• micheldekn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-03-2025
Bij systeemoverzicht zie ik onder meer de volgende gegevens staan:

Geïnstalleerd fysiek geheugen4,00 GB
Totaal fysiek geheugen3,00 GB
Beschikbaar fysiek geheugen1,91 GB
Totaal virtueel geheugen6,24 GB
Beschikbaar virtueel geheugen5,06 GB
Ruimte voor wisselbestand3,29 GB

Wat betekenen deze gegevens precies? Waarom is bijvoorbeeld het totaal fysiek geheugen lager dan het geïnstalleerd fysiek geheugen? Moet ik iets doen om de prestaties te verhogen?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom is bijvoorbeeld het totaal fysiek geheugen lager dan het geïnstalleerd fysiek geheugen?
Waarschijnlijk, maar dat weet ik niet wat je hebt geen informatie gegeven (hint ;)), draai je een 32-bits versie van Vista en heb je een flinke videokaart waardoor er nog maar 3GB van de 4GB RAM geadresseerd kan worden.

Maar, doe ff wat specs (en onderzoek, dit zal vast wel te googlen zijn, trouwens :) )

edit:
Ha! Check de eerste hit, lol.
[google=Waarom is bijvoorbeeld het totaal fysiek geheugen lager dan het geïnstalleerd fysiek geheugen]

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 25-05-2009 00:20 ]

Koop al mijn ads!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een 32b OS gebruikt dan kun je nooit 4GB alloceren.
Overigens klopt je tabel niet. Je vermeldt overal Gb, maar dit moet natuurlijk GB zijn.

Verder staat hier ook eea over in de PMG FAQ; PMG FAQ

• micheldekn
Inderdaad bedoelde ik GB (aangepast!). Lijstje overnemen is ook zo moeilijk....

Ok, had inderdaad eerst zelf wat meer kunnen zoeken. Sorry ;)
Maar heb aantal links in Google nu gelezen en snap er eigenlijk nog steeds niet veel van.

Tijdje geleden heb ik extra geheugen bijgeplaatst (dacht van 1 GB naar 3 GB) om op termijn naar Vista te kunnen. Nu ik Vista 32-bits heb draaien wilden ik eens weten hoe het met de RAM zou staan. Maar hier kom ik geen wijs uit.

Zware grafische kaart valt wel mee: NVIDIA GeForce 7600GT. Dacht dat deze 256MB verbruikte, maar ik weet eigenlijk niet zoveel van hardware. Bij de computerwinkel loopt nu een bestelling voor een ATI Radeon in de 4800 reeks, maar weet het exacte nummer niet meer. Moest wel een finke kaart zijn om ook GTA4 goed te kunnen draaien. Ook daarom wilde ik de RAM informatie eens begrijpen om na plaatsen te zien wat de gevolgen zijn.

Als kast heb ik een Asus Vintage V2-M2V890 met twee AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3600+ 2.00 GHz. Welke informatie is nog meer van belang?

Naam van besturingssysteem Microsoft® Windows Vista™ Home Premium
Versie 6.0.6001 Service Pack 1 Build 6001
Andere beschrijving van besturingssysteem Niet beschikbaar
Leverancier van besturingssysteem Microsoft Corporation
Systeemnaam KEUKEN
Systeemfabrikant stem manufacturer
Systeemmodel System Product Name
Systeemtype Op x86 gebaseerde pc
Processor AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+, 2000 MHz, 2 core('s), 2 logische processor(s)
BIOS-versie/datum American Megatrends Inc. 1001, 18-6-2007
SMBIOS-versie 2.5
Map met Windows C:\Windows
Systeemmap C:\Windows\system32
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling Nederland
HAL (Hardware Abstraction Layer) Versie = "6.0.6001.18000"
Gebruikersnaam KEUKEN\Eigenaar
Tijdzone West-Europa (zomertijd)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4,00 GB
Totaal fysiek geheugen 3,00 GB
Beschikbaar fysiek geheugen 1,87 GB
Totaal virtueel geheugen 6,24 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 4,98 GB
Ruimte voor wisselbestand 3,29 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys

[ Voor 33% gewijzigd door micheldekn op 25-05-2009 02:00 . Reden: Extra info ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Volgens de info heb je dus echt 4GB in je systeem waarvan je 3GB kunt gebruiken door de limiet van je 32-bit besturingssysteem.

