stad minstens van gezicht kent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
@ Zwippie: Kun je misschien het doel van de website of de functionaliteiten nog wat verder toelichten?

@ Patriot: Tja, Enkhuizen best mooi wel daar, vrouwen iets minder begrijp ik. In aantallen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

siemster schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:22:
@ Rob en Dido
Ook hier denk ik dat het gaat om landinstellingen die ook worden meegegeven in de HTTP request.
Nee hoor. Zou fijn zijn als dat inderdaad zo was; het zou mij in ieder geval een hoop ergernis besparen.
Maar goed, ik dwaal af naar een ander probleem .. :) (locatie != locale)

[ Voor 14% gewijzigd door r0b op 10-04-2009 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IP-adressen en aan de hand daarvan advertenties of content voorschotelen is niet betrouwbaar. In adverteren wordt het vaak gebruikt en zoals bij ISP's zoals Ziggo (voorheen Casema, @Home enz) is aan de hand van de hostname wel gemakkelijk te raden waar je ongeveer zit. Maar daarintegen als ik om 1 of andere reden met een proxy van mijn GSM-ISP surf, die ergens in Amsterdam staat terwijl ik vertoef in de regio Enschede, dan krijg ik natuurlijk de verkeerde content voorgeschoteld :+

Daarom is het niet echt betrouwbaar om dit in te voeren, en zoals op sites zoals HVN je zelf de keuze kan maken alvorens je regionaal nieuws krijgt.

Laatste is overigens veel beter dan gegevens over een restaurant in Amsterdam te krijgen terwijl je in Enschede woont bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt inderdaad diensten a-la GeoIP.

Er zijn nog te veel ISP's die met DHCP werken ipv een vast ip, en vandaag heb ik dan misschien wel het IP van iemand die uit een totaal andere plaats komt (wel eens waar nabij gelegen). Dat houd dus in dat Supermarkt X niet 2 meter van m'n locatie af is, maar misschien wel 10km...

Daarnaast nog een bijkomend iets.... mobiel internet.. Ik ben vandaag met 1 IP-adres in 3 verschillende plaatsen geweest. Wie zegt dat als ik in Utrecht ben, ik ook informatie van een toko uit Utrecht wil zien, terwijl ik totaal ergens anders woon.

Het gebruiken van de Locale vanuit de request, zoals al aangegeven is, is enkel de taal instelling. Ik heb een hekel aan nederlandstalige software, en krijg dus ook regelmatig engels pagina's terwijl ik op een nederlands website zit. Wie zegt dat als je met een engels versie van een browser ook gelijk de engelse taal wil van een site.

Wie is de webmaster om voor mij dingen uit Groningen voor te schotelen als ik in Groningen ben om iets te zoeken vooor als ik morgen in Maastricht ben, en daar over informatie wil?

Ik zie werkelijk het nut niet om een totale website te gaan afstemmen op basis van waar de bezoeker zich bevindt (afgezien van het feit van die leuke meiden in de buurt (fictieve profielen zijn het toch, dus het boeit al niet eens meer :P ))

Eerlijk gezegd zie ik geen enkel voordeel om informatie op basis van de plaats te tonen bij een onbekende bezoeker. Ik zou zulke websites zeer snel links laten liggen als ik verkeerde informatie krijg.

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 10-04-2009 17:55 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het lijkt me dat zo'n locatie service de betrouwbaarheid van de ipadres <> locatie correlatie ook als parameter mee zou moeten nemen. De IP ranges van mobiele umts/gprs/satelliet operators bijvoorbeeld zouden dan een lage betrouwbaarheid krijgen.

