2e ventilator laten draaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

ik heb een A+case (zo staat het op de kast) behuizing en die heeft twee grote ventilatoren. Hier is een foto van de kast: http://pc-coolers.ro/fisi...494_aplus_twinengine1.jpg

Nou heb ik SETI@Home er opgezet en dan gaat mijn CPU richting de 55 graden celcius. Mijn GPU is normaalgesproken (als ik niks doe) al een graad of 65, en als ik ga gamen dan gaat hij nog 10 graden warmer. Doe ik dat in combinatie met SETI@Home dan wordt mijn GPU zelfs 85 graden.

Vooral die GPU is dramatisch, dus nu wil ik die temps een beetje gaan verlagen want boven de 75 wordt toch wel gevaarlijk. Vreemd is echter dat die koeler op de zijkant van de kast stilstaat.

Dus ik heb de winkel gebeld, zeggen ze: 'het klopt dat hij stilstaat, maar hij gaat draaien als hij te warm wordt'. Ik weet niet wat zij dan onder 'te warm' verstaan want dit is in ieder geval niet koel of zo.

Als ik echter SpeedFan gebruik kan alleen mijn andere koelers wat zachter zetten en zo maar de koeler op de zijkant gaat er niet door draaien.

Met Riva Tuner kan ik ook alleen maar een paar instellingen aanpassen en m'n GPU koeler iets harder laten draaien, maar ik heb geen opties voor die koeler op de zijkant.

In de BIOS kon ik ook nergens een optie vinden om hem aan te zetten.

Dus kan iemand me vertellen hoe ik de koeler op de zijkant aan kan zetten?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Controleer eerst eens of de fan wel op je moederbord of voeding is aangesloten. Niet aangesloten, logisch dat hij niet draait.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij is aangesloten. Lampjes branden wel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 11:51
je zou kunnen proberen om deze op een molex aansluiting aan te sluiten.

wat je eerst zou moeten checken is waar hij nu mee aangesloten zit. Molex of op het moederbord met een 4 pins of 3 pins aansluiting.

dan kunnen we je verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moederbord met 4 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
dan zou je hem in principe moeten kunnen regelen met bijv speedfan.

je zou eerst kunnen kijken of je hem ook met een verloopje o.i.d. aan de molex kan aansluiten. draait hij dan wel weet je tenminste zeker of hij niet kapot is.

je kan hem dan aan molex houden of verder proberen via BIOS/speedfan ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een paar foto's gemaakt van hoe het er uit ziet, misschien is dat iets duidelijker.

Afbeeldingslocatie: http://img34.imageshack.us/img34/1510/bild0315.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img34.imageshack.us/img34/1337/bild0318.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img34.imageshack.us/img34/3254/bild0323.jpg

STOF IS NIET DE OORZAAK :+

Ik begin een beetje te twijfelen wat voor aansluiting het nou is. Op de foto's zie je de aansluiting die aan de koeler vast zit (wit) en de aansluiting waar de witte aansluiting in zit (zwart), en er zit nog een soortgelijke zwarte aansluiting naast.

Ik heb ook een foto gemaakt van een andere (kleinere) witte aansluiting die aan de koeler zit. Die zit nergens in en ik weet ook niet waar die voor is.

