Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:52

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
Geachte GoT`ers,

Inmiddels is het besluit genomen, onderaan deze post staat een link naar de post met het voorstel en de motivatie voo rde keuze van het bedrijf

Ik zit op mijn stage met een spannende case, en ik wil deze graag resolven voordat ik weg ben op mijn stage.

Na een zoektocht op GoT, Google, het aanschrijven van een aantal bedrijven en gesprekken met kennissen ed wil ik de diverse oplossingen voor mijn case graag bespreken.

Ik ben op zoek naar reacties die mij kunnen helpen bij het maken van mijn keuze. Denk je dat ik iets gemist heb in mijn zoektocht hoor ik dat graag middels een reactie. Wil je mij een keuze af of aanraden wil ik graag weten waarom je mij dit af of aanraad. Een reactie met “Windows FTL, streep die maar weg.” heb ik dus absoluut niets aan.

Ik wil eerst mijn case uitleggen middels een netwerktekening en een bijbehorende inleiding. Daarna toon ik de opties die ik op dit moment heb. Als laatste het kostenplaatje. Wat kosten de verschillende opties, hoe groot is het risico dat deze opties misgaan, en natuurlijk wat de kosten voor mijn stagebedrijf zijn zodra het misgaat.

De case:

Inleiding
Mijn stagebedrijf heeft een contract afgesloten met een leverancier van een Citrixomgeving die wij niet via een VPN benaderen, we loggen in op een portal en starten vanaf daar een ActiveX of Java omgeving. Dit om kosten te besparen in het onderhoud aan de servers, en omdat het vaste personeel dan geen uitgebreide kennis nodig heeft van de systemen die we gebruiken. Onze maatwerkoplossingen zijn redelijk complex, en we hebben ervoor gekozen om alleen mensen in huis te hebben met kennis van deze maatwerkoplossingen. Technische kennis over Microsoft, Linux en andere technologieën is erg beperkt aanwezig.

Mijn stagebegeleider heeft voornamelijk veel kennis over de maatwerkoplossingen, zijn stagiair(e)s zijn MBO niv4 ICT beheerders uit het laatste jaar van de opleiding. Mijn stagebegeleider begeleid voornamelijk op sociaal gebied, hierbij denk ik aan het stroomlijnen van het contact met de gebruikers. Daarnaast brengt hij de stagiair(e)s kennis bij op het gebied van onze maatwerkoplossingen. De oplossing voor mijn case hangt dus heel sterk aan de beheersbaarheid door MBO niv4 ICT beheer studenten. Een servicecontract is wellicht ook een optie, mits de kosten binnen de perken blijven.

Het netwerk:
We hebben 21 werkplekken, 2 netwerkprinters, 1 wireless accespoint voor onze gasten en 1 NAS die middels een 24-poorts switch van 3com communiceren met een Linksys RV042(dual wan/VPN router). Tussen de router en de switch heb ik een hubje geplaatst(ook 3com) zodat ik het verkeer kan sniffen. Dit is nodig omdat bij Youtube bezoek de letters die de andere gebruikers typen in bijvoorbeeld Word gewoon 2 seconden later pas verschijnen. Youtube is dan ook verboden op ons kantoor tijdens kantooruren.

Note: Windows update en dergelijke applicaties laten de lijn ook dichtslibben met dezelfde gevolgen als Youtube bezoek.

De hub voorziet op dit moment ook in de broodnodige extra poorten, we komen namelijk op 25 netwerkappliances, en maar 24 poorten op de switch die OOK nog eens moet babbelen met de router.
We hebben altijd gebruik gemaakt van een 2MBit SDSL verbinding, die KPN ons levert. Deze lijn heeft een uptime garantie van 9*%(het precieze getal kan ik nu niet opzoeken, maar het zit in de 90). Voor puur Citrix is dit overkill, maar doordat we gasten ontvangen die gebruik maken van onze lijn, en er buiten Citrix om ook gecommuniceerd moet worden met het internet trekt deze lijn het niet. Ik heb niet de materialen om te onderzoeken of het de upload of de download is die vol zit, dat is nu ook niet meer van belang. We hebben namelijk een 2de internetverbinding van een lokale kabelleverancier. Deze lijn moet in ons netwerk de default verbinding met het internet voor zijn rekening gaan nemen. De SDSL-lijn wil ik enkel nog inzetten voor Citrix, ik vermoed dat deze dan zelfs terug kan naar 1MBit(dit zou een aanzienlijke besparing in maandelijkse lasten opleveren).

Verdere informatie die ik weet:
Het IP van de citrixserver, en de overige IP-adressen van de Citrixpartner
Het gebruikte protocol, dat identificeert zichzelf als TLSv1 in wireshark.
We hebben geen domein, dit omdat de voordelen hiervan niet opwogen tegen de nadelen. Mijn stagebegeleider is geen serverbeheerder, en zou het dus lastig krijgen wanneer we kiezen voor een setup met een domein. Het netwerk is dus een werkgroep.

We verhuren regelmatig vergaderzalen. Hierbij bieden we ook wireless internet aan. Zelf maken we gebruik van het Wireless internet om in 1 van de zalen gebruik te kunnen maken van de Citrixomgeving. Het wireless AP moet dus ook gefilterd worden op citrix/niet citrixverkeer.

Voor wat betreft de IP-adressen: Het IP van mijn stage begint met 65., het IP van de Citrixpartner begint met 193..

Een tekening van het huidige netwerk:
Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/4653/tekeningnetwerknether.th.jpg
in het groot

Huidige opties:
  • Linksys RV042
  • Juniper SG5(Router)
  • SonicWALL NSA 2400(Firewall)
  • Peplink Balance 30
  • Spare server inrichten met Linux, Iptabels toepassen.
  • Spare server inrichten met MSFT Server2003 SBS, routering en RAS toepassen
De Linksys RV042
Met wat nieuwe info begin ik te twijfelen of ik deze af moet schepenNaast de optie voor protocolbidning kan de RV042 namelijk ook een VPN opbouwen met een andere VPN-bak, en dat over een te selecteren WAN-poort. Ik denk dat we dan met volwaardige citrixclients moeten gaan werken, en op 1 of andere manier de RV042 moeten wijsmaken dat deze niet het internet op kan over dat VPN, maar dat deze de kabelverbinding moet pakken voor internet.
-> dit lijkt mij het default gateway verhaal, maar ik heb hier geen ervaring mee, de handleiding helpt mij ook niet heel erg. Volgens de supportmedewerker van Linksys zou dit de oplossing kunnen zijn. Hoe zijn jullie ervaringen? Hoe slim is deze router, en hoe groot is de kans dat deze het VPN wil misbruiken voor windows update en dergelijke?

De andere optie is protocolbinding. Catch: Je kunt alleen een protocol binden, je kunt niet instellen dat je 1 protocol bind aan één van de 2 WAN-poorten, en de andere protocollen over de andere poort wilt sturen. De protocollen die niet aan één van de 2 WAN-poorten gebind zijn worden dmv loadbalancing verdeelt over de 2 lijnen.

De kans op fouten lijkt mij erg hoog hier.

Wat wel een voordeel is, is dat de webinterface gemakkelijk te bedienen is. Het instellen in het begin gaat extreem arbeidsintensief zijn, maar na de eerste setup moet het aanpassen geen probleem zijn. Hoeveel protocolbindings het apparaat maximaal aan kan ga ik nog opzoeken in de handleiding van dit beest.
Het is misschien niet verkeerd om nog even te vermelden dat we dit apparaat al in huis hebben, en dus geen aanschafkosten zouden hoeven te maken.

De Juniper SG5
De Juniper SG5 is één van de oplossingen die ik na contact met verschillende bedrijven heb gekregen. Deze zou volledig ingericht opgeleverd worden, en zouden we verder geen kind aan hebben.

Nadelen:
Niemand op mijn stage kan hiermee overweg, een aanpassing kost gewoon het uurloon van de technicus die deze uit moet voeren.

De SonicWALL NSA 2400
Zie Juniper. Ook een oplossing uit offerte.

De Peplink Balance 30
Op advies van LuckyY eens gaan zoeken naar peplink. De interface lijkt foolproof, ik zou mijn zusje met een gerust hart dit apparaat kunnen laten beheren(het puberale gedrag daargelaten natuurlijk :P). Dit kan een zeer goede reden zijn om voor de peplink te kiezen.

Het is de goedkoopste dedicated oplossing die ik tot nu toe gevonden heb.

Nadelen: Zoektocht naar een supportende partij starten

De spare server inzetten
We hebben nog een server staan(Dual Xeon dingetje) met Server2003 SBS OEM licentie.
Ik heb van verschillende mensen gehoord dat ik dit met Routering en RAS op zou moeten kunnen lossen. Echter heb ik hier geen ervaring mee. Ik vermoed dat deze oplossing gaat bestaan uit 2 NIC's bijplaatsen, om vervolgens in de config aan te geven dat het citrixverkeer(identificeren aan de hand van doel IP of protocol) over de SDSL mag, en al het andere over de kabel te gooien.

