Toon posts:

Op Jacht naar 5.0 / 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn nieuwe Home Theatre ben ik in de run voor een 5.0 of 5.1 set.
Ik wil sowieso vloerstaanders als fronts, omdat ik dat mooi vind en omdat ik ook wel eens muziek draai.
Films zijn echter nog belangrijker. Verhouding muziek/film is ca. 20%/80%.
Budget is rond de 1000 eurie, puur voor de speakers (dus excl. receiver).
Receiver wordt hoogstwaarschijnlijk een Denon 1909.

Na wat rondneuzen ben ik op de volgende 2 opties gekomen;

- Q Acoustics 1050i x 2 front , 1020i x 2 rear en de Q 1000ci center
- KEF IQ50 x 2 front, KEF IQ10 x 2 rear en KEF IQ60c center.

Deze komen qua prijs ongeveer gelijk uit.
Nu weet ik wel dat luisteren het beste is dus ik ben al op zoek naar winkels waar dit spul staat.
Dit gaat met die KEF's wel lukken maar de Q's zijn lastig te vinden.
Ondertusen heb al wel vast wat algemene vragen;

- Ga ik bij allebei de sets een subwoofer missen?
Met andere woorden; zijn die vloerstaanders krachtig genoeg voor bas tijdens films?

- De KEF center is duidelijk krachtiger dan de Q, vanwege grotere bas drivers.
Dit is volgens mij vrij belangrijk bij films. Dus qua center zou KEF de beste keus zijn, mee eens?

- De Q 1050i is een stukkie zwaarder als de IQ50's en heeft ook grotere bas drivers.
Ga je dat horen, of is de IQ50 ook al krachtig genoeg?

nb; Ik houd er rekening mee dat ik binnen korte tijd een Sub erbij koop. Hier heb ik nog wel wat budget voor.
Dus mocht een bepaalde set mijn voorkeur hebben, maar te weinig bas dan kan ik altijd nog een sub halen.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
Waarom zou je zonder te luisteren je al beperken tot deze 2 sets? Voor 1000,- euro is genoeg te krijgen met een aanzienlijke kans dat er iets beters tussenzit.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:31:
- Ga ik bij allebei de sets een subwoofer missen?
Met andere woorden; zijn die vloerstaanders krachtig genoeg voor bas tijdens films?
Tja... wat is genoeg bass? Toen ik mijn Monitor Audio BR5's als fronts had gebruikt vond ik dat ik genoeg bass had. Maar toch heb ik een subwoofer erbij om meer druk te krijgen zonder dat ik de speakers zwaarder moest belasten.
- De Q 1050i is een stukkie zwaarder als de IQ50's en heeft ook grotere bas drivers.
Ga je dat horen, of is de IQ50 ook al krachtig genoeg?
Kwestie van horen :)
Dus mocht een bepaalde set mijn voorkeur hebben, maar te weinig bas dan kan ik altijd nog een sub halen.
Een sub is altijd een goede aanvulling :) Maar mijn voorkeur zou gaan naar de KEF's. De iQ30's geven een heel mooi sprankelend hoog. Daarom dat ik er ook aan denk om mijn Monitor Audio's misschien te vervangen voor KEF's iQ70 / 50 / 60

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:47:
Waarom zou je zonder te luisteren je al beperken tot deze 2 sets? Voor 1000,- euro is genoeg te krijgen met een aanzienlijke kans dat er iets beters tussenzit.
Hmz misschien heb je gelijk. Op deze 2 opties ben ik met name gekomen door veel op Whathifi te kijken.
En op de AVforums. Voor 1000 euro zijn dit toch goede opties hoor denk ik.
Trouwens, de adviesprijs van mijn genoemde KEF systeem ligt op 1500, maar ik kan het voor 1000 krijgen via internet.
Stel dat ik kijk naar Monitor Audio Bronze, dan zit al hoger qua prijs;

bronze BR5 2 x 325
bronze BR2 2 x 175
bronze BR center 1 x 225

Dali Concept zou eventueel nog wel een optie zijn.
Concept 6 als front; 2 x 249
Concept 2rear 2 x 189
Center Dali concept 149
Zit op 1025 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ben gister bij de Hobo Hifi geweest.
Na uitleggen van mijn budget en wensen, kwamen we op een 5.0 set van Dali Concepts of Elac 50 serie.
Beiden kwamen rond de 1000E uit of iets hoger.
Luistersessie is ingepland, zelf maar eens luisteren of ik hier genoeg aan heb.
Indien niet dan is de volgende kanditaat de MA bronze serie.

1 ding begrijp ik echter nog steeds niet. Dit zijn in die winkel ongeveer de laagst geprijste sets, de rest is allemaal duurder. Blijkbaar is dit op hifi gebied budget spul.
Maar als ik bijvoorbeeld een set bekijk van Pioneer (bv. http://www.kieskeurig.nl/.../pioneer/s-v520-w/149738/) of van JBL dan heb ik rond de 700 eurie ook al een 5.0 systeem met zuilen als fronts.

Betekent dit nou dat Dali Concepts budget speakers zijn in het "hogere' segment?
En Pioneer/JBL midrange in het "lagere" segment?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 14:50 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
Het betekent dat Pioneer/JBL ofwel goedkopere onderdelen gebruiken of er gewoon minder marge op zit, of ze kunnen goedkoper produceren omdat ze dat in veel grotere aantallen doen, of... of... of...

Een zuilluidspreker kun je al maken voor 20,- euro ofzo. Het wil overigens niet zeggen dat een speaker minder goed klinkt omdat het goedkoper is. Als ik een luistersessie doe is er werkelijk geen pijl op te trekken wat nu goed en wat minder goed klinkt. Sterker nog, het is mij nog nooit overkomen dat de duurste in de opstelling het beste klonk. Prijzen, uiterlijk en kast moet je gewoon vergeten en enkel afgaan op de klank. Dat is dan ook het advies dat altijd maar weer wordt gegeven.

Ik zou dan ook nog wat meer winkels afgaan met een paar cd's en de keuze wordt vanzelf wel duidelijk.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1