Met SpeedFan krijg ik het niet gedaan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik heb een beetje moeite om op jouw foto's te zien, wat voor aansluiting het is, ze zijn nogal overbelicht ;)
In elk geval, is het zo'n aansluiting? http://upload.wikimedia.o...olex_female_connector.jpg
Als het dat is, is het een molex aansluiting en bijgevolg op de voeding.
Probeer de ventilator anders eens op een andere aansluiting aan te sluiten, bvb diegene waar de 1ste fan op aangesloten is.
Btw wat zijn jouw specs? Want dat hangt natuurlijk af van welke gpu je hebt, maar 85°C bij een stresstest is niet zo enorm hoog. Persoonlijk zou ik het ook heel wat lager willen zien (mijn GTS 250 met AC Twin Turbo wordt maar 55°C na 24 uur stresstest), maar het kan zijn dat dit gewoon is.
Natuurlijk moet deze fan dus wel draaien, zoals gezegd sluit hem eens aan op de aansluiting van de 1ste fan ;)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
freddyronny schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 23:18:
Ik heb een beetje moeite om op jouw foto's te zien, wat voor aansluiting het is, ze zijn nogal overbelicht ;)
In elk geval, is het zo'n aansluiting? http://upload.wikimedia.o...olex_female_connector.jpg
Als het dat is, is het een molex aansluiting en bijgevolg op de voeding.
Probeer de ventilator anders eens op een andere aansluiting aan te sluiten, bvb diegene waar de 1ste fan op aangesloten is.
Btw wat zijn jouw specs? Want dat hangt natuurlijk af van welke gpu je hebt, maar 85°C bij een stresstest is niet zo enorm hoog. Persoonlijk zou ik het ook heel wat lager willen zien (mijn GTS 250 met AC Twin Turbo wordt maar 55°C na 24 uur stresstest), maar het kan zijn dat dit gewoon is.
Natuurlijk moet deze fan dus wel draaien, zoals gezegd sluit hem eens aan op de aansluiting van de 1ste fan ;)
Ik kreeg de flitser niet uit, daarom is hij overbelicht. Het is inderdaad zo'n aansluiting ja, maar dan heeft hij alleen 1 zwarte en 1 rode draad. Op jouw foto zie ik 2 zwarte 1 rode en 1 gele draad.

Specs:

Intel e6850 3,0GHz X2
2GB RAM
NVIDIA GeForce 8800GTS 640MB

Genoeg?

Heb hem op de eerste aangesloten, dan doet hij nog niks.

edit//

die kleine witte aansluiting bij mijn koeler die nergens aan vast zit heeft trouwens ook een rode en een zwarte draad.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik denk dat je terug naar de winkel moet gaan waar dat je de pc hebt gekocht en die fan laten vervangen. Het is niet normaal dat deze niet draait via de aansluiting van de 1ste fan als deze normaal gezien wel draait.
Hoelang heb je deze pc al? Is er nog garantie?
Het aantal kabels of de kleur maakt niet echt iets uit in jouw geval, het was gewoon om het type aansluiting te tonen.
Als ik zie naar jouw specs, dan heb je die kast al een tijdje? Heeft die fan dan nooit gewerkt?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
freddyronny schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 23:48:
Ik denk dat je terug naar de winkel moet gaan waar dat je de pc hebt gekocht en die fan laten vervangen. Het is niet normaal dat deze niet draait via de aansluiting van de 1ste fan als deze normaal gezien wel draait.
Hoelang heb je deze pc al? Is er nog garantie?
Het aantal kabels of de kleur maakt niet echt iets uit in jouw geval, het was gewoon om het type aansluiting te tonen.
Als ik zie naar jouw specs, dan heb je die kast al een tijdje? Heeft die fan dan nooit gewerkt?
1,5 jaar, fan heeft inderdaad nooit gewerkt.

Heb je de edit gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Die kleine witte zou je eens kunnen aansluiten op je mobo ipv de molex aansluiting. Als het dan nog niet werkt raad ik je echt aan om morgen naar jouw pcwinkel te gaan, deze fan moet werken, zeker als je hem op dezelfde aansluiting van de 1ste fan, die op die aansluiting wel werkt, aansluit.
Probeer dus deze kleine witte aan te sluiten op je mobo ipv de molex. Als dit niet werkt, zo snel mogelijk naar de pcwinkel en van je oren maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kabel is te kort. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Je case wordt hier besproken, en daarbij vermelden ze ook een fancontroller die aan de achterkant van de case zit. Die heb je niet toevallig op standje nul staan? ;)

De andere optie die ik heb is dat de ene aansluiting voor de fan is, en de tweede voor de verlichting. Probeer die andere dus eens :)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lol ik weet niet wat voor bron die site gebruikt maar er zit geen fancontroller aan de achterkant van de case. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Misschien heeft de fan zelf een temp sensor?
Zoek eens op wat de maximale temps zijn van je cpu en gpu, dus voordat je je zorgen maakt om niks.

