Toon posts:

VPN netwerk tot stand brengen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen

Enige tijd geleden (ongeveer 1 jaar), kreeg ik de Linksys RV042 tot mijn beschikking. Ik dacht er een tunneltje of zo mee te leggen, maar ben hiermee niet vertrouwd. Dat is me dan ook niet gelukt.

Waarvoor ik deze zou willen gebruiken: netwerk thuis van overal benaderen. Zodat ik "zogezegd" in dat netwerk zit. Dan kan ik ook alle apparaten beheren. Anders moet ik alles apart benaderen.

Kan iemand mij info verschaffen tot deze situatie? Hetzij om dit anders op te lossen, of een vrij uitvoerige VPN uitleg.

Op het forum heb ik al vrij veel gelezen wat VPN betreft, maar ik ben hierin een leek. Dus helpt het me niet echt verder.

Verwijderd

Wat achtergrond info over de RV042: http://www.zdnet.be/reviews/61388/linksys-rv042-vpn-router/

Belangrijk:
Het configureren van een VPN-verbinding gebeurt volledig in de webinterface van de router en is een behoorlijk technische aangelegenheid waar computerleken beter niet aan kunnen beginnen. Maar samen met de elektronische handleiding moet het voor technisch onderlegden gemakkelijk lukken. De eerste configuratie staat in schril contrast met de eigen QuickVPN-clientsoftware die op een erg eenvoudige manier een verbinding maakt met de RV042.
Zorg dus dat je goed weet wat een VPN verbinding eigenlijk is en ga dan lekker stoeien met de RV042 met de manual er naast.
Laat ook vooral eens weten wat er nou precies niet lukt (wat heb je gedaan, wat voor fouten kom je tegen), in deze vorm kan niemand je echt helpen ben ik bang.

Verwijderd

Topicstarter
Heb geprobeerd om groupen op te zetten en individuele IPsec tunnels. Daarna probeer ik dat netwerk te bereiken van buitenaf via FileZilla

Verwijderd

Een vpn verbinding opzetten met Filezilla?

Wat probeer je nou precies en weet je zelf nou wat een vpn verbinding is?

Lees je anders even in op http://www.howstuffworks.com/vpn.htm en kijk dan of het wel precies is wat jij wilt :)

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een Virtual Private Network (VPN) is een goedkope manier om een Wide Area Network (WAN) uit te bouwen met behoud van vertrouwelijkheid over een bestaande verbinding. Deze dienst maakt gebruik van een reeds bestaand netwerk, doorgaans het internet, om informatiedeling tussen geografisch afgescheiden netwerken mogelijk te maken alsof er een dedicated netwerk voorzien was. De verzonden data kan best beveiligd worden opdat de integriteit, autorisatie en authenticiteit van de data over dit onderliggende netwerk gewaarborgd blijft. De eindgebruikers zullen in principe niet merken dat er een VPN gebruikt wordt. Technisch zijn er ondertussen tal van protocollen uitgewerkt die deze dienst beschikbaar maken, het bekendste en meest courante protocol vandaag de dag is IPsec.

Het zou een Remote Access opstelling moeten zijn voor zover ik begrijp.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 16:38 ]

Verwijderd

Ik zie dat je kan copy pasten, maar snap je ook wat daar staat?

Om van buitenaf je interne netwerk te kunnen bereiken kun je inderdaad gebruik maken van een vpn verbinding.
Om deze vpn verbinding te kunnen gebruiken zal je die eerst zowel aan de server kant (de Linksys router) als de client kant (windows xp,vista,whatever) moeten configureren en aanzetten.
Een vpn verbinding stel je in je netwerkcentrum in (of in netwerkverbinding als je nog onder XP werkt).

Als die verbinding geopend is kun je als het goed is vanaf de pc buiten je interne netwerk het interne netwerk bereiken.

Wat heb je geprobeerd en wat gaat er fout?
Heb geprobeerd om groupen op te zetten
Kan je iets specifieker zijn?
en individuele IPsec tunnels.
Een tunnel is een vaste vpn verbinding die doorgaans enkel tussen 2 routers gemaakt wordt, dit is niet wat jij wilt.
Daarna probeer ik dat netwerk te bereiken van buitenaf via FileZilla
Heb je dan al je vpn verbinding geopend?

Edit:

Nog iets specifieker: een VPN is met recht een Virtueel Netwerk en wordt ook aangeduid als losstaande netwerkverbinding op je windows pc, deze komt dus in het overzicht naast je Local Area Network te staan en je wireless netwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de handleiding goed gelezen heb, dan zie ik nergens de mogelijkheid tot remote to host? Tenzij met de meegeleverde applicatie zijnde QuickVPN client, waarmee ik weiger te werken.

Volgende gevonden op ander forum: "SSH Sentinel 1.3.2.2 is free and can be found here: http://ftp.up.ac.za/pub/linux/ssh/pub/sentinel/ After a litttle work, I've made it connect to an RV082 (with beta firmware 1.3.3.4) on a dynamic IP from a dynamic IP connection."

Ook ben ik OpenVPN nader aan het bekijken.

Het ziet er naar uit dat voor een leek als mij, QuickVPN de enige oplossing is :s

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 17:58 ]

Verwijderd

Als dat ding VPN passthrough ondersteund, kun je ook een RAS server maken als je toevallig een windows servertje draait.

Verwijderd

Maakt het nou niet moeilijker dan nodig is b3n. Het is volstrekte onzin om een aparte RAS server op te gaan zetten als je gateway VPN functionaliteit ingebakken heeft.

Het instellen betreft niets meer dan een passphrase instellen op de router, de client installeren en het IP van de verbinding opgeven en de username / password opgeven die je daarvoor in de router hebt aangemaakt.

Verwijderd

With ^^
De bijgeleverde client software is juist een genot om mee te werken als je niet precies weet welke technieken er exact achter een VPN verbinding zitten.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik inderdaad beter met die Quick VPN zou leren werken. Nog even proberen.

De enige reden waarom ik niet met die tool wou werken, is om meer bij te leren van VPN. Dus ook andere clients, ... Want door enkel te lezen leer je niet volgens mij

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 23:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 23:05:
Want door enkel te lezen leer je niet volgens mij
Door te lezen leer je juist het meeste.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Zie ook DUAL-WAN -> Na filteren WANpoort toekennen. Topic over dezelfde Linksys.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik even doornemen.

EDIT, is een hoop moeilijke woordjes ;)

Ik begrijp er niet zo veel uit. Wat wel handig is om weten is dat er eerst bij mijn installatie een gewone modem/router staat met adres 10.0.0.1 en de VPN router heeft 10.0.0.2. Daarna zit het algemeen netwerk (192.168.1.xxx). Of dat er veel toe doet betwijfel ik (behalve mss port forwarding op eerste router, + NAT?)

EDIT 2

Het probleem van de "beperkte verbindingsmogelijkheden" lijkt voorbij, al weet ik niet hoe. Door een beetje aan de RJ45 male te bewegen blijkt alles verholpen. Straks een ietsiepietsie contact geleider opwrijven. Maar het gigabit probleem blijft. Hij wil dus niet overschakelen van 100 -> 1000 Mbit

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2009 12:56 . Reden: Het verbetert ... ]

Pagina: 1