Op die manier kun je uiteindelijk toch iets in elkaar fabrieken wat enigzins bruikbaar is. IP adressen met een hoge locatiebetrouwbaarheid geef je regio specifieke content, met een lage betrouwbaarheid geef je hooguit landelijk specifieke content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

joopv schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:09:
Het lijkt me dat zo'n locatie service de betrouwbaarheid van de ipadres <> locatie correlatie ook als parameter mee zou moeten nemen. De IP ranges van mobiele umts/gprs/satelliet operators bijvoorbeeld zouden dan een lage betrouwbaarheid krijgen.
True, en er zijn nog zat providers die DHCP hanteren, waar dit dan ook voor zou gelden. Waarom die extra moeite inbouwen als je er niet op kan vertrouwen?
Op die manier kun je uiteindelijk toch iets in elkaar fabrieken wat enigzins bruikbaar is. IP adressen met een hoge locatiebetrouwbaarheid geef je regio specifieke content, met een lage betrouwbaarheid geef je hooguit landelijk specifieke content.
Dan nog zie ik (persoonlijk) er het nut niet van in. Zo kan je dus altijd informatie zoeken over iets wat aan de andere kant van het land is. Het intresserd mij weinig waar de dichtsbijzijnde winkels in Amsterdam is, terwijl ik in Rotterdam woon, en van het weekend lekker in Groningen ben met pasen waar ik dat wel wil weten.

Daarnaast ben je ook nog eens zwaar aan het cloaken, en dat gaan zoekmachines niet tof vinden. 80% van de websites die ik bezoek kom ik op omdat ik iets zoek. Als de content dan wordt afgestemd op de plaats waar ik ben, ipv de inhoud waarvoor ik kom, schiet dat totaal niet op.

Laat de gebruiker maar invoeren uit welke regio die informatie wil, en sla dat gewoon op (serverside of gewoon in een cookie desnoods).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Wellicht ten overvloede maar de de website iplocationtools bied een database en een api aan waarmee je vrij precies iemands locatie kan vaststellen (hij herkend zelfs mijn dorp Odijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

3V3RT schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:24:
Wellicht ten overvloede maar de de website iplocationtools bied een database en een api aan waarmee je vrij precies iemands locatie kan vaststellen (hij herkend zelfs mijn dorp Odijk).
Country : Netherlands
State/Province : Utrecht
City : Maarsen

Ik zit op het moment in Geleen in Zuid-Limburg. Dat illustreert al meteen het probleem, het is afhankelijk van de netwerkomgeving van je provider of dit werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Your IP address information

* IP address : 95.36.52.116
* Country : Netherlands
* State/Province : Noord-Holland
* City : Hoofddorp
* Zip or postal code :
* Latitude : 52.3
* Longitude : 4.7
Uhm, zover ik weet zit ik nogsteeds heerlijk in het zonnetje in Nieuwegein, provincie Utrecht..

Vrij precies heeft hier al een afwijking van 41km 8)7

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, ip-adressen zeggen gewoon niets over locatie. Ik kan via vpn /citrix verbonden zijn en browsen vanuit een indiaas ip terwijl ik gewoon in NL zit.

Als je al wilt localisen zou ik gaan voor de locale, dit geeft tenminste nog door de gebruiker gewenste info door. Iemand met een engelse locale wil waarschijnlijk engelse text zien ( indien niet download de noob een nl-browser met een nl-locale default ingesteld en de prof veranderd de locale van de browser ).

IP-geotagging was vroeger al inaccuraat ( hooguit gaf het de plaats van het dichtsbijzijnde provider acces point weer ) maar tegenwoordig met mobiel internet etc is het gewoon waardeloos geworden als je dieper wilt gaan dan land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 13:37
State/Province : Noord-Holland
City : Hilversum

Ik woon (en internet) in Groningen, dus dat scheelt maar 150km... Snap ook niet hoe ze bij Hilversum komen, want mijn provider (Alice) zit in Hoofddorp.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb elke link getest in dit topic en elke link geeft een totaal andere locatie. Dus het lijkt me een idioot idee om zo'n systeem in te voeren als geen een website er in slaagt om gebruikers te traceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hij herkent de locatie waar ik op dit moment ben (Vianen, Utrecht) ook heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
joopv schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:38:
[...]
Hij herkent de locatie waar ik op dit moment ben (Vianen, Utrecht) ook heel aardig.
Dan heb je geluk (of hoe je het wil noemen) hier geeft hij Deventer aan. Dat is echt totaal uit de richting en bovendien ook nog eens een andere provincie.

Eigenlijk is geen enkele website/tool echt goed in staat om van álle bezoekers met een redelijke nauwkeurigheid de plaats of provincie aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
@ Rob: Bedankt, ik ga wat meer uit zoeken over locale.

