Verwijderd

Topicstarter
Gegroet

De afgelopen week heb ik mij gewaagd in de beamerjungle. gewapend met kapmes (m'n budget) en compas (dat zelfde budget), begon ik aan een avontuur waar tot nu toe geen eind aan is gekomen. struinde talloze websites (zowel NL als buitenlands) af en belde met leveranciers. Om er vervolgens achter te komen dat ook in deze jungle het grootste gevaar schuilt in het lopen van rondjes.

Het geval wil/is:

budget van max 600 Eypo (i know it's low, but come on, i'm dutch)
wens voor zo stil mogelijke beamer, (ongv 20-25 Db)
moet geschikt zijn voor home-cinema (1100 - 1800 lumen)
liefst natuurlijk een beetje fatsoenlijke resolutie en 16:9 projectie mogelijkheid

Ik begin langzaam het ontmoedigende vermoeden te krijgen dat mijn wens mijn budget ver te boven gaat.
zelf zo, dat ik met mijn alpha-brein denk aan een zelfbouw-beamer....

Daarbij komt nog dat sommige webshops totaal verkeerde specificaties bij hun producten hebben staan. Gelukkig hebben de fabrikanten de boel ook op het web staan...

Iemand goede ervaring met een bepaald type beamer of (web)winkel? (in lijn met mijn wensen)

Dlp of lcd maakt me niet zoveel uit. voor- en nadelen blijven aan beide zitten. heb zelfs redelijke ervaringen met een Sanyo uit het linker rijtje van de Jupiler-league, die was in ieder geval stil genoeg. Even daarna een beamer thuis gehad (test) waar toch een behoorlijke chevy-enigine onder de kap bleek te liggen. Man wat een kabaal. Het hoeft dus geen top of the bill te zijn, maar gewoon genoeg waar voor m'n zuur (het schrobben van vergeelde toiletpotten) verdiende centen.

as you see, nu al, na een week begin ik genoeg te krijgen van de zoektocht. al zitten er na een week tijd al heel wat uren in... :O if you can and feel like doing so, help me out....

greetz

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:22
Op Kieskeurig.nl kan je makkelijk je eisen invullen en dan krijg je een lijstje met mogelijke producten. Vervolgens kan je eerlijke reviews van andere gebruikers lezen, waardoor je ook weet of de specificaties echt kloppen. Als je op de hoofdpagina van de beamers/projectoren kijkt, zie je ook een lijstje met populaire beamers. Als ik daar de onderste van pak, de Optoma HD65, dan zie je dat die redelijk goed aan je eisen voldoet. Speel eens met die site, zou ik zeggen. Succes!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 14:28
Ik zou gaan kijken naar de instap 720P projectoren, hier is al wat over gescheven op dit forum.

Zijn allemaal cinema projectors en geen presentatiebeamers. ze werken ook allemaal met een resolutie van 16:9

Veel mensen zijn te spreken over de Panasonic, nogmeer over de Epson...

Ik zelf heb een Acer H5350, die past makkelijk in je budget, je houd zelfs nog wat over, inclusief kabels (vergeet die niet!)...

Als je je budget nog wat kan rekken zou ik zeker voor een TW700 gaan!

Lees ook eens wat HTforums door!

BTW, welkom op GoT. klein tipje; we doen hier niet aan hallo, groetjes, alvast bedankt enzo ;) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Daan00 op 27-05-2009 17:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goeie tips!! ben in korte tijd een hoop verder gekomen.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-02 10:52
Staar je niet blind op het aantal lumen.
Ik heb zelf een Hitachi PJ TX 100, met een iris in de lens, deze staat altijd op standje 3 / 10, maw ik knijp de lichthoeveelheid behoorlijk. Een goede zwartwaarde is m.i. belangrijker dan de lichtopbrengst.

Voor het budget zou ik je ook een leftover PJ van de oudere generatie aanraden. een PJ TX200, een Z4 of de bovengenoemde Epson. BenQ schijnt ook goed te zijn.... zorg wel voor 720P!!

Verwijderd

Topicstarter
zal me zeker niet blindstaren wat het aantal ANSI-lumen betreft. let wel, bij een hoge lichtopbrengst van korte afstand (zeg maar thuissituatie) valt je contrast juist sneller weg dan bij een lage lichtopbrengst.
valt me ook op dat redelijk veel beamers die verder geschikt zijn als home-cinema projector, hiervoor toch een vrij hoog aantal lumen hebben. ook adverteerders willen nog wel eens prat gaan op het hoge aantal lumen, terwijl dat voor thuis echt geen voordeel hoeft te zijn, integendeel.
(Heb hier proefgedraaid met een sanyo van ongeveer 2000 lumen en een beamer van 1200 lumen, ging allebei redelijk goed, Al was de 1200 wel wat zwak als 't niet helemaal donker is. zelf geen probleem gehad destijds met de 2000 lumen, al heb ik toen ook niet direct gekeken naar de zaken waar ik nu op zou letten.)

met 1600 lumen en een contrast van 4000:1 heb ik denk ik een mooie verhouding. Deze heb ik vaker aangetroffen in het duurdere segment. De aangeraden Optoma hd65 lijkt voorlopig de meest geschikte kandidaat. (hoge resolutie, goede lichtopbrengst, redelijk tot goed contrast, en goede prijs. geen horizontale keystone, maar met een beetje passen en meten kom je er wel) erg goede prijs-kwaliteitsverhouding. zal natuurlijk zelf 't beeld moeten zien, maar hoor positieve geluiden. kreeg ook een Benq w500 aangeboden, goed wat contrast betreft, maar vond de verdere specificaties niet denderend vergeleken met andere machines.

hoop vooral dat het koelgeluid bij de optoma hd65 ook binnen de perken blijft (29 Db aangegeven, eco-mode?) veel lager kan ik ze niet vinden in deze prijsklasse. Eén aanbieder adverteerde met een Benq met 20 Db, maar dat bleek domweg niet te kloppen)

• Donnie Darko
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 15:47
Kijk voor een Epson TW700 heb ik ook en is een wereld ding, hou verder het www.htforum.nl in de gaten, daar komen ze al dan niet 2de hands voorbij voor ongeveer jou budget (of minder)

Verwijderd

Topicstarter
heb dit weekend de Optoma hd65 binnen gekregen! geweldig beeld! niet te luidruchtig en hij (je zou het bijna liefkozend of "ze"gaan hebben) is klein en licht!

great!

Verwijderd

Gefeliciteerd met je HD65.
Ik heb hem zelf nu ook al een tijdje en ik vind hem nog steeds helemaal top, vooral voor de prijs.

Nu nog een knap scherm erbij, want dat kan namelijk heel erg veel uitmaken.
Ik heb zelf een stuk muur glad gemaakt en geschilderd met een mix van wit en zilververf (mat acryl).
Makkelijk zelf te doen en een stuk goedkoper dan echte schermen.
Een wit scherm geeft geen echte diepe zwarten, vooral niet als het niet helemaal donker is.
Grijs werkt ook erg goed, maar mijn eigen mix van zilververf geeft toch even wat meer contrast.

Succes en veel plezier met je beamer.
Pagina: 1