Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] fout tijdens laden van besturingssysteem

Pagina: 1
Acties:

• IseT
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-11 13:24
Dit is een vaag probleem wat ong. een uur is gebeurd....

Ik zat in winxp een film te kijken. Uit het niets starte de pc opeens opnieuw op. En na de normale BIOS check stond er opeens "fout tijdens laden van besturingssysteem". Ik heb dit zelf nooit meegemaakt en ben dus meteen gaan kijken op Internet naar een oorzaak en mogelijke oplossing op mijn 2e pc. Na een beetje surfen zie ik dat meerdere mensen hier last van hebben maar dan vooral bij het installeren van xp... niet dat de pc opeens opnieuw starte.

Daarom dat ik nu een nieuw topic open.

Het probleem doet zich voor op een nieuwe SEAGATE 7200.10 HDD SATA-II 250GB 16MB schijf. Windows was net een week geinstalleerd en ik heb de hele week geen problemen gehad. verder heb ik nog 2 andere schijven in de pc namelijk een (Sata)Samsung HD0502IJ F1 500 GB en nog een Seagate waar ik het type nummer niet van weet. De 2e Seagate is een IDE schijf met een kleine IDE naar Sata converter ervoor.

Wat ik al heb geprobeert is een bios reset, sata kabel vervangen (was eerst een sata-300 is nu een sata-150)

Ik heb geprobeerd CHDSK in de windows herstel console... maar dat wou niet echt. Ik weet niet meer precies wat de melding was maar er stond iets van dat de installatie was beschadigd. Ik heb zelf geen ervaring met de herstel console dus ik ben daar niet verder mee gaan spelen.
Ik heb ook geprobeerd windows te herstellen met een installatie schijf maar ik kreeg geen optie om windows te herstellen na het kiezen van de schijf. Normaal zou je een waarschuwing moeten krijgen dat er al een versie van windows is geinstalleerd, dit kreeg ik echter niet te zien. Er werd mij meteen gevraagd hoe ik de schijf wou formatteren snel of "langzaam" NTFS.

Er staan niet echt veel belangrijke bestanden op de "beschadigde" schijf maar... als het op te lossen is zonder windows weer compleet opnieuw te installeren wil ik dat graag doen(bespaart mij weer tijd met alle programma's enzo weer te installeren).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? :/

Mvg,

IseT

• IseT
Ik heb net ff geprobeerd of de schijf te bereiken was vanuit een ander systeem. Ik kon de schijf niet bereiken zonder deze eerst te formatteren.... en aangezien ik de data wil herstellen is formatteren niet een goed idee. heeft iemand enig idee hoe ik de data kan herstellen of kopieren naar een andere schijf?

Verwijderd

Het lijkt er op dat je schijf defect is. Of in ieder geval dat het bestandssysteem corrupt is geraakt.

Op je andere systeem kun je proberen recoverysoftware te draaien om je beangrijkste bestanden te recoveren. Maar een herinstallatie zal toch nodig zijn waarschijnlijk. Ik zou wel vantevoren een goede scandisk doen om uit te sluiten dat er zich kapotte sectoren op de schijf bevinden. Een schijf die zo klapt neig ik al niet meer te vertrouwen.

Als je een recente backup hebt dan kun je die natuurlijk gewoon terugzetten ;)

• IseT
Als ik een recente backup had was dit geen probleem geweest :p Heb namelijk de schijf net een week of 2 binnen en heb dus net een week geleden mijn windows erop geinstalleerd. Heb daarna mijn backup overgezet naar die schijf en de samsung verschoond. Daarom zit ik er zo mee.

Heb net ff Acronis disk editor geprobeert. Ik heb deze geboot vanaf cd en kreeg deze melding te zien bij de schijf " FS : none Partition: 0x7 ( NTFS,HPFS)" mischien dat dit wat uitmaakt.

