• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 12:52

psy

Mensen... ik heb een boxed Intel E7400 besteld en zal deze eind deze week binnenkrijgen.
Nu vraag ik me af, hoeveel geluid maakt deze stock koeler eigenlijk? Mijn huidige AMD X2 3800EE 35W gebruikt ook de standaard AMD koeler, deze is erg stil en hoor ik zelden. Maar hoe zit dat met die Intel koeler?

Ik wil eventueel een Shuriken kopen maar vraag me af of dit echt nodig is. Of kan je nu meteen al zeggen, bestel die Shuriken maar, want die Intel in een HTPC dat gaat herrie geven? Dan weet ik meteen waar ik aan toe ben.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Tja is natuurlijk altijd persoonlijk. Ik zou gewoon eerst de stock proberen, evt. te temmen door Speedfan oid. Je kunt altijd nog een andere plaatsen..........

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
psy schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 12:51:
Mensen... ik heb een boxed Intel E7400 besteld en zal deze eind deze week binnenkrijgen.
Nu vraag ik me af, hoeveel geluid maakt deze stock koeler eigenlijk? Mijn huidige AMD X2 3800EE 35W gebruikt ook de standaard AMD koeler, deze is erg stil en hoor ik zelden. Maar hoe zit dat met die Intel koeler?

Ik wil eventueel een Shuriken kopen maar vraag me af of dit echt nodig is. Of kan je nu meteen al zeggen, bestel die Shuriken maar, want die Intel in een HTPC dat gaat herrie geven? Dan weet ik meteen waar ik aan toe ben.
Bij mijn E7400 heb ik een Ninja Mini er op zitten. Aangezien de E7400 niet echt warm wordt, heb ik de koeler er gewoon afgehaald.
Het lijkt me dat dit met de stock-heatsink dit ook wel kan. Je kan het in elk geval eens proberen (met Speedfan aan ter controle).

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
Speed24 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:24:
[...]

Bij mijn E7400 heb ik een Ninja Mini er op zitten. Aangezien de E7400 niet echt warm wordt, heb ik de koeler er gewoon afgehaald.
Het lijkt me dat dit met de stock-heatsink dit ook wel kan. Je kan het in elk geval eens proberen (met Speedfan aan ter controle).
Ik mag hopen niet de koeler maar de fan. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 12:52

psy

Ok, Speedfan had ik nog niet aan gedacht, dat is ook een optie.
Het lijkt me alleen niet zo heel verstandig helemaal geen koeler te plaatsen aangezien het moederbord zelf dan ook niet meer gekoeld wordt. Mijn GA-MA78GM-S2H wordt ook behoorlijk heet en dat zal bij mijn nieuwe GA-E7AUM-DS2H niet heel veel anders zijn denk ik.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Anoniem: 293672

Hallo,

Ik zou volgende HTPC willen bestellen.
Iemand advies bij deze HTPC? (Belgische prijzen)
Hoofddoel is HD content afspelen, maar ook gamen. TV is een Panasonic TX-P46G10
Ik overclock niet (maar je weet nooit dat ik dit misschien zal doen in toekomst wanneer het niet meer zou meekunnen)

Men heeft mij verteld dat de standaard koeling voldoende zou moeten zijn wanneer ik niet overclock. Is dit correct?
Ik zie bij sommige van jullie ook een Bluetooth USB stick staan. Heb ik dit nodig? (bij de edge is er een usb stick meegeleverd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Case: ANTEC Fusion Remote Max - (199 euro)
Moederbord: GigaByte GA-MA790XT-UD4P - (115 euro)
CPU: AMD Phenom II Quad 955BE 3.2Ghz 8MB socket AM3  - (175 euro)
RAM: 2 * Corsair 2Gb DDR3 1333Mhz PC3-10666 CL9 (2 * 33 euro = 66 euro)
HD: Samsung F3 HD103SJ 1 Terabyte 32mb 7200rpm SATAII (75 euro)
GPU: Sapphire ATI HD4890 Vapor X 2Gb DDR5 PCI-express (219 euro)
Voeding: Corsair HX520 520W (86 euro)
TV Kaart: HAUPPAUGE WINTV-HVR-2200 MC PCI-Express, Dubbele TV-Tuner, Retail (125 euro)
Toetsenbord: LOGITECH diNovo Edge™ Azerty 967685-0123 (159 euro)
  1. Case vind ik redelijk duur eigenlijk, maar wel mooi. Na wat zoeken ben ik ook de SilverStone Lascala LC17 case tegengekomen voor 100 euro (helft van de prijs). Deze bevat wel geen ir receiver, dus moet daar dan nog een aparte bij als ik dat met mijn universele remote wil bedienen? Welke case zouden jullie aanraden?
  2. Ik heb een moederbord genomen met nog wat uitbreidingsmogelijkheden
  3. Had eerst de 945 3.0Ghz genomen (de nieuwe 95W versie), maar voor die 16 euro meer dan toch voor de 955 geweest
  4. Cheap ram genomen
  5. Deze schijnt blijkbaar snel te zijn
  6. Men vertelde mij dat de Vapor X stil en koel is. Ik heb dan de 2Gb genomen aangezien die niet zoveel duurder is dan de 1GB (194 euro voor de 1GB)
  7. HX genomen omdat het modulair is van bedrading
  8. Ik had graag dubbele TV tuner gehad en deze kom ik toch overal tegen ...
  9. Duur, maarja, ik zie weinig alternatieven in de PC shops waar ik zou willen bestellen
Ik weet niet of ik nog bepaalde componenten ontbreek?
Alle advies is meer dan welkom :)

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 09:22
Waarom een snelle HD? Beter een tragere, stillere, minder warme en energiezuinige HD voor een HTPC niet?

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:21
aval0ne schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:55:
Waarom een snelle HD? Beter een tragere, stillere, minder warme en energiezuinige HD voor een HTPC niet?
Zijn andere componenten zijn ook niet bepaald standaard HTPC componenten. De Samsung F1 is een van de stilste 7200 RPM drives.

Anoniem: 100386

Anoniem: 293672 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:49:
Hallo,

Ik zou volgende HTPC willen bestellen.
Iemand advies bij deze HTPC? (Belgische prijzen)
Hoofddoel is HD content afspelen, maar ook gamen. TV is een Panasonic TX-P46G10
Ik overclock niet (maar je weet nooit dat ik dit misschien zal doen in toekomst wanneer het niet meer zou meekunnen)

Men heeft mij verteld dat de standaard koeling voldoende zou moeten zijn wanneer ik niet overclock. Is dit correct?
Ik zie bij sommige van jullie ook een Bluetooth USB stick staan. Heb ik dit nodig? (bij de edge is er een usb stick meegeleverd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Case: ANTEC Fusion Remote Max - (199 euro)
Moederbord: GigaByte GA-MA790XT-UD4P - (115 euro)
CPU: AMD Phenom II Quad 955BE 3.2Ghz 8MB socket AM3  - (175 euro)
RAM: 2 * Corsair 2Gb DDR3 1333Mhz PC3-10666 CL9 (2 * 33 euro = 66 euro)
HD: Samsung F3 HD103SJ 1 Terabyte 32mb 7200rpm SATAII (75 euro)
GPU: Sapphire ATI HD4890 Vapor X 2Gb DDR5 PCI-express (219 euro)
Voeding: Corsair HX520 520W (86 euro)
TV Kaart: HAUPPAUGE WINTV-HVR-2200 MC PCI-Express, Dubbele TV-Tuner, Retail (125 euro)
Toetsenbord: LOGITECH diNovo Edge™ Azerty 967685-0123 (159 euro)
  1. Case vind ik redelijk duur eigenlijk, maar wel mooi. Na wat zoeken ben ik ook de SilverStone Lascala LC17 case tegengekomen voor 100 euro (helft van de prijs). Deze bevat wel geen ir receiver, dus moet daar dan nog een aparte bij als ik dat met mijn universele remote wil bedienen? Welke case zouden jullie aanraden?
  2. Ik heb een moederbord genomen met nog wat uitbreidingsmogelijkheden
  3. Had eerst de 945 3.0Ghz genomen (de nieuwe 95W versie), maar voor die 16 euro meer dan toch voor de 955 geweest
  4. Cheap ram genomen
  5. Deze schijnt blijkbaar snel te zijn
  6. Men vertelde mij dat de Vapor X stil en koel is. Ik heb dan de 2Gb genomen aangezien die niet zoveel duurder is dan de 1GB (194 euro voor de 1GB)
  7. HX genomen omdat het modulair is van bedrading
  8. Ik had graag dubbele TV tuner gehad en deze kom ik toch overal tegen ...
  9. Duur, maarja, ik zie weinig alternatieven in de PC shops waar ik zou willen bestellen
Ik weet niet of ik nog bepaalde componenten ontbreek?
Alle advies is meer dan welkom :)
Wat wil je doen mat die machien ? Wil je er ook nog mee gamen etc. ? Waarom zou je dan niet een Intel zoeken bv ?