Een andere optie icm deze server is gebruik maken van een Linux distro. We zouden dan door middel van IP-tables het verkeer naar het IP van onze Citrixpartner hard over de SDSL kunnen sturen, en ander verkeer over de Kabel. Hier zijn vast meer alternatieven voor, en ik sta ook open voor andere open source besturingssystemen.

De harddisks van de NAS zouden in de server geplaatst kunnen worden, waardoor de ruimte die deze behuizing in beslag neemt weer iets meer gerechtvaardigd kan worden.

Het kostenplaatje:

De Linksys RV042
De Linksys RV042 hebben we al, geen aanschafkosten
Het configureren moeten we wel zelf doen. Dit zal ongeveer 4 uur duren, inclusief testen. Mijn vrije uren dus.

Totale kosten: € 0,-

De Juniper SG5
De offerte hangt hier rond de 1400 euro ex btw, inclusief de 8 uur die de leverancier denkt bezig te zijn met configureren en testen. Eventuele aanpassingen naderhand zouden ook weer verrekend moeten worden met een normaal uurloon voor een senior engeneer.

Totale kosten: € 1400+

De SonicWall
De offerte hangt hier rond de € 2400,- met weer een los uurloon voor de installatie.

De tijd die de engeneer bezig gaat zijn met configureren is niet vermeld op de offerte.

Totale kosten(geschat): € 3000,-

De Peplink Balance 30

Volgens de website € 399,- en dan nog 40 euro verzenden(duurt 2-4 dagen).

Daarnaast zoek ik hier ook een supportcontract voor,

Het inzetten van de spare server:
Aanschaf 2 netwerkkaarten: 5 euro per stuk + verzenden

Gok dit op 20 euro voor 2 kaartjes met realtek chipje. Lijkt me niet meer dan voldoende?
Licentie is OEM, en hebben we dus al.
Tijd besteed inclusief testen: 4 uur in Windows, Linux gok ik op 8 uur.

Again, mijn vrije tijd. Staat tegenover dat ik er meer voor voel om dit uit te voeren, omdat ik hier zeer waarschijnlijk meer van leer dan van het stoeien met de webinterface van die linksys.

Totale kosten: € 20,-

Gevolgen van het verliezen van de verbinding met het internet:

Citrix niet meer beschikbaar, niemand die verder kan werken. Simpele en snelle workaround: Enkel de SDSL-lijn in de Linksys RV042 prikken, het eventueel besliste apparaat tussen het netwerk en het internet uitvissen, en indien de Linksys onze gekozen oplossing is, de config die we op dit moment hebben inladen in de Linksys.

We kunnen dan met 5 minuten weer verder werken, en wachten op de monteur(in het geval van 1 van de oplossingen uit de offertes) of zelf de schade gaan herstellen aan de server. In het geval van de Linksys zullen we de config in de avond opnieuw in moeten laden, en hopen dat het dan weer beter gaat.

Van de kansen op falen heb ik absoluut geen besef. Dit is dan ook 1 van de zaken die ik in moet winnen om een goede beslissing te kunnen nemen.

Het uiteindelijke doel van dit draadje:

Ik wil ongeveer 5 opties aan kunnen bieden aan een beleidsoverleg, zodat zij de beslissing kunnen nemen.

GoT is groot, Google en Internet ook. Het zou zomaar kunnen dat ik iets gemist heb ik mijn zoektocht, of dat er tijdens het schrijven van dit topic nieuwe topics zijn aangemaakt, of er nieuwe informatie beschikbaar is gekomen.

Wijs mij alsjeblieft op deze informatie. Het gaat mij hier niet alleen om een snelle afhandeling, ik wil van het proces ook leren.

Verder wil ik vragen om een beetje in te schatten of je een zinnige reply kunt geven. Ik ben voor hardop denken, maar vermeld het wanneer je iets niet zeker weet.

Ik loop stage tot en met 3 juli 2009, ik zou graag voor 20 juni alles volledig draaiend hebben. Ik hoop eind deze maand een voorstel te kunnen leveren aan de beleidsmedewerkers, zodat zij dit in een beleidsoverleg kunnen bekijken.

Een hoop doelen, een hoop informatie. Ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben, en voldoende informatie heb kunnen geven. Informatieverzoeken probeer ik zoveel mogelijk in de eerste post te beantwoorden, zodat alle info centraal te vinden is.

Inmiddels is het besluit gevallen. de post met het voorstel en de motivatie voor de keuze is hier te vinden. Een ieder bedankt voor de tijd en moeite. Ik heb van dit proces al erg veel geleerd.

[ Voor 116% gewijzigd door F1k op 18-06-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Wat jij zoekt is een oplossing die "policy based routing" kan doen. Aan de hand van een "policy" (vb source IP adres of een inkomende ethernet-poort of een bestemming of ...) kan je routing van IP packets specifiek laten gaan. Standaard IP-routing is gebaseed op het "destination" IP adres (het te bereiken netwerk dus)

Ik lees vanalles in je topicstart en heb dus de indruk dat "iets" wil plaatsen zodat je het nodige kan doen opdat Citrix verkeer ten alle tijden zal blijven werken (of voorrang krijgen) tov ander verkeer. Je opperde hier om het Citrix verkeer "geforceerd" door 1 WAN link te sturen, al de rest door de andere ?

En indien 1 van beide WAN-links zou wegvallen moet de Citrix dan maar door de WAN-link die nog actief is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 17:01:
Ik lees vanalles in je topicstart en heb dus de indruk dat "iets" wil plaatsen zodat je het nodige kan doen opdat Citrix verkeer ten alle tijden zal blijven werken (of voorrang krijgen) tov ander verkeer. Je opperde hier om het Citrix verkeer "geforceerd" door 1 WAN link te sturen, al de rest door de andere ?

En indien 1 van beide WAN-links zou wegvallen moet de Citrix dan maar door de WAN-link die nog actief is ?
Die SDSL lijn is een gegarandeerde lijn, zit 98% uptime op oid. Als dat plat ligt trekt de kabelverbinding dat nooit. Het citrixverkeer zal dus altijd over de poort moeten die aan de SDSL-verbinding hangt.

Ik zal nog even vermelden dat de SDSL-lijn een gegarandeerde lijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Dus je wilt sowieso een "routing" opzetten zodat citrix verkeer (of vb verkeer tussen bepaalde IP-ranges, of verkeer richitng Citrix partner) uitsluitend door de SDSL gaat?

Ongeacht de "oplossing" die je gaat zetten zal er altijd een zekere kennis moeten aanwezig zijn indien er troubles zijn of bepaalde veranderingen moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit is heel simpele routing, niet eens policy routing. Je wilt eigenlijk gewoon op basis van destination IP (namelijk die van je citrix server(s)) packets naar een bepaalde gateway sturen. Nou, dat is precies wat elke router doet! Fix een echte router (niet zo'n stom simpel NAT-kastje voor consumenten) en stel een default route in over je kabelverbinding via de gateway daarvan en een route specifiek naar je citrix servers via je SDSL-gateway. Verder is 't een kwestie van zorgen dat de goede IP-adressen gebruikt worden aan de hand van ofwel dezelfde criteria of (meestal makkelijker) de gebruikte uitgaande poort. Ik neem aan dat je moet NATten. Elke linux of bsd doos kan dit. Wel kennis voor nodig natuurlijk maar uiteindelijk heb je dat altijd. Ik ken die juniper doosjes niet maar die moeten 't ook makkelijk kunnen. Instellen en niet meer aanzitten.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 16-05-2009 17:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 17:19:
Dus je wilt sowieso een "routing" opzetten zodat citrix verkeer (of vb verkeer tussen bepaalde IP-ranges, of verkeer richitng Citrix partner) uitsluitend door de SDSL gaat?

Ongeacht de "oplossing" die je gaat zetten zal er altijd een zekere kennis moeten aanwezig zijn indien er troubles zijn of bepaalde veranderingen moeten gebeuren.
Ik hoop met een handleiding de meeste situaties af te kunnen vangen. Ik denk hierbij aan het uitvoeren van een change van het doel IP of het gekozen protocol, het maken van een back-up van het huidige systeem en het terugplaatsen van een back-up.
Zodra deze zaken beschreven zijn is het enige dat voor kan komen een hardwarestoring, of een conflict in settings. Dat laatste zal minder voorkomen zolang de situatie hetzelfde blijft.
Hardwarestoring = garantie/vervangingsregeling.

Ik vermoed dat ik wel een complete handleiding van de instellingen die ik gemaakt heb zal moeten maken, maar dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Even in hele simpele bewoording om gewoon mee te denken ;)
Zet gewoon een pc (of noem het server) neer met daarop een DHCP server.
Stop er 3 netwerkkaarten in.
Aan 1 netwerkkaart je SDSL lijn.
Aan de 2e je andere (nieuwe ) internet lijn.
Aan de 3e je lokale netwerk.
En als je echt gek wilt doen dan zet je er een 4 NIC zodat je in de routing software makkelijk kunt switchen wanneer er 1tje stuk zou gaan.

