ati hd4670 90 graden idle

Pagina: 1
Acties:

• winesh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-04 21:38
Zoals de topic titel al vermeld, heb ik een grote probleem met mijn gpu. Ik heb een ati hd4670 die idle al tussen de 80-90 graden wordt, stresst zal dit wel nog erger worden (niet getest). De kaart zit op een foxconn a7gm moederbord.

Ik heb de kaart in een andere pc gestoken, waarbij het aangaf dat de temperatuur rond de 46 graden was. De andere pc had weliswaar een grotere kast, maar zoveel kan dat toch niet schelen- bijna het dubbele in temperatuur.

Misschien dat iemand dit probleem (her)kent, want ik heb echt geen idee wat er aan de hand is.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 13:34
Geef eens de full specs van je PC waar de kaart in zit én geef ook eens de specs van de PC met de grotere kast. Ik vermoed dat het om 2 verschillende PC's gaat, dan moet je ook wel de specs van beide geven.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Met welk programma meet je de temperatuur ?
Wordt het ook beter als je de zijpanelen van de kast haalt (van de kast waarin de kaart 90 graden wordt) ?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-05 20:19
Vergis je niet in het verschil tussen een goede of slechte airflow. Dat is best heel belangrijk. Als je videokaart alleen maar warme lucht van een ander component van je PC aanzuigt, is het best logisch dat hij idle zo warm wordt. Als er in die andere kast niet zo'n onderdeel zit, of hij gewoon genoeg frisse lucht krijgt van andere fans, kan dat heel veel schelen.

• winesh
specs pc grote kast:
- abit moederbord
- amd x2 4800+
- 4 gb ddr

specs eigen pc:
- foxconn a7gm
- amd phenom x4 9600+
- 4 gb ddr
- 1000 gb sata
- 80 gb ide

Ik meet de temperaturen met speedfan. Als ik de zijpanelen van de kast haal, worden de andere temperaturen lager. De gpu temp heeft soms een miniem verschil maar blijft hangen rond de 80+ graden

Verwijderd

Probeer eerst eens GPU-z voor de temp, want SpeedFan is :') imo. ;)

• winesh
net gpu-z geopend, en die geeft 50 graden weer. Hoewel speedfan toch echt een temp van 90 graden aangeeft voor een onderdeel. Ik weet wel dat toen ik de kaart er nog niet in zat er ook geen temp 3 was.

http://i40.tinypic.com/el5jr7.jpg

Verwijderd

Dat lijkt het me duidelijk. Bewijst maar weer eens de kwaliteit van SpeedFan. ;)

90 graden idle krijg je ook alleen maar voor elkaar met een kapotte fan of een koeler die er los oplicht.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Speedfan leest de sensor van ATi kaarten niet uit, dus dat heeft niets met de kwaliteit van Speedfan te maken.
Bovendien krijg je in Speedfan wel eens een vreemde waarde omdat sommige sensoren niet zijn aangesloten bijvoorbeeld.

• winesh
dus de temperatuur van 90 graden is .....

is er misschien een betere programma in omloop, om temps te meten

Verwijderd

Everest Ultimate vind ik een betere allrounder. ;)

En anders CoreTemp voor de CPU en GPU-z voor de videokaart. :)

Verwijderd

Heb je je vinger wel eens op het koellichaam gehouden (of het metaal aan de achterkant waar het lichaam mee vastzit)?

Die kan je echt niet aanraken hoor bij 90 graden C. Of tenminste maar heel kort. Als die echt extreem heet is klopt die 90 C wel, anders niet.

• winesh
het aanraken had ik ook geprobeerd, waarbij het gewoon touchable was. Als ik het me goed herinner, zat er bij mijn moederbord driver disc ook een temp progje bij, ik denk dat dit het beste zal zijn om mee te testen. Dus zal ik weer ff de cd moeten zoeken.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
in je catalyst control center (driver van je gpu) opner het kopje ati overdrive, vin d je ook de temps van je kaart, maskkelijker kan niet

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:02
Speedfan zit met videokaarten inderdaad nogal eens fout, heb hier ook een geforce 7600gt gehad die volgens speedfan in de 200 graden werd.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:09
Speedfan is mijns inziens een nutteloos programmaatje dat vaak onzinnige of onbegrijpelijke waarden eruitspuugt. Er zijn betere alternatieven.

