• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik ben langzaam aan het uitproberen en testen voor ik mijn HTPC ga bouwen. Met de tips van hier (dank daarvoor) ben ik al zover dat ik MediaPortal heb gekozen, maar ik wil ook graag weten wat de beste oplossing is voor digitale TV.

Toen ik dit topic (\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 2]) las, zag ik dat het best mogelijk is om zowel het decoderen als het echte opnemen van de signalen in principe in één en dezelfde kast kan, maar ik heb geen zin om daar in te duiken, en het risico te lopen dat het over een jaar niet meer werkt (andere drivers/codering/ niet meer verkochte kaartjes, etc).

Mijn doel is dus om straks gewoon een extra kastje van de UPC oid neer te zetten, en het reeds gedecodeerde signaal dan naar de HTPC te sturen, en aldaar de EPG etc te configureren en het opnemen te regelen.

De vraag is dus
1) Kan dat uberhaupt? Of ben je het EPG signaal en de zenderinformatie 'kwijt' zodra het signaal gedecodeerd is? Oftewel: moet ik dan alsnog van zender wisselen dmv het UPC kastje en diens remote? Of blijft de hele boel gewoon behouden (minus codering) als het naar de HTPC gaat, waarna ik met Mediaportal kan werken/ zappen etc?

2)Als dat kan, wat voor TV kaart moet ik dan aan denken? Simpele analoge dingen zijn het makkelijkst, maar dan heb je geen digitale kwaliteit meer. En wat als ik HDTV zou ontvangen? Volgens mij zijn er geen TV kaartjes die dat lossless binnen kunnen krijgen en ermee kunnen opnemen.

Excuus als dit wat domme vragen zijn, maar er zijn zoveel topics over digitale TV, en ik zoek geen info over wat in de VS kan, maar wat werkt met onze Neerlandse aanbieders :P

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik zit op het moment te dubben over hoe ik mijn huidige HTPC ga upgraden/uitbreiden. Ik heb er nu 1 analoge tv kaart inzitten. Hier hebben we Ziggo als kabelaar, en daar kun je zonder extra kosten gebruik maken van het digitale signaal. Voor wat jij wil heb je denk ik een set-top box nodig die HDMI output heeft, en vervolgens een capture card met HDMI input zien te vinden. Bedenk wel dat het best lastig is om zo'n set-top box dan makkelijk te integreren in je HTPC (ir-blasters etc.). Misschien is het dan beter om te kijken naar simpele DVB-C kaartjes, icm een smartcard lezer en softCAMs. Dan heb je geen hardware CAM (=duur) nodig, en ben je ook bestendt tegen eventuele veranderingen bij de kabelaar.
Ik zit er zelf nu een beetje tegenaan te hikken, omdat het toch wel wat investeringen kost om te gaan prutsen om het werkend te krijgen (een beetje USB smartcard lezer zoals de smargo of de phoenix usb infinity kost al gauw 40 euro, + een dvb-c kaartje).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Evil_king
MaximusTG schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:33:
Voor wat jij wil heb je denk ik een set-top box nodig die HDMI output heeft, en vervolgens een capture card met HDMI input zien te vinden. Bedenk wel dat het best lastig is om zo'n set-top box dan makkelijk te integreren in je HTPC (ir-blasters etc.).
Waarom is dat lastig te integreren?

Capture card = TV kaart? Of kan deze alleen dom opnemen en niet 'tunen'?
IR-blaster = afstandsbediening?

Die CAM spulletjes wilde ik juist eigenlijk van weg blijven, vandaar mijn vraag...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Evil_king schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:23:

De vraag is dus
1) Kan dat uberhaupt? Of ben je het EPG signaal en de zenderinformatie 'kwijt' zodra het signaal gedecodeerd is? Oftewel: moet ik dan alsnog van zender wisselen dmv het UPC kastje en diens remote? Of blijft de hele boel gewoon behouden (minus codering) als het naar de HTPC gaat, waarna ik met Mediaportal kan werken/ zappen etc?
Kan wel, maar je bent inderdaad de EPG en zenderinformatie kwijt. Je moet dan inderdaad zappen met het UPC kastje.

Je kan wel een IR blaster o.i.d. gebruiken in combinatie met Microsoft MCE (die heeft ondersteuning voor settop boxes).

En volgens mij kom je niet verder dan Composiet / S-video signaal op je TV kaart.

Een TV kaart met SCART (RGB in) heb ik nog nooit gezien.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Je hebt toch UPC als provider? Als je die wilt behouden kun je inderdaad niets anders dan hun set top box/decoder gebruiken en een analoge capture/tuner kaart in je pc nemen. Dan heb je dus een analoog signaal en aangezien de UPC doos geen s-video uitgang heeft ben je beperkt toto het (matige) composiet signaal. Ook zul je idd met ir blaster aan de gang moeten. Die verlengen het IR signaal ahw naar de STB's om zenders te kunnen wisselen. Als je MCE gaat gebruiken heb je wel gewoon (correcte) EPG informatie.