Nou de specifieke routing software kan ik je nu ff niet opnoemen want daar hou ik me nooit mee bezig maar is ook afhankelijk van het OS dat je kiest. Voordeel is dat je nu op die PC/Server zelf al kunt kiezen via welke verbinding je het verkeer naar buiten wilt laten gaan. Eventueel via DDNS kunnen gebruikers bij het uitvallen van de SDSL ook via de nieuwe internet lijn binnen komen.

Over je nieuwe lijn. Als je een in een stad bent gevestigd die in de randstad en omstreken zit dan is glas misschien ook wel een optie. Ik weet dat Ziggo niet echt duur is met glas aanleggen. Maar er zijn vast meer partijen voor te vinden: UPC mits in hun gebied. COLT Telecom en de KPN zelf ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
klaasbram schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 17:37:
Even in hele simpele bewoording om gewoon mee te denken ;)
Zet gewoon een pc (of noem het server) neer met daarop een DHCP server.
Stop er 3 netwerkkaarten in.
Aan 1 netwerkkaart je SDSL lijn.
Aan de 2e je andere (nieuwe ) internet lijn.
Aan de 3e je lokale netwerk.
En als je echt gek wilt doen dan zet je er een 4 NIC zodat je in de routing software makkelijk kunt switchen wanneer er 1tje stuk zou gaan.

Nou de specifieke routing software kan ik je nu ff niet opnoemen want daar hou ik me nooit mee bezig maar is ook afhankelijk van het OS dat je kiest. Voordeel is dat je nu op die PC/Server zelf al kunt kiezen via welke verbinding je het verkeer naar buiten wilt laten gaan. Eventueel via DDNS kunnen gebruikers bij het uitvallen van de SDSL ook via de nieuwe internet lijn binnen komen.

Over je nieuwe lijn. Als je een in een stad bent gevestigd die in de randstad en omstreken zit dan is glas misschien ook wel een optie. Ik weet dat Ziggo niet echt duur is met glas aanleggen. Maar er zijn vast meer partijen voor te vinden: UPC mits in hun gebied. COLT Telecom en de KPN zelf ;)
Zie mijn laatst aangedragen oplossing.

Heb je eigenlijk wel mn complete startpost gelezen?

Mijn stagebedrijf zit in Brussel, die nieuwe lijn hebben we al en de lijnen zijn prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:26
S1k schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 17:08:
[...]
Ik zal nog even vermelden dat de SDSL-lijn een gegarandeerde lijn is.
Vertrouw daar niet te veel op, op mijn werk heeft de sdsl verbinding (xs4all) niet gewerkt vanaf donderdagnacht tot maandagmiddag 17.00. Gegarandeerd bleek niet meer in te houden dat het abonnementsgeld terug werd gestort... De 'zakelijke' helpdesk bleek ook verre van perfect, meer dan een half uur in de wacht gestaan om vervolgens automatisch door te worden verbonden met de consumentenhelpdesk die mij weer opnieuw in de zakelijke wachtrij zette.
Wat was nu het probleem? Ze hadden de snelheid van de lijn veel te hoog gezet voor de afstand tot de centrale, een kpn monteur moest ook nog langskomen om de lijn door te meten. Vreemd was dat de lijn tot dan toe meer dan een jaar lang prima gewerkt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54
Ik gok dat je een Sonicwall NSA 240 bedoeld...

Voor jouw zou een TZ serie ook prima kunnen. De extra functies van een NSA (gigabit ethernet, hogere routingspeeds, sslvpn enz) gebruik je toch niet.

Een TZ170 heeft iets van 28Mbit. Gezien jouw lijnen is dat al meer dan zat. Voordeel is dat je idd gewoon je verkeer kan 'shapen': alles over de kabelverbinding, en citrix traffic over de 2e poort (OPT bij Sonicwall)

Ook kun je je AP in een WLAN zone opnemen en zodoende afschermen van je Citrix-verkeer. (je kan aparte firewall rules maken van WLAN naar LAN/WAN enz)

Verder zou ik die hub zeker wegtrekken, die trekt de hele performance van je NAS nu totaal omlaag. Pak gewoon een switch en hang die hub er alleen tussen als je MOET sniffen. Als t budget t enigeszins toestaat, haal dan een goede switch, dan kun je vaak al direct een snifpoort configureren zonder performance in te leveren.

Je 'spare' servertje gaan gebruiken zou ik niet aanraden. Een stuk meer hardware, meer risico dus op storingen, en belangrijker: Stroomverbruik. Zo'n ding vereist extra koeling (die hitte moet toch ergens heen) en trekt aanzienlijk meer stroom dan een goede router. (100W verschil is al 220 eur op jaarbasis, rekenend op 0.25 cent / kWh) en dan is een investering snel terugverdient...

Komt bij dat er kwa onderhoud (updates) veel meer aan een windows server gedaan moet worden dan aan een routertje. Ook zou ik dan geen realteks, maar gewoon 3coms of intel nics pakken. Eventueel een quad-nic, dan kun je wlan in een aparte zone gooien.
Maar goed, dat blijft niet mijn voorkeur om bovengenoemde redenen.

ps: sonicwalls zijn gewoon webbased te beheren, en met een beetje kennis van achterliggende technieken is dat prima te doen. (en je kan backupjes maken van je config, dus verkloten kun je t niet,terugzetten is altijd mogelijk)

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 16-05-2009 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Die Juniper kun je prima zelf configureren, is echt niet zo moeilijk en hij heeft zeer mooie mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
DJSmiley schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:33:
Ik gok dat je een Sonicwall NSA 240 bedoeld...

Voor jouw zou een TZ serie ook prima kunnen. De extra functies van een NSA (gigabit ethernet, hogere routingspeeds, sslvpn enz) gebruik je toch niet.

Een TZ170 heeft iets van 28Mbit. Gezien jouw lijnen is dat al meer dan zat. Voordeel is dat je idd gewoon je verkeer kan 'shapen': alles over de kabelverbinding, en citrix traffic over de 2e poort (OPT bij Sonicwall)
Dat van die naam zou prima kunnen, ik copy/paste het gewoon uit de offerte. Die andere serie zal ik zeker voorstellen aan de verstrekker van die offerte.
Ook kun je je AP in een WLAN zone opnemen en zodoende afschermen van je Citrix-verkeer. (je kan aparte firewall rules maken van WLAN naar LAN/WAN enz)
De laptops van de directie maken soms ook gebruik van het wireless om in te loggen op de citrixomgeving(in 1 van de zalen is namelijk geen pc aanwezig, maar is een losse beamer beschikbaar om te combineren met een laptop). Goed voorstel verder, wellicht dat we iets aan die zaal kunnen veranderen zodat we het wireless dan wel zo kunnen configureren.
Verder zou ik die hub zeker wegtrekken, die trekt de hele performance van je NAS nu totaal omlaag. Pak gewoon een switch en hang die hub er alleen tussen als je MOET sniffen. Als t budget t enigeszins toestaat, haal dan een goede switch, dan kun je vaak al direct een snifpoort configureren zonder performance in te leveren.
Die hub hangt er nu tussen omdat ik anders niet kan sniffen. Preformance van de NAS hebben we eigenlijk niet nodig, dat ding serveert een paar foto's voor informeel gebruik.
Ik kan de hub natuurlijk wel aan een andere poort hangen van de RV042 of de switch om extra poorten te genereren.
ps: sonicwalls zijn gewoon webbased te beheren, en met een beetje kennis van achterliggende technieken is dat prima te doen. (en je kan backupjes maken van je config, dus verkloten kun je t niet,terugzetten is altijd mogelijk)
Dit deel is mij wel over de telefoon verteld, maar was ik alweer vergeten. Dit ga ik ook zeker meenemen in mijn aanbevelingen.

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
jimbo123 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:39:
Die Juniper kun je prima zelf configureren, is echt niet zo moeilijk en hij heeft zeer mooie mogelijkheden.
zie
S1k schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 16:49:
Ik ben op zoek naar reacties die mij kunnen helpen bij het maken van mijn keuze. Denk je dat ik iets gemist heb in mijn zoektocht hoor ik dat graag middels een reactie. Wil je mij een keuze af of aanraden wil ik graag weten waarom je mij dit af of aanraad. Een reactie met “Windows FTL, streep die maar weg.” heb ik dus absoluut niets aan.
Kun je je reactie uitbreiden? Die Juniper kan ik prima zelf configureren omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
S1k schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:56:
[...]

Dat van die naam zou prima kunnen, ik copy/paste het gewoon uit de offerte. Die andere serie zal ik zeker voorstellen aan de verstrekker van die offerte.

