krvabo schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 00:29:
Je raadt iemand aan om terug te gaan naar 1980?
In Netbeans of Eclipse kun je prima werken als je er weinig kaas van hebt gegeten, en ook daarin kun je heel makkelijk apps maken zonder GUI. Je hebt dan echter WEL snelle toegang tot de javadoc en autocomplete van functies en variabelen.
Je zou hem echter wel BlueJ kunnen aanraden, dat is echt java voor de beginnende beginner.
Ik zeg niet dat je niet met Eclipse of NetBeans kan werken "als je er geen kaas van gegeten hebt". Wat ik wel zeg is dat ik het niet verstandig vind om met een IDE te beginnen, omdat die over het algemeen een breed scala verwarrend opties bieden wanneer je net begint, zeker als je niet eens de terminologie onder de knie hebt. Natuurlijk ga je daar je weg wel in vinden, maar begrijp je dan als beginner
echt wat je aan het doen bent? Of liever wat de IDE onder de motor kap allemaal vóór je doet? Volgens mij niet en naar mijn mening mis je dan een behoorlijk stuk fundamentele kennis.
Ik ben het daarom ook helemaal niet met je eens dat auto-completion een noodzakelijk, of zelfs wenselijke feature is voor iemand die net begint. Duik maar in de documentatie. Dan weet je in ieder geval waar je die moet vinden, hoe je die moet lezen en kan gebruiken om een probleem op te lossen.
De ondersteuning die een IDE je (vrijwel automatisch) biedt bij het goed installen van het classpath tijdens compilatie en executie: moet je naar mijn mening
helemaal niet wilen als beginner. Dat is iets wat je tot op het bot zelf moet begrijpen.
Syntax-highlighting is voor de echt beginner geen goed idee, omdat je dan niet of minder met fundametele compiler foutmeldingen in aanraking komt, waar je ontzettend veel van kan leren. Zodra je dat een beetje gezien hebt is het wel een wenselijke feature, omdat je niet iedere keer een syntax foutje pas bij compilatie wil opmerken, want dat frustreert onnodig.
Nogmaals ik ben helemaal voor het gebruik van een IDE, maar ik ben en blijf van mening dat het voor absolute beginners geen goed startpunt is. Meningen daarover verschillen blijkbaar en niet geheel onverwacht. Maar goed, dit is een discussie die de TS niet verder helpt en mijn vorige post was als welgemeend advies bedoeld, dus laten wij niet verzanden in een over een weer discussie over het wel of niet gebruiken van een IDE
[
Voor 6% gewijzigd door
Kwistnix op 27-05-2009 00:50
]