@ Raz: De ervaring leert dat mensen geen keuze maken voor een bepaalde regio als je ze er niet toe dwingt. Ondanks dat ze dan juist verstoken blijven van aanvullende informatie.

@ Tsurany: Ik begin ook steeds meer in te zien dat het een idoot idee is. Toch blijft het mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je ze dan wil dwingen, laat dan de bezoeker zelf de keuze maken.

Op basis van IP krijg je het gewoon niet goed voor elkaar. Als je bezoekers niet de content geeft die ze zoeken, blijven ze weg.

Ik zou boven aan de pagina gewoon een keuze mogelijkheid gelijk voorschotelen. Desnoods in fel rood ofzo. Op het moment dat men de keuze gemaakt heeft (welk je simpelweg in een cookie kan stoppen), dat niet meer tonen.

Zoals door diverse mensen al is aangetoond, op basis van IP's krijg je dit niet voor elkaar, en zou je toch de bezoeker de keuze moeten geven om de locatie te veranderen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Juli vorig jaar hebben wij hier nog onderzoek naar gedaan om te zien hoe accuraat Google (AdWords + Analytics) is met het bepalen van je locatie. Op provincie niveau kwamen we uit op een 77% betrouwbaarheid.

Ik zou voor de meest optimale vorm gaan: vraag om een klik op een landkaart of een postcode. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld WebRegio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wordt er ook zo gek van.. ik woon in Leiden/Oegstgeest en krijg elke keer reclame over ontzettend lekkere wijven uit Rijnsburg, Hillegom en Lisse, dat is mij toch dan net iets te ver, als ze nou gewoon ook reclame maken voor dezelfde dames uit Leiden dan reageer ik wel, want er staat altijd dat ze onwijs gewillig zijn en zeker te doen.

cut the bullcrap, het is niet accuraat genoeg, het gaat erom waar de ISP zit. Mijn ISP zit in Hillegom, (universiteitsnetwerk Leiden), hierdoor zal ik altijd een ip uit die buurt krijgen. Het is beetje krom allemaal. Al zullen veel bedrijven vaak wel goed per ip te vinden zijn, de regio klopt daarbij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:46

MsG

Forumzwerver

Zoals altijd denkt hij bij ads bij mij Amsterdam, net als deze test. Zit toch echt boven Groningen :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
@ Andre: Bedankt, een goed artikel en nuttige comments. Is er inmiddels al wat meer bekend over die "third parties" die IP adressen registeren?

Als zij de schakel zijn tussen ISPs en Google is het denk ik verstandig eens met hen contact op te nemen. Deze "third parties" zullen het ook zijn die die gegevens verstrekken aan dating sites voor advertenties zoals op thepiratebay.

@ Josjen met 77% kan ik heel wat mensen voorzien van aanvullende informatie speciaal voor hun regio. Geen "bullcrap" dus wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:39:
Ik wordt er ook zo gek van.. ik woon in Leiden/Oegstgeest en krijg elke keer reclame over ontzettend lekkere wijven uit Rijnsburg, Hillegom en Lisse, dat is mij toch dan net iets te ver, als ze nou gewoon ook reclame maken voor dezelfde dames uit Leiden dan reageer ik wel, want er staat altijd dat ze onwijs gewillig zijn en zeker te doen.

cut the bullcrap, het is niet accuraat genoeg, het gaat erom waar de ISP zit. Mijn ISP zit in Hillegom, (universiteitsnetwerk Leiden), hierdoor zal ik altijd een ip uit die buurt krijgen. Het is beetje krom allemaal. Al zullen veel bedrijven vaak wel goed per ip te vinden zijn, de regio klopt daarbij wel.
Het maakt niet uit waar je ISP zit, de lokatie wordt veelal administratief bepaald en niet op een technische manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

André schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:39:
[...]

Het maakt niet uit waar je ISP zit, de lokatie wordt veelal administratief bepaald en niet op een technische manier.
Alsnog Hillegom != Leiden, volgens google earth zit er bijna 29 km tussen beide..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:41:
[...]