3600Wp@ zuid

• winesh
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1zcmgjn.jpg

Hoe meer programma's ik bekijk, hoe vager het allemaal wordt. Wie spreekt er hier de waarheid, en wat wordt er nou te heet

Verwijderd

CPU heeft meerdere sensors dus daar komt het verschil waarschijnlijk van, als je CoreTemp erbij pakt kun je de temp van de cores uitlezen en zal dat waarschijnlijk hetzelfde zijn als 1 van de 2 programma's (Everest en Fox One) De andere temp van de CPU gaat via het moederbord en die leest Fox One waarschijnlijk uit.
Wat betreft de videokaart kijk naar GPU-z. :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
GPU-Z geeft de temperatuur van een HD4670 zeker goed weer. Voor je CPU zou ik inderdaad Coretemp gebruiken. Hou er voor de rest rekening mee dat je versie van Everest al aardig verouderd is.

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:22:
Hou er voor de rest rekening mee dat je versie van Everest al aardig verouderd is.
Dat ook nog Everest Ultimate 5.0 gaat je vast een beter beeld geven. ;)

• winesh
nu krijg ik dit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/v3dmk8.jpg

Er zit toch echt iets met een temp van 90 graden in mn kast. En over de cpu temp twijfel ik ook nog met 3 verschillende waardes, je zou zeggen dat foxone het bij de juiste eind heeft omdat het toch moederbord software is. Maar ik heb echt geen idee

Verwijderd

winesh schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:40:
nu krijg ik dit te zien:

[afbeelding]

Er zit toch echt iets met een temp van 90 graden in mn kast. En over de cpu temp twijfel ik ook nog met 3 verschillende waardes, je zou zeggen dat foxone het bij de juiste eind heeft omdat het toch moederbord software is. Maar ik heb echt geen idee
Kijk maar naar de coretemps de CPU temp lijkt me niet echt te kloppen elk programma geeft hier ook wat anders weer. :)
Soms word dit trouwens wel opgelost met een bios update.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 20:45 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ach, ik denk dat de CPU sensor van je moederbord gewoon slecht uitgelezen wordt door de verschillende software. In Speedfan kan je het type sensor nog veranderen in de configuratie. Misschien is de waarde dan zinniger.

Als je CPU core 50°C is, is de rest van de CPU minder warm aangezien de cores het warmste deel zijn doorgaans. Dus 90°C voor je CPU kan echt niet.

50°C idle is wel aardig hoog voor met die ventilatorsnelheden. Tijd om je systeem dus eens uit te stoffen ;)

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-05 22:51

Fixer

FP ProMod
Weet je zeker dat je fan wel draait? Ik had namelijk precies hetzelfde (met een asus 4670). Daarbij bleeft de fan soms zomaar staan, of begon hij soms helemaal niet te draaien als ik de PC aanzette.

Normaliter werd de kaart altijd ~40 graden (met werkende fan). Als de fan niet draaide, werd de kaart ~90 graden (in Windows).

[ Voor 24% gewijzigd door Fixer op 23-05-2009 20:50 ]

Verwijderd

Fixer schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:48:
Weet je zeker dat je fan wel draait? Ik had namelijk precies hetzelfde (met een asus 4670). Daarbij bleeft de fan soms zomaar staan, of begon hij soms helemaal niet te draaien als ik de PC aanzette.

Normaliter werd de kaart altijd ~40 graden (met werkende fan). Als de fan niet draaide, werd de kaart ~90 graden (in Windows).
Het leek me nu toch wel duidelijk dat z'n videokaart helemaal geen 90 graden werd. :p

• winesh
aan stof zal het niet liggen, systeem is een maandje oud. Alle fans draaien, erg luid zelfs. Ik denk dat de fans zelfs op hun max staan.

Maar ik ben toch echt benieuwd wat 90 graden zou kunnen worden in mn kast.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Niets :P Gewoon een verkeerde uitlezing... Ik heb hier wel een sensor op -46°C staan.

[ Voor 33% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-05-2009 21:03 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:42
Waarschijnlijk niks dus.
Speedfan zou ik zowiezo links laten liggen.
Gebruik voor de Videokaart GPU-Z
En voor de Processor Coretemp. ( of probeer Realtemp eens. )

Ik weet ook niet wat Speedfan met Temp3 bedoelt, en ik zou ook niet weten of je dit kunt achterhalen.
Maar naar alle waarschijnlijkheid zal dit dus verkeerd uitgelezen zijn ;)

Niks dus om je zorgen over te maken :)
En stel dat het te warm word, een onderdeel in je PC, dan schakelt het systeem zich zelf meestal wel uit, of krijg je een BSOD.