Anoniem: 293672

aval0ne schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:55:
Het is niet echt voor Data opslag (daar zal ik een fileserver voor gebruiken), dus ik dacht dat een snelle HD wel handig was voor het OS en de geïnstalleerde programma's enzo.

Maar ik weet eigenlijk niets over de warmte en energieverbruik van deze schijf dus het kan best zijn dat er betere keuzes zijn :9
martdj schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:49:
[...]

Zijn andere componenten zijn ook niet bepaald standaard HTPC componenten. De Samsung F1 is een van de stilste 7200 RPM drives.
Maar dat is geen probleem of maak ik fouten?
Anoniem: 100386 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:23:
[...]

Wat wil je doen mat die machien ? Wil je er ook nog mee gamen etc. ? Waarom zou je dan niet een Intel zoeken bv ?
Yep, ook gamen.
Een gelijkwaardige Intel configuratie is toch een pak duurder?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-07 22:28
Hier is vandaag een x2 545, 3gb ocz ram en zo'n nieuw asus plankje met de nieuwe AMD chipset binnen gekomen. Morgen gaat er windows 7 op! Ben benieuwd :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:32
Ik krijg op 25 augustus de sleutel van mijn nieuwe appartementje en wil dan ook het een en ander aan nieuwe apparatuur aanschaffen zoals LCD, HTPC en surround systeem. Ik heb deze apparatuur nog nooit aan elkaar aangesloten gehad en geen idee hoe ik dat het beste kan doen. Wat betreft apparaten setup ben ik het volgende van plan.

Ik heb momenteel een i7 desktop die ik straks alleen nog maar wil gebruiken voor alles behalve film kijken (misschien heel sporadisch). Ik wil de HTPC dan ook gebruiken om straks al mijn films en muziek op te zetten. Mijn desktop en HTPC wil ik aan elkaar knopen via een Linksys Gb-router. In onderstaand lijstje zie je de samenstelling van mijn voorlopige HTPC en daarbij ook de router.

- APlus Case HTPC CS-GL-3 ATX, No PSU (zwart)
- Enermax Voeding EPR385AWT PRO 82+ 385W
- Gigabyte GA-E7AUM-DS2H GeForce 9400, SATA2 RAID
- Intel Core 2 Duo E7400 2.80GHz 1066 3MB
- 2 x OCZ 2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 Value
- 4 x Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EVDS
- Linksys Router WRT320N-EW WLAN 300Mbit, 4P Gbit Switch

Ik heb gekozen voor het gigabyte mobo i.v.m. 9400 chipset, diverse aansluitmogelijkheden (HDMI, S/PDIF, etc.) en RAID 1 ondersteuning. Ik wil namelijk de 4 WD HDD's in RAID 1 zetten. De HTPC zal aangesloten moeten worden op een Samsung LCD tv (hoogst waarschijnlijk LE40B650). Ondanks dat die monitor DLNA ondersteunt wil ik denk ik toch een HTPC aanschaffen, al is het dan maar voor data-storage. Daarnaast zit ik te denken om de Logitech Z-5500 als surround systeem te gebruiken.

Ik heb nu eigenlijk de volgende vragen. Waarschijnlijk zijn het ontzettende n00b vragen maar aangezien ik het nog nooit aangesloten gezien heb en veel aansluitmogelijkheden niet ken, heb ik geen flauw idee wat de beste mogelijkheden zijn. Je kunt op het net veel lezen over hoe een HTPC samen te stellen etc. maar je vind helaas geen aansluitschema's. Misschien komt dat ook wel omdat het wellicht helemaal niet moeilijk is maar dat is het wel als je het niet weet. :D

1) Ik heb dus geen flauw idee hoe ik het hele zaakje aan zou moeten sluiten. Zelf dacht ik dat ik voor het afspelen van films alleen een HDMI kabel nodig zou hebben van HTPC naar TV voor beeld en geluid en dan een optische kabel van tv naar Z-5500 voor geluid over surround.
2) Als bovenstaande klopt hoe speel ik dan muziek af van HTPC over surround set? Zou ik dan ook een optische kabel van Gigabyte mobo naar Z-5500 moeten leggen en kan ik wel 2 optische kabels aansluiten of die receiver? Of moet het geluid dan via de tv?
3) Als ik digitale tv aan zou schaffen komt die dan via antenne ingang de tv binnen? En hoe kan ik zorgen dat het geluid dan ook over surround set gaat?

Additionele vragen:
2) Aangezien ik toch een HTPC aan wil schaffen is het misschien overbodig om de Samsung LE40B650 aan te schaffen. Heeft er iemand een goed alternatief voor een LCD tv van rond de 1000,- euro of minder?
3) Tot slot twijfel ik nog over de APlus behuizing. Ik vind het aantrekkelijk omdat hij goedkoop is en 4 HDD's kan bevatten maar ik vind hem er niet geweldig mooi uitzien. Heeft er iemand een suggestie voor een behuizing rond de 100 euro die min. 4 HDD's kan huisvesten.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

K1LL3RB33 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:10:
[...]
Ik heb momenteel een i7 desktop die ik straks alleen nog maar wil gebruiken voor alles behalve film kijken (misschien heel sporadisch). Ik wil de HTPC dan ook gebruiken om straks al mijn films en muziek op te zetten. Mijn desktop en HTPC wil ik aan elkaar knopen via een Linksys Gb-router. In onderstaand lijstje zie je de samenstelling van mijn voorlopige HTPC en daarbij ook de router.
[...]
Als ik jouw post lees heb ik bijna het gevoel dat een Popcornhour 2 voor jouw beter zou zijn. Die middels netwerk koppelen aan je PC, die dan als servertje dienst doet ? Of desnoods een goedkoop NAsje inzetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:49:
[...]
Als ik jouw post lees heb ik bijna het gevoel dat een Popcornhour 2 voor jouw beter zou zijn. Die middels netwerk koppelen aan je PC, die dan als servertje dienst doet ? Of desnoods een goedkoop NAsje inzetten ?
Één van de redenen dat ik een HTPC zou willen is dat ik dan niet constant mijn desktop op volle toeren hoef te laten draaien. Dat ding staat dan op 4Ghz energie te stoken voor niks. In plaats van een Popcornhour 2 zou ik dan beter die Samsung TV kunnen kiezen aangezien ik daar met DLNA ook films en muziek van mijn desktop of NAS zou kunnen streamen. De reden dat ik niet voor een NAS kies is dat ik zo'n HTPC ook kan laten fungeren als NAS. Deze draait dan wel geen 24/7 maar dat hoeft van mij ook niet aangezien ik die HTPC alleen aan zou zetten en nodig heb wanneer ik film wil kijken of muziek wil luisteren. Ik koppel hem alleen aan mijn desktop voor het gemak om zaken eenvoudig te kunnen kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

K1LL3RB33 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:04:
[...]