[...]
Overweeg ook even wat je toekomstplannen zijn. Een NSA240 is de meest eenvoudige binnen de NSA-range (de 2400 is krachtiger). De TZ serie is een beperktere serie. Maar ik krijg het idee dat een NSA misschien wel extreme overkill is voor een 4 en 2mbit lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
DJSmiley schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:06:
Overweeg ook even wat je toekomstplannen zijn. Een NSA240 is de meest eenvoudige binnen de NSA-range (de 2400 is krachtiger). De TZ serie is een beperktere serie. Maar ik krijg het idee dat een NSA misschien wel extreme overkill is voor een 4 en 2mbit lijntje.
We zitten nu eenmaal in Belgie. Hele sterke lijnen kunnen we niet nemen, omdat we dan gezeur krijgen met datalimieten(heel raar, maar een goedkoper abonnement met lagere snelheid was zonder datalimiet, een duurder/sneller was weer wel met datalimiet). Ik zit er zelfs over te denken om de 2MBit lijn te halveren naar een 1MBit synchroon, omdat dat genoeg moet zijn voor de 12 personen die gebruik maken van Citrix.

Als ik uitga van 50 kbps per citrixsessie, dan kan ik meer dan 20 personen kwijt op een 1Mbit lijn. Ik twijfel op dit moment of Citrix 50 of 30 kbps per gebruiker verstookt.

Het lijkt mij sterk dat mijn stagebedrijf uit gaat groeien naar 20 man eigen personeel, dan is het pand te klein, en is er te weinig werk te doen per persoon(de hoeveelheid te verrichten werkzaamheden is fixed, de workload is lichter naar mate er meer werknemers zijn).

Rare situatie, maar ik kan het niet anders maken.

Het enige dat zou kunnen is dat we een ADSL verbinding bijnemen met hogere snelheden, maar dan nog verwacht ik niet dat dat een lijn gaat worden die over de 12Mbit up gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Nou, gewoon omdat het niet zo moeilijk is.... die Juniper heeft een simpele web interface om te configureren, en niet een separaat programma nodig zoals vele andere firewalls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitrasher
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Vergeet je scanner/printer niet,
Ik neem aan dat de dataserver(s) ook in het datacentrum hangt, ga je direct daarheen scannen?
en wordt er intensief geprint? grote kleurenprints? zo ja is er al gedacht aan bijvoorbeeld een thinprint oplossing?

Grappig, de ip adressen van mijn werkgever (die ook citrix host) begint ook met 193.

[ Voor 15% gewijzigd door digitrasher op 16-05-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

S1k schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:22:
[...]
Als ik uitga van 50 kbps per citrixsessie, dan kan ik meer dan 20 personen kwijt op een 1Mbit lijn. Ik twijfel op dit moment of Citrix 50 of 30 kbps per gebruiker verstookt.
Hou ook even rekening met je printverkeer vanuit je citrix sessie naar je lokale printer ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
digitrasher schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:36:
Vergeet je scanner/printer niet,
Ik neem aan dat de dataserver(s) ook in het datacentrum hangt, ga je direct daarheen scannen?
en wordt er intensief geprint? grote kleurenprints? zo ja is er al gedacht aan bijvoorbeeld een thinprint oplossing?

Grappig, de ip adressen van mijn werkgever (die ook citrix host) begint ook met 193.
De scanner scant naar de NAS. Die data moet wel ingeladen worden, maar die functies gebruiken we op dit moment nog niet. Ik denk dat we dit gewoon oplossen door de scans vanaf de NAS bij te voegen in een mailtje dat verstuurd word via de webmailfunctie van onze leverancier.

printen is meestal B/W. Die data moet inderdaad wel van de omgeving naar ons kantoor. Wellicht dat we hier iets voor in de routes aan moeten passen oid. Dit ga ik verder uitzoeken. Goede pointer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

S1k schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:50:
[...]

printen is meestal B/W. Die data moet inderdaad wel van de omgeving naar ons kantoor. Wellicht dat we hier iets voor in de routes aan moeten passen oid. Dit ga ik verder uitzoeken. Goede pointer.
De routering is het minst spannende. Het is de (relatief) gigantische hoeveelheid data die naar je printer gaat vanaf de printerspooler die je problemen gaat geven...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitrasher
  • Niet online
Printen is te berperken binnen het citrix prtotocol, maar dat werkt niet echt lekker (volgens mij kan je alleen limieten instellen per ica sessie). En dan duurt het gewoon iets langer voor je printje in de printer ligt.

Verder zoals eerder gezegd lijkt me de oplossing voor de hand, router ertussen, default gateway naar je 'gewone lijn' en ip space van het datacenter routeren via de sdsl lijn. (of als je het nog mooier wil alleen het
ica protocol).

Misschien heb ik er overheen gelezen maar zit er geen VPN verbinding tussen het kantoor en datacenter?

Misschien is een proxy server op kantoor ook wel een idee? zowiezo om het internet gebruik makkelijker te monitoren dan sniffen en eventueel sites te blokkeren/beperken.

[ Voor 13% gewijzigd door digitrasher op 16-05-2009 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

digitrasher schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:57:
Printen is te berperken binnen het citrix prtotocol, maar dat werkt niet echt lekker (volgens mij kan je alleen limieten instellen per ica sessie). En dan duurt het gewoon iets langer voor je printje in de printer ligt.
I know, maar linksom of rechtsom: dat PDF-bestand van 2 MB die gespooled 60 MB wordt zal hoe dan ook van spooler naar printer moeten. Printverkeer is prima binnen je ICA-sessie te regelen, maar de gebruikers gaan er niet vrolijk van worden dat het twee uur duurt voordat het afgedrukte bestand op de printer ligt.

Maar goed, dat hoef ik jou niet uit te leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitrasher
  • Niet online
Daar gaan ze inderdaad niet blij van worden, daarom zou je ook het spool bestand kunnen comprimeren en op lokatie weer decomprimeren met behulp van bijvoorbeeld thinprint.

Scheelt aardig in bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

S1k schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:22:
We zitten nu eenmaal in Belgie. Hele sterke lijnen kunnen we niet nemen, omdat we dan gezeur krijgen met datalimieten(heel raar, maar een goedkoper abonnement met lagere snelheid was zonder datalimiet, een duurder/sneller was weer wel met datalimiet). Ik zit er zelfs over te denken om de 2MBit lijn te halveren naar een 1MBit synchroon, omdat dat genoeg moet zijn voor de 12 personen die gebruik maken van Citrix.
Als dit over een standaard Belgacom ADSL of SDSL lijntje gaat kan het nog erg tegenvallen wat je terugkrijgt als je de snelheid laat halveren.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande, steek in je telenet router een route voor je Citrix reeks van adressen naar de Belgacom router en geef als default gateway op de telenet router en je bent er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
elevator schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 20:23:
[...]

Als dit over een standaard Belgacom ADSL of SDSL lijntje gaat kan het nog erg tegenvallen wat je terugkrijgt als je de snelheid laat halveren.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande, steek in je telenet router een route voor je Citrix reeks van adressen naar de Belgacom router en geef als default gateway op de telenet router en je bent er al.
Zoals gesteld hebben we het over een SDSL-lijn van KPN. Wellicht is deze beter in orde?

Het printverhaal ga ik zeker uitzoeken, dit kan een goede reden zijn om de 2MBit te houden. Omdat we in Elsene(een Brussels gewest) zitten zit ik vast aan VOO. Geen telenet router dus(staat ook niet in de tekening).De RV042 is het enige apparaat in ons huidige netwerk dat kan verbinden tussen de 2 internetlijnen. Hier kan ik wel iets in doen, maar is absoluut niet handig.
Ik twijfel of de RV042 zo slim gaat zijn om verkeer dat afgekeurd wordt door de default gateway over de 2de gateway te sturen. Ik vermoed dat deze dan gewoon stug vol gaat houden dat het adres niet bestaat.

Goed, ik ga de openingspost nog eens bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De absoluut allersimpelste optie is drie routers gebruiken. Twee simpele NAT-doosjes zoals je die nodig hebt om je internetverbindingen te gebruiken alsof je er helemaal geen twee hebt. Telenet is een kabelbedrijf en zal je alleen een modem geleverd hebben, dus daar heb je dan een extra router voor nodig. Die linksys die je hebt volstaat, ik weet niet of je voor de dsl lijn wel een router hebt gekregen van kpn of niet.

Die kun je instellen met, bijvoorbeeld, 192.168.255.1 en .2 als IP-adressen aan hun LAN-kant. Daarna heb je een nog simpelere router nodig (die niet hoeft te kunnen NATten) die je aansluit op je netwerk aan de ene kant en aan de twee routers aan de andere kant, 192.168.255.3. Daarna kun je in die router de default route instellen op je telenet router en de route naar je citrix dozen gaat dan via je sdsl router. Iedereen kan dit begrijpen en je kunt 't met goedkope apparatuur doen. Enige nadeel is dat er meer doosjes zijn om kapot te kunnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tussen de router en de switch heb ik een hubje geplaatst(ook 3com) zodat ik het verkeer kan sniffen. Dit is nodig omdat bij Youtube bezoek de letters die de andere gebruikers typen in bijvoorbeeld Word gewoon 2 seconden later pas verschijnen. Youtube is dan ook verboden op ons kantoor tijdens kantooruren.