[ Voor 47% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2009 21:06 ]

Zucht...

Verwijderd

Eigenlijk alles wel. :D
Moet je er de koeler alleen wel vanaf halen. :+

• SgtElPotato
Waarom ging je eigenlijk naar de temperaturen kijken, gewoon uit nieuwsgierigheid, of was er iets mis in je Computer, liep ie vast ofzo ?

Zucht...

• winesh
ik ben gegaan van een amd 1800 + naar een x4 9600+. maar merk echt geen snelheids verschil. De x4 loopt soms zelfs trager,onstabieler. Zo heb ik soms bijvoorbeeld dat als ik een willekeurig pictogram open (bv ie. bij snelstarten) hij eventjes vast zit, of dat je als je een schermpje verplaats dit haperend gebeurt. De pc van mn broertje vind ik sneller gaan met een x2 4800 +

Maar omdat ik dus een vrij kleine kast heb, leek het me logisch om even naar de temperaturen te kijken.

Dit is trouwens de kast:

http://www.alternate.nl/h...Behuizingen&l2=Midi+Tower

• Admiral Freebee
  • Niet online
De temperatuur van je CPU ligt inderdaad redelijk hoog, maar niet op zo'n niveau dat de CPU gaat terugklokken ofzo. Ik denk eerder dat er ergens iets mis is met je drivers.

• SgtElPotato
Heb je wel een bios update gedaan ofzo?
Heb je een schone instal gedaan? Van je windows.
Kan zijn dat dat het probleem is...

Zucht...

• winesh
Drivers voor je cpu ? nooit van gehoord, ik heb wel gewoon alle drivers gepakt die er op de benodigde cd's stonden. Schone install sowieso, bios update is er volgens mij niet.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik dacht eerder aan drivers van je chipset en videokaart.

• winesh
ik denk dat ik erachter ben. Het is de voeding die hier zo heet wordt. Het voelt er achter ook echt heet aan. Maar wat kan ik hier tegen doen, andere voeding (welke) kopen ??

Verwijderd

Welke voeding heb ik nodig? Deel 22 ;)

Maar wordt je voeding zelf zo heet of komt het door de PC? Als je de PC aanzet met de voeding buiten de kast wordt de voeding dan ook zo heet?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 22:47 ]

• winesh
ik denk dat de voeding dan minder heet zal zijn. Maar omdat ik een kleine kast heb is het lastig om te spelen met de airflow. Ik heb een voeding gekocht van 30 euro van sweex, en denk dat als ik er iets meer geld voor neer leg een betere kan vinden dat past bij mijn situatie.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
winesh schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:55:
ik denk dat de voeding dan minder heet zal zijn. Maar omdat ik een kleine kast heb is het lastig om te spelen met de airflow. Ik heb een voeding gekocht van 30 euro van sweex, en denk dat als ik er iets meer geld voor neer leg een betere kan vinden dat past bij mijn situatie.
Ik denk dat als je problemen wilt voorkomen, je zo snel mogelijk een andere voeding moet gaan kopen. Bekijk de link die The_Mask hierbover gaf en koop een voeding van een degelijke merk. Sweex is rommel en kan voor een hele lading aan problemen zorgen.

• winesh
heb het net doorgelezen, maar het topic is meer gericht op psu enz. Welke voeding zou meer bij mijn situatie passen, minimale airflow, goede koeler

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-05 09:58
speedfan kan de tempratuur niet lezen van AMD Ati kaarten
temp 3 is totaal irrelevant
als Speedfan ze wel kan lezen zoals in mij Nivida 8400 zal Speedfan het laten zien als GPU
ten tweede het is zomer de CPU is een AMD die een TPD 125W met de stock cooler dan denk ik dat de cpu warm wordt
je kon simpel ati catalyst software gebruiken dan weet je zeker dat je GPU temp hebt
en je kan dan nog de toeren van de GPU fan bekijken als het goed is

en ja sweex is klote. als je een nieuwe psu haalt kijk naar crosair 450w
gebruik deze site http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

[ Voor 6% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 24-05-2009 23:41 ]

Pagina: 1