Alsnog Hillegom != Leiden, volgens google earth zit er bijna 29 km tussen beide..
Dat heeft dus met een verkeerde administratie te maken, en niets met de locatie van je ISP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
@ Andre: Precies en nu gaat het er om waar dat het beste gebeurd en door wie. Waar haalt bijvoorbeeld de partij FreeIPservices.com haar gegevens vandaan.

(daar heb ik ze over gemaild)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
siemster schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:35:
@ Andre: Precies en nu gaat het er om waar dat het beste gebeurd en door wie. Waar haalt bijvoorbeeld de partij FreeIPservices.com haar gegevens vandaan.

Betrouwbaar is anders. Ze denken dat ik in Den Haag zit, terwijl ik toch echt in Leiden woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 13:37
siemster schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:35:

Ook hier klopt er bij mij geen hout van. Ik zit blijkbaar in Zaandam, maar ik zit toch écht nog steeds in Groningen!

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bij mij is het nog veel gekker.. Ik zou ergens vertoeven in de VK, ergen op Isle of Men... Nou, ik zit toch echt in de provincie utrecht hoor...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53

lordsnow

I know nothing

Ik zit in Amsterdam. Not!

(De website zit er slechts 157km naast ... )

[ Voor 46% gewijzigd door lordsnow op 14-04-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
Oke, de gegevens zijn onbetrouwbaar.

Niemand zit te wachten op een topic vol posts met "Bij mij geeft ie China" aan. Heeft iemand een goed alternatief of een ander bedrijf met soort gelijke diensten als FreeIpServices?

(Nog geen reactie van FreeIPservices op mijn offerte aanvraag / verzoek om meer informatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:30:
Ik zou ergens vertoeven in de VK, ergen op Isle of Men
Buurman :w

Ontopic:
Ik zie niet in hoe een ip-gebaseerd systeem als dat van FreeIpServices je in meer dan 50% van de gevallen nauwkeurig genoeg kan helpen, als Tweakers slechts 77% nauwkeurig scoorde op nota bene provincie-niveau. Zoals aangegeven is zo'n dienst gebaseerd op de bereidheid van een ISP om zijn administratie bij te houden, wat de bronnen onbetrouwbaar maakt. Ziggo en zijn voorloper Casema hebben/hadden die bereidheid niet, en dus word ik op een eiland tussen Engeland en Ierland gelocaliseerd. Mijn vorige IP-adres gaf trouwens ook geen Groningen aan, maar Overijssel of Drenthe of zo.

Ik neem aan dat Google heel aardig zal scoren op basis van alle gegevens waarover zij beschikken. Maar die zijn voor zover ik weet niet beschikbaar.

Als je zo'n dienst toch zou willen gebruiken, zou je om te beginnen moeten filteren op basis van gezond verstand. Gaat het om een site van een keten Nederlandse groenteboeren, dan kun je sowieso niets met het Isle of Man en andere locaties buiten Nederland. Via whois kun je extra info verzamelen. Een Vodafone-ip geeft aan dat de bezoeker waarschijnlijk mobiel zit te internetten.

Zet dan de functionaliteit in als extra. Maak niet alvast de keuze voor een filiaal op basis van deze onbetrouwbare resultaten, maar schotel een lijst met filialen voor en highlight het filiaal dat volgens jou het dichtst bij is.

Echt nauwkeurig de plaats bepalen van je bezoeker lukt m.i. alleen via (bijvoorbeeld) iPhone-applicaties, waarbij je gebruik kunt maken van GPRS. Ook andere telefoons maken dat neem ik aan mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Bij mij werkt hij juist wel precies, dat iptools.
Heb dan wel een vast ip adress, maar hij heeft land / provincie en dorp goed :P
IP address : xx.xx.xx.xx
Country : Netherlands
State/Province : Noord-Holland
City : Castricum
Zip or postal code :
Latitude : 52.55
Longitude : 4.6667

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
IP address : ***.***.***.***
Country : United States
State/Province : Virginia
City : Falls Church
Zip or postal code : 22042
Latitude : 38.864
Longitude : -77.1922

Mmmm dacht toch echt dat ik nog in Bunnik (Utrecht) zat..... Zal vanochtend wel een verkeerde afslag op de snelweg hebben gepakt :) :) :) :)