Één van de redenen dat ik een HTPC zou willen is dat ik dan niet constant mijn desktop op volle toeren hoef te laten draaien. Dat ding staat dan op 4Ghz energie te stoken voor niks. In plaats van een Popcornhour 2 zou ik dan beter die Samsung TV kunnen kiezen aangezien ik daar met DLNA ook films en muziek van mijn desktop of NAS zou kunnen streamen. De reden dat ik niet voor een NAS kies is dat ik zo'n HTPC ook kan laten fungeren als NAS. Deze draait dan wel geen 24/7 maar dat hoeft van mij ook niet aangezien ik die HTPC alleen aan zou zetten en nodig heb wanneer ik film wil kijken of muziek wil luisteren. Ik koppel hem alleen aan mijn desktop voor het gemak om zaken eenvoudig te kunnen kopiëren.
Dat zijn de nadelen, heb je dartegenover ook de voordelen gezet ?

Prima ondersteuning voor heel veel formaten. Snelle opstarttijden, HD-audio formaten via HDMI, er is een volledige blu-ray speler van te maken, geen gedoe met softwareondersteuning etc. Goede bediening, inclusief afstandbediening. Enne, je kan ik een PCH ook een Harddrive kwijt als ik me niet vergis. En alles bij elkaar is het heel goedkoop, als je het vergelijkt met de investering die je moet doen om een htpc te maken.

Denk simpelweg aan het streamen van HD-audio formaten, tenminste als je je HTPC een volledige bluray zou willen laten zijn: Een Xonar HDAV kost snel 140,00, en dan heb je alleen de geluidskaart; Moet je de rest nog bij elkaar krijgen. Een PCH C-200 zou wel eens voor 300 euro te koop kunnen zijn. Zie daar maar eens een gelijkwaardige HTPC mee te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 14-08-2009 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:04:
[...]Prima ondersteuning voor heel veel formaten. Snelle opstarttijden, HD-audio formaten via HDMI, er is een volledige blu-ray speler van te maken, geen gedoe met softwareondersteuning etc. Goede bediening, inclusief afstandbediening. Enne, je kan ik een PCH ook een Harddrive kwijt als ik me niet vergis. En alles bij elkaar is het heel goedkoop, als je het vergelijkt met de investering die je moet doen om een htpc te maken.
Kan zo'n PCH ook andere bestandsformaten afspelen? Of kun je eigenlijk zeggen dat een PCH alle bestandsformaten wel kan afspelen?
[...]Denk simpelweg aan het streamen van HD-audio formaten, tenminste als je je HTPC een volledige bluray zou willen laten zijn: Een Xonar HDAV kost snel 140,00, en dan heb je alleen de geluidskaart; Moet je de rest nog bij elkaar krijgen. Een PCH C-200 zou wel eens voor 300 euro te koop kunnen zijn. Zie daar maar eens een gelijkwaardige HTPC mee te maken.
Wat ik begrepen heb is dat het Gigabyte mobo ook LPCM geluid kan uitsturen. Ik weet alleen niet of dit overeenkomt met een HD audio formaat of dat het een benadering is van HD audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-02-2023
Wat ik begrepen heb is dat het Gigabyte mobo ook LPCM geluid kan uitsturen. Ik weet alleen niet of dit overeenkomt met een HD audio formaat of dat het een benadering is van HD audio?
lees dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

K1LL3RB33 schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 11:31:
[...]
Kan zo'n PCH ook andere bestandsformaten afspelen? Of kun je eigenlijk zeggen dat een PCH alle bestandsformaten wel kan afspelen?
[...]
PS: Er is een search function op de frontpage, en ook google bestaat nog. Want deze bvraag is prima te beantwoorden als je naar de specs van de PCH C-200 gaat zoeken.

nieuws: Popcorn Hour C-200 krijgt ondersteuning voor blu-ray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74096

Hoi allemaal,

Ik heb onlangs ook een htpc in elkaar gezet, alleen nu zit ik met een probleem waar ik niet uitkom.
Ik heb een Antec Fusion remote black gekocht.. en daarbij kreeg ik een Imon remote (type rm200) en software bij.
alles geinstalleerd en het werkte prima.

tot ik op een knopje drukte op mijn remote (muis/toetstenbord) en vanaf dat moment doet mijn remote helemaal niks meer.. erg vreemd.

batterijen verwisseld, geen effect,.. pc opnieuw gestart ook geen effect, zelfs deinstal en nieuwe instal van de imon software leverde mij helemaal niks op.

Heb mijn kast opgemaakt en alles zit nog netjes aangesloten...

Wie oh Wie kan me hierbij helpen.

alvast bedankt,
Rashid

Update: na controle in een pc zaak.. erachter gekomen dat mijn remote defect is. Een Origen en nieuwe Rm200 werkte prima.. die van mij dus niet.. Komplett gebeld, en een RMA aangemaakt, en met goed geluk krijg ik morgen een nieuwe remote.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 74096 op 17-08-2009 18:03 . Reden: oorzaak/oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314443

Hallo htpc kenners ik wil mijn oude stereo instalatie weg doen en ik zou graag een htcp terug plaatsen alleen ik ben op computer gebied een leek ik heb wel iemand die alles voor mij in elkaar kan zetten alleen ik wil eigenlijk graag weten wat jullie adviseren. Ik had als behuizing de thermaltake DH202 in gedachten en verder zou ik er graag een ingebouwde sateliet decoder in willen hebben en een blueray brander speler en ik wil graag gebruik maken van draadloos internet hebben jullie een mooie setup voor mij. Ik zit ongeveer te denken aan een budget rond de 1000 euro B.V.D arjan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Als je echt een 'leek' bent op computer gebied neem dan geen HTPC........
(lees voor de aardigheid maar een een aantal posts in dit topic, dan weet je beter waar je aan begint)

Sowieso vervangt die niet je/een 'stereo' want een versterker/receiver/actieve boxen heb je altijd nog nodig, maart ik zou eerder kijken naar een out of the box media player als een popcorn oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 15:42

westergas

rikkie_pc

Nog even een vraagje...
Ik heb een ISF-gecalibreerde TV maar heb het idee dat ik wat detail mis in donkere gedeeltes. Met digitale TV van UPC en PS3 heb ik dit niet. Het zit dus in het signaal van mijn HTPC.

Weten jullie nog een handig (gratis?) tooltje om het signaal van de HTPC te calibreren?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Nu online

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

kaajee schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:14:
Als je echt een 'leek' bent op computer gebied neem dan geen HTPC........
(lees voor de aardigheid maar een een aantal posts in dit topic, dan weet je beter waar je aan begint)

Sowieso vervangt die niet je/een 'stereo' want een versterker/receiver/actieve boxen heb je altijd nog nodig, maart ik zou eerder kijken naar een out of the box media player als een popcorn oid
Als je 'Out of the Box' wil aanraden maar toch meer wil dan een Popcorn en je TV heeft een HDMI aansluiting kan je ook kijken naar een Acer Revo, daar kan je een windows of linux XBMC op installeren en dan kan je leuk mee puzzelen. het ION platform kan heel netjes 720p MKV bestandjes afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

westergas schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:35:
Nog even een vraagje...
Ik heb een ISF-gecalibreerde TV maar heb het idee dat ik wat detail mis in donkere gedeeltes. Met digitale TV van UPC en PS3 heb ik dit niet. Het zit dus in het signaal van mijn HTPC.