Note: Windows update en dergelijke applicaties laten de lijn ook dichtslibben met dezelfde gevolgen als Youtube bezoek.

De hub voorziet op dit moment ook in de broodnodige extra poorten, we komen namelijk op 25 netwerkappliances, en maar 24 poorten op de switch die OOK nog eens moet babbelen met de router.
We hebben altijd gebruik gemaakt van een 2MBit SDSL verbinding, die KPN ons levert. Deze lijn heeft een uptime garantie van 9*%(het precieze getal kan ik nu niet opzoeken, maar het zit in de 90). Voor puur Citrix is dit overkill, maar doordat we gasten ontvangen die gebruik maken van onze lijn, en er buiten Citrix om ook gecommuniceerd moet worden met het internet trekt deze lijn het niet. Ik heb niet de materialen om te onderzoeken of het de upload of de download is die vol zit, dat is nu ook niet meer van belang. We hebben namelijk een 2de internetverbinding van een lokale kabelleverancier. Deze lijn moet in ons netwerk de default verbinding met het internet voor zijn rekening gaan nemen. De SDSL-lijn wil ik enkel nog inzetten voor Citrix, ik vermoed dat deze dan zelfs terug kan naar 1MBit(dit zou een aanzienlijke besparing in maandelijkse lasten opleveren).
Hoeveel bandbreedte wordt er gebruikt voor Citrix en hoeveel voor andere applicatie?
( Lees: Algemeen internet, Youtube, enz. )

Je bijvoorbeeld met een Packetshaper inzichtelijk krijgen welke applicaties er over je internetlijnen lopen.
Packetshaper herkent out of the box zo'n 600 á 700 applicaties. Configuratie kan via de command line, maar de WebGUI is ook erg uitgebreid.

Je laat de Packetshaper een weekje monitoren en daarna kan je shaping policies instellen.
Citrix verkeer geef je de hoogste prio met gegarandeerde bandbreedte. Printverkeer binnen Citrix (want dat herkent 'ie ook) geef je een standaard prio. Net als algemeen internet verkeer. Youtube verkeer geef je de laagste prio. ( Of block je gewoon compleet. ) Je zou zelf JPEG plaatjes binnen HTTP verkeer een lagere prio kunnen geven, want zo bizar kun je filteren.

De vraag is of je dan nog een extra SDSL of een extra kabel internetlijn moet aanhouden.
( Dit zijn maandelijkse kosten die je bespaart. ) Als je geen redundant lijn wil aanhouden, zou ik de SDSL en kabel er uit gooien en kijken of je een ADSL verbinding kan krijgen met een iets hogere upload. ( 128k van kabel is erg weinig. ) Bovendien kan je met een Packetshaper onder data limieten blijven, omdat je de grootste verkeersstromen (zoals Youtube) kan knijpen.
Mijn stagebedrijf heeft een contract afgesloten met een leverancier van een Citrixomgeving. Dit om kosten te besparen in het onderhoud aan de servers, en omdat het vaste personeel dan geen uitgebreide kennis nodig heeft van de systemen die we gebruiken. Onze maatwerkoplossingen zijn redelijk complex, en we hebben ervoor gekozen om alleen mensen in huis te hebben met kennis van deze maatwerkoplossingen. Technische kennis over Microsoft, Linux en andere technologieën is erg beperkt aanwezig.

Mijn stagebegeleider heeft voornamelijk veel kennis over de maatwerkoplossingen, zijn stagiair(e)s zijn MBO niv4 ICT beheerders uit het laatste jaar van de opleiding. Mijn stagebegeleider begeleid voornamelijk op sociaal gebied, hierbij denk ik aan het stroomlijnen van het contact met de gebruikers. Daarnaast brengt hij de stagiair(e)s kennis bij op het gebied van onze maatwerkoplossingen. De oplossing voor mijn case hangt dus heel sterk aan de beheersbaarheid door MBO niv4 ICT beheer studenten. Een servicecontract is wellicht ook een optie, mits de kosten binnen de perken blijven.
Om voor je basic IT behoeften MBO stagiairs te gebruiken... Kweet niet.
Klinkt een beetje als dubbeltje en eerste rang. Begrijp me niet verkeerd; Ik heb niets tegen MBO stagiairs. Maar volgens mij moeten stagiairs leren. En niet zelfstandig, from day one, een netwerk runnen. Ze kunnen wel zelfstandig werken, maar bij problemen moeten ze wel terug kunnen vallen op een hogere technische Guru. En daardoor leren van de fouten :) Bovendien... stagiairs komen en gaan.

Heeft de leverancier van een Citrix omgeving ook andere beheer diensten?
Bij veel IT bedrijven kan een het beheer van je netwerk uitbesteden en werken vaak met een ticket / strippenkaart systeem. Heb je problemen en je kan het zelf niet fixen, dan kan je voor een vast bedrag een ticket gebruiken.

Bij veel leveranciers kan je support contracten kopen op hun hardware.
Hier kun je ook naar kijken. Heb je vragen over bijvoorbeeld configuratie, dan kan je dit in ieder geval escaleren.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb begin dit jaar voor mijn afstudeer opdracht op het MBO (niv4) een Multiwan verbinding opgeleverd.
Dit heb ik gedaan d.m.v. PepLink dit is een Multiwan verbinding in meerdere klassen verkrijgbaar.
Deze doet ook aan packetshaping zover ik weet, of meer like policy based routing.
Je maakt d.m.v. rules je routing... het is compleet grafisch en makkelijk te gebruiken voor nofi n00bs ( was een vereiste voor ons project :+)

Rules werken op basis van poorten en of protocollen en of source/destination.

Er zijn verschillende load balancing manieren mogelijk:

automatic : hij beslist het voor je.
persistent: Als de sessie gemaakt is, blijft die over die verbinding gaan.
Balanced: verdeelt het over de verbindingen.

enforced : gebruikt altijd die verbinding.
lowest latency : pakt de verbinding met de laagste ping.
en er waren nog meer opties.

zover ik erachter ben gekomen met research is het gewoon een linux doos (p4 128 mb ram degene die wij hadden dan) die met ip tables het regels.

Deze zijn er in verschillende prijsklasse's hoe duurder ze zijn hoe meer mbit ze kunnen routen.
tevens zou ik niet voor hubs gaan in je netwerk.
Mocht je serieuze interesse hebben kan ik je wel mijn afstudeer verslag laten zien.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

S1k schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 20:44:
[...]Goed, ik ga de openingspost nog eens bijwerken.
Wellicht offtopic, maar complimenten voor je topicstart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
Bl@ckbird schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 21:51:

Hoeveel bandbreedte wordt er gebruikt voor Citrix en hoeveel voor andere applicatie?
( Lees: Algemeen internet, Youtube, enz. )
Hier is op dit moment geen beeld van. Het is een goed idee om dit beeld te gaan scheppen.
Je bijvoorbeeld met een Packetshaper inzichtelijk krijgen welke applicaties er over je internetlijnen lopen.
Packetshaper herkent out of the box zo'n 600 á 700 applicaties. Configuratie kan via de command line, maar de WebGUI is ook erg uitgebreid.

Je laat de Packetshaper een weekje monitoren en daarna kan je shaping policies instellen.
Citrix verkeer geef je de hoogste prio met gegarandeerde bandbreedte. Printverkeer binnen Citrix (want dat herkent 'ie ook) geef je een standaard prio. Net als algemeen internet verkeer. Youtube verkeer geef je de laagste prio. ( Of block je gewoon compleet. ) Je zou zelf JPEG plaatjes binnen HTTP verkeer een lagere prio kunnen geven, want zo bizar kun je filteren.
Here comes trouble. Dit zou koopwaar worden, wat we misschien helemaal niet meer nodig gaan hebben zodra het apparaat dat gaat wisselen tussen de 2 lijnen er is.

De 2de lijn hebben we al, en daar zitten we nog minimaal een jaar aan vast. Gelukkig kost die lijn maar 35 euro per maand oid. Van kostenbesparing kunnen we niet echt spreken als we die lijn cancelen.