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

zullen we even stoppen met het opsommen van goede of verkeerde geografische resultaten en weer inhoudelijk verder gaan?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Zullen we de opsommingen nu achterwege laten, verre van interessant en niet ontopic ;)

Ha, GMTA

[ Voor 8% gewijzigd door André op 16-04-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
siemster schreef op maandag 13 april 2009 @ 12:16:
[...]
@ Raz: De ervaring leert dat mensen geen keuze maken voor een bepaalde regio als je ze er niet toe dwingt. Ondanks dat ze dan juist verstoken blijven van aanvullende informatie.
[...]
Dus?
Er is misschien de mogelijkheid dat mensen die informatie niet willen. Ik wil niet kiezen voor mijn regio, want ik wil gewoon alle informatie. Ga ik naar Sony.com, krijg ik eerste de vraag waar ik naartoe wil.... volgens mij wilde ik naar Sony.com, anders had ik wel Sony.nl gebruikt. Als ik Sony.co.uk wil hebben, wil ik niet op Sony.nl eindigen.

Dat google mijn locatie weet heb ik geaccepteerd. Ik (en dit is dus persoonlijk) vertrouw Google en heb er geen bezwaar tegen dat zij die info gebruiken. Maar ik (en dit is dus weer persoonlijk) heb geen interesse in dat elke website zich aan gaat passen aan mij. Ga ik naar een website over kroegen, krijg ik alleen dingen uit Maastricht terwijl ik naar Groningen wilde. Wil ik de familie in Amsterdam helpen zit ik met informatie uit Venlo voor mijn neus.

Zoals hier ook aan is gegeven, mensen heb een verwachtingspatroon. "Wij techies" willen nog weleens uit het oog verliezen dat het aanpassen van dat patroon veel meer schade aanricht dan dat de winst is voor de gebruiker. Het is een leuke gimmick om een suggestie te doen, maar doe je meer dan ben je (imo) gewoon irritant. Vaak moet je dan 10x klikken om van je voorselectie af te komen.
Zoiets: "Selecteer een plaats in Zweden" (klik op "internationaal") -> "Wij hebben uw locatie op zweden gezet, klopt dit niet?" (klik op "anders") -> Selecteer uit de lijst uw plaats (klik op "Nederland") -> "U heeft Nederland geselecteerd, klik op Opslaan om uw voorkeuren op te slaan" (klik op "Opslaan") -> "U kunt uw voorkeuren alleen opslaan als u bent ingelogd".("Exit")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
@ TheGhostInc: Ik heb het over aanvullende regionale informatie.

Bijvoorbeeld: Je zoekt informatie over de kredietcrisis. Meteen zie je daaronder de regionale acties / regelingen. Als je in Arnhem woont heb je niks aan de regelingen in Amsterdam en andersom.

Je mist dus niets want het verhaal over de kredietcrisis is landelijk hetzelfde, de problemen zijn hetzelfde. De regelingen / oplossingen niet. Het voordeel is dan dat je niet wordt lastiggevallen met alle regelingen / oplossingen maar meteen ziet welke voor jou relevant kunnen zijn.

Het 10x klikken is natuurlijk een gemakkelijk te vermijden issue. 1x "wijzig regio". Invoeren tikke tik en dan 1x "oke" = 3 handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
siemster schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 08:51:

Bijvoorbeeld: Je zoekt informatie over de kredietcrisis. Meteen zie je daaronder de regionale acties / regelingen. Als je in Arnhem woont heb je niks aan de regelingen in Amsterdam en andersom.

Je mist dus niets want het verhaal over de kredietcrisis is landelijk hetzelfde, de problemen zijn hetzelfde. De regelingen / oplossingen niet. Het voordeel is dan dat je niet wordt lastiggevallen met alle regelingen / oplossingen maar meteen ziet welke voor jou relevant kunnen zijn.
Tja, totdat je op je werk in Arnhem vijf minuten tijd overhebt en in Amsterdam woont, dan heb je juist weer geen interesse in maatregelen in Arnhem.

Maak het gewoon optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online

Ik mis het overzicht en de mogelijkheid mijn regio met een andere regio te vergelijken.
Wat voor jou relevant is, hoeft dat voor mij *absoluut* niet te zijn.