Weten jullie nog een handig (gratis?) tooltje om het signaal van de HTPC te calibreren?
Detail mis ? Als in "Te donker" of "te licht" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Anoniem: 100386 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:12:
[...]

Detail mis ? Als in "Te donker" of "te licht" ?
Voorbeeld:

Een donkere scene met iemand met donker haar, de details in het haar zijn niet goed zichtbaar. Door de helderheid omhoog te schroeven op de tv word het beter maar dan word het beeld flets en is het zwart niet zwart meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

westergas schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:42:
[...]

Voorbeeld:

Een donkere scene met iemand met donker haar, de details in het haar zijn niet goed zichtbaar. Door de helderheid omhoog te schroeven op de tv word het beter maar dan word het beeld flets en is het zwart niet zwart meer.
Lijkt over het algemeen gesproken het beeld vanuit de PC donkerder in de donkere delen, en lichter in de lichter delen ? Met andere woorden, lijkt de helderheid wel "opgerekt" of zoiets ?

Want wat jij beschijft lijkt erop alsof je je verbinding/uitgang nog op PC range (ook wel full range) hebt staan voor luma (waarden [0-255]). Je moet je uitgang zetten op TV-range (waarden [16-235]). Vandaar ook dat ik vroeg of het "te donker" of "te licht" lijkt.

Zoals je aan de cijfertjes ziet, heeft een PC (monitor) een bredere luma-range (meer gradaties in helderheid) dan een TV. Als je TV dat niet kan weergeven, dan worden zowel de heel donkere delen als heel lichte delen ongedefinieerd. Afhangende van de applicatie kan ze zelfs helemaal alle detaillering verliezen ([luma-clipping] niveaus onder waarde 16 en niveaus boven waarde 235 worden eenvoudigweg geclipped). De meeste applicaties zullen overigens de luma schalen ([luma-scaling] 0-255 wordt "omgerekend" in/tot 16-235).

De meeste BD's, DVD's, TV-uizendingen etc. (en dus alle daarvan gederiveerde MKV's) zijn in TV-scale, dus da's de meest fool-proof instelling.

Ik heb hem op 0-255, want mijn TV kan wel luma full-range weergeven, zelfs via de HDMI verbinding komt die uitgebreidere luma over. Levert meer contrast op, en meer schakeringen en dus minder banding etc.

Overigens, misschien leuk om te weten; Een TV die PC-range kan doen, daarvoor hebben ze natuurlijk mooie marketingtermen voor gevonden. Zulke TV's kunnen ineens "Blacker than black" en "whiter than white"). Als je mijn uitleg een beetje hebt begrepen begrijp je deze termen ook; En zie je dat het een hoop lucht is voor iets wat lang niet altijd bijzonder is.

als het wat anders is heb ik ook nog een voorbeeld van een troubleshooter gevonden; Via google zijn er veel meer: http://www.codecguide.com/faq_display_issues.htm

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 17-08-2009 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Anoniem: 100386 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:41:
[...]

Lijkt over het algemeen gesproken het beeld vanuit de PC donkerder in de donkere delen, en lichter in de lichter delen ? Met andere woorden, lijkt de helderheid wel "opgerekt" of zoiets ?

Want wat jij beschijft lijkt erop alsof je je verbinding/uitgang nog op PC range (ook wel full range) hebt staan voor luma (waarden [0-255]). Je moet je uitgang zetten op TV-range (waarden [16-235]). Vandaar ook dat ik vroeg of het "te donker" of "te licht" lijkt.

Zoals je aan de cijfertjes ziet, heeft een PC (monitor) een bredere luma-range (meer gradaties in helderheid) dan een TV. Als je TV dat niet kan weergeven, dan worden zowel de heel donkere delen als heel lichte delen ongedefinieerd. Afhangende van de applicatie kan ze zelfs helemaal alle detaillering verliezen ([luma-clipping] niveaus onder waarde 16 en niveaus boven waarde 235 worden eenvoudigweg geclipped). De meeste applicaties zullen overigens de luma schalen ([luma-scaling] 0-255 wordt "omgerekend" in/tot 16-235).

De meeste BD's, DVD's, TV-uizendingen etc. (en dus alle daarvan gederiveerde MKV's) zijn in TV-scale, dus da's de meest fool-proof instelling.

Ik heb hem op 0-255, want mijn TV kan wel luma full-range weergeven, zelfs via de HDMI verbinding komt die uitgebreidere luma over. Levert meer contrast op, en meer schakeringen en dus minder banding etc.

Overigens, misschien leuk om te weten; Een TV die PC-range kan doen, daarvoor hebben ze natuurlijk mooie marketingtermen voor gevonden. Zulke TV's kunnen ineens "Blacker than black" en "whiter than white"). Als je mijn uitleg een beetje hebt begrepen begrijp je deze termen ook; En zie je dat het een hoop lucht is voor iets wat lang niet altijd bijzonder is.

als het wat anders is heb ik ook nog een voorbeeld van een troubleshooter gevonden; Via google zijn er veel meer: http://www.codecguide.com/faq_display_issues.htm
Bedankt voor je uitgebreide reactie, dit is echter niet mijn probleem.

Op mijn TV (pioneer LX-5090) kan men per HDMI ingang de range instellen. Die kan oa op "auto" "full" (0-255) en "limited" (16-235). Hij stond op AUTO dus ik heb even geprobeerd om hem op FULL te zetten maar dat maakt niets uit. Op 16-235 is het beeld echt om te janken, zwart is dan grijs en van kleuren kan je nog amper spreken. Op 0-255 (zowel op de TV als in de Nvidia driver) is zwart gewoon zwart en is er ook duidelijk geen sprake van clippen.

Wat ik zelf denk is dat ik in de driver de helderheid en/of het contrast aan moet passen. Toen mijn TV destijds ISF werd gecalibreerd zat hij ook in de instellingen van de driver. Echter door een automatische driver update zijn alle instellingen weer default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 14:52
Ik heb ook eindelijk een HTPC samengesteld, ben er echt onwijs blij mee.
Maakt 0,0 geluid (ik hoor hem niet, zelfs met stilte in de kamer) en is heerlijk rap. Gebruik hem namelijk ook als download servertje.

De set-up:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 126,40€ 126,40
1Asus Xonar HDAV1.3 Slim----
1be quiet! Straight Power BQT E6-400W€ 48,25€ 48,25
1Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x 2GB) DDR2€ 41,80€ 41,80
1Gigabyte GA-E7AUM-DS2H€ 116,62€ 116,62
1Intel Core 2 Duo E7400€ 93,84€ 93,84
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 60,17€ 60,17
1Scythe Shuriken CPU Cooler€ 24,49€ 24,49
ImporterenTotaal€ 511,57

De geluidskaart heeft hier nog geen prijzen, maar op google wel... Ik heb hem bij Max-ICT besteld :)

Totaal resultaat is hier te bewonderen: kipusoep in "Post hier foto's en specs van je home ci..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 10:17

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heren, Dames:

Er loopt al een tijdje een BBG - HTPC discussie in CSL. Aangezien hier veel gebruikerservaring zit wil ik jullie vragen je in de lopende discussie te storten. Het gaat om deze thread:
[BBG] HTPC / gamesysteem-HTPC september 2009

Aanstaande maandag wordt de discussie afgerond, zodat ik het frontpage-artikel kan gaan schrijven dat op 1 september verschijnt.

Graag jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 21:07
kipusoep schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:55:
Ik heb ook eindelijk een HTPC samengesteld, ben er echt onwijs blij mee.
Maakt 0,0 geluid (ik hoor hem niet, zelfs met stilte in de kamer) en is heerlijk rap. Gebruik hem namelijk ook als download servertje.