35 euro x 12 maanden is minder dan 500 euro, ik twijfel of de door jou genoemde oplossing hierboven aan te schaffen is voor dat bedrag. Ik moet wel bekennen dat ik hier nog niet naar gezocht heb.
De vraag is of je dan nog een extra SDSL of een extra kabel internetlijn moet aanhouden.
( Dit zijn maandelijkse kosten die je bespaart. ) Als je geen redundant lijn wil aanhouden, zou ik de SDSL en kabel er uit gooien en kijken of je een ADSL verbinding kan krijgen met een iets hogere upload. ( 128k van kabel is erg weinig. ) Bovendien kan je met een Packetshaper onder data limieten blijven, omdat je de grootste verkeersstromen (zoals Youtube) kan knijpen.
Ik moet maandag toch bellen met ons contact bij KPN, ik wil dan best even vragen naar de kosten van een ADSL oplossing tegenover een SDSL oplossing. Blijft lastig dat we hier die gegarandeerde lijn willen(beslissing van bovenaf).
Om voor je basic IT behoeften MBO stagiairs te gebruiken... Kweet niet.
Klinkt een beetje als dubbeltje en eerste rang. Begrijp me niet verkeerd; Ik heb niets tegen MBO stagiairs. Maar volgens mij moeten stagiairs leren. En niet zelfstandig, from day one, een netwerk runnen. Ze kunnen wel zelfstandig werken, maar bij problemen moeten ze wel terug kunnen vallen op een hogere technische Guru. En daardoor leren van de fouten :) Bovendien... stagiairs komen en gaan.
Ik denk dat ik het niet goed verwoord heb, of dat je het verkeerd opgevat hebt. We hebben een hoop maatwerkoplossingen, onze informatiemanager heeft zich daarin gespecialiseerd. Hij heeft wel gewoon een beetje hardwarekennis, maar een systeem zoals ik nu voor wil stellen is nooit in beeld geweest bij mijn stagebedrijf. Op dit gebied gaan de stagiair(e)s gewoon meer ervaring en kennis hebben.
Mijn stagebegeleider begeleid mij vooral in communicatie: Ik leer hier erg veel over de omgang met gebruikers, en ik leer hoe ik voorstellen moet maken die begrijpelijk zijn voor directie en dergelijke. Dit zijn de competenties waarvan ik zelf het gevoel had dat ik die het minst beheers. Voor mij een prima stage dus. Ik heb houvast aan dat wat ik weet(de technische zaken) en ik heb ondersteuning in dat wat ik wil leren(contacten).
Heeft de leverancier van een Citrix omgeving ook andere beheer diensten?
Bij veel IT bedrijven kan een het beheer van je netwerk uitbesteden en werken vaak met een ticket / strippenkaart systeem. Heb je problemen en je kan het zelf niet fixen, dan kan je voor een vast bedrag een ticket gebruiken.

Bij veel leveranciers kan je support contracten kopen op hun hardware.
Hier kun je ook naar kijken. Heb je vragen over bijvoorbeeld configuratie, dan kan je dit in ieder geval escaleren.
Dit is iets waar ik over na aan het denken was. In het algemeen kan dit een goede stok achter de deur zijn voor mijn stagebedrijf, niet alleen voor het nieuwe netwerkappliance.
LuckyY schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 22:42:
Ik heb begin dit jaar voor mijn afstudeer opdracht op het MBO (niv4) een Multiwan verbinding opgeleverd.
Dit heb ik gedaan d.m.v. PepLink dit is een Multiwan verbinding in meerdere klassen verkrijgbaar.
Deze doet ook aan packetshaping zover ik weet, of meer like policy based routing.
Je maakt d.m.v. rules je routing... het is compleet grafisch en makkelijk te gebruiken voor nofi n00bs ( was een vereiste voor ons project :+)
Ik zal hier eens meer info over gaan zoeken, zeker het foolproof concept is iets dat ik erg hoog in het vaandel heb. Is het dat jij weet mogelijk om grote reeksen IP-adressen in 1x in te kloppen? Ik zou namelijk 252 adressen in moeten kloppen(de 2 die over zijn liggen niet praktisch, dus het worden of 3 ranges waar het policy op geld, of een exclude policy voor die 2 adressen).
zover ik erachter ben gekomen met research is het gewoon een linux doos (p4 128 mb ram degene die wij hadden dan) die met ip tables het regels.
Dan zou het dus dezelfde oplossing zijn als het plaatsen van de spare server die we al hadden(dat is ook een complete machine, alleen een tower ipv een 2HE rackmount)? Of lees ik nu heel erg krom?
tevens zou ik niet voor hubs gaan in je netwerk.
Mocht je serieuze interesse hebben kan ik je wel mijn afstudeer verslag laten zien.
Die hub was de goedkoopste en snelste manier om even 2 poortjes bij te maken, die wil ik straks verhuizen naar een poort op de 3com switch, en een directe lijn maken tussen de router/gateway en die 3com switch. Ik houd ook niet van hubjes, maar ik had m echt nodig, zonder hub kan ik niet sniffen.

Het aanbod van je afstudeerverslag houd ik even open, mochten we richting dit device gaan kijken wil ik wel graag weten welke voor en nadelen je hieraan hebt omschreven.
Question Mark schreef op zondag 17 mei 2009 @ 10:27:

Wellicht offtopic, maar complimenten voor je topicstart :)
Ik heb zelf graag het overzicht, ik denk dat het voor de mensen die mij hiermee willen helpen ook prettig is als alle info in 1x duidelijk vermeld is.
Morgen ga ik de andere aangedragen oplossingen plaatsen in de openingspost, er staat een vaat op mij te wachten ;)

enigszins off-topic:
Ik heb nu al meer reacties gekregen dan dat ik had durven hopen. Ik ben blij dat ik deze stap genomen heb. Natuurlijk zal ik het uiteindelijke voorstel (gecensureerd) posten, evenals de uiteindelijke beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Ik zal hier eens meer info over gaan zoeken, zeker het foolproof concept is iets dat ik erg hoog in het vaandel heb. Is het dat jij weet mogelijk om grote reeksen IP-adressen in 1x in te kloppen? Ik zou namelijk 252 adressen in moeten kloppen(de 2 die over zijn liggen niet praktisch, dus het worden of 3 ranges waar het policy op geld, of een exclude policy voor die 2 adressen).
Het wordt dan 3 ranges die je erop moet zette. voor zover ik kon zien op de demo.
http://www.peplink.com/demo/
Dan zou het dus dezelfde oplossing zijn als het plaatsen van de spare server die we al hadden(dat is ook een complete machine, alleen een tower ipv een 2HE rackmount)? Of lees ik nu heel erg krom?
Ja en nee, het is gewoon een embeded device net als al die andere routers en firewallls er kan alleen minder aan kapot omdat er minder opties zijn als een eigen linux/windows server.
Die hub was de goedkoopste en snelste manier om even 2 poortjes bij te maken, die wil ik straks verhuizen naar een poort op de 3com switch, en een directe lijn maken tussen de router/gateway en die 3com switch. Ik houd ook niet van hubjes, maar ik had m echt nodig, zonder hub kan ik niet sniffen.
port mirror of monitoring port :+ mits je de poorten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
LuckyY schreef op zondag 17 mei 2009 @ 21:50:
Het wordt dan 3 ranges die je erop moet zette. voor zover ik kon zien op de demo.
http://www.peplink.com/demo/
Na het doen van de demo verklaar ik het systeem foolproof.

Custum regel toevoegen was nog simpeler dan koffie zetten, ik kan de directeur dit met gemak laten doen.

target IP ranges toevoegen lukt niet in de demo, ik hoop dat dit in de full-blown wel kan -> ik heb moet nog uitzoeken of onze manier van contact maken met de citrixserver ook daadwerkelijk zichzelf identificeert als Citrixverkeer. Dit omdat we met een ActiveX client werken.

Dat is voer voor maandag. Ik ga mijn bedje klaarmaken en m'n wekker zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik heb even op een RV042 gekeken, volgens mij kan je inderdaad gewoon je default route naar je kabel wan zetten. En dan zet je in de tab Setup -> advanced routing -> Static Routing de nodige regels. Je stuurt enkel het subnet / ips van je citrix leverancier over een bepaalde verbinding.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
Tomsworld schreef op zondag 17 mei 2009 @ 23:23:
Ik heb even op een RV042 gekeken, volgens mij kan je inderdaad gewoon je default route naar je kabel wan zetten. En dan zet je in de tab Setup -> advanced routing -> Static Routing de nodige regels. Je stuurt enkel het subnet / ips van je citrix leverancier over een bepaalde verbinding.
Dat heb ik geprobeerd. De routes springen dan steeds naar 0.0.0.0 . Een telefoontje met Linksys Business Support leerde mij dat het zo niet bedoeld was, en dat ik protocol binding toe moet passen. Dit apparaat is te dom om 1 type verkeer over de ene poort te sturen, en de rest van het verkeer over de andere poort. Ik moet dan pdus elk protocol aan een wan-poort binden. Zelf ga ik dan twijfelen aan de werking van het inloggen. Dat gaat als volgt:

We browsen naar een website, waar we inloggen. Vanuit deze website hebben we een icoon waar we op klikken om een ActiveX component aan te roepen -> dat wordt onze citrix sessie.

Eventueel zouden we denk ik over kunnen stappen op volledige citrixclients op kantoor, de RV042 kan een VPN opbouwen naar onze leverancier als ik de specs goed heb geïnterpreteerd.

Ook dit zet ik morgen bij in de openingspost, stom van me dat ik dit vergeten ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
S1k schreef op zondag 17 mei 2009 @ 23:16:
[...]