Anders jaag de hitte eens op met software, cpu burnin(meerdere keren starten naargelang je cores), en videokaart belastende programma, en hd-tune de hd checken, dus dit allemaal tegenlijk laten lopen.
Hoe heet word het nu?

[ Voor 193% gewijzigd door jan99999 op 23-05-2009 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De gebruikte fan is dus een fan die op molex zit aangesloten. Als hij op een andere aansluiting ook niet werkt is hij gewoon kapot. Voor 5/10 euro heb je een andere fan.

Edit: maar niet zon transparante die je nu hebt... Dan inderdaad even terug naar de winkel waar de pc vandaan komt, wss kunnen zij wel zon fan leveren op bestelling.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Bouw de fan er dan uit als de kabel te kort is ;) Je moet toch weten of het de aansluiting of de fan is die kapot is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik denk toch inderdaad dat je ergens een fancontroller ervoor zou moeten hebben ;) zie : productreview: A+Case Twin Engine Zilver review door Verwijderd
Deze persoon zegt ongeveer op het einde: "Draaiende valt het echt op dat de 2 mega fans echt super stil zijn! Je kunt de snelheid van beide fans handmatig regelen."
Dus volgens mij moet je eens zoeken naar een fancontroller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
freddyronny schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:32:
Ik denk toch inderdaad dat je ergens een fancontroller ervoor zou moeten hebben ;) zie : productreview: A+Case Twin Engine Zilver review door Verwijderd
Deze persoon zegt ongeveer op het einde: "Draaiende valt het echt op dat de 2 mega fans echt super stil zijn! Je kunt de snelheid van beide fans handmatig regelen."
Dus volgens mij moet je eens zoeken naar een fancontroller ;)
Dan eerst maar eens dit proberen voordat ik naar de winkel ga of alles los ga schroeven, misschien is het zo simpel wel. Maar waar zou dat ding dan moeten zitten? Ik zie er toch echt maar 1 en die is voor de voorkant. Heb die kast gechecked op elke inch en niks te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 10:32:
[...]
Dan eerst maar eens dit proberen voordat ik naar de winkel ga of alles los ga schroeven, misschien is het zo simpel wel. Maar waar zou dat ding dan moeten zitten? Ik zie er toch echt maar 1 en die is voor de voorkant. Heb die kast gechecked op elke inch en niks te vinden...
Ik weet het niet, ik heb die kast niet ;) vraag het anders eens aan de persoon die die review geschreven heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Btw, heb je geen fan achterin je pc, als outtake? Ik leid uit de foto's af dat er 1 vooraan zit en 1 aan de zijkant. Is er geen achteraan? Of alleszins ruimte om er één te monteren?
Als er geen hangt, blijft de warmelucht in de kast hangen, dus als je er daar eentje zou hangen, zou dit al sterk je koelprestaties verbeteren en uiteraard die ene fan aan de zijkant moet ook werken.
Heb je de fancontroller al gevonden? Of heb je de andere aansluiting al uitegeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
wat ik persoonlijk denk is dat beide aansluitingen nodig zijn.

de 4pins molex is nodig voor de leds. en de kleine aansluiting (3pins?) voor de fan zelf. de 3pins kan je dan op een fancontroller aansluiten zodat de leds wel op volle kracht blijven branden.

Je zou de 3pins met een verloopje op de molex aan kunnen sluiten om het te testen. als je geen verloopje hebt kan je de fan even los schroeven zodat hij wel op je moederbord past.

wel vind ik dat als ik deze kast op sites zie dat er bij sommige wel en bij sommige niet een fanconroller in de achterkant zit.
Pagina: 1