De set-up:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 126,40€ 126,40
1Asus Xonar HDAV1.3 Slim----
1be quiet! Straight Power BQT E6-400W€ 48,25€ 48,25
1Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x 2GB) DDR2€ 41,80€ 41,80
1Gigabyte GA-E7AUM-DS2H€ 116,62€ 116,62
1Intel Core 2 Duo E7400€ 93,84€ 93,84
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 60,17€ 60,17
1Scythe Shuriken CPU Cooler€ 24,49€ 24,49
ImporterenTotaal€ 511,57

De geluidskaart heeft hier nog geen prijzen, maar op google wel... Ik heb hem bij Max-ICT besteld :)

Totaal resultaat is hier te bewonderen: kipusoep in "Post hier foto's en specs van je home ci..."
Ik heb exact hetzelfde systeem als bovenstaand. Alleen heb ik de hardeschijf vervangen door een CF kaartje van 21 euro (8GB, 45MB lezen, 16MB schrijven).

Zolang ik het systeem in standby zet, en niet helemaal uit, is deze zo goed als direct weer beschikbaar bij het aanzetten. Er is immers geen hardeschijf die nog moet opspinnen. Je merkt wel dat bij het opstarten van media portal en bij schrijven de PC even stokt, dus dat moet je dan proberen te minimaliseren.

Ik blijf het nog even testen, maar neig tot de conclusie te komen dat het prima werkt met zo'n CF kaartje!

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
[...]

Dat zijn de nadelen, heb je dartegenover ook de voordelen gezet ?

Prima ondersteuning voor heel veel formaten. Snelle opstarttijden, HD-audio formaten via HDMI, er is een volledige blu-ray speler van te maken, geen gedoe met softwareondersteuning etc. Goede bediening, inclusief afstandbediening. Enne, je kan ik een PCH ook een Harddrive kwijt als ik me niet vergis. En alles bij elkaar is het heel goedkoop, als je het vergelijkt met de investering die je moet doen om een htpc te maken.

Denk simpelweg aan het streamen van HD-audio formaten, tenminste als je je HTPC een volledige bluray zou willen laten zijn: Een Xonar HDAV kost snel 140,00, en dan heb je alleen de geluidskaart; Moet je de rest nog bij elkaar krijgen. Een PCH C-200 zou wel eens voor 300 euro te koop kunnen zijn. Zie daar maar eens een gelijkwaardige HTPC mee te maken.
Wat altijd mist bij de beoordeling van het gemiddelde mediacenter apparaat (zoals de Popcorn) is de beeldkwaliteit. Ik heb nog nooit een HQV benchmark van zo'n ding gezien. Alleen wat besprekingen van de interface etc. Zoals bekend doet de gemiddelde HTPC het beter qua beeldkwaliteit dan zelfs de duurste Bluray spelers, maar hoe goed zo'n mediaspeler is qua beeldkwaliteit heb ik nog nooit kunnen vinden. Heeft iemand daar meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
M'n ouders hebben een Popcorn A110 en daar ben ik niet kapot van. De combinatie die ik thuis heb staan levert icm CoreAVC beter beeld. De Popcorn oversharpent het beeld en dat leidt tot onrustige achtergronden e.d. Daarnaast staat mijn HTPC vanuit S3 standby minstens zo snel klaar.

Maargoed, zo'n popcorncombinatie is potentieel wel goedkoper dan een losse HTPC en het is minder werk om in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had dus de vraag een paar berichtjes terug wat een leuke setup voor een htpc is. Maar zo te horen aan de reacties is hier ook nog niet echt iemand die zegt dit werkt goed. Dan zeggen er mensen moet je een popcorn nemen maar daar hoor je ook alleen maar negatiefe berichten over. De keuze wordt zo wel heel erg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dan lees je deze discussie toch even mee? ;)
[BBG] HTPC / gamesysteem-HTPC september 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martdj schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:50:
[...]
Zoals bekend doet de gemiddelde HTPC het beter qua beeldkwaliteit dan zelfs de duurste Bluray spelers,
[...] ?
Bron ?

Want dat geloof ik niet zomaar meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:14:
[...]

Bron ?

Geloof mij maar in het geval van de Popcorn en afgeleiden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neographikal schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:19:
[...]

Geloof mij maar in het geval van de Popcorn en afgeleiden :P
Geen idee, ik heb geen tests gezien (ik heb zelfs nooit een PCH in aktie gezien, dus wat jij zegt kan best zijn). Maar waarschijnlijk zijn die tests dan gedaan met een A110, en nu komt de C200. Wellicht is eea dan weer anders.

Maar mijn Panasonic BD30 heeft zeer hoge ogen gegooid op het gebied van video-kwaliteit in vele reviews. Dus of een htpc beter is, daarvan zou ik graag een bron willen zien. Want ik heb beide, en de Pana levert toch het betere beeld .... imho dus dan he ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 18-08-2009 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk hier kunnen we tenminste wat mee dankje ik ga even mee lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roma0803
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 07:27

roma0803

Lost

Anoniem: 314443 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:37:
Ik had dus de vraag een paar berichtjes terug wat een leuke setup voor een htpc is. Maar zo te horen aan de reacties is hier ook nog niet echt iemand die zegt dit werkt goed. Dan zeggen er mensen moet je een popcorn nemen maar daar hoor je ook alleen maar negatiefe berichten over. De keuze wordt zo wel heel erg moeilijk.
Beetje kort door de bocht. Ik heb een A100 gehad en veel plezier aan beleefd. Probleem was dat ie erg kieskeurig was met de bestanden. Hij slikte niet alle 1080p die je op 't Net vindt. Ik wilde meer eyecandy en meer functionaliteit zoals imdb info. Ben dus een HTPC met MediaPortal gaan bouwen.

Over beeldvergelijking tussen PCH en HTPC kan ik niet veel zeggen. Ik was erg tevreden met mijn PCH en een HTPC vergt meer uitproberen met codecs.... en andere codecs.... en nog meer codecs.... Een PCh is meer plug en play.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50
Niet iedereen koopt een kast met ingebouwde IR-ontvanger, maar welke IR-ontvanger gebruikt de tweaker tegenwoordig om zijn HTPC met afstandsbediening te kunnen bedienen?

De topicstart noemt de "Pinnacle PCTV Remote Kit for Windows Vista" maar die is matig/slecht verkrijgbaar (1 shop in Pricewatch) en op het eerste oog heeft de Pricewatch » Randapparatuur » Invoerapparatuur » Afstandsbedieningen ook niet veel te bieden.

Op het moment gebruik ik een homemade USB IR-ontvanger in combinatie met lirc (igorplugusb driver) onder Linux, maar die is fysiek alswel softwarematig aan vervanging toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 18-08-2009 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb een Philips OVU4120 icm de Harmony, works like a charm in Media Portal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50
neographikal schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:42:
Ik heb een Philips OVU4120 icm de Harmony, works like a charm in Media Portal :)
Werkt volgens het Internet ook met Lirc onder Linux ;)

Helaas wel maar 2 leveranciers met beide slechte leverbaarheid (meestal is >10 dagen equivalent aan niet leverbaar).