Welke recoverysoftware raad je aan?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zou ook nog naar TestDisk kunnen kijken (zie de OM FAQ daarvoor).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• IseT
ik heb ff rondgekeken en heb bij seagate een official tool gevonden voor disk diagnostics, iemand ervaring hiermee?

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-11 17:56

hgp

Ik heb 'm ooit is gebruikt, als ik me niet vergis gewoon een bootable cdtje die wat tests uitvoert en daarna de resultaten laat zien. Het lijkt mij trouwens verstandiger om eerst te proberen je data eraf te halen, als de schijf er helemaal mee ophoudt tijdens de diagnostics heb je niks meer.

edit: met een programma als Runtime GetDataBack for NTFS heb je als het goed is ook geen driveletter/partitie nodig in Windows. Het programma laat je namelijk een fysieke schijf selecteren en probeert daar zoveel mogelijk vanaf te halen (o.a. partities).

Ik heb het programma daar zelf nog voor gebruikt toen ik 'per ongeluk' de hele hdd van m'n laptop had geformateerd.

[ Voor 38% gewijzigd door hgp op 25-05-2009 22:19 ]

• IseT
hmmm. ik zal het morgenmiddag ff proberen.

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:05
Ook kun je nog even proberen een doodnormale checkdisk (chkdsk /f /r) uit te voeren, mijn ervaring is dat in veel gevallen je de schijf gewoon weer kunt benaderen.

Mocht dat zo zijn weet je wat je als eerste te doen staat, backuppen.

Loopt de checkdisk stuk, of kan deze al helemaal niet starten zou ik zoals hgp getdataback gebruiken om data terug te halen

• IseT
Heb ff GetDataback gedownload... eerste keer kon ik de schijf verkennen met de quick scan... heb toen een restart gedaan. daarna kon ik er niet meer op. Krijg steeds een melding als I/O Error 'Unknown Error (23)'reading sector 488375900 on HD128:
De sector is niet altijd hetzelfde soms is het iets van 2765465421 ofzo. Ben nu bezig met een lange scan. deze duurt iets van een uur ofzo.

Zijn die sectoren hardware beschadigd?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zou goed kunnen, maar de Diagnostics tool zal je meer kunnen vertellen dan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• IseT
Heb inmiddels mijn bestanden gekopieerd. Bedankt allemaal voor de hulp. Nu heb ik alleen nog een laatste vraag. Is deze schijf intern beschadigd of is deze nog prima te gebruiken? Of raden jullie me tog aan de schijf terug te sturen, hij is tenslotte net 2 weken oud.

Verwijderd

Als je de data er af hebt kun je rustig een goede scandisk draaien. Eentje die alle sectoren controleert. Dan weet je of de platters nog in orde zijn. Het zegt niet veel over de elektronica maar het is beter dan niets.

Als je fouten vindt kun je hem RMA doen idd. Maar voorkom dat je 'm opstuurt terwijl er niks mis mee is want dan word je ws. op extra kosten gejaagd.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 20:08 ]

• IseT
Ik heb de schijf net weer geformateerd en windows erop geinstalleerd.
ik ga morgen een schijf controle uitvoeren. Dit kan tog gewoon met windows schijfcontrole?

Verwijderd

Dat kan maar als je je OS er op staat zal ie ws. vragen om te rebooten om te kunnen scannen.
Je moet een surface scan laten doen.

• IseT
mischien een stomme vraag.... maar wat is dat dan zo´n surface scan, heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord :p

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook zulke termen eens googlen of hier de search gebruiken ipv het te vragen zonder eigen inzet. Dat wordt wel van je verwacht hier ;)

Het is het scannen van het schijfoppervlak. Dat duurt lang, maar dan weet je wel of er op de platters van je harddisk sectoren rot zijn. Zo ja: retour. Als ie verder gewoon goed lijkt te werken en zo'n scan levert ook niks raars op dan is het ws. gewoon pech en was het een softwarefoutje.

En voor de volgende keer: na het installeren van je OS en apps een image maken. En regelmatig backuppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 00:42 ]

Pagina: 1