Met 32-bit kun je 2^32 adressen adresseren, wat neerkomt op 4GB. Hiervan wordt nog het een en ander afgesnoept door andere hardware, waardoor je 3GB overhoudt. Met 64-bit kun je al 2^64 adressen gebruiken ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Beetje offtopic, maar afhankelijk van welke resolutie je het spel wil gaan draaien ga je nog eens een flinke cpu upgrade nodig hebben. Een X2 3600+je gaat GTAIV echt niet trekken.

Overigens heeft het geheugen op je grafische kaart niet bijster veel te maken met je intern geheugen op je moederbord (tenzij je kaarten hebt met shared memory, maar dat is niet het geval met een HD48xx). Jij zult het wel merken met een 32b windows omdat het geheugen wel geadresseerd moet worden, maar dat betekent niet dat het geheugen ook gebruikt wordt, alleen de adresruimte ervan. Op het moment dat je gaat werken met een 64b OS zal je systeem het netjes remappen en heb je er geen last van. Zie Abbadon in "RAM FAQ" voor de uitleg hierover.

[ Voor 61% gewijzigd door TERW_DAN op 25-05-2009 07:59 ]

Verwijderd

Klopt, die CPU houd de 4870 flink tegen, hier ga je dus helaas niks aan hebben.

• Avalaxy
Hij heeft 2 van die CPU's zei hij. Dus 2 dual-cores.

Verwijderd

Behalve dat je Athlon X2's niet dual kunt draaien, dat kunnen alleen bepaalde Opterons. Ik vermoed dat hij zich vertypt heeft en een gewone X2 3600+ heeft.

• Avalaxy
Sjonge... Lekkere duidelijkheid weer van de TS |:(

Maargoed, in dat geval is de CPU een huge bottleneck, zeker voor GTA :o
Eigenlijk zonde om een HD4890 te hebben met zo'n CPU.

• micheldekn
Het wordt me al wat duidelijker. 32-bits beperkt me dus in beschikbar RAM geheugen. Grafische kaart gaat me wel (een beetje) helpen, maar huidige CPU capaciteit zal dan de volgende bottleneck zijn.

Overigens zie ik bij apparaatbeheer de volgende informatie staan:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+

Volgens mij heb ik echt maar één dual core processor, maar dit zorgde dus voor de verwarring.

Hoe werkt het met zo'n CPU upgrade?

Betekent dat een hele nieuwe kast aanschaffen of kan ik CPU ook los upgraden? Ik wil weer even vooruit kunnen, maar hoop dat ik dan niet meteen een heel nieuw systeem moet aanschaffen. Ook heb ik geen idee aan welke specificaties zo'n upgrade moet voldoen. Heeft iemand een tip en wat gaat dat ongeveer kosten?

• Avalaxy
Zo te zien gaat het om een AM2 socket, daar kun je dus elke willekeurige AM2(+) processor in doen.

• micheldekn
Is dit iets voor mij?

AMD Athlon X2 Dual-Core 7850 Black Edition

Prijs valt me mee...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> PMG want dit heeft niks meer met Windows te maken an sich - zeker niet als het om aankoopadviezen gaat van processoren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En aankoopadviezen van cpu's zien we liever niet in PMG.
Die kun je namelijk prima uitzoeken aan de hand van benchmarks.
Pak de specificaties van je moederbord erbij, kijk welke cpu's je erop kunt prikken en ga kijken hoe deze presteert. GTAIV is toch een game die behoorlijk veel gebenched is, dus je kunt prima zien op wat voor systeem het lekker loopt.

Omdat het niet meer te maken heeft met geheugengebruik zoals de orginele vraag was (die nu duidelijk is beantwoord) gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.