Je zou toch denken dat Logitech bij haar dure ABs ook wel een ontvanger verkoopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Central Point was hier destijds erg vlot met leveren en niet al te duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:14:
[...]
Bron ?
Check de reviews van de verschillende integrated chipsets op bijvoorbeeld Anandtech of Hardware.info. Quote van de laatste:
Met de nVidia geïntegreerde chipsets krijgen we zoals geschreven de volle 100 punten in de HD HQV test. Dat betekent dat de chip uitstekende deinterlacing en ruisonderdrukking bij HD materiaal doet. De AMD 780G zit er niet ver vanaf. Dat betekent dat deze chipsets zich uitstekend lenen voor het kijken van Blu-ray films. Sterker nog, de PC blijkt er zelfs beter in dan een losse Blu-ray speler! Voor ons zusterblad HDTV Magazine hebben we eind vorig jaar een zevental stand-alone Blu-ray spelers getest van wat toen de nieuwste generatie was. Het resultaat: bedroevend lage scores. Samsung en Sharp scoren 0 in HD HQV en en LG en Sony komen niet verder dan respectievelijk 10 en 20 punten. Het beste resultaat werd behaald door Panasonic, maar hun score van 78 staat in de schaduw van wat er met een goedkope PC mogelijk is.
De HQV benchmarks zijn een goede indicatie van de beeldkwaliteit van je mediacenter oplossing. Zoals gezegd heb ik die helaas van een mediaspeler als de Popcorn nooit gezien.

Waar is trouwens die Popcorn C200? Dat ding zou toch in juli uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:00
martdj schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:50:
Wat altijd mist bij de beoordeling van het gemiddelde mediacenter apparaat (zoals de Popcorn) is de beeldkwaliteit. Ik heb nog nooit een HQV benchmark van zo'n ding gezien. Alleen wat besprekingen van de interface etc. Zoals bekend doet de gemiddelde HTPC het beter qua beeldkwaliteit dan zelfs de duurste Bluray spelers, maar hoe goed zo'n mediaspeler is qua beeldkwaliteit heb ik nog nooit kunnen vinden. Heeft iemand daar meer informatie over?
Hoe zit het eigenlijk met het calibreren van de HTPC als het gaat om beeldkwaliteit? Ik kan natuurlijk veel gaan sleutelen aan de instellingen van mijn tv, maar misschien moeten eerst de optimale instellingen op de htpc worden ingesteld. Wie weet meer over het calibreren van je htpc?

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:10
heb nu een:
- dvd recorder/speler voor heel af en toe analoog op te nemen / heel af en toe dvd te kijken
- ziggo digitale ontvanger
- popcornhour voor te streamen

beetje veel apparaten van het goeie en een kennis kwam met dit:
http://www.asrock.com/nettop/spec/ION%20330.asp
om XBMC te draaien en alles te streamen.

leek me ook een leuke optie en een mooi apparaat, echter wil ik dit pas doen als ik meteen
of:
1. dvd recorder kan weg doen (analoog opnemen op ION)
2. popcorn kan wegdoen (ION doet stremamen)

of
1. dvd recorder weg
2. popcorn weg
3. ziggo ontvanger weg

laatste situatie lijkt me perfect:
HTPC doet:
1. analoog opnemen
2. Bluray / DVD afspelen
3. tv signaal doorgeven
4. streamen van content

Kan ik dit met de ION voor elkaar krijgen? Heb ik dan alleen een extra FloppyTV nodig? (digitaal kijken / zelfde moment analoog opnenemn is wat ik wel wil kunnen)
Heb toen ook die popcorn gekocht om te streamen (1.5 jaar geleden) en toen wilde ik al een apparaat dat alles in 1 kon en meerdere apparaten weg kunnen.

Ben benieuwd of 1.5 jaar later het wel beter mogelijk is.

EDIT
na wat zoek werk kom ik er achter dat Ziggo aanhet overstappen is en FloppyDTV niet echt meer werkzaam gaat zijn. geen zin in 200 euro te investeren over wat over een jaar maybe niet meer werkt. En opnemen kan ik dus ook niet en blijf dus aan zelfde aantal apparaten zitten...

is dit kort door de bocht of kan ik maar beter nog 2 jaar de Popcorn blijven gebruiken en af en toe wat analoog opnemen? (wel maar eens me logitech 855 gaan installeren die al 2 jaar in de kast ligt en al die afstandbedieningen wel verminderd kunnen worden!)

Of zijn er oplossingen?

[ Voor 20% gewijzigd door trekker22 op 20-08-2009 20:16 ]

• kaajee
ipv zoeken zou je ook eens dit topic kunnen doorlezen, heel nuttig en 99,9% zekerheid antwoord op al je vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martdj schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 09:47:
[...]

Check de reviews van de verschillende integrated chipsets op bijvoorbeeld Anandtech of Hardware.info. Quote van de laatste:

[...]

De HQV benchmarks zijn een goede indicatie van de beeldkwaliteit van je mediacenter oplossing. Zoals gezegd heb ik die helaas van een mediaspeler als de Popcorn nooit gezien.

Waar is trouwens die Popcorn C200? Dat ding zou toch in juli uitkomen?
Ik zal nog eventjes rondkijken, maar ik heb ook heel andere tests gezien; Waaruit blijkt dat videokaarten zo goed niet waren. Overigens; Waren die tests gedaan met de HD versie van HQV ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:16:
[...]
Ik zal nog eventjes rondkijken, maar ik heb ook heel andere tests gezien; Waaruit blijkt dat videokaarten zo goed niet waren. Overigens; Waren die tests gedaan met de HD versie van HQV ?
Zowel SD als HD. Op beide scoren HTPCs met onboard chipset vrijwel de maximale score (de nvidia 9300 chipset scoort beter dan de 780G met AMD cpu met HT3 btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 17:10
kaajee schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:28:
ipv zoeken zou je ook eens dit topic kunnen doorlezen, heel nuttig en 99,9% zekerheid antwoord op al je vragen
neem aan dat je op mij reageerde, maar heb zelf gezocht en gelezen op de term "opnemen" maar geeft weinig duidelijkheid/mogelijkheden bij Ziggo, behalve Floppy.. en daar bestaat dus nu onzekerheid over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-06 07:35
*knip* nutteloze levertijden post

[ Voor 92% gewijzigd door Edmin op 23-08-2009 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinolief
  • Laatst online: 11-01-2021
Ik heb ook een HTPC gebouwd en ik ben er niet kapot van en een irritant probleem wat lastig te beschrijven is maar ik probeer het toch. :/

Waarschijnlijk minder relevant maar voor de volledigheid:
CPU is Intel E7400
4GB Geheugen kingston.
Windows Vista 32Bits schone installatie.
Zover ik kan beoordelen en gelezen heb is deze hardware krachtig genoeg is voor HD content. 8)

Het moederbord is een Gigabyte mobo met een Nvidia9400 chipset.
De TV is een Panasonic plasma fullHD (TX42G10)
De PC staat in resolutie 1920 bij 1080 60HZ, de pana geeft "1080P" aan.
koppelkabel is een HDMI kabel ongeveer 2,5 meter.
Of ik nu een film afspeel, foto's bekijk, gewoon windows gebruik (internetten of beetje klikken) zo nu en dan krijg je een soort beeldflikkering, het effect lijkt een beetje op het knipperen als Windows opstart en een naar een hogere resolutie overschakeld tijdens de windowsstart,het beeld zelf zoals kleuren en detail is normaal.
Schakel ik bv de refresh rate terug naar 24Hz of naar 30Hz interlaced in windows blijft het beeld stabiel, schakel ik terug naar bv een resolutie van 1024 bij 768 is het beeld stabiel.De TV geeft dan wel "1080i" aan.

De drivers en bios zijn up to date, de pc werkt normaal.