Na het doen van de demo verklaar ik het systeem foolproof.

Custum regel toevoegen was nog simpeler dan koffie zetten, ik kan de directeur dit met gemak laten doen.

target IP ranges toevoegen lukt niet in de demo, ik hoop dat dit in de full-blown wel kan -> ik heb moet nog uitzoeken of onze manier van contact maken met de citrixserver ook daadwerkelijk zichzelf identificeert als Citrixverkeer. Dit omdat we met een ActiveX client werken.

Dat is voer voor maandag. Ik ga mijn bedje klaarmaken en m'n wekker zetten ;)
Als je met target destination bedoelt kan je gewoon inderdaad invoeren.
Ik zou dan niet meer bepaalde poorten gaan filteren maar dan alles naar ip :xx.xx.xx.xx forced over verbindingx

En de rest kan je dan of in failover mode zetten of laten balancen over de lijnen of al je private traffic over de andere lijn laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Hier de links naar SonicWALL online demo's:
http://www.sonicwall.com/benelux/2198.html

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
Inmiddels heb ik de startpost weer aangepast met de info die mij op dit moment bekend is. Mijn huidige plan lijkt te neigen naar de uitrol van fully-blown citrixclients in plaast van de ActiveX-client. Ik kan de RV042 dan een VPN op laten bouwen met de citrixpartner, en als het goed is zal er dan geen internetverkeer over het VPN gaan. Mocht dit wel het geval zijn zal ik toch weer met protocol binding moeten gaan werken.

Een poging waard als ik het zo eens bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Citrix ICA ActiveX is volgens mij redelijk hetzelfde als een "gewone" Citrix ICA client.
De ActiveX control laat hem gewoon integreren in een webbrowser framework.

Ik denk "traffic-wise" dat het de Citrix ICA protocollen zijn die over de draad gaan.

Ik lees wel ergens dat de Citrix ICA ActiveX client geen NAT ondersteuning heeft?

Zie http://www.thin-world.com/integrator.htm en dan onderaan bij CITRIX CLIENTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:13:
Ik denk "traffic-wise" dat het de Citrix ICA protocollen zijn die over de draad gaan.

Ik lees wel ergens dat de Citrix ICA ActiveX client geen NAT ondersteuning heeft?
Ik heb nog even gekeken, en met wat verder doorlezen blijkt dat ik die de client zelf kan starten, en de config file(die normaal op de website staat) kan ombouwen naar mijn eigen wensen. Zo zou ik die kunnen configgen om te verbinden via het VPN lijkt me?

Voor wat betreft het traffic: het protocol dat ik zie blijkt een encryptie/ssl achtige te zijn zodat het traffic veiliger zou moeten zijn voor ongewenste sniffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
Inmiddels is het besluit gevallen.

De directie heeft besloten om de server door mij in te laten richten, met het oog op kostenbesparing. De netwerkkaart is besteld.

Linux of Microsoft was de vraag, op dit moment maar voor Microsoft gekozen. Server 2003 heeft een ISA-server aan boord, die ga ik inzetten.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor je tijd en moeite, ik heb naar mijn mening een goed voorstel aan kunnen bieden.

Jammer dat ze zo op de centen letten, anders had er zeker een dedi gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

S1k schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:30:

De directie heeft besloten om de server door mij in te laten richten, met het oog op kostenbesparing. De netwerkkaart is besteld.

Linux of Microsoft was de vraag, op dit moment maar voor Microsoft gekozen. Server 2003 heeft een ISA-server aan boord, die ga ik inzetten.
SBS 2003 Premium heeft ISA 2004 aan boord. Server 2003 niet. Wel RRAS.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor je tijd en moeite, ik heb naar mijn mening een goed voorstel aan kunnen bieden.
Graag gedaan :)

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 16-06-2009 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
S1k schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:30:

Jammer dat ze zo op de centen letten, anders had er zeker een dedi gekomen.
Vreemde beredenering. Een fatsoenlijke server + licentie + arbeid is volgens mij duurder dan een fatsoenlijke appliance. Komt bij dat je bij een sonicwall, cisco, whatever, eenvoudig kunt vervangen en upgraden, config over en je bent weer up. Dat lukt je bij een server gewoonweg niet....

Hogerop kunnen ze wel leuke dingen bedenken van 'besparen',maar dat ligt (is mijn ervaring) wel vaak voor 90% aan de manier van presenteren. Als je duidelijk aan kunt tonen dat die 'besparing' allang teniet gedaan wordt door risico's van downtime, extra stroomverbruik (+bijbehorende koelcapaciteit), en beheersgemak (in de vorm van uren), dan kun je heel prima een (op het oog duurder) apparaat laten uitkiezen.

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 16-06-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DJSmiley schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 18:50:
[...]

Vreemde beredenering. Een fatsoenlijke server + licentie + arbeid is volgens mij duurder dan een fatsoenlijke appliance. Komt bij dat je bij een sonicwall, cisco, whatever, eenvoudig kunt vervangen en upgraden, config over en je bent weer up. Dat lukt je bij een server gewoonweg niet....
Waarbij wij binnenkort alles configs en firmwares gaan bewaren van onze klanten en nog meer services gaan aanbieden (4h replacment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
PcDealer schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 20:31:
[...]

Waarbij wij binnenkort alles configs en firmwares gaan bewaren van onze klanten en nog meer services gaan aanbieden (4h replacment).
Dat doe ik standaard al bij onze vaste klanten (Sonicwall routers en Pattons voip gateways voornamelijk wat betreft dit soort devices)

Meeste hardware hebben we ook gewoon op stock, dus dan kun je idd ook replacements aanbieden binnen tijden waar je een server nooit up kan krijgen (denk alleen al aan bv het restoren van een image, dat duurt al snel langer)
En voordeel is dat die zooi ook onderling uitwisselbaar is, desnoods gooi ik een NSA5500 neer als vervanger tijdelijk voor een simpele TZ190. Ook al is het overkill, je bent in no-time klaar en hebt iig een oplossing naar de klant toe.

Maar goed, dat is niet de beslissing van TS, die is al gemaakt. (al blijf ik van mening dat die beslissing misschien anders uit had gevallen bij een andere onderbouwing naar de heren-zonder-it-verstand)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 16-06-2009 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
DJSmiley schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 21:33:

Maar goed, dat is niet de beslissing van TS, die is al gemaakt. (al blijf ik van mening dat die beslissing misschien anders uit had gevallen bij een andere onderbouwing naar de heren-zonder-it-verstand)
Ik probeer vanavond het voorstel te posten en te reageren op e andere replies.

Feedback is meer dan welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Gelukkig hebben ze niet gekozen voor de Peplink want de firewall die daar inzit is gewoon slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
Zoals beloofd hier het voorstel:

=============================================================================
Aan: Leden van het BO:
Onderwerp: Oplossing internetproblemen
Datum/afzender( = niet boeiend)

Zoals een ieder van jullie weet hebben we erg veel last van een beperkte verbinding met het internet. Vorige maand hebben we een 2de verbinding aangeschaft, maar deze kunnen we door technische beperkingen van de huidige apparatuur niet goed inzetten.
Er bestaan een aantal technische oplossingen voor onze huidige problemen.
Ik wil de volgende apparaten aanbieden als optie:
­
  • Juniper SG5(Router)
  • ­ SonicWALL NSA 2400(Firewall)
  • ­ Peplink Balance 30
  • ­ Inrichten oude serve
De Juniper SG5
De Juniper SG5 is één van de oplossingen die ik na contact met verschillende bedrijven heb gekregen. Deze zou volledig ingericht opgeleverd worden, en zouden we verder geen kind aan hebben. In geval van storingen moet de technicus uit Roosendaal(NL) komen. De Juniper komt met 3 jaar garantie.

Prijs: ongeveer € 1400,-
Nadelen:
Marc kan hier niet mee overweg, ik kan hier niet mee overweg, en ik vermoed Kim ook niet. Aanpassingen zullen dus door de leverancier gemaakt moeten worden.

De SonicWALL NSA 2400(firewall)
De SonicWall komt, net als de Juniper volledig ingericht aan. Deze is voorzien van een webinterface, die Marc, ik en Kim moeten kunnen bedienen. In geval van storingen moet de technicus uit Zolder(BE) of Eindhoven(NL) komen.

De SonicWall is ook in staat om bepaald verkeer voorrang te geven op ander internetverkeer. Dit kan aan de tijd gekoppeld worden om zo bijvoorbeeld in de avonduren geen beperkingen te hebben, maar tijdens kantooruren Youtube en dergelijke een lagere prioriteit te geven dan ander verkeer.

Dit apparaat komt met 3 jaar garantie/support.

Prijs: ongeveer € 3000,-
Nadelen:
Het duurste apparaat uit dit voorstel. De webinterface is minder helder dan die van de volgende oplossing.

De Peplink Balance 30
Op advies van een vriend ben ik gaan zoeken naar peplink. De interface lijkt foolproof, iedereen kan dit configureren. Het is de goedkoopste dedicated oplossing die ik tot nu toe gevonden heb.