• Evil_king
Ok, thnx voor het advies zover.

Begrijp ik dus goed dat zo'n ir blaster het signaal van je MCE remote nogmaals doorstuurt naar je settop box, zodat je dus wel maar 1 afstandsbediening nodig hebt?

Vervelend wel dat het dus eigenlijk niet makkelijk kan. Ik neem deze tips mee, maar ik denk dat ik voor nu dan maar bij lekker simpele kabel uit de grond blijf en een analoge tuner. Ik kijk toch niet zoveel TV, dus dat overleef ik (voor nu) wel.

• kaajee
Nee met zo'n ir blaster 'zegt' MCE ahw tegen de decoder dat ie van kanaal moet wisselen omdat er iets opgenomen moet worden of omdat de gebruiker een ander kanaal wil zien...........
Indirect doet de gebruiker dit dus met de remote van z'n MCE-PC en in het opneem geval doet de software dit zelf en komt er dus helemaal geen remote aan de pas........

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 08:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bedenk trouwens dat je met deze oplossing het digitale signaal eerst omzet naar een analoog signaal en vervolgens weer druk moet lopen encoden naar een digitaal signaal. Naast dat je eigenlijk nodeloos rekenkracht loopt te verbranden zorgt het ook nog eens voor wat kwaliteitsverlies.

Wil je echt een fatsoenlijke digitale HTPC oplossing die gewoon werkt en netjes blijft werken dan heb je op dit moment eigenlijk maar 2 mogelijkheden: DVB-S (canal digital) en DVB-T (digitenne). Bij Ziggo zou je misschien nog een tijdje door kunnen met een DVB-C oplossing, maar daar zijn ze druk bezig met het overstappen van CI naar CI+. Dat laatste is nogal funest voor HTPC oplossingen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• kaajee
herstel: zou funest kunnen worden voor HTPC oplossingen.......

• Evil_king
Janoz schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:57:
Wil je echt een fatsoenlijke digitale HTPC oplossing die gewoon werkt en netjes blijft werken dan heb je op dit moment eigenlijk maar 2 mogelijkheden: DVB-S (canal digital) en DVB-T (digitenne).
Ok, en dan weer dezelfde vraag: kan ik dan een tv-tuner kopen met bijv DVB-T ondersteuning en daar dan via de box van digitenne het signaal+EPG binnen halen en dan zappen dmv Mediaportal?

• kaajee
Verdiep je (eerst) even in de materie, is niet moeilijk te vinden.

In NL worden de meeste zenders encrypted doorgegeven, dat houdt dus in dat je de meeste zenders alleen kunt ontvangen als je een abonnement hebt en bijbehorende smart card. Dit is bij DVB-T (Digitenne) DVB-C (Kabel/Ziggo/UPC) & DVB-S (Satelliet/Canal Digitaal) gelijk.
Met dien verstande dat DVB-T wel Ned1, 2 & 3 (en sommige regionale) ongecodeerd doorgeeft, dus deze zijn zonder smartcard te ontvangen.

De beste manier om digitale tv op je/een PC te ontvangen/bekijken/opnemen is door in de PC een digitale tuner te plaatsen, dan komt het digitale signaal meteen digitaal op je pc. Je hoeft dan dus geen set top box/decoder van de provider te gebruiken. Echter wil je alle zenders ontvangen dien je dan dus over een tuner te beschikken die ook een smart card kan handlen. Dat zijn er niet zo gek veel. Oa. FloppyDTV (via firewire) en Anysee (via USB).

Naast deze tuner heb je vaak ook een CAM (CM module) nodig die zorgt ervoor dat de smartcard 'begrepen' wordt, kost je dus nog eens extra (80-120eu).
Dan is er een potentieel probleem dat de providers overgaan op een ander protocol (CI+) en dat deze CAM's straks niet niet meer werken.
UPC is een heel ander verhaal, deze gebruikt een andere versleutelingsprotocol en daarmee kun je alleen maar hun decoders gebruiken.

Wil je wel gebruik maken van de/een set top box/decoder van je provider kan dat ook, maar feitelijk is dat een omweg. Je ontvangt een digitaal signaal, dat wordt omgezet naar een analoog signaal en dan via de scart/video uitgang van de decoder naar een video ingang van je computer gebracht die het dan weer digitaal moet gaan maken. Bovendien zijn er veel decoders niet uitgerust met een s-video uitgang, waarmee je voor deze actie aangewezen bent op de 'gewone' composiet videouitgang (van de decoder) en ingang (van je computer). Dat is jammer want de kwaliteit gaat drastisch omlaag. De decoder sturen ook RGB uit, dat is kwalitatief een aardig alternatief, maar er zijn geen tuner/capture kaarten voor de PC die over een RGB ingang beschikken.