Herkent iemand dit rare fenomeen?
Weet iemand waar het aan kan liggen?
Wat zou ik kunnen doen om zaken te testen of uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:27

Sa1

pinolief schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 23:25:
Ik heb ook een HTPC gebouwd en ik ben er niet kapot van en een irritant probleem wat lastig te beschrijven is maar ik probeer het toch. :/

CPU is Intel E7400
4GB Geheugen kingston.
Zover ik kan beoordelen en gelezen heb is deze hardware krachtig genoeg is voor HD content. 8)

Of ik nu een film afspeel, foto's bekijk, gewoon windows gebruik (internetten of beetje klikken) zo nu en dan krijg je een soort beeldflikkering, het effect lijkt een beetje op het knipperen als Windows opstart en een naar een hogere resolutie overschakeld tijdens de windowsstart,het beeld zelf zoals kleuren en detail is normaal.
Schakel ik bv de refresh rate terug naar 24Hz of naar 30Hz interlaced in windows blijft het beeld stabiel, schakel ik terug naar bv een resolutie van 1024 bij 768 is het beeld stabiel.De TV geeft dan wel "1080i" aan.

als het beeld stabiel is op 24Hz dan is dat toch prima? waarom zou je dan 60Hz willen? Ik heb altijd begrpelen dat je juist 24Hz wilt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sa1 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 07:54:
[...]

als het beeld stabiel is op 24Hz dan is dat toch prima? waarom zou je dan 60Hz willen? Ik heb altijd begrpelen dat je juist 24Hz wilt hebben
Ligt compleet aan de frame-rate van je video-bestanden. Je wilt dat de refreshrate van je tv zo veel mogelijk het aantal fps van je videobestanden benaderd. (minimaliseert judder)

Aangezien blu-ray 24 fps is, is in dat geval een refreshrate van 24 Hz ideaal.

Voor PAL en NTSC zijn respectievelijk 50 en 60 HZ beter.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinolief
Ik ben verder aan het troublelshooten geslagen en voorlopig nog niet vrolijker geworden.
Een andere graka in de kast gezet om te testen (een Nvidia 250GTS :P) en ook daar knipperd het beeld af en toe. :(
Kaart er maar weer uitgehaald en in de BIOS maar eens de instellingen nog eens nagezien.
Daar treedt het knipperen ook op!!, in het bekende BIOS scherm!! :|
Nog niks geen opstart maar via F2 in het BIOS scherm gegaan...
Geen Windows en geen drivers die gebruikt worden, alleen maar het bekende blauwe scherm met de gele letters (Award bios meen ik?).
TV staat dan ook in 1080p mode.
De mogelijkheden worden al minder, morgen een DVI naar HDMI kabel halen om de HDMI poort op het mobo te omzeilen en zodoende ook uit te sluiten.
Tsja als het dan nog knipperd dan kan het alleen nog het mobo of de TV zijn.... :?
TV heeft meerdere poorten en die geprobeerd dus hoewel het altijd kan is het niet erg waarschijnlijk daar ik verwacht dat als de TV een rotte poort heeft je er altijd met alle mogelijkheden en instellingen last van moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 17:20

Sick Nick

Drop the top!

Is het niet een van de beeldverbeteraars van je tv? Dat die probeert zo vloeiend mogelijk weer te geven door beelden ertussen te doen (100hz berekening) of dynamisch contrast, etc? Zet al dat soort dingen eens uit en kijk of het dan nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Nu online

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Sick Nick schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 00:07:
Is het niet een van de beeldverbeteraars van je tv? Dat die probeert zo vloeiend mogelijk weer te geven door beelden ertussen te doen (100hz berekening) of dynamisch contrast, etc? Zet al dat soort dingen eens uit en kijk of het dan nog is.
Ken je iemand met een laptop met HDMI, sluit die eens aan en kijk of je het dan ook hebt, zo ja, dikke kans dat het een setting van je TV is.. ik weet nog op een Phillips TV zat iets van DNR (Digital Noise Reduction) als je die uit zet dan was het beeld ineens veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Sa1 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 07:54:
[...]

Idd. Als 24Hz werkt, moet je dat dus nemen. Panasonic TVs hebben geen 3:2 pulldown. Films zijn opgenomen in 24Hz. Als er dus met 60Hz beeldmateriaal wordt ontvangen, moet de TV die via een 3:2 pulldown, weer omzetten naar 24Hz en daar zijn Panasonics dus niet goed in. Gewoon niet op 60Hz aanbieden dus als 24Hz een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

martdj schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 17:30:
[...]
Films zijn opgenomen in 24Hz.
Euh, dat geld enkel voor blu--ray en HD-rips. Al het overige filmmateriaal is PAL (25 fps), Secam (25 fps) of NTSC (29,97 fps).

Aangezien de poster waar op gereageerd verklaard heeft dat het ook bij stilstaande foto's voorkomt lijkt me dat pull-down detectie van de tv niet ter zake doet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roma0803
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 07:27

roma0803

Lost

pinolief schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 00:01:
Ik ben verder aan het troublelshooten geslagen en voorlopig nog niet vrolijker geworden.
Een andere graka in de kast gezet om te testen (een Nvidia 250GTS :P) en ook daar knipperd het beeld af en toe. :(
Kaart er maar weer uitgehaald en in de BIOS maar eens de instellingen nog eens nagezien.
Daar treedt het knipperen ook op!!, in het bekende BIOS scherm!! :|
Nog niks geen opstart maar via F2 in het BIOS scherm gegaan...
Geen Windows en geen drivers die gebruikt worden, alleen maar het bekende blauwe scherm met de gele letters (Award bios meen ik?).
TV staat dan ook in 1080p mode.
De mogelijkheden worden al minder, morgen een DVI naar HDMI kabel halen om de HDMI poort op het mobo te omzeilen en zodoende ook uit te sluiten.
Tsja als het dan nog knipperd dan kan het alleen nog het mobo of de TV zijn.... :?
TV heeft meerdere poorten en die geprobeerd dus hoewel het altijd kan is het niet erg waarschijnlijk daar ik verwacht dat als de TV een rotte poort heeft je er altijd met alle mogelijkheden en instellingen last van moet hebben.
Het kan natuurlijk ook een brakke HDMI kabel zijn. Hoeft dus geen poort of andere aansluiting te zijn, probeer eerst een andere kabel.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinolief
Vanavond bij die grote planeetnaam winkel geweest en ook op de TV afdeling.
Er stond daar die grote pana plasma scherm die de prijs heeft van een duitse sportauto.
Er werd vanaf Blue Ray de bekende film Planet Earth afgespeeld.
De scene waar je heel veel dieren op het land ziet lopen..de landscene ipv de vogelscene zeg maar.
Het beeld loopt schokkerig vond ik ..ja het beeld is absoluut scherp en een stuk mooier als standaard sd beeld maar het schokkerige/stroperige beeld verbaasde me enigzins.
Is dit omdat het in 24Hz wordt afgespeeld??? 8)7
Het effect viel mij op andere schermen met andere films etc ook op.

• Roeligan
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Heb net het volgende besteld (mobo had ik al even, voeding ook).

Heb deze cheap-ass kast besteld vanwege financiën (komt over een tijdje een Antec Fusion voor in de plaats).

ShopProductPrijs
AlternateAMD Athlon II X2 250€ 69
AlternateCorsair CM2X2048-6400C5 2GB (1x 2GB) DDR2€ 29
AlternateMS-Tech MC-300€ 49,-
YorcomSamsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 90
Vraag & AanbodGigabyte GA-MA78GM-S2H€ 40
Eigen voorraadZalman ZM460B-APS€ 0
€ 277

Voorlopig moet dit het wel kunnen doen. Ik heb nog een originele Vista Ultimate liggen, kijken of MCE een beetje wil werken.