Prijs: ongeveer € 440,-
Nadelen:
Er is geen support beschikbaar.
De oude server inzetten
De oude server zou prima deze taken over kunnen nemen. Er moeten dan 2 kleine dingen voor aangeschaft worden (ongeveer € 100,- ). Verder kunnen we dan kiezen tussen Windos en Linux, waarbij de Windows licentie al aanwezig is.
De harddisks van de NAS zouden in de server geplaatst kunnen worden, waardoor de ruimte die deze behuizing in beslag neemt weer iets meer gerechtvaardigd kan worden.

Prijs: ongeveer € 50,-
Nadelen:
Het plaatsen van een complete server kan meer problemen opleveren. Er zitten veel meer opties op dan dat we nodig hebben, zowel in programma instellingen als in apparaten in de behuizing.

De risico’s:
Indien het apparaat dat we uitgekozen hebben faalt is er eigenlijk geen groot probleem. We kunnen dat apparaat er gewoon tussenuit halen en de oude router terugplaatsen. Het internet is dan wel traag, maar het werkt weer.

Het kostenplaatje:

De Juniper SG5
De offerte hangt hier rond de 1400 euro, inclusief de 8 uur die de leverancier denkt bezig te zijn met configureren en testen. Eventuele aanpassingen naderhand zouden ook weer verrekend moeten worden met een normaal uurloon voor een senior engineer.

Totale kosten: € 1400+

De SonicWall
De offerte hangt hier rond de € 2242,-voor het apparaat.
De engineer gaat ongeveer 4 uur bezig zijn met configuratie tegen een uurloon van € 99,-.

Totale kosten(geschat): € 3000,-
Eventueel kunnen we door minder garantie/support in te kopen de kosten reduceren naar € 1924,-.

Support hierop kunnen we inkopen aan de hand van een strippenkaart.

De Peplink Balance 30
Volgens de website € 399,- en dan nog 40 euro verzenden(duurt 2-4 dagen).

Totale kosten: € 439

Het inzetten van de spare server:
Aanschaf 2 netwerkkaarten: 20 euro per stuk + verzenden
Totale kosten: € 50,-

Alle bovenstaande prijzen zijn exclusief BTW.

Advies
Ik zou het BO willen adviseren om voor de SonicWall te gaan. We kunnen hier support voor inkopen voor de momenten dat we er zelf niet aan uitkomen, en de interface zelf is helder genoeg om de meeste dingen zelf aan te passen.

Het is wel de duurste oplossing, maar naar mijn idee is de prijs/kwaliteit verhouding hier het beste.

=============================================================================

In verband met privacy heb ik de namen van de bedrijven die de devices zouden leveren weggelaten. Ik wil natuurlijk niet dat iemand deze post zou gaan gebruiken om een ander bedrijf klem te zetten tijdens onderhandelingen.

De uiteindelijke motivatie bij het besluit om voor de oude server te gaan is gebaseerd op 2 dingen. Namelijk:
  1. De mogelijkheid tot logging
  2. De lage kosten
Één van de leden van mijn stagebedrijf is erg goede vriendjes met Microsoft(onderwijs etc, je kent het wel) We kunnen dus een hoop licenties gratis krijgen. Er is dan ook een ISA 2006 licentie besteld/aangevraagd.

Ik had graag de SonicWall of Juniper in actie gezien. De foolproof interface van de peplink trok mij wel, maar het niet kunnen verkrijgen van support was voor mij de reden om deze niet aan te wijzen in mijn advies.

Indien ik mijn verzoek niet goed heb opgesteld en de belangen niet goed heb weergegeven van de andere oplossingen wil ik dit graag van jullie horen. het stukje "mijn zin krijgen" is iets waar ik toch wel waarde aan hecht, en dat is ook de reden dat ik dit voorstel post.

Voor wat betreft opmerkingen over koeling: We hebben 1 magazijn waar de server en de switches instaan, dat is niet actief gekoeld. Low-budget bedrijfje helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitrasher
  • Niet online
S1k schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:13:
...
Één van de leden van mijn stagebedrijf is erg goede vriendjes met Microsoft(onderwijs etc, je kent het wel) We kunnen dus een hoop licenties gratis krijgen. Er is dan ook een ISA 2006 licentie besteld/aangevraagd.
Klinkt alsof dit om een studenten licentie zou gaan, volgens mij kan/mag je deze niet gebruiken om binnen een bedrijf in te zetten (technisch zal het wel werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Topicstarter
digitrasher schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:34:
Klinkt alsof dit om een studenten licentie zou gaan, volgens mij kan/mag je deze niet gebruiken om binnen een bedrijf in te zetten (technisch zal het wel werken).
De licenties zijn in beheer van dat lid. Ik vermoed dat het de licenties zijn die ook in scholen worden toegepast. Deze mogen corporate ingezet worden zolang het bedrijf voor het onderwijs werkt. Dat doet mijn stagebedrijf dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik raad je sowieso de hub er tussen uit te halen of op een aparte switchpoort aan te sluiten vanwege het vertragen van je backbone.

Tevens de 24-poorts switch te vervangen door een met meer poorten, of een extra switch in te zetten (al dan niet gestacked) vanwege aantal benodigde poorten.
16x pc
4x laptop
2x printer
1x access point
1x nas
1x laptop stagiair +
===============
25 poorten, benodigde poort voor switch niet meegerekend, tenzij aparte uplink aanwezig (en dat is bij deze 3Com wel het geval).

Hoe lang gaat de server (in het geval van ISA Server het nog volhouden), wat kost support er op, naast de kosten voor de inrichting en onderhoud.

De NSA 2400:
De support op de SonicWALL betreft firmware- en software updates, als ik me niet vergis de complete oplossing voor 3 jaar, 24x7 support via SonicWALL met advanced hardware exchange, Gateway Antivirus/Antispyware & Intrusion Prevention, Content Filtering, Viewpoint software voor rapportages en je sniffing purposes. Ik had begrepen dat je ook direct via een van de gigabitpoorten kunt sniffen. Via het puntencontract gaan aanpassingen aan de NSA 2400 die na de oplevering moeten gebeuren. We kunnen ook remote aanpassingen doorvoeren. Dan hoeft er uiteraard niemand langs te komen. In het geval van een

NSA series overview:
http://www.sonicwall.com/benelux/8992.html

Datasheet:
http://www.sonicwall.com/downloads/DS_NSA_Series_A4(1).pdf

Getting Started Guide:
http://www.sonicwall.com/...Getting_Started_Guide.pdf

Comprehensive Gateway Security Suite:
http://www.sonicwall.com/downloads/CGSS_DS_A4.pdf

Als je geld wilt besparen omdat de gehele suite niet nodig is, kun je onderdelen ervan bestellen of alleen Dynamic Support (8x5 of 24x7). Ervaring leert dat twee opties een CGSS bijna rechtvaardigd.

Live demo SonicOS Enhanced:
http://sonicos-enhanced.demo.sonicwall.com/main.html
- Je kunt al het verkeer loggen (System > Packet Capture) en via plain text, html of libpcap via ftp verzenden of op de appliance houden. Met de Viewpoint kun je de reportages makkelijk uitlezen.
- Voeg een certificaat toe voor SSL verkeer.
- Exporteer of importeer je firewallconfiguratie.
- Stel verschillende interfaces in als lan, wan, wlan, dmz of een eigen benaming, wan failover en loadbalancing, welke interface (un)trusted, encrypted, etc. is
- Stel je de poorten van je services in zoals van Citrix (Firewall > Services)
- Prioriseer verkeer (Firewall > QoS Mapping)
- Zet een hotspare firewall in (Hardware Failover > Settings) tegen sterk gereduceert tarief, alle opties gratis op de tweede unit.
- Stel in wat er wordt gelogd (Log > )

Installeer opties:
http://www.sonicwall.com/benelux/767.html
Je kunt Enforced Client optie gebruiken zodat elke client die wil connecten eerst wordt gecontroleerd op de bepaalde eisen: antivirus aanwezig en laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
PcDealer schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:12:
<heel verhaal over SWs, waar ik het helemaal mee eens ben, leuk spul>
Ik volg alleen niet, uit de info in dit topic tenminste, waarom TS niet met een NSA 240 uit de voeten kan (als t echt budget moet kan een TZ190 nog prima voldoen, alleen heeft een NSA gewoon een stuk meer opties (logging, ssl-vpn enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DJSmiley schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:17:
[...]

Ik volg alleen niet, uit de info in dit topic tenminste, waarom TS niet met een NSA 240 uit de voeten kan (als t echt budget moet kan een TZ190 nog prima voldoen, alleen heeft een NSA gewoon een stuk meer opties (logging, ssl-vpn enz)
Geen idee, zo heeft mijn engineer het beslist na consult met de ts. Wellicht heeft met throughput te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 19-06-2009 07:32 ]

Pagina: 1