Er is een tijd geweest dat bedrijven voor jou wilde kiezen wat je wilde. Dus geen product overview, maar na 3 keuzes maar 3 producten laten zien. Onder het mom, "Wij weten het beter". En tuurlijk weten ze het beter, maar ik wil zelf ook leren dat ik inderdaad niet product D moet hebben, maar A,B en C de beste alternatieven zijn.
Het 10x klikken is natuurlijk een gemakkelijk te vermijden issue. 1x "wijzig regio". Invoeren tikke tik en dan 1x "oke" = 3 handelingen.
Uhu, dat kan, maar hoe vaak is het niet zo, omdat mensen het "niet mooi" oid vinden. Mijn ervaring is dat ik op "slimme" websites meer tijd kwijt ben om alles goed te krijgen dan op domme sites.

Sidenote: Ebay heeft weer een nieuw trucje bedacht, we wijzigen je zoekopdracht als er te weinig hits zijn... zoek je op "prom" krijg je ineens "porno". Zit je eerst 5 minuten te bladeren om er achter te komen dat je search gewoon verkeerd was. Of zoek je met meerdere woorden is er ineens een woord weggelaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

:?

Leg mij eens uit wat jij verstaat onder aanvullende informatie? Dat is dus juist exact wat je in je laatste alinea beschrijft, en dat wil je niet? 8)7

Maargoed... Een situatieschets: Ik zoek... iets...

Aangezien ik jouw site niet ken, kom ik daar via Google. De zoekmachine staat in de USA, en je geeft die dus... uhm.. aanvullende informatie uit...... Juist. Ik kom dus nooit op jouw site uit als ik wat zoek.

Je haalt namelijk alle algemene informatie weg, en die vervang je door een wilde gok.Daar komt dus bij kijken dat je bezoekers en zoekmachines totaal andere informatie geeft, wat nog eens kan uitdraaien op een penalty: Je site kan gewoon uit de index worden gehaald.

Situatie 2:
Ik ben bekend op jouw site, en ik zoek iets. Ik weet dat ik m'n regio bij je kan invoeren voor regionale informatie. Die informatie vind ik niet interresant, dus geef ik m'n regio niet op.

Als je de werkbaarheid van je site wil schaden, moet je zo'n dienst gaan gebruiken. Fijn je gebruikers informatie opdringen die ze niet willen zien, en niet op kunnen zoeken.

Ik zou er niet aan moeten denken dat thuisbezorgd.nl mij toko's laat zien die 100km verder op zit, daar heb ik totaal niks aan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
Situatie 1: Ik haal geen informatie weg maar voeg toe. Dus daar geloof ik niet in.
Situatie 2: Ze vinden het niet interessant? Oke prima, dan geen keuze.

Afbeeldingslocatie: http://siemvanbruggen.nl/tweakers/Voorbeeld.jpg

Maar goed volgens mij zijn we er wel uit dat je het niet moet opdringen maar wel kunt aanbieden. Dat is wat mij betreft mooi genoeg. Als ik een goed voorbeeld heb zal ik het niet laten dat nog even in dit topic te posten.

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemster
Ik heb beloofd nog wat van me te laten horen en dat doe ik dan. Bij deze.
Op www.kvk.nl heb je sinds een maand een optie voor een regiokeuze.

Optioneel en vrij "dom" zoals besproken in dit topic.

Allen bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Stel dat he, ik nou is internet op een plek waar ik niet woon?
Of stel ik wil informatie voor iemand anders vinden, die ook niet bij mij in de buurt woon.

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Wel kun je bij de keuze van de regio natuurlijk op basis van geo profiling alvast een regio selecteren. Je kunt net zo gemakkelijk stellen dat het juist "dom" is niet de mogelijkheid tot regio keuze te bieden. Eigenlijk is dit niet anders dan de taal keuze. Je kunt op basis van geo profiling en accept-language header over het algemeen een goede selectie maken. Maar dat gaat niet op voor een asielzoeker welke de computer in de bieb gebruikt (welke vaak Nederlandstalig is). Echter de standaard taalkeuze voor Nederlands is geen probleem als de bezoeker eenvoudig een andere taal kan selecteren (zoals Engels of Frans).

If it isn't broken, fix it until it is..

Pagina: 1