Vooralsnog een leuke prijs voor een HTPC(tje) dacht ik zo.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Het HTPC topic is tijden lang een nuttige verzamelplaats geweest binnen CSL waar over HTPC's gediscussieerd kon worden. Met het openen van ons huidige subforum, MSP, is dit echter niet meer nodig. Het hele subforum is immers bedoeld voor HTPC's!
Er is inmiddels een HTPC FAQ in ontwikkeling en vanaf 1 september zal er hier ook een BBG-aanschaf topic worden geopend. Dat betekent dat per 1 september, deze thread zal sluiten. Vooruitlopend daarop vraag ik jullie met klem om nieuwe onderwerpen te bespreken in op zichzelf staande topics. Voor verdere discussie over deze wijzigingen kunnen jullie terecht in het Themaforum : Mediaspelers Feedbacktopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-06 14:08
Edmin schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:38:
[modbreak]Het HTPC topic is tijden lang een nuttige verzamelplaats geweest binnen CSL waar over HTPC's gediscussieerd kon worden. Met het openen van ons huidige subforum, MSP, is dit echter niet meer nodig. Het hele subforum is immers bedoeld voor HTPC's!
Er is inmiddels een HTPC FAQ in ontwikkeling en vanaf 1 september zal er hier ook een BBG-aanschaf topic worden geopend. Dat betekent dat per 1 september, deze thread zal sluiten. Vooruitlopend daarop vraag ik jullie met klem om nieuwe onderwerpen te bespreken in op zichzelf staande topics. Voor verdere discussie over deze wijzigingen kunnen jullie terecht in het Themaforum : Mediaspelers Feedbacktopic. [/modbreak]
_/-\o_ Supper...

Ik wou net gaan vragen of er iemand de startpost wou over nemen, omdat ik door tijd gebrek er niet echt de aandacht aan kan besteden die het nodig heeft. :o

Maar gezien deze ontwikelingen zal dit niet meer nodig zijn. Ik zal de start post niet meer bij werken. En ook zal ik geen nieuw deeltje meer starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:41
Subpy schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:36:
[...]

_/-\o_ Supper...

Ik wou net gaan vragen of er iemand de startpost wou over nemen, omdat ik door tijd gebrek er niet echt de aandacht aan kan besteden die het nodig heeft. :o

Maar gezien deze ontwikelingen zal dit niet meer nodig zijn. Ik zal de start post niet meer bij werken. En ook zal ik geen nieuw deeltje meer starten.
heb je ondertussen al weer niet een heleboel info die nog handig gebruikt kan worden? misschien wel handig de laatste (belangrijke dingen nog even te vermelden die iedereen heeft verzonden zodat iedereen hier toch nog wat aan heeft.
in ieder geval ben je goed bezig geweest met de starttopics _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door A4-tje op 30-08-2009 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-06 14:08
A4-tje schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:41:
[...]

heb je ondertussen al weer niet een heleboel info die nog handig gebruikt kan worden? misschien wel handig de laatste (belangrijke dingen nog even te vermelden die iedereen heeft verzonden zodat iedereen hier toch nog wat aan heeft.
in ieder geval ben je goed bezig geweest met de starttopics _/-\o_
Sorry, ik heb nog niet de info verzameld. Ik had eigenlijk enkel een lijstje met dingen die ik nog bij elkaar moest schapen/uitzoeken.

Als eerst op de lijst met benodigde updates stond het update van de veel gebruikte moederborden...

Nus nee.. Ik heb nietnog iets dat ik nog ff in de start post kan/zal dumpen... :o

Mee eens dat het iegenlijk nog wel goed zou zijn. Maar dan is het voor mij ff de helft van het lopende topic door spitten en dat weer in de start post verwerken.. En dat gaat me kwa tijd gewoon niet lukken... :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 22:10

DarkSide

theres no place like ::1

pinolief schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 23:25:

CPU is Intel E7400
4GB Geheugen kingston.

Volgens mij is dit het bekende probleem van de panasonic. Er is een firmware update beschikbaar voor dit probleem. Zie het panasonic topic hiervoor. Bij mij heeft het geholpen. Ik had er gelukkig niet veel last van. Maar nu helemaal niet meer.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Laatst online: 20:56
Ik heb een beetje raar probleem

Zal eerst even specs neerzetten

P5Q-EM
E2160 CPU (stock speed)
4GB OZC 800 MHZ
DVD Brander
2 Sata disken (200 voor windows, 1TB voor films en dergelijken)

Daarop staan windows 7 32 Bits te draaien
PowerDVD geinstalleerd i.v.m. BR afspelen
Deamon tools en windows 7 codecs pack

Als ik nu een MKV bestand start
Dan begint hij direct te stotteren
Maar als ik hem stop en laat hervatten dan loopt hij in eens heel goed

Ook niet tussendoor dat hij dan begint te stotteren.

Enig idee waar dit aan ligt?
Gezien hij naar hervatten wel goed doorloopt lijkt het me geen codecs probleem
En tevens niet de hardware die het niet aankan.

Daarvoor had ik een ander moederbord GA-73PVM-S2H met een HD3650 videokaart apart
En daar heb ik het ook nog nooit op gehad

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-07 12:38
Ik ben recent ook bezig met een HTCP. Hiervoor wil ik dit moederbordje gebruiken:

Foxconn AM2+ A6VMX V/S/R/L/PCIe-x
- Chipset AMD® 690V + SB600

Nou stuit ik tegen het volgende probleem. Het moederbord heeft geen s-video uitgang (alleen vga). Ik lees in de technische specs dat er een "TV Out header" inzit. Dat betekent dus dat ik met een kabeltje alsnog een tv-out poort kan creeren(?). Weet iemand hoe zo'n hub oid heet? Scheelt me weer een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Deo_Volente schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:43:
Ik ben recent ook bezig met een HTCP. Hiervoor wil ik dit moederbordje gebruiken:

Foxconn AM2+ A6VMX V/S/R/L/PCIe-x
- Chipset AMD® 690V + SB600

Nou stuit ik tegen het volgende probleem. Het moederbord heeft geen s-video uitgang (alleen vga). Ik lees in de technische specs dat er een "TV Out header" inzit. Dat betekent dus dat ik met een kabeltje alsnog een tv-out poort kan creeren(?). Weet iemand hoe zo'n hub oid heet? Scheelt me weer een videokaart.
Heeft je TV/Monitor geen HDMI of DVI. VGA of S-video levert nou niet echt het mooiste beeld op.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
ja ik weet het.. maar heb helaas nog een ouwe crt..
het gaat me meer om de functionaliteit van een mediacenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Deo_Volente schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 14:00:
ja ik weet het.. maar heb helaas nog een ouwe crt..
het gaat me meer om de functionaliteit van een mediacenter.
Anders moet je even goed nadenken of het perse een HTPC moet worden. Of dat je met een andere media center (die gewoon via scart aangesloten kan worden) ook uit de voeten kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
Tis een AMD sempron 1250 met dat mobotje. Nu wordt ie gebruikt als klein servertje. Dat wil ik gaan combineren met een media center en dan onder de televisie zetten. Enige wat ontbreekt is dus die s-video aansluiting.. Dus dan heb ik 2 opties;

1. een goedkope videokaart erin zetten
2. gebruik maken van die onboard interne video-out.

Alleen kan ik nergens vinden wat de prijs van zo'n video-out hub gaat kosten. Las ergens dat ze die soms bij het moederbord leverden,, maar hier echter niet het geval.

Omdat mijn TV toch geen HD aankan, hoef ik me ook geen zorgen te maken of het wel HD af had kunne spelen (waarschijnlijk niet). DVDtje zal wel gaan mag ik aannemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als het niet anders lukt, dan pak je toch gewoon een HD4350?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:20

_Apache_

For life.

Ik heb hier nog een 3450 liggen, 256Mb, passief gekoeld :), d-sub, dvi en s-video uitgang.

Overcompleet doordat ik geen s-video meer gebruik, maar de onboard hdmi aansluiting.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dames en heren,

ik heb het beloofd: het [BBG Aanschaf] Htpc-multimedia- & gamesysteem september 2009 is hier. Daarom gaat deze op slot. Bedankt voor vier fijne topics lang htpc geklets!
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.