In het decoder verhaal heb je dus een video capture kaart voor in de computer nodig. Feitelijk heb je dan geeneens een tuner(kaart) nodig want de kaart hoeft de tuner neit te gebruiken (tenzij je het/een RF signaal wilt gaan capturen, maar daar zou ik al helemaal niet aan beginnen).
Nu is het zo dat alle computer tuner kaarten ook een capture kaart zijn en beschikken over een video INgang (meestal zelfs 2: s-video en composiet).
In beginsel volstaat dus iedere pc tuner/capture kaart.
Je hebt ook nog tuner/capture kaarten die over een hardwarematige ENcoder (mpeg2) beschikken, die kan weer een voordeel zijn omdat de software het dan niet hoeft te doen waardoor er een (veel) minder krachtige computer nodig is.

Naast dit alles is het ook van belang welke software je denkt te gaan gebruiken........

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Evil_king schreef op maandag 25 mei 2009 @ 18:03:
[...]

Ok, en dan weer dezelfde vraag: kan ik dan een tv-tuner kopen met bijv DVB-T ondersteuning en daar dan via de box van digitenne het signaal+EPG binnen halen en dan zappen dmv Mediaportal?
Kort gezegd kun je voor DVB-T en DVB-S gewoon een PCI kaartje kopen die dezelfde functionaliteit heeft als de box. Het enige wat je aan hoeft te sluiten is de aantenne (of schotel) en voor de rest werkt het hetzelfde als een analoge tv kaart. Het EPG kan gewoon door de kaart ontcijfert worden en is normaal beschikbaar mits de software het ondersteund.

Theoretisch gezien zou DVB-C net zo makkelijk moeten zijn, maar de kabelmaatschappijen zijn niet zo heel erg meewerkend in het ondersteunen van andere hardware (Ziggo) of maken dat compleet onmogelijk (UPC).
kaajee schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:15:
herstel: zou funest kunnen worden voor HTPC oplossingen.......
Het verschil tussen CI en CI+ is dat in het laatste geval het gehele traject vanaf een ontcijferd bitje tot het oplichten van een pixel op het scherm. Dat is alleen maar mogelijk wanneer we overstappen op HTPC met trusted computing chipjes die alleen maar gecertificeerde software mogen draaien die goedgekeurd is door de leverancier van de computer.

CI+ is backward compatible met CI zodat je nog rustig alles kunt kijken, totdat ze bij de contentproviders vinden dat het kanaal op slot moet.

• kaajee
Janoz schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:57:
[...]

Kort gezegd kun je voor DVB-T en DVB-S gewoon een PCI kaartje kopen die dezelfde functionaliteit heeft als de box. Het enige wat je aan hoeft te sluiten is de aantenne (of schotel) en voor de rest werkt het hetzelfde als een analoge tv kaart. Het EPG kan gewoon door de kaart ontcijfert worden en is normaal beschikbaar mits de software het ondersteund.
..............
Nou dat is wel heel kort gezegd, je laat het hele smartcard/CAM/ecryptie gebeuren (gemakshalve?)achterwege...............

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Precies, zo'n CAM is toch wel handig als je tv wil kijken; Daarom zeg ik dus dat een softCAM oplossing de meest goedkope EN meest flexibele oplossing is.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Evil_king
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik denk dat ik hier wel even mee vooruit kan. _/-\o_

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

kaajee schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 13:19:
[...]

Nou dat is wel heel kort gezegd, je laat het hele smartcard/CAM/ecryptie gebeuren (gemakshalve?)achterwege...............
Klopt, heel kort :). Wilde meer het verschil aangeven tussen een 'native' oplossing, en een oplossing waarbij een digitaal signaal omgezet wordt naar een analoog s-video signaal en vervolgens weer omgezet wordt naar een digitaal signaal. Uiteindelijk is (ja, kort door de bocht) de CI iets wat op die PCI kaart (kan) zitten. Daarin stop je de CAM en in de CAM stop je de smartcard. Eventueel gebruik je een softcam en heb je enkel een losse smartcard reader nodig. Maar inderdaad. Het decryptie gebeuren had ik gemakshalve even achterwege gelaten, vooral omdat dat in het geval van DVB-S en DVB-T helemaal niet zo ingewikkeld is.

De kern van mijn post draaide eigenlijk vooral om het CI+ stukje

[ Voor 3% gewijzigd door Janoz op 26-05-2009 15:01 